Social delaktighet för ettåring - hjälp+

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
elsas_mamma

Social delaktighet för ettåring - hjälp+

Inlägg av elsas_mamma »

Hittar inte min gamla tråd, för det är mycket länge sen jag var här. Hoppas det är ok om jag startar en ny?

Livet med Elsa flyter på, hon har precis blivit ett år och är en oftast glad tjej som har fullt upp hela dagarna.

Men jag har svårt att hitta sätt att involvera henne på dagarna, på vilken nivå klarar era ettåringar aktiv social delaktighet? Hur gör ni?

Stort tack om någon vill dela med sig lite inspiration :heart:
Elsa - född 20100909
SM sedan 20101205
ladyline

Re: Social delaktighet för ettåring - hjälp+

Inlägg av ladyline »

Det finns massor av tips och inspiration om du söker eller tittar under favoriter, se tex:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5385

När mina barn var i ettårsåldern var de väldigt förtjusta i att hjälpa till med tvätten (stoppa i maskinen, ta ut, "sortera", trycka på knappar etc), hämta posten och sopa.

Hoppas du hittar en massa bra tips!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej elsas_mamma och välkommen tillbaka! :heart:

Hâller helt med det ladyline säger, tipsar dessutom om en trâd pâ samma tema men för en snäppet större tjej där Ewa svarar jättefint.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=25302

Tänker särskilt pâ dessa rader:
Ewa skrev:Jag tycker inte alls du ska tänka i termer av kräva. Tänk istället att du ska gå på lusten och viljan att vara delaktig och lära sig! Så allt stort som smått som funkar får man erbjudas att vara med på. Det behöver inte alltid innebära att man rent konkret GÖR så mycket. Ibland räcker det också att sitta bredvid och observera för att bidra med något lite då och då. Som vid köksbordet/köksbänken. Man kan få en liten bakkniv, skärbräda och en bit gurka. Sedan visar man först hur man gör och låter sedan liten ärta jobba på ifred. Kanske åker större delen av gurkan in i munnen, kanske inte. Spelar inte så stor roll. Vad det handlar om, i min värld, är att man är med, att man inte utestängs från vad som behöver göras för att överleva i tillvaron och endast hänvisas till en lekvärld. På samma sätt kan man sättas i badkaret/duschen med en svamp och trasa i handen och gno på bäst man vill, medan vuxen städar utsidan. För att sedan bytas om.
:heart:
elsas_mamma

Inlägg av elsas_mamma »

Tack!

Det har ju varit jag som satt gränser - tänkt att lillan varit för liten för ditten eller datten. Men vi har både diskat och bakat bröd tillsammans och det går hur fint som helst. Nu hinner jag knappt ställa mig vid diskbänken innan hon puttar dit en egen stol och vill upp och hjälpa till
Elsa - född 20100909
SM sedan 20101205
aso

Inlägg av aso »

Så härligt :D !

:heart: aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"