Hur ser era dagar ut?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
missblue
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 04 okt 2010, 21:55

Hur ser era dagar ut?

Inlägg av missblue »

Jag har nu lyckats få in en någorlundabra rutin för mat och sovtider för mina två döttrar födda -07 0ch -09. Vad jag inte vet är hur jag ska göra med resten av tiden. Jag är hemmamamma och vill hinna göra "egna saker" och få med mina barn i social delaktighet . Hur mycket "leker ni med era barn? Även om jag är hemma så har jag ständigt dåligt samvete för att jag inte leker med mina barn på golvet när de tjatar om att jag ska vara med. Just när det gäller lek tycker jag att de kan leka själva. Fel tänk? Försöker att få med dem så mycket som möjligt i mina sysslor i hemmet och följa minstingen på hennes eviga upptäcksfärd tillkylskåpet och alla andra "intressanta ställen. Undrar också om förskolan.Min äldsta går på förskolan 20 h i veckan och stortrivs. Pga mitt handikapp (synskada) och vårt boende som ligger långt bort från buss och annan kommunkation så är jag i behov av hjälp med skjuts för att hon ska få komma dit. Mycket krångel. Men jag skulle gärna ha henne hemma för att det skulle förenkla allt men för hennes skull, vad är bäst? Pga att jag inte kan ta mig så långt så blir vi oftast kvar hemma på dagarna och jag tror hon behöver stimulansen nu när hon är 4. Skulle det vara fel att ha henne hemma med mig på heltid, sin lillasyster och en till på väg?

Mkt jag går och tänker på....:=) Men hur ser era dagar ut som är hemma heltid med barn?
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej missblue :D

Jag har aldrig varit nån lekmamma för mina barn, däremot har jag ordnar förutsättningar för lek :wink:. Jag hjälper dem t ex att plocka fram målargrejer, att förbereda med det de ska leka. Att planera in lektiden lika aktivt som man planerar in mattider, utevistelse, sömn osv så att det blir en värdefull tid tror jag också är bra. Men när själva lekandet börjar gör jag annat (förutom när de bygger pärlplattor, gå kliar det i mammafingrarna 8) )

:idea: Så om du tänker att du planerar in en tid för lek varje dag, och att du hjälper dem att komma igång och sen bryter när lektiden är slut för att göra något annat :D

Angående din andra fråga om fyraåring och förskola: ja, mina ungar har (nästan) alla fått gå på förskola när de varit fyra år och trivts jättebra med det, och AW skriver också det i Barnaboken - en fyraråring behöver komma iväg från flocken och upptäcka världen. Kanske kan du ordna det bättre med skjuts, finns det ingen mamma eller pappa som har samma tider som kan hämta din flicka? Och om du väljer att ha henne hemma kanske det finns ett kyrkis eller någon annan aktivitet där hon kan få vara någon dag i veckan (kyrkis hade jag åt min äldste son, en dag i veckan och det var det "enda" han fyllde fem).

Kanske finns det fler som har bättre idéer :D :?:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
missblue
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 04 okt 2010, 21:55

Re: Hur ser era dagar ut?

Inlägg av missblue »

Men hur ser dina/ era dagar ut? Från morgon till kväll. Med sov tider ensamlek utelek måltider osv. Hur lägger ni upp era dagar. Vad gör ni på dagarna? Både med och utan barnen? Intresserad:) Jag har 3 barn födda 07, 09 & 11. De två första lätt sm-kurade och den minsta enligt SM.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Hur ser era dagar ut?

Inlägg av Sarisparis »

Hej missblue :D

Jag har ocksâ tre barn, födda 07, 09 och 11 (minstingen är fyra veckor). Jag kan inte säga att jag har fâtt helkoll pâ vâra rutiner som trebarnsfamilj, men vi är pâ väg. :lol:

Storebror gâr i skola fyra dagar i veckan (vi bor i Frankrike), men sâ här ser vâra onsdagar ut dâ jag är själv med de tre.

:arrow: Klockan 7 gâr vi upp. Vi myser lite och sen blir det frukost. Pâ det tandborstning, allmän tvätt och pâklädning. Jag fixar med tvätt och grejer, med assistans av de stora. De leker lite själva medans jag fixar med mig själv och minibror.

:arrow: Runt 9 försöker vi komma ut (i teorin är det dâ dags för minibror att sova). Vi gâr till en lekpark i närheten där de stora kan rusa av sig och jag kan sitta och läsa i godan ro pâ en bänk. 8)

:arrow: Vid halvelva-elva börjar jag tänka pâ hemfärd. Väl hemma lagar vi mat (eller sâ har jag rester sen gârdagen klara att värmas). Minibror ammas under tiden, typ :roll:

:arrow: Klockan tolv sitter vi till bords.

:arrow: Klockan ett kryper mellanbrorsan ner i sin säng för sin sovstund. Storebror tittar pâ film eller hittar pâ nâgot eget som är lugnt och tyst.

:arrow: Vid fyra har vi mellanmâl. Är det fint väder kör vi ofta picknick ute i trädgârden.

:arrow: Klockan sex kör jag igâng kvällsproceduren med bad för de stora. Minibror hänger med sâ gott han kan eller sâ ligger han och sover. Ingen riktig ordning än pâ kvällskvisten! :shock:

:arrow: Klockan sju äter de stora middag. Pappa brukar komma hem nân gâng häromkring.

:arrow: Vid halvâtta tittar vi pâ Barbapapa (typ tio minuter, bra med korta avsnitt :thumbsup: eller Shaun the Sheep - den serien är SÂ ROLIG, rekommenderas! :thumbsup:).
Sen busar vi de stora i säng, senast âtta ligger de i sina sängar.

När de stora är i säng gosar vi med minibror, han fâr bada och äta och bli pussad pâ. Sen nâgra dagar sover han vid nio.

Tiderna kanske känns lite konstiga för en svensk, men mellanmâl "à quatre heures" är heligt och "dîner à 19 heures" är ocksâ en klassiker man inte ruckar pâ i första laget. :shock: :lol:

:heart:
missblue
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 04 okt 2010, 21:55

Re: Hur ser era dagar ut?

Inlägg av missblue »

Tack, vad kul att läsa! Någon mer?
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Hur ser era dagar ut?

Inlägg av SusanD »

Hej, här kommer ett exempel på en av våra dagar med fyra små och lite mindre barn.

7.00 väckning, välling till tre, banan till en intages i soffan framför tv:n.
Barnen klär på sig själva, deras kläder ligger i högar på vardagsrumsbordet.

7.45 äter vi frukost, därefter tandborstning och uppfräschning

8.20 packar vi in oss i bilen för att köra storebror till dagis

9.00 åker vi från dagis och minsta lillebror får sova sin fm-lur i bilen

9.30 är vi hemma igen, minsta lillebror får sova ytterligare 15 min i bilstolen eller så hystar jag över honom i vagnen.

Sen är vi ute i trädgården, rensar ogräs, jobbar med hönsgården, leker, tränar hundarna, vattnar blommorna, hänger tvätt eller något annat viktigt eller oviktigt.

10.30 äter minsta lillebror lunch, de andra två leker ute eller inne

11.30 äter vi andra tre lunch

12.00-13.30 sover Mika och Linus lunchlur, Sigge och jag gör viktiga saker som städar, läser böcker, bygger lego, diskar

13.40 drar vi in till byn och hämtar Emil från dagis

14.30 är vi hemma igen och äter mellis, Linus äter gröt vi andra något annat gott och ibland något onyttigt

Utevistelse, ibland går vi till mormor och rider ens sväng eller golfar lite, sköter viktiga sysslor eller cyklar

16.00 sover Linus antingen 45 min eller 20 min, när Emil ska hämtas från dagis fyra dagar i veckan blir det en längre lur på em och resterande dagar blir det 20 min för då sover han en 2 tim middagslur

17.00 börjar vi med middagen, det är alltid en av barnen som är kock och som gör allting och så får de andra vara assistenter om de vill, annars leker de på egen hand. Jag får alltid vara assistent och göra de tråkigaste momenten.

17.45 äter vi middag, oftast blir det närmare 18 och ibland ännu senare. Det beror nog på vilken mat vi lagar. Linus äter samtidigt som oss andra.

Efter maten är det dusch, bad för Linus, mys, välling och banan till nattslurk och så tandborstning.

19.00 har vi fått alla i säng.

Till hösten blir det helt annorlunda för Sigge som då blir fyra ska börja tre dagar på dagis och en fm på alldeles själv kyrkis, Emil börjar förskoleklass och ska åka skolbuss fram och tillbaka, Mika och Linus hänger med mig. Spännande förändringar i faggorna alltså.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Re: Hur ser era dagar ut?

Inlägg av _lill »

Hej! Jag har bara 2 barn men våra dagar ser ut ungefär såhär:

6.30 klockan ringer och vi går upp, lillebror får välling. Är mamma/pappa vldigt trött blir det TV en stund... sen frukost för föräldrar + storasyster.

ca 9 förmiddagsfika, lite frukt eller smörgås

efter det går vi ut om vi inte har något annat för oss....

11.30 lunch

12.15 sova för lillebror (2 h) och storasyster vilar i sin säng och tittar lite på film

14.30/15 mellis

går ut eller är inne och grejar

17.30 ca middag
oftast bad, iallafall för den lille
18.30 välling för lillebror, ev banan för stora
19 gonatt!

mina barn ska börja förskolan till hösten. storasyster har varit hemma sen lillebror föddes, gick på förskolan ett halvår innan dess. Det har varit underbart att ha möjligheten att ha henne hemma den här tiden men nu är hon snart 3,5 och jag känner verkligen att hon behöver komma ut och träffa lite mer barn. så ja ajg tror nog tt din 4-åring kan ha behov av det också, men det är klart att barn är olika. kanske kan du höra med henne vad hon tycker? finns det en pappa med i bilden så kanske förskolan kan gå med på att anpassa hennes timmar till dagar då han kan lämna och hämta? eftersom du har särskilda skäl menar jag.... lycka til!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Umm 'AbdurRahmân
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 21:59
Ort: Uppsala

Re: Hur ser era dagar ut?

Inlägg av Umm 'AbdurRahmân »

Hej!
Två barn (3år och 1½år)

8:00 Vakna
Tvätta händer -> Frukost
Borsta tänder, vitaminer, kläder, håret m.m
(Ibland: Öppna fsk - 9:00-10:30)
Annars: 9:00 Städa (dammsugning, plock m.m)
9:30 Fruktstund
10:00 Utgång!
11:00 Matlagning
12:00 Tvätta händer -> Lunch
~DAGVILA~
Senast 14:00 Mellanmål -> Aktivitet
15:00 Matlagning
16:00 Tvätta händer -> Middag
Ca 16:30 Utgång!
17:30 Tvätta händer -> Kvällsmat? (smörgås/flingor)
18:00 Aktivitet
18:30 Dusch, borsta tänder, håret, pyjamas m.m.
19/20:00 Sova!

Och sen har vi ett litet mer annorlunda schema
de mer äventyrliga dagarna (o:

6-7:00 Vakna!
Frukost
(Borsta tänder, kläder, hår m.m)
(Duscha fredagar!)
8:00 Fruktstund
Städa (dammsuga, plock m.m)
8:30 Ut?
10:00 DAGVILA
11-12:00 Utgång!
~~~~~ (Lunch ute!)
[15:00 Matlagning
16/17:00 Middag] Om vi är hemma!
->18:00 Kvällsmat
Duscha, borsta tänder, pyjamas, hår m.m
19/20:00 Sova!
Bild
Storasyster -08
Lillasyster I -10
Lillasyster II -11
BF 131009
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Hur ser era dagar ut?

Inlägg av Bellan »

Har en 16 månaders tjej och så här ser våra dagar ut :D

06.45 God morgon!
Byter blöja, kläder, fixa välling
7.00 Välling
Ta fram mamma och pappas frukost tillsammans, smaka lite av allt
7.30 lek medan mamma och pappa fixar sig för dagen
ev. lite social delaktighet med tvätt,
borsta tänderna tillsammans
ca 8.30 Ut och upptäcka världen ;)
9.00 promenad med mamma, 5-min vila i vagnen
ca 10.30 In och laga mat tillsammans
11.00 Lunch
11.30 plocka av bordet tillsammas
11.45 vila 1 1/2-2h
14.00 Mellis, välling och frukt
Social delaktighet tex. diska, hänga tvätt, städa lite
ca 14.45 Ut, lek, upptäcksfärd eller hjälpa mamma i trädgården
ca 16.30 In och laga kvällsmat tillsammans
17.00 kvällsmat
17.30 plocka undan efter maten tillsammans
Lek inne eller ute
ca 18.00 skratt till god natt och massa bus!
18.00 bad vissa dagar
18.15 tvätta sig, borsta tänder och nattbody på
18.30 Välling
19.45 God natt!
Det är full rulle hela dagen ;) Ibland åker vi på öppnis och ibland åker vi och handlar eller gör något annat kul :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
missblue
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 04 okt 2010, 21:55

Re: Hur ser era dagar ut?

Inlägg av missblue »

Tack för alla svar! Intressant och se hur ni gör! Nu har jag en fråga om hur länge man ska sova. Min snart 2 åring sover ca 12h på natten(hon har den möjligheten men brukar ligga och sjunga o prata en timma av dom:) . Sen har jag haft en 2h dagsvila mellan 12-14 men märker nu att hon oftast inte sover hela den tiden. Sover hon för mkt? Min lilla tös 5 1/2 måand sover så här: 19-07 sova 08.30-09.00 förmiddagslur, 12-13 middagslur och 16.00-16.30 eftermiddagslur . Tänkt att hon ska sova 2 h på middagslur men hon vaknar oftast efter 45 min en timma och pratar o ler och ser inte så trött ut. Borde hon sova mer? Just nu sover ju min 2 åring och 5 månaders lika många timmar på dygnet.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Hur ser era dagar ut?

Inlägg av miar70 »

Hej missblue!

Det här med hur mycket ett barn "ska" sova är såklart individuellt - en del barn vill sova mer än det "normala" och andra mindre.
missblue skrev:. Min snart 2 åring sover ca 12h på natten(hon har den möjligheten men brukar ligga och sjunga o prata en timma av dom:) . Sen har jag haft en 2h dagsvila mellan 12-14 men märker nu att hon oftast inte sover hela den tiden. Sover hon för mkt?
:idea: Jag är dock ganska säker på att din tvååring sover för mycket, fjorton timmar är mer än de flesta tvååringar sover. 13-13½ timme är nog det vanliga, så börja med att kapa middagsluren en halvtimme så ska du se att sång och prat på kvällen också försvinner :wink:
Min lilla tös 5 1/2 måand sover så här: 19-07 sova 08.30-09.00 förmiddagslur, 12-13 middagslur och 16.00-16.30 eftermiddagslur .
:idea: En femmånaders behöver ungefär femton timmar sammantaget per dygn så hon skulle behöva en timmes sömn till. Jag ser att du har hel- och halvtimmar på hennes schema, vilket inte är det ultimata. Naturliga sömnpass är 20 minuter, 45 minuter, 1½ timme och 2 timmar. Jag är ingen schemaexpert men det finns en jättebra schematråd för inspiration här:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=14303

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "