Kläder och utrustning i barnvagnen för vinterbebis?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Kläder och utrustning i barnvagnen för vinterbebis?

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Jag väntar mitt första barn som är beräknad att kika ut i slutet av november.
Redan nu är jag helt inne på att sträva efter att få till SM då jag är övertygad om att det bäddar för trygghet med rutiner samt att föräldrarna får möjlighet till andrum.
Därför är det för mig självklart att redan från start låta den lille sova på magen.

Sedan vi fick hem barnvagnen har jag funderat mycket på hur man klär en vinterbebis och hur man bäddar i barnvagnen när barnet sover på mage. Man vill ju inte att det ska bli för tätt, varmt och bylsigt samtidigt som man inte vill att barnet fryser.

Vi har en hårdlift med vinteråkpåse. Åkpåsen känns dock inte alls som att den är något för en magsovare. Det lär ju bli väldigt tätt upptill?
I botten på liggdelen har jag isolerat lite bättre med en bit utskuret liggunderlag. Det var ju annars bara en träskiva med hål i och det kändes som att det skulle kunna komma in mycket kalluft genom madrassen om jag lät det vara så.

I mitt huvud har jag fått för mig att det skulle kännas bäst att klä bebisen som vanligt och ha en fleeceoverall ovanpå. Givetvis mössa som håller kvar lite av värmen.
Är jag helt ute och cyklar?
Vill motvilligt inhandla tjocka och bylsiga overaller till en bebis som kommer att få ligga på mage.

Sedan ska man väl bädda över med något också antar jag.
Kan ett täcke bli för varmt när barnet har kläder plus fleeceoverall och ligger skyddad i vagnen?
Är det kanske bättre att använda filtar? Då kan man ju börja med en filt och om man märker att det behövs kan man lägga till eller ta bort filt.

Bör man ha en kudde i vagnen?
Känner mig ganska osäker vad det gäller kudde även i spjälsängen så jag har inte införskaffat någon alls. Är det dags att göra det? och hur ska kudden vara utformad isf? Platt, mjuk, hård, fluffig? Vilken stoppning är bäst?

Just som det har varit två vargavintrar och en tredje säkert stundar blir jag lite extra orolig.
Frisk luft och rörelse är väldigt viktigt för mitt välmående så jag vill ogärna sitta inlåst hela vintern av rädsla för att gå ut.
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kläder och utrustning i barnvagnen för vinterbebis?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Du tänker helt rätt. Man vill klä dem så lite som möjligt och sen justera temperaturen med filtar och påsar runt istället.

Så lite sköna bodies och strumpor och en fleece overall på det och en varm mössa, Sen har jag lagt på mage i vagnen MED LARM och inte dragit åt så hårt i öppningen. Sen kan man ju om det är vargavinter ha en fårfäll och lägga över hela påsen, det isolerar kanon. Tänk också på att hela insatsen skyddar mot vind och väder så det är mycket varmare där än man tror. Häng gärna en termometer inne vid huvudet så vet du hur varmt/kallt det är. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
aso
Inlägg: 251
Blev medlem: sön 17 apr 2011, 20:41

Re: Kläder och utrustning i barnvagnen för vinterbebis?

Inlägg av aso »

Hej!

Låter så mysigt med en vinterbebis :D .
Jag skulle verkligen vilja rekommendera ull, kan inte ge detta naturmaterial nog lovord =D> . Vår lille magsovande vinterkille, som var var en liten mager plutt, klädde vi i ullbody, ullstrumpebyxor och ett par extra goa tjocka ullstrumpor och så hade vi en ulloverall utan luva utanpå det hela och en mössa förstås. Vi har använt tunn ull under våren och hösten. Om liten blir svettig, som man ju kan bli när man blir lite större, så värmer ullen ändå istället för att bli blöt och kall. I Norge rekommenderar de ull till alla som får förtidigt födda små bebisar :wink:.
Och precis som TorsMamma skrev så är filtar finfint :D .
Vi kör utan kudde, har en vikt kökshanduk under lakanet bara som ger en minimal liten höjning. Och en termometer är kanon! Om du inte redan köpt så finns det finns Baby-call med inbyggd termometer så du kan se i displayen inne hur varmt/kallt det är ute i vagnen - fantastiskt bra :heart: - både en varm sommar och en kall vinter!

:D aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"