tidiga smakisar och allergi

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

tidiga smakisar och allergi

Inlägg av videunge »

Hej :D

Bara undrar. Har en liten son som är allergisk mot alldeldes onödigt många saker. Som mamma får jag rätt ofta höra att det är mitt eget fel eftersom jag inte ammade honom mer än lite drygt 3 mån (han sa ifrån då han blev dålig av min mjölk :( ) samt att jag i samma veva började med smakisar då han helt enkelt inte blev mätt annars. Är det någon som vet om det finns något samband? Alltså att börja med mat tidigt? Jag blir ju lika ledsen varje gång även om jag vet at jag har en liten som om han bara får mat han tål äter som en häst och sover som en gris och är rätt nöjd och go o glad därimellan.

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: tidiga smakisar och allergi

Inlägg av SusanD »

Nu har ju inte jag världens bästa minne men det har ju alltid varit så mycket snack om att amning gör så barnen slipper allergi. Men på senare tid, ganska nyligen har jag jag för mig, har forskningen visat att så är det inte alls. Amningen skulle enligt forskningsresultaten inte ha någon inverkan alls på allergi eller inte allergi.

Sen tycker jag att det måste vara bättre för en liten kropp att få mat istället för bröstmjölk om man blir dålig av det. Det säger sig liksom själv på något vis. Så ha inte dålig samvete. Du har ju verkligen kämpat för att hitta vad han inte tål och så utesluta det och prova nya ämnen. Njut av livet istället och vetskapen om att du har gjort det du kan för att hjälpa ditt lilla barn.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Lydia
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 15:52
Ort: Stockholm

Re: tidiga smakisar och allergi

Inlägg av Lydia »

Släpp genast allt dåligt samvete!

Jag har ammat som en tokig och ändå har dottern blivit allergisk. Har läst någonstans att det inte finns nån direkt koppling mellan amning och förebyggande av allergier. Jag tror helt enkelt att en del blir det och andra inte. :) Kram
Mamma till E född januari 2009
Mamma till A född 3 mars 2011
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: tidiga smakisar och allergi

Inlägg av Tetz »

Videunge :heart: Det där dåliga samvetet kan äta upp hela hjärtat på en :cry:

En tröstande artikel
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/ ... 2039751.ab

Dessutom har ju livsmedelsverket ändrat sina råd och säger nu att det är helt ok att ge smakisar redan från fyra månader, och det hade de inte gjort om det fanns studier som visade på ökad risk för allergier.

Kram :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: tidiga smakisar och allergi

Inlägg av videunge »

SusanD :heart: Lydia :heart: Tetz :heart:

Tack! Och visst är det som du säger Tetz att det dåliga samvetet kan spöka rejält. Speciellt när maten tvärkrånglar och vi bara hittar fler saker som han inte tål och mitt i allt kommer svärmor och säger att det är mitt eget fel...Så tack för peppning. :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Anna-Helene
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 jul 2009, 15:49

Re: tidiga smakisar och allergi

Inlägg av Anna-Helene »

Vad arg, och vad ledsen, jag blir när jag "hör" vad du fått höra!

Hur kan någon påstå att det är ditt fel att han är allegisk??? :shock:

Jag kan säga att jag ammade min son läääänge. Och han är väldigt allergisk. (Alla sädesslagen, ägg, mjölk, soja, majs, fisk o skaldjur, nötter)

Jag vet att jag för ett tag sedan läste något om amning och allergi och där menade man väl att det möjligtvis hade någon påverkan med de första veckorna, kanske någon månad. Men där är ju du inom med god marginal. Och det var som sagt stort frågetecken om det ens hade någon påverkan.

Försök att genast slå detta ifrån dig. Som mamma till ett allergiskt barn får jag ont i magen av att någon kan säga så. De har ingen aning om vad man går igenom när man har ett allergiskt barn. Denna ständiga oro. Detta ständiga dubbelkollande, läsande. Den ständiga känsla av att man så gärna vill ge dem det som de frågar efter.

Att säga något sådant är som att sparka på en som ligger. Usch!!!

Många styrkekramar till dig! :heart:
:heart: Storebror född i februari 2007 :heart:
:heart: Lillebror född 22 maj 2009 :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: tidiga smakisar och allergi

Inlägg av videunge »

Tack! :heart:

Du kan nog tänka dig vad skönt det är att någon förstår. Allt detta frågande om man gör rätt. Ibland känns det ju lätt när man ser när han mår bra, men när man är inne i att han reagerar på något så kommer dom där dumma frågorna. För tänk OM det är jag som är orsak... :oops: ush fy. Så tack för peppning. :heart: Det gör extra ont när man får det grån svärmor som jag innan haft kanonkontakt med. HOn förstår inte riktigt det här med barnaboksfilosofin tyvärr.

Jo det är ett väldigt letande både på förpackningar och att vara detektiv för att komma fram till vad han reagerar på. Hittils har vi hittat samma allergier som er nästan. fast inte fisk tack och lov. dock stenfrukter och solrosolja, vilket är rätt knepigt eftersom det finns i typ all ersättning för mjölk och nästan all barnmatsburkar om det inte är mjölk i. vete går inte och nu verkar det som att havre inte funkar heller. vad har ni gett till mellis /frukost? när det är svårt med gröt menar jag? Lite nyfiken och tar gärna emot tips på alternativ.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: tidiga smakisar och allergi

Inlägg av TorsMamma »

Kan risgröt funka? Majs gröt? Hirs eller bovete gröt?

Allergier på små är ju så svårt för de reagerar ju inte på ämnet förrän ANDRA gången de stötet på det. Så man måste oftast ge mer än en gång innan man vet svaret.

LCHF välling? TÅl han mjölk och mjölkprodukter? Ägg?

Kom ihåg att det är INGET du kan göra annorlunda. Allergi är oftast ärftligt oavsett hur :roll: försiktig/rätt man har gjort :cry:

Så svärmor kan slänga sig i väggen nu skall vi hitta mat som ni alla kan njuta av! :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: tidiga smakisar och allergi

Inlägg av Fauve »

Hej!
Håller med de tidigare, tycker du gjort helt rätt. Han var ju allergisk redan när du ammade, det skulle inte försvunnit om du fortsatt amma.

Min lilla tjej har haft riktigt tufft med magen i sommar, mkt infektioner så hon har bara kunnat äta två saker, majs- och risgröt. De borde funka för din lille också.
Majsgröten gör jag på majsmjöl och vatten. När hon blev bättre använde jag hemmagjord buljong i för att få lite mer näring. Borde väl funka med rismjölk och liknande eller med frukt i om han tål nån sån.. 1msk mjöl per dl vatten, koka 10-15 min. Lillan älskar den som tur är. :) Gjorde välling på samma sätt, med 1tsk mjöl per dl vatten. Också risgrynsgröt gjord på vatten, tar lång tid att koka dock.
När vi varit iväg och jag inte kunde laga mat så har jag tagit den här gröten och blandat med vatten:
http://webbutik.barnmatsbutiken.se/grot ... -rice.html

Lycka till! :heart:
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: tidiga smakisar och allergi

Inlägg av videunge »

Hej :D

Torsmamma :heart: Fauve :heart: nej han tål inte mjölk ägg eller soja/baljväxter. Var lite fundrsam om bovetet bråkade men han fick gröt idag och det verkar fungera. [-o< Men tack hörni! känner mig lite korkad som inte kom på riset :oops: . men då är det bra att ha ett forum :thumbsup:
kör på någon sorts risvälling med majs nu eftersom carlshamns rismjölk är det enda i mjölkväg som han tål. allt annat innehåller solrosolja eller havre. insåg just att det borde gå att göra "risifrutti" om man gör risgrynsgröt med rismjölk och lite vaniljpulver och lite frukt.

Haft en tuff vecka. liten fick i sig nått dumt och kräktes hela måndagen och hade ont i magen. sen såg han ut som om han trillat i ett snår med nässlor. kraken...Nu är utslagen nästan borta. NU känns det bättre. Håll tummarna för oss. vi skall till dr på tisdag för ytterligare allergiutredn.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: tidiga smakisar och allergi

Inlägg av TorsMamma »

Men fy vad jobbigt för er! När barn har så mycket "muliti allergi" så kan jag lova dig att all amning i världen inte förebygger den typen. :cry:

Du kan inte göra "pricktest" hemma? Han låter så pass känslig att typ rispa lite med naglarna i armvecket och smeta på säg äggvita borde funka, för att se reaktion. Det är i så fall ett sätt i framtiden för att slippa "provokationer" så kan man göra egna "prick tester". :wink:

Har en svåger som är extremt allergisk mot fisk och kan pricktesta sig själv lätt. Men de hade tur barnen ärvde inte allergin vad de vet, men så äter de typ inte fisk heller. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: tidiga smakisar och allergi

Inlägg av TorsMamma »

Risifrutti är mums. Jag köpte små 2 dl burkar på typ k-rauta och gjorde risifrutti och frös in i frysen. Tog fram efter behov. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: tidiga smakisar och allergi

Inlägg av videunge »

Hej :D

risifrutti testad. liten åt en del men den som verkligen älskade det och slickade både kastrull och slev ( och mammas tallrik :roll: ) var storasyster som annars är en äkta liten sparris. Så det här blir det fler gånger. kokade minutris med rismjölk och lite vaniljpulver, blandade ner lite frukt. smask :D

allergiutredn i morgon. inte lika kul. håll tummarna. [-o<
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Anna-Helene
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 jul 2009, 15:49

Re: tidiga smakisar och allergi

Inlägg av Anna-Helene »

Hej igen,

Förlåt att jag inte svarat på dina frågor! :( Det har varit lite mycket här de senaste veckorna! :shock: :?

Till frukost har vi har gjort risgröt (som du redan fått tips om) eller så har det blivit smörgås som jag bakat själv. (Brödet alltså..) Till mellan mål blir det kanske risknäckebröd, någon frukt, ibland lite kräm (som jag gör själv, med inte så mycket socker), smoothie (t.ex. jordgubb/hallon, banan och rismjölk) osv.

Ju längre tid som går, desto fler saker kommer man på att göra. Så känns det iaf. Jag "experimenterar" mer. Utgår från saker vi lagar/äter och gör någon variant med saker Plutten tål. Ibland blir det bra, ibland inte lika bra... :? Och ibland blir det jätte gott, men han vägrar äta ändå. Tyvärr är ju inte allergiska barn, så jätte lätta alltid med maten. Plutten har god aptit när han mår bra, men så fort han har fått i sig något han inte tål blir det "hopplöst" med maten för några dagar. :(

Hur har det gått med er allergiutredning? Har ni fått reda på något mer?

Sköt om er!
Kram :heart:
:heart: Storebror född i februari 2007 :heart:
:heart: Lillebror född 22 maj 2009 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"