hjälp oss att få ordning på vardagen (l&ari

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ellen05

hjälp oss att få ordning på vardagen (l&ari

Inlägg av ellen05 »

Nu behöver jag hjälp, hoppas nån kan svara. Jag ursäktar ren att detta blir lååångt

Liten bakgrund.
Jag är 23 år, min dotter Ellen är om några dagar 4 månader. Då Ellen var 5 veckor hade vi fullständigt kaos. Hon åt inte ordentligt, sov inte ordentligt och orkade inte vara vaken ordentligt. Vi ville ju låta henne styra men det blev ju alltså bara kaos. I samma veva kom jag i kontakt med barnaboken, så när tjejen var 6 veckor tog jag tag i tömmarna och gjorde upp ett schema och började styra. Då vi började vagnade jag mycket under dagspassen och buffade en hel del på natten. MEN Mitt motto har hela tiden varit "så kort som möjligt och så lite som möjligt".

Ellen har ända sedan hon föddes vaknat upp med gråt. Hon har fast ögonen och gråter. Detta gör hon fortfarande. Likaså när jag väcker henne börjar det alltid med att hon har fast ögonen och gråter. Får hon månne för lite sömn?

Under hela tiden som vi hållit fast vid ett schema har Ellen sovit fyra hela nätter, alla andra har hon vaknat upp mellan 2 och många gånger. Nu på senare tid har hon vaknat upp kring 5 och hon har mycket svårt att somna om igen. På dagen är hon trött, hon klarar just och just två timmar.

Vårt schema ser ut på följande sätt:
godmorgon och äta 7
sova 8.30-9.15 (inne)
äta 10
sova 11.00-13.00 (ute)
mat 13
sova 14.30-16.30 (ute)
äta 17
sova 18.15-19.00 (ute)
äta 19
nattslurk 20.30
sova natt 21-07

Jag väcker henne varje gång hon skall upp - ibland vaknar hon själv upp 9.15 men i övrigt väcker jag henne alltid. Då hon skall sova 8.30 tar det ibland 10 min innan hon somnar (flera gånger har hon nog somnat helt utan gråt detta pass), 11-passet kan hon ligga och gråta 10-15 min innan hon somnar, 14.30 passet - samma sak. Medan 18.15 och till natten somnar hon utan något gråt och på någon minut.

Ofta börjar hon gråta redan då jag lägger utekläderna på henne. Jag brukar skoja med henne och ha henne att skratta innan jag lägger ner henne i vagnen. Nästan direkt jag lagt henne i vagnen där ute börjar hon gråta. Jag ramsar glatt medan jag går bort från vagnen. Ofta gråter hon en stund - tystnar - gråter - tystnar tills hon somnar. MEN ofta ligger hon nu också och gråter med ögonen fast!

Tidigare vaknade hon upp mitt i sovpasset med nu sover hon ofta hela sovpasset - men nu är hon alltså gråtig då jag väcker henne.

Nätterna: Hon somnar mycket bra på kvällen. Ofta gråter hon till runt 3-tiden men hon somnar om på bara någon minut. 5-tiden vaknar hon också upp - nu har hon svårt att somna om. Ibland gör hon det - då ofta inom 15minuter. Vi har inte buffat på länge, vi solfjädrar då det är nödvändigt - men ofta gör vi alltså ingenting. Tjejen är inte så ofta ledsen. Jag har ännu inte ramsat mitt i natten. Känner mig osäker på ramsan och har därför inte infört den ännu.

Jag tror till 200% på att tjejen kan sova sina 10 timmar (som snart borde bli 12). Jag tror också på att hon mår bäst av att ha ett spikat schema varje dag. Jag har mestadels varit hemma - och väntat att hon skall bli sin egen lilla klocka och att polletten skall trilla ner. ÄNNU har detta inte hänt. JAg är så trött och ledsen när jag inte får det att funka. Jag vet att tjejen behöver få sova utan att behöva vakna upp och gråta. Det känns också som om hon blir mera gnällig dagtid.

Var skall jag börja med att reda upp detta och hur skall jag göra.

Kram från mej

ps hon sover på mage med larm, mat proppar jag i henne varje måltid. Hon får ett mål potatis med mjölk efter. Hon växer fint!
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hejsan :P
Jag har tyvärr :? inte så mycket svar att komma med men jag kan ge dig mitt schema så kan du jämföra lite (om du vill) :)

7 morgon och mat (ersättning äter max 180 ml, efter mycket trugande)
8.30-10.30 sova
11.00 mat (1½ port banangröt + ca 150 ml ersättning)
13-15 sova
15 mat (½burk mat, ½ burk frukt + ersättning max 150, oftast 100 ml)
16.45-17.30 sova
18.30 mat (ersättning, TRUGAR i henne 200 ml, brukar ta en halvtimme)
Natt 19.30 (somnar själv :sleep: nöjd :thumbsup: )

Har alltså 4 stora mål mat och 3 sömnpass. :idea:

Detta schema blev justerat till detta när hon nästan var 4 månader.

Hoppas du får mer konkret hjälp av någon annan

:santa: God Jul o Kram :heart:
Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
ellen05

Inlägg av ellen05 »

Hej

Nu har jag gjort så några dagar att jag inte väckt tjejen under dagen som jag alltid tidigare gjort. Till min stora förvåning har hon sovit MASSOR under dagen. Detta har dock inte påverkat nattsömnen. Totalt sover tjejen 17-19h/dygn varav 10 h natt (Hon vaknar nog som vanligt upp kring 5 och har svårt att somna om - men det har inte blivit sämre iaf)

Jag är helt förvånad att tjejen verkar behöva såhär mycket sömn. Hur har ni andra det? Hur mycket sover era 4-månaders. Jag vet att det varierar mycket från barn till barn men det vore intressant att höra.

Jag har tänkt att jag låter henne "bestämma" hur länge hon sover på dagen några dagar till för att verkligen kolla hur mycket sömn hon verkar behöva. Sen spikar jag ett nytt schema utgående från det och sedan kurar jag ordentligt. Hur låter det??

Om någon har några kloka råd att ge ang vår situation tar jag mycket gärna emot råd :)
ellen05

Inlägg av ellen05 »

någon som har några kloka svar?? Behöver lite tips
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag tycker att själva grejen (att hon vaknar till på natten) är helt som det ska. Det är ofta lite instabilt fram till 4 månader och alla vaknar vi ju till på natten. Men bebisar brukar gråta till lite när de gör det. Inget fel i det alls - de måste få låta lite utan att det innebär något särskilt. Somnar de sedan om så är allt som det ska och riktigt bra.

:idea: Hon sover lite "mycket" - det gör hon. Men det har de mina också gjort i små perioder. Jag har inte väckt dem (mer än när jag verkligen kurade mellansonen) och då ar vissa dagar inneburit jättemycket sömn! Men det har aldrig inneburit några bekymmer.

:idea: Om man vill väcka ett barn så ska man vara lite försiktig med vissa - som kan bli griniga. Öppna helt enkelt dörren, gör ljust i rummet och gör lite ljud som gör att hon vaknr. Prata, gå omkring i rummet, vissla - ja, lite vardagliga men tillräckligt höga ljud för att väcka! Ge det en 5-10 minuter så att barnet får vakna i egen takt - då blir det bättre.

:idea: Öva upp ramsan - det är den ni ska ha som betryggande besked i flera år framöver!

:idea: Spika 12 timmar natt nu - hon verkar ju vara en som vill ha långa sovpass :wink: ! När man infört 12 timmar natt brukar hela vardagsrytmen stabiliseras :thumbsup: ! Utvärdera först efter en vecka!
ellen05

Inlägg av ellen05 »

1000-tack för svar. ska spika 12 h natt nu. jag har tänkt göra natt mellan 20-08.

Eftersom hon tycker om att sova långa sovpass och inte orkar vara vaken så länge åt gången blir det lite krångligt att få ihop att vettigt schema. Ja ska iallafall lägga henne 20 ikväll och göra go´morgon kl 8. Sen får jag se hur dagen blir. Utgående från det och hennes tidigare tendenser spikar jag sen ett schema. Låter det vettigt?

Ska vi ramsa så fort hon vaknar nu på morgonnatten? Eller skall vi låta henne vara ifred så mycket som möjligt?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D En pangramsa kan ge de svar hon behöver!
Myra

Inlägg av Myra »

Mammut Maria skrev::D Hon sover lite "mycket" - det gör hon. Men det har de mina också gjort i små perioder. Jag har inte väckt dem (mer än när jag verkligen kurade mellansonen) och då ar vissa dagar inneburit jättemycket sömn! Men det har aldrig inneburit några bekymmer.
Hur gör man med schema om man inte väcker? /Myra
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: Ja - hur gör man då :wink: :lol: !

:idea: Jo - man har bestämda läggtider helt enkelt! Sedan så brukar de sova ungefär som man tänkt sig trots allt. Så minutrarna som anges för sovandet i kuren är de som de rent naturligen anammar om man ger dem möjligheterna att sova. I alla fall de mina :P !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"