Sluta amma till sömns

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Evaeh

Sluta amma till sömns

Inlägg av Evaeh »

Hej! Min dotter är tolv veckor och sover bra på natten (ca 22-06) dock krävs det att jag ammar henne till sömns. Detta är inte hållbart, dels för att jag vill att min man skall kunna natta och för att jag vill sluta amma. Jag har haft SM-tänket men inte praktiserat det helt och fullt jämnt. På dagen sover hon endast i vagn efter 20 -30 min vagning och skrik:( I babybjörn sover hon utsn problem. Tar tacksamt emot tips och stöd då jag är lite orolig att hennes bra nätter blir störda samtidigt som jag inser att amning till sömns inte är hållbart och jag vill hjälpa henne att bli trygg i att somna själv.
Mamma till E född 110613
aso

Re: Sluta amma till sömns

Inlägg av aso »

Hej Evaeh!

Varmt välkommen till forumet och stort grattis till ditt lilla underverk :D !

Jag har egentligen lust att skriva en hel massa till dig men hinner inte nu. Jag hamnade på forumet med samma funderingar som du :wink: . Läs gärna början på min tråd, så får du en hel massa fina tips http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=24430

Det är i alla fall något att börja med :heart: !

:) aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej och välkommen!

Kastar iväg en kommentar mitt i morgonstöket: En tolvveckorsbebis anpassar sig BRA efter nya rutiner! Ju tidigare desto lättare att få nya saker att fungera.

När det gäller en så liten bebis är det viktigaste att
:arrow: hon är mätt
:arrow: hon inte är övertrött

Försök få ner så mycket mat som möjligt innan sovpassen och försök lägga henne innan hon är övertrött. Att få en övertrött att somna kan vara svårare än att lägga en pigg liten krabat.

Den där åldern blir det mer och mer viktigt med mycket mat, eftersom de börjar röra på sig lite och jobba med sina små kroppar. Många inför majsvälling vid tre månaders ålder och jag har bara positiv erfarenhet av det. Speciellt om du vill sluta amma är det väl bra med flaska innan natten? Men börja med bara lite, lite välling (så att hon inte får ont i magen) och öka lite varje dag.

:?: Har ni nån koll på hur många timmar hon sover/ dygn?
:?: Vill ni införa något schema?
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Evaeh

Inlägg av Evaeh »

Hej och tack för snabb respons! Det enda som jag fixat att ha bra rutin för är natten. Bad vid 2030 och amning till sömns kl 21. Jag måste då lägga ner henne mkt försiktigt, vaknar hon får jag börja om:( Hon sover nu ca 2130-0630. Får en flaska ersättning per kväll, och äter då ca 70-120ml. Dagarna får jag ingen riktig ordning på då hon endast vill sova i famn eller bärsele utan protest. Vi ligger ofta kvar i sängen till 0800 så innan dess sover hon 45 min till ca. Sen sover hon 1,5-2 tim runt lunch i vagn efter ca 30 min skrik eller på mig i bärsele:( sen sover hon igen ngn timme vid 17/18tiden. Jag drabbades tyvärr av baby blues/förllossningsdepp. Och det är först nu jag börjar må bra, men känner mig mkt osäker i det mesta vad gäller babyn ( vilket inte är likt mig i vanliga fall). Annan info är att vi inte provat magläge. Vet inte riktigt i vilken ände jag skall börja...
Mamma till E född 110613
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej!

Fint att du börjar känna dig bättre nu!

Ännu om schema och tider. På ett sätt tänker jag att det är lättare att följa ett schema om man känner sig osäker. När man går efter ett schema vet man att bebisen får tillräckligt med sömn och mat. Man slipper fundera så mycket. Samtidigt gör ju tanken på ett schema att det finns något att "misslyckas" med, om man vill använda ett så starkt ord. Om man går efter ett schema finns det något som heter att hon vaknar "för tidigt", annars inte.

schemainspiration: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=14303

Måste rusa till dagmamma nu, skriver mer senare!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Evaeh

Inlägg av Evaeh »

Tack för stöd! Jag vill införa schema, men håller med om att jag är lite rädd för att misslyckas med det också... Vet inte om jag skall börja med schema eller att lära henne att somna själv först? Jag tycker att hon sover lite för lite nu, ca 8,5 tim i ett sträck på natten, sen ca 1tim på morgonkvisten (på mig...:(), ca 1 tim vid 11, ca 1,5 tim vid 13 och 1 tim vid 17. Natten är nu ca 21-06. Hon vill helst sova i min famn och så fort jag lägger ner henne i vagn eller säng så vaknar hon förutom på kvällen då jag är extremt försiktig. Jag kan vagna henne till sömns dagtid, då skriker hon i 20-30 min. Orkar inte alltid det och tar då henne i babybjörn där hon somnar direkt. Vill inte ha det så. Vill ha en trygg baby som vågar somna själv. Hon tar tyvärr inte napp.
Mamma till E född 110613
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej! :D

Jag har fått förlossningsdepression med båda mina barn, även denna gång trots att jag är betydligt säkrare på hur man sköter en bebis. Har du fått hjälp? :heart:

Strävan efter perfektion är det bästa sättet att fälla krokben för sig själv och bebisen, så försök tänka att det här är en resa ni gör tillsammans. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men för mig har det hjälpt att läsa en MASSA här på forumet för att se att ingen annan heller har det bara lätt, men samtidigt läsa hur man jobbat sig fram till en fungerande vardag. Barn sniffar sig till osäkerhet som knarkhundar :lol: så jag har läst allt jag kommit över om Attityden av självklarhet.

För att du ska kunna ge ditt barn förutsättningar att somna själv så måste du vara övertygad om att hon både VILL och KAN somna själv. Så läs läs läs läs innan du börjar praktisera verktygen på bebisen :D

Evaeh skrev:Hon tar tyvärr inte napp.
Lika bra det! Den stör oftast mer än den hjälper, i alla fall när man ska lära sig att somna själv. Och har hon inte tagit den när hon är så här gammal så skulle jag inte försöka införa den :D

Kram :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"