Hur kurar jag min 2,5 åring?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Mammisha
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 11:33

Hur kurar jag min 2,5 åring?

Inlägg av Mammisha »

Hej igen!

nu är det 2 veckor sedan kurningen av min 10 månaders pojk! han sover fint i eget rum 19-7!! otroligt! kan knappt tro det, han kan vakna upp och gråta någon gång speciellt vid 6-tiden...men jag behöver ej göra något han somnar om! kämpar fortfarande på en del med dagslurarna som började strula...men det funkar rätt bra nu det också.

2,5 åringen har altid vaknat tindigt! vi körde 5 minutersmetode på henne när hon var 1 år, hon har nästan alltid sovit hela natten sen dess, förutom vid sjukdom förra vintern efter att hon började dagis var hon konstant sjuk...och sömnen stördes rejält...
hon har alltid gallskrikit vid uppvaknande...tror att hon har blivit otrygg av 5 minuters metoden...kan ju bara nämna att lillen som kurats med Anna w. metoden hade 6 tänder påväg ut och öroninflammation (stackars...det upptäcktes i fredags...) började glatt sova hela nätter och jollra kl 7 när man hämtar honom mirakel!!!

nu till 2,5 åringenskurande, läggningen funkar perfekt saga och bus sen lägger vi henne i bäckmörkt rum i sin spjälsäng sjunger bäbävitalam och går ut somnar själv utan problem, 19.00 problemet är att hon vaknar ibland 5, ibland oftast 5.30-6.00 då skriker hon oftast eller så säger hon med pigg röst-ja vill gå upp! hämtar man inte henne omgående så börjar gallskrik och super arg hela morgonen! skrik vid frukost osv. hämtar man henne med en gång och gör glad morgon och håller 100% fokus på henne gör d hon vill gå ner göra macka illa kvick så blir d en bra morgon...

hon sover 2 timmar på dagis ute i vagn...vill inte ändra detta för det funkar så bra...

men om vi säger att hon sover 19-5 så får hon 10 tim pa natten och 2 på dagen altså saknas 1 timme.

det bästa vore om hon sov 19.30-6.30 på natten, har provat men hon vaknar ändå 5!! så att lägga senare resulterar bara i ännu mindre sömn....därfö måste jag kura henne!

hur ska jag gå till väga? ska jag bara börja råramsa utanför dörren kl 5 när hon vaknar från ena dagen till den andra....
hon har ju sätt oss ramsa lillen nu så hon har fattat att när det ramsas så handlar det om sovning...

Tack för all tid ni tar er att hjälpa...det betyder värkligen jättemycke...tack! :)
Mammisha
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 11:33

Re: Hur kurar jag min 2,5 åring? HJÄLP....NÅGON?? SOS

Inlägg av Mammisha »

snälla blir tokig snart i morse vaknade hon 5.30 som vanligt och dessutom vaknar nykurade lillebror tidigare och kan inte somna om av allt hennes oväsen!
SNÄLLA NÅGON hur börjar jag kura en 2,5-åring..vill börja nu inatt....
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Hur kurar jag min 2,5 åring?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej mammisha!

Om man tittar på ditt schema så har du 12 timmar natt och 2 timmar dagsömn, vilket blir 14 timmar. En tvååring har oftast ett sömnbehov på ca 13 timmar, du ligger alltså i överkant med 1 hel timme :!: Tröttisar kan behöva sova mer, men 2 timmars dagsömn är i överkant. Vilan för barn i den åldern brukar ligga mellan 45 min och 1,5 timme. Vissa piggisar sover inte alls i den åldern dagtid.

Om du börjar med att korta luren så kan det vara så att morgonen ger sig automatiskt. Jag tycker du ska börja så :thumbsup: . Att kura henne när du har för många timmar på schemat är inte något du ska göra [-X . Nu sover hon ju faktiskt 2+ oftast 10,5-11 timmar per dygn=12.5-13 timmar..

Kvarstår problemen kan du fundera på att kura och då behöver du läsa på ordentligt innan du börjar. I sånna fall finns vi här för stöd och peppning :heart:
Senast redigerad av Sofias mamma den lör 08 okt 2011, 13:55, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: fel
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "