Jag har en dotter på 19 månader som vi kurade när hon var 6 månader. Ända sen den dagen kuren var "färdig" har hon sovit så bra så bra så det är nästan löjligt (men underbart såklart
Vi har omfattande renovering i vår lägenhet pga en vattenskada och detta har gjort att vi inte kan bo hemma på 8 veckor. I början på september flyttade vi därför till en pytteliten etta där vi nu har hennes säng precis jämte vår. Vi förberedde med att omsorgsfullt sätta upp svarta skynken runt hela sängen så att hon skulle få den avskildhet som hon är van vid. Första kvällen vi skulle lägga henne slet hon ner skynkena och blev vansinnigt arg och stod och skällde ut oss efter noter och undrade förmodligen vad vi gjorde i "hennes rum" när hon skulle sova. Efter mycket fixande och trixande somnade hon till slut och visa av kvällens erfarenhet satte vi nästa natt även upp bokhyllor för att hon inte skulle kunna "se" oss. Detta fungerade i en natt sen var hon lika vansinnig igen när hon fattade att vi var där bakom ändå. Läggningarna går hyfsat bra (tar 10 minuter dock skriker hon högt när pappa ska lägga och när mamma lägger är hon tyst men då tar det i gengäld minst den dubbla tiden innan hon kommer till ro) MEN hon har varje morgon vaknat mellan 5-5.30 och skriker något vansinnigt. Då vi hyr denna lägenhet (som är en uthyrningsdel och därför mycket lyhörd) i andra hand och den ligger vägg i vägg med de som hyr ut har detta skrikande stressat mig så mycket så att jag känt mig "tvungen" att plocka upp henne och lägga henne mellan oss att somna om för att inte störa dem. Som om inte detta vore nog så vaknade hon natten till idag kl. 23 och jag tog upp henne även då. Ja, ni ser ju direkt vad det ör som hänt och jag är väl medveten om att vi gått från absoluta sovtoppen till den absoluta sovbotten på ynka två veckor. Allt arbete och all noggrannhet kring hennes sömn som präglat hennes och vår vardag det senaste året känns helt bortkastat. Då hon heller inte är van att sova mellan oss så kommer hon inte till ro där heller utan klänger på mig och buffas och sparkas och vaknar så ingen av oss sover speciellt bra. Detta leder naturligtvis till att vår solstråle på två veckor förvandlats till ett vandrande åskmoln som ständigt ser trött ut och jag får så dåligt samvete när jag ser hur trött hon är.
Förutom detta började hon på förskola den 15 augusti och detta sammanföll med en separationsångest (vanlig vid 18 månader vad jag förstått), en underbar förtrots och så flytten såklart. Jag vill dock poängtera att de första 3 veckorna på förskolan sov hon precis som vanligt så jag har inte relaterat sömnproblemen direkt till förskolestarten.
Nu ska vi bo här i 4 veckor till och då skulle jag göra mycket för att få lite expertråd kring hur vi ska gå tillväga för att styra upp detta så gott det går.
Ska vi fortsätta ta upp henne och köra lite låt-gå attityd tills vi flyttar hem igen och då ta tag i problemen ordentligt? Om ni tycker det så känner jag att jag behöver lite tips kring hur jag på bästa sätt skänker henne hennes fina sömn tillbaka (vill vara förberedd).
Ska vi ta tag i det NU? Och isf hur gör vi på bästa sätt då? Jag har infört väckarklocka lite smått eftersom hon envisas med att vakna tidigt även när hon ligger mellan oss så har jag "tvingat" henne att ligga ner tills klockan ringer och då gör vi glad morgon.
Sen har jag en till fråga och det ör att även på förskolan sover hon jättedåligt. Det tar lååång tid (30-45 min) att få henne att somna och när hon väl somnat sover hon 25-45 min och vaknar sen och vägrar somna om. Jag upplever att personalen jobbar hårt för att få henne att sova och är mycket tillmötesgående MEN de har ju sina sätt att få henne att somna och det innefattar att låta henne somna i deras famn eller att de lägger sig bredvid henne. Detta går ju rakt emot allt som har med AW att göra men jag har valt att inte lägga vikt vid det eftersom jag tänkt att hon skulle känna att det är två olika saker att sova hemma och sova på förskolan, men vad säger ni om det och har ni några tips där som jag kan föra vidare till pedagogerna.
Hennes schema ser/ska se ut som följande:
7.00 glad morgon
7.30 frukost (hon hjälper till med frukostbestyren efter förmåga, duka osv).
9.00 till förskolan (de är sedan ute i nästan alla väder fram till lunch)
11.00 Lunch
11.30 vila
13.00 vakna (detta funkar ju alltså inte, inte hemma heller längre)
14.00 mellanmål
Utevistelse på förskolan (undantagsvis lek inne)
15.00 Vi hämtar hem henne och stannar ute till ca 16
16.30 vi lagar mat (hon får hjälpa till efter förmåga)
17.00 middag
18.00 bad/dusch
18.30 välling
19.00 godnatt
Oj, det blev visst långt och jag hoppas att någon orkade läsa ända hit och orkar ta sig tid att svara.
Jag kan ju tillägga att nästa lilla troll är beräknad i slutet av januari och då vill jag att stora tjejen ska känna sig trygg i sin sömn igen så att hon orkar vara storasyster
Tusen tack på förhand!