Starta kur av 13 mån pojke

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Miss Nordmark
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 19 sep 2011, 20:03
Ort: Köpenhamn

Starta kur av 13 mån pojke

Inlägg av Miss Nordmark »

Hej,
Jag är i full gång med att läsa och skriva på inför kurandet av vår snart 13 månader gamla Storm. Det är vår första kur och jag kan inte vänta med att "få lov" att komma igång!

Så som det är nu är det inga problem att lägga honom. Vi säger "god natt" och har tidigare använt oss av en ramsa vi säger utanför dörren. Han somnar själv efter att ha stått upp och pratat och sedan bufflat runt i sängen, kan ta allt ifrån 5 min till nästan en timme sällsynta gånger.

Utmaningen är på natten när han vaknar och blir olycklig och gråter. Ibland går det med ramsa men ofta inte. Jag skulle bara vilja veta såhär innan vi riktigt går igång: Ska vi låta kvällarna vara som dom är (bara lägga till ett mer medvetet användande av "ramsan") och sedan prova med att solfjädra honom på natten till att starta med så han får lugnet?

Jag vill verkligen gå igång (efter över ett år av sömnbrist) och tycker jag har förstått kuren och verktygen men känner mig bara lite osäker på solfjädringen av en som kan stå och som är så pass "stark. Jag vet att han kommer bli hysterisk om vi solfjädrar honom men det är väl bara att behålla lugnet tills han blir lugn av det...

Tacksam för alla input!
Tack på förhand.

Mvh
Storms mamma
Mamma till Storm född 2 september 2010
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Starta kur av 13 mån pojke

Inlägg av Susanne G »

Hej Storms mamma! Välkommen till forumet! :D

Vad kul att du hittat till shn. Det kommer att förändra ert liv det kan jag lova.

Ni kan lägga som ni gör nu. Gå bara ut med ramsan x 4 och låt han somna själv. Innan han hunnit somnat och verkar ha bökat färdigt så bekräftelseramsar ni honom.

När han sen vaknar på natten så gäller det att ni lugnar honom i sängen med solfjäder. Andas djupt och tänkt något lugnande så din andning slappnar av. Han kommer då att börja andas lugnare och du kommer känna hur kroppen slappnar av under dina händer.
När detta skett går du ut med ramsan. Första natten kommer han undra vad det är frågan om och då måste ni ge svar till honom.

Jag tycker inte ni ska prova att solfjädra honom innan själva kuren. Alla delar måste med. Vänta tills ni är redo och gör det helhjärtat istället.

Ingen ska behöva lida av sömnbrist i 1 år. Varken liten eller stor.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Miss Nordmark
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 19 sep 2011, 20:03
Ort: Köpenhamn

Re: Starta kur av 13 mån pojke

Inlägg av Miss Nordmark »

Hej!
Wow, jag blir alldeles tårögd av att få svar så fort och av att få kontakt med någon som har vettiga svar! Tusen tusen tack!

Vi har en utmaning till och det är att han har börjat på dagis för någon månad sedan (ja jag vet att vi borde tagit tag i detta tidigare men vi har verkligen gjort så bra vi har kunnat och efter det vi vetat. Han har också i perioder sovit ok......) Jag har alltså efter att ha varit hemma ett år börjat jobba igen. De har bra rutiner på dagis som vi kan upprätta vårat schema efter men nu lägger de honom när han är trött, eftersom han precis har startat och är "så liten", oftast 2ggr per dag, en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen men på sikt tror de att han klarar sig på en gång, vilket jag instämmer i.
Frågan är bara hur vi ska förhålla oss till hans dagsömn när vi går igång med kuren och den första tiden. Den är ju lika viktig att hålla på för nattsömnens skull och att hela schemat ska sätta sig.
Jag kan möjligtvis ta ledigtnågra dagar när vi går igång men jag har svårt att se att jag kan kräva att de på dagis håller honom vaken dendär första tiden när han liksom ska inställas till det nya schemat. Jag kan prova att prata med dom och jag ska se om mina föräldrar och min pojkväns mamma kan träda in några dagar....
Jag vill verkligen börja kuren och tycker hela tiden det dyker upp ursäkter till att vänta. Och jag vill helst inte vänta till jul-semestern. Hade jag haft möjlighet till att ta en semestervecka hade jag gjort det utan att tveka.

Tack igen Susanne G för svar! Jag känner mig väldigt välkommen till forumet.

Mvh
Storms mamma Frida
Mamma till Storm född 2 september 2010
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Starta kur av 13 mån pojke

Inlägg av Sofias mamma »

Miss Nordmark skrev:
De har bra rutiner på dagis som vi kan upprätta vårat schema efter men nu lägger de honom när han är trött, eftersom han precis har startat och är "så liten", oftast 2ggr per dag, en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen men på sikt tror de att han klarar sig på en gång, vilket jag instämmer i.
Frågan är bara hur vi ska förhålla oss till hans dagsömn när vi går igång med kuren och den första tiden.Frida
Hej Frida och välkommen hit! :D

Många ändrar till 1 lur runt året medans andra väntar tills barnet är ca 15 mån, allt beroende på om det är en "tröttis" eller "piggis". Ni vet bäst själva hur han är :heart:. Men man bör inte ändra direkt i schemat när man har kurat.

Kanske kan han erbjudas en kort lur (5-20 min) på fm och en längre då de andra vilar? Viktigt är dock att ni håller samma tider varje dag och det måste du få dagis att förstå :D . Kanske kan du börja kuren på en fre kväll, sedan ta ledigt mån-ons och sedan ta hjälp av släkt resten av veckan? Då blir det lugnt och skönt för lillen. Andra kurar då barnen går på dagis och även det går ju bra.

Du låter påläst och motiverad. Det här kommer att gå galant och snart sover ni alla sött :sleep:

:sleep: :heart: :sleep:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Miss Nordmark
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 19 sep 2011, 20:03
Ort: Köpenhamn

Re: Starta kur av 13 mån pojke

Inlägg av Miss Nordmark »

Tack Sofias mamma!
Tack för svar och pepp! :heart:

Vi känner oss motiverade och det är inte stora förändringar som ska till för att han ska sova hela natten. Rutin på dagslurar och mera medveten användning av ramsa.

Vi får pussla ihop det så vi får en dryg vecka själva innan och så får vi prata med dagis och se hur de ställer sig till det hela.

Mvh
Frida
Mamma till Storm född 2 september 2010
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Starta kur av 13 mån pojke

Inlägg av Sofias mamma »

:thumbsup:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "