Hej!
Vår dotter (blir 4 nu i dagarna) har gått från att vara en glad liten tjej till att bitvis vara en sur tjej.
För det första surar hon, det betyder att hon kör med klassisk åkerbrasa omfamning och lägger sig med rumpan upp på sängen eller annat mjukt ställe. Det här händer nån gång per dag om hon misslyckas med saker typ stänga ett fönster, ta på sig nåt krångligt klädesplagg eller liknande. Men det kan också vara när jag säger nej till något hon vill hitta på. jag har försökt olika metoder: få henne att skratta och släta över bekymret, förklarat att saker inte är helt lätta och att man måste öva, har också sagt att "då får du ligga där och sura och komma ut när du blir glad". ibland fungerar det, ibland inte. Kanske jag ska hålla mig till en metod? Jag är lärare och alla vet ju hur jobbiga vi kan vara så risken finns att jag förvärrat surproblemet genom att tjata och förklara i det oändliga. Just det, målade en teckning på en glad Tea (som hon heter) som hon kan titta på när det kör ihop sig. Som sagt, jag vet inte riktigt vad jag håller på med och inget blir bättre. Kan någon snälla hjälpa oss?
Sen är det en annan grej. Vi bor i ett radhusområde och det finns massor av barn här. Tea har lekt mycket med kompisar och det har fungerat utmärkt tills nu. Vi är självkritiska här för hon är trots allt bara 4 år och det har nog blivit för mycket lek. Nu är hjälpsamma, idésprutande, glada Tea mer en bestämmande och negativ kompis ("jag är mamma och du är syster", "nej, jag vill inte göra det" osv). Det började med att hon och en kompis gjorde upp att Tea bestämmer hemma hos sig och den andra tjejen hos henne men nu bestämmer nog Tea överallt med alla kompisar. (Vi kände inte till deras uppgörelse förut). Vi funderar på att sluta med leken ett tag för vi kan ju faktiskt hitta på annat. Ska vi säga till henne att det inte blir någon lek förrän hon lär sig att alla får bestämma? Är det för hårt, hon är ju liten? Eller ska vi bara köra fullt ös hemma så hon inte har tid att leka? Eftersom kompisar dagligen ringer och kommer förbi måste vi ha något bra att säga till dem, Tea ska ju inte behöva tappa ansiktet.
Vi har gjort fel på något sätt och vi vill göra allt bra igen så alla råd och ev skäll mottages hjärtligt!
Janne
4-åring som surar och bestämmer
Re: 4-åring som surar och bestämmer
Hej
Vi är nog många som upptäckt att 4-åringen tar lite former som vi inte var beredda på.
Dom steppar upp ett par steg i mognad och därmed också reaktioner.
Jag vill rekommendera dig att läsa igenom 4-årings trådarna på Favoriter som jag tror kan ge lite tankar. Kom gärna tillbaka sedan med lite funderingar så bollar vi tillsammans.
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=18665
Vi ska lära barnen att man får kämpa för att lära sig saker, tålamod och att ta misslyckanden lätt och gå vidare. På din första fråga tänker jag att man får hjälpa dem att ge dem verktyg för att jobba vidare men ibland också låta dem sura. Ibland gör ju vi också det.
Även "negativa" känslor måste få plats och mötas. Och sedan tar man tag och går vidare.
Ibland kanske man tar tag i saken tillsammans och ser att man kan hjälpas åt. Så det beror ju på...Prata kan man göra sakligt och konstruktivt, men inte tjata och generalisera. Typ..."du gör alltid". Det är lätt hänt tycker jag när vissa situationer händer ofta.
Hon är för liten för att förstå en sådan konsekvens som att "du får inte förrän låter alla bestämma...". det är alldeles för abstrakt och vad betyder det egentligen? Hon behöver leka i begränsade former och under ledning/övervakning av vuxen. Man kan prata innan "man turas om/man bestämmer tillsammans" och sedan gå in och bryta/styra om om det behövs.
Det behöver inte vara full fart för att de inte ska leka eller hon ska tappa ansiktet. Ert jobb är att se till hennes bästa och är hennes bästa att "bara vara", laga mat, pyssla själv, ha en lugn stund så är det det som gäller. Bara säga "åh, vad roligt men just nu ska vi göra annat, kanske imorgon/på lördag...etc". Det ska inte vara små raringars beslut att känna efter var gränsen går för de kan de inte. När bägaren är full så märks det men vårt jobb är att se till att den inte blir full. Tänker jag. Att lära barnen ett gott självomhändertagande.
Kram
Vi är nog många som upptäckt att 4-åringen tar lite former som vi inte var beredda på.
Jag vill rekommendera dig att läsa igenom 4-årings trådarna på Favoriter som jag tror kan ge lite tankar. Kom gärna tillbaka sedan med lite funderingar så bollar vi tillsammans.
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=18665
Vi ska lära barnen att man får kämpa för att lära sig saker, tålamod och att ta misslyckanden lätt och gå vidare. På din första fråga tänker jag att man får hjälpa dem att ge dem verktyg för att jobba vidare men ibland också låta dem sura. Ibland gör ju vi också det.
Ibland kanske man tar tag i saken tillsammans och ser att man kan hjälpas åt. Så det beror ju på...Prata kan man göra sakligt och konstruktivt, men inte tjata och generalisera. Typ..."du gör alltid". Det är lätt hänt tycker jag när vissa situationer händer ofta.
Hon är för liten för att förstå en sådan konsekvens som att "du får inte förrän låter alla bestämma...". det är alldeles för abstrakt och vad betyder det egentligen? Hon behöver leka i begränsade former och under ledning/övervakning av vuxen. Man kan prata innan "man turas om/man bestämmer tillsammans" och sedan gå in och bryta/styra om om det behövs.
Det behöver inte vara full fart för att de inte ska leka eller hon ska tappa ansiktet. Ert jobb är att se till hennes bästa och är hennes bästa att "bara vara", laga mat, pyssla själv, ha en lugn stund så är det det som gäller. Bara säga "åh, vad roligt men just nu ska vi göra annat, kanske imorgon/på lördag...etc". Det ska inte vara små raringars beslut att känna efter var gränsen går för de kan de inte. När bägaren är full så märks det men vårt jobb är att se till att den inte blir full. Tänker jag. Att lära barnen ett gott självomhändertagande.
Kram
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, jag som då har en 4 åring strax 5 känner igen mycket av det du skriver. Han bestämmer gärna! Tror att det liksom tillhör "behäskande" fasen lite. Vi begränsar lekandet, eller så tar jag med alla barnen (oftast är de 3 ) i social delaktighet så de får jobba tillsamman under ordnade former. Ibland sätter jag dem på pyssel vid köksbordet osv...
Sist vill jag slå ett slag för humorn! Troll spricker i solsken. Det är lätt att man tjatar hål på dessa 4 åringar som kan så mycket med får så lite gjort känner jag.
Tänk på hur mysig 5-åring ni sen kommer att ha. Passa på och njut lite medans ni har hyfsat lugnt runt 4-5 år för sen kommer ju 6-års krisen med sitt.
Sist vill jag slå ett slag för humorn! Troll spricker i solsken. Det är lätt att man tjatar hål på dessa 4 åringar som kan så mycket med får så lite gjort känner jag.
Tänk på hur mysig 5-åring ni sen kommer att ha. Passa på och njut lite medans ni har hyfsat lugnt runt 4-5 år för sen kommer ju 6-års krisen med sitt.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Intressant! Ja, alla har vi ju våra sätt att tackla saker som går oss emot 8)Janne skrev:För det första surar hon, det betyder att hon kör med klassisk åkerbrasa omfamning och lägger sig med rumpan upp på sängen eller annat mjukt ställe.
Två av tre "metoder" här tycker jag är utmärka =D> Den sistnämnda verkar lite.. hm, överambitiösJanne skrev:Jag har försökt olika metoder: få henne att skratta och släta över bekymret, förklarat att saker inte är helt lätta och att man måste öva, har också sagt att "då får du ligga där och sura och komma ut när du blir glad". ibland fungerar det, ibland inte.
Och "metoder" tycker jag inte vi ska tala om här. Du har ju ett samröre med din lilla flicka, där saker händer eller inte händer, hela tiden. Finns det alls en knapp att trycka på, som fungerar alltid - så är det att LYSSNA. Inte till allt hon säger, det är inte det jag menar. Men till läget, sinnesstämningarna, situationerna som uppstår - och till sin egen inre övertygelses röst. Den brukar leda en hyfsat rätt, om man bara tar sig tiden och lyhördheten, inlevelseförmågan och välviljan, som ju faktsikt bara ligger där och väntar. Patentlösningar finns inte men underbara lösningar här och nu - varav inte alla är eller behöver eller ska vara så förtvivlat aktiva - finns alltid. För just HÄR och NU.
Inta, när du känner att det är läge - i åkarbrasan med rumpan i vädret - den lugna attityden att hon säkert vill vara i fred
"All onödig hjälp hindrar barnen i deras utveckling", sa Maria Monterssori. Kan verkligen ses djupt, djupare, djupast :thumbsup:
Jobbig? Du? Inte dåJanne skrev:Jag är lärare och alla vet ju hur jobbiga vi kan vara så risken finns att jag förvärrat surproblemet genom att tjata och förklara i det oändliga.
'
Det brukar bli det. Särskilt när allt flyter på så bra, man bor som ni, alla älskar alla (nåja) - så släpper man av på uppmärksamheten och räknar med evig fröjd, "normal" fröjd, och river sitt hår när den avtar eller ändrar ansikte, så att allt plötsligt går över styr mer eller mindre (mer för tonåringar, mindre för fyraåringar, så än har du respitJanne skrev:Vi är självkritiska här för hon är trots allt bara 4 år och det har nog blivit för mycket lek.
Tro nu inte att hon har bestämt sig för en DOMINANT LIVSSTILJanne skrev: Nu är hjälpsamma, idésprutande, glada Tea mer en bestämmande och negativ kompis ("jag är mamma och du är syster", "nej, jag vill inte göra det" osv). Det började med att hon och en kompis gjorde upp att Tea bestämmer hemma hos sig och den andra tjejen hos henne men nu bestämmer nog Tea överallt med alla kompisar.
Och hon ska helt enkelt inte utsättas för den jobbiga utmaningen för långa stunder i taget. Jag skulle begränsa kompisumgänget till kanske trekvart om dagen. (Antar att hon går på dagis och får skäppan full där också?)
Sluta inte med leken (hur nu det skulle gå till 8) ) men begränsa hennes lek med andra barn till tid och varaktighet.Janne skrev: Vi funderar på att sluta med leken ett tag för vi kan ju faktiskt hitta på annat.
Social delaktighet är ett verkligt sesam-öppna-dig. Jag hoppas det är det du menar med "hitta på annat" =D>
Det är både för hårt, för oöverstigligt och därmed taskigt. Hon förstår inte sådant vid sin späda ålder och skulle bara känna sig förvirrad, bestraffad och utstött.Janne skrev: Ska vi säga till henne att det inte blir någon lek förrän hon lär sig att alla får bestämma? Är det för hårt, hon är ju liten?
Planera in märkvärdiga uppdrag. Sätt den sociala delaktigheten i system. Du som är lärare - undervisa barnet i konsten att överlevaJanne skrev:Eller ska vi bara köra fullt ös hemma så hon inte har tid att leka? Eftersom kompisar dagligen ringer och kommer förbi måste vi ha något bra att säga till dem, Tea ska ju inte behöva tappa ansiktet.
Barnaboken kryllar av exempel och av utläggningar om den sociala delaktighetens just sociala betydelse. Det "bra att säga till dem" blir då ganska enkelt. "Jag är ledsen, men i dag har vi så mycket att göra här hemma så Tea kan inte komma ut och leka, det passar inte i dag. I morgon, kanske
Voff! Voff!Janne skrev:Vi har gjort fel på något sätt och vi vill göra allt bra igen så alla råd och ev skäll mottages hjärtligt!
Tycker inte alls ni har gjort fel. Det är bara det att det inte går att frysa tiden (eller barnet) så att allting fortsätter vara som det "alltid" har varit. Var sak har sin tid. Beundra den lilla som tampas med alla dessa myror i huvudet som kallas sociala koder och som inte är enklare att lära sig än språket var, exempelvis - modersmålet - som tog henne tre år. Och fullärd är hon knappast i det heller 8)
Till din möjliga uppbyggelse en historia ur verkligheten serverad av just en liten fyraåring (Ur Barnaboken, "Kräkor och poesi"):
*Ibland är de små barnen vandrande upplysningscentraler. En förhoppningsfull liten flicka kan sålunda ringa på dörren och be att få leka med någon av de små änglarna. Nehej, förklarar man, av någon anledning går det inte. ”Jamen hon kan väl få komma hem till mej, då?” Nej, förklarar man, av samma anledning går det inte, varken det ena eller det andra. ”Förresten får jag inte ta hem någon”, säger då den lilla flickan. ”Min mamma orkar inte med fler barn än ett.” Nehej, tänker man, det kan man ju i och för sig begripa, kanske, jodå. ”Och min pappa”, fortsätter barnet oförtrutet, ”han kommer hem och är så trött så han orkar inte bada.” Man harklar sig i ett försök att avvärja fler indiskretioner. ”Han badar aldrig”, upplyser den lilla flickan vidare. ”Jag badar jämt”, fortsätter hon, ”men mamma badar aldrig heller.”
Följande dag ser man den lilla flickan promenera hand i hand med sina båda föräldrar, och man tänker: jaha, där går de som aldrig badar... ---
Alla barn under tio år är poeter, sa en tänkare. Av detta kan vi lära att alla poeter inte alltid är helt tillförlitliga.*
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Oj, oj, är jag glad att jag gick med i det här forumet?! Tack så mycket för alla snabba och engagerade svar!
Nu har vi läst alla meddelanden och diskuterat ihop oss, och känner att vi har fått råg i ryggen. Det är väldigt skönt att få en utomståendes syn för vi båda föräldrar är ju mitt uppe i det hela och har svårt att få en nyanserad bild av vad som händer. Vi sitter mest och håller med varandra hela tiden (vilket är bra på ett plan antar jag).
Till Torsmamma: jajjemen humorn är viktig och det ska vi inte glömma! Det är både en rättighet och skyldighet att flamsa och tramsa.
Till Susanne: Tea hade sin kompis på besök idag och då slängde vi en påminnelse till båda om att det blir roligast om alla får vara med och bestämma. De fick leka en timme och det var glada miner hela tiden.
Till Anna: genom det du och andra skriver märker vi att vi har ställt alldeles för höga krav på Tea. Hon är inte så gammal och hon är inte heller någon superhjälte. (Fast när man lyssnar till allt tänkvärt som kommer ur den där munnen så börjar man undra om hon ändå inte har lite superkrafter ).
Vi ska absolut INTE säga nåt om att hon inte får leka förrän hon låter andra bestämma. Urdum fundering! Däremot ska vi låta henne vara på dåligt humör och definitivt tillåta "felparkeringar" (eftersom vi själva också parkerar fel trots att vi vet bättre).
"Jaså, här ligger du och har tråkigt!" och sen låtsas som det regnar är ett lysande råd. Vi har försökt koppla ihop surhet med tråkighet men vi har inte gått iväg utan suttit kvar och försökt vända humöret. Då är det upplagt för trubbel. Vi ska köra din variant nu.
Våra möten med Tea utgår nu ifrån tre sätt beroende på hur situationen ser ut: tramsa, förklara eller hålla truten. Vi kommer förmodligen att kombinera dessa tre efter bästa förmåga...
Alla era svar har tagit upp social delaktighet (ja, det är det jag menar med "hitta på annat") och det är något vi praktiserar här hemma efter att ha sträckläst (och sen läst om och om igen) Barnaboken. Under sommarlovet blev det som sagt för mycket lek och för lite social delaktighet men nu är det mer ordning på torpet. Precis som ni skriver är det ju en utmärkt förklaring till alla kompisar (och föräldrar...) som knackar på. Tea gillar att hjälpa till med matlagning, bakning, tvätt mm. Hon sköter ordningen på lillasysters skötbord och har egen tvättback med kläder som ska in i garderoben (oftast viker hon själv eftersom hon tycker att jag är lite slarvig). Ibland hjälper hon till med upphängningen också och då tackar vi så mycket, och sen när hon pysslar med annat hänger vi om alla korvar till kläder som skulle ta 10 år att torka. Härligt! Vi fortsätter med att hitta på nya spännande uppdrag.
Vi tackar återigen för visat intresse och goda funderingar!
Fridens liljor!
Nu har vi läst alla meddelanden och diskuterat ihop oss, och känner att vi har fått råg i ryggen. Det är väldigt skönt att få en utomståendes syn för vi båda föräldrar är ju mitt uppe i det hela och har svårt att få en nyanserad bild av vad som händer. Vi sitter mest och håller med varandra hela tiden (vilket är bra på ett plan antar jag).
Till Torsmamma: jajjemen humorn är viktig och det ska vi inte glömma! Det är både en rättighet och skyldighet att flamsa och tramsa.
Till Susanne: Tea hade sin kompis på besök idag och då slängde vi en påminnelse till båda om att det blir roligast om alla får vara med och bestämma. De fick leka en timme och det var glada miner hela tiden.
Till Anna: genom det du och andra skriver märker vi att vi har ställt alldeles för höga krav på Tea. Hon är inte så gammal och hon är inte heller någon superhjälte. (Fast när man lyssnar till allt tänkvärt som kommer ur den där munnen så börjar man undra om hon ändå inte har lite superkrafter ).
Vi ska absolut INTE säga nåt om att hon inte får leka förrän hon låter andra bestämma. Urdum fundering! Däremot ska vi låta henne vara på dåligt humör och definitivt tillåta "felparkeringar" (eftersom vi själva också parkerar fel trots att vi vet bättre).
"Jaså, här ligger du och har tråkigt!" och sen låtsas som det regnar är ett lysande råd. Vi har försökt koppla ihop surhet med tråkighet men vi har inte gått iväg utan suttit kvar och försökt vända humöret. Då är det upplagt för trubbel. Vi ska köra din variant nu.
Våra möten med Tea utgår nu ifrån tre sätt beroende på hur situationen ser ut: tramsa, förklara eller hålla truten. Vi kommer förmodligen att kombinera dessa tre efter bästa förmåga...
Alla era svar har tagit upp social delaktighet (ja, det är det jag menar med "hitta på annat") och det är något vi praktiserar här hemma efter att ha sträckläst (och sen läst om och om igen) Barnaboken. Under sommarlovet blev det som sagt för mycket lek och för lite social delaktighet men nu är det mer ordning på torpet. Precis som ni skriver är det ju en utmärkt förklaring till alla kompisar (och föräldrar...) som knackar på. Tea gillar att hjälpa till med matlagning, bakning, tvätt mm. Hon sköter ordningen på lillasysters skötbord och har egen tvättback med kläder som ska in i garderoben (oftast viker hon själv eftersom hon tycker att jag är lite slarvig). Ibland hjälper hon till med upphängningen också och då tackar vi så mycket, och sen när hon pysslar med annat hänger vi om alla korvar till kläder som skulle ta 10 år att torka. Härligt! Vi fortsätter med att hitta på nya spännande uppdrag.
Vi tackar återigen för visat intresse och goda funderingar!
Fridens liljor!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
:thumbsup:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022