3 veckor och lite funderingar om vagning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Clara Cecilia

Re: 3 veckor och lite funderingar om vagning

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Kan bara tillägga att här var det länge natt redan 18.00.
Numer kan Lilla L (numer 1,5 år!) tänka sig att vara vaken till 19.00 men knappast en sekund senare.
Då drar skrikandet igång igen (det som vi fick bukt med genom att lägga i tid)

Så jag röstar med videunge, lägg tidigare och förebygg till varje pris övertrötthet - och jag tror bestämt att jag skrivit det tidigare? :wink:

Att lägga tidigare betyder inte alls tidigare morgon - tvärtom så så sover man oftast bättre utsövd än dödstrött, eller hur? Och hellre morgon runt 06 med glad utsövd bebis än timmar av skrik kvällstid, eller hur!

Sen vill jag bara milt påminna om att forumet lovar svar på inlägg inom 3 dagar. Och just nu är det sommar och många av oss befinner oss borta från effektiva bredband, på utflykter etc. Vi är ju vanliga mammor som svarar :lol:
Mamma till V 2008, L 2010
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Förlåt, förlåt, förlåt!!! :oops:
Självklart vet jag att ni är vanliga mammor och jag tycker att det är toppen att ni tar er tid för att hjälpa andra!!!! Får skylla på att jag känner mig lite desperat här i sommartider! :wink: :wink:

Äsch, jag får bita ihop lite och strukturera upp hela alltet!!! Men ibland känns det som om det blir knas runt läggdags så fort jag gjort något under dagen, t.ex träffat vän eller gjort något ärende. Min man tror hon blir överstimulerad att det är därför som det krånglar. men jag försöker hålla tiderna. Blir lite stressad då för jag har ingen lust att bara sitta hemma med tre barn och två barn som klättrar på väggarna!

kram och förlåt igen!
Mamma till Arvid 050131 (kurad vid 7 mån) och Elsa 071028 (SM från början) och en ny liten Saga 110503.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej gosmamman :D

Ingen fara pâ taket, halvdesperata har vi nog varit hela högen emellanât. :wink:

Jag upplever ocksâ att kvällarna blir struligare om vi varit ute pâ stora äventyr dagtid. Men mindre äventyr brukar inte pâverka lika mycket. Har ni möjlighet att bjuda hem folk? Att göra saker i närheten sâ att inte sâ mycket tid gâr till trâkig transport?

Lycka till med uppstyrningen!

:heart:
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Håller helt med Sarisparis, inte bara halvdesperata stundtals utan Hel :D .

Även min lilla reagerade rejält på alltför äventyrliga dagar- även med hållna tider.
Det knepiga med små som lätt blir övertrötta är att dom Vill vara med och vill Uppleva saker men blir bombtrötta på 5 sekunder. Det är en knepig ekvation, jag håller med. Men försök lyssna på henne, var varsam på dom vakenpassen där hon brukar krokna snabbt och lägg i tid. Både 5,10, 15 minuter tidigare kan göra hela skillnaden.

Intensiva små personer verkar ha lättare att reagera så - kanske tar dom in världen i större doser?

Kram!

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Hej igen!
Nu har lill-skruttan blivit 3 mån och en vecka!
Hon är en glad liten tjej som babblar hela tiden! :D Dock klarar hon bara av att vara vaken 1 1/2 timme per gång fortfarande....
Hon äter fortfarande mkt på nätterna, delvis beroende av att hon somnar om fort vid amning och jag har inte orkat ta tag i det... :oops: Men hon absolut inga fasta tider. Ibland 01, 02, 03, 04, 05. Jag ammar henne kl 17 när hon precis vaknar, sen ammar jag henne runt 18 och lägger 18.30/19. Problemet är att på kvällen så verkar hon inte så hungrig utan släpper bröstet och skriker. Och hon tar som sagt inte nappflaskan fortfarande.
Nu till min fråga: När hon somnat (vi måste vagna fortfarande, somnar väldigt sällan av sig själv utan att vi måste alltid vagna) så vaknar hon nästan alltid efter 30-45 min, ibörjan tänkte jag att hon var hungrig och tog upp och matade henne men hon hade fortfarande svårt att somna om efteråt. Till saken är att hon är ganska svår att få att somna om vid dessa tillfällen... Ska vi tänka på det som att vi tar en kur eller? Jag märker ingen skillnad nu när vi inte matar längre....
Jag ammar henne i sömnen kl 22 ca. Inatt ska vi försöka vagna bort första nattmålet för att ge henne mat kl 4... Jag tänker att det kanske är därför som hon är så trött på dagen pga att hon är uppe flera gånger på natten och äter.
Fråga 2: När kan man börja ge gröt?
Fråga 3: Nu när hon är 3 mån så behöver jag nog se över hennes schema. Hon vaknar kl 6 eller 6.30 på morgonen och orkar inte vara uppe längre än till 18.30/19. Jag ska hämta på dagis och skola på em.(stora killen kl13.30 och lilltjejen kl14) så jag behöver att hon sover innan i och med att hon fortfarande vill ha mat direkt när hon vaknar... (ps när ändras det förresten? Jag kommer inte ihåg från de stora barnen... :roll: ) Har någon något bra förslag på schema??? Mottages tacksamt. Nu sover hon 2 tim (8-10)2 tim (12-14) och 45 (16-16.45) men den sista blir oftast kortare.
kram
Mamma till Arvid 050131 (kurad vid 7 mån) och Elsa 071028 (SM från början) och en ny liten Saga 110503.
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej!

Här finns en länk om antal sovtimmar/ dygn: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn. Jag är ingen kung på scheman, men tips på scheman med mer exakta tider finns nog också, men minns inte var jag hittar det. Kanske nån annan kan flika in med den...?

Majsvälling har vi börjat ge vid tre månader och gröt ungefär samtidigt. Om jag inte minns helt fel så finns det majsgröt också (mildare än havre för magen). Börja försiktigt med nån sked om dagen, gärna på eftermiddagen och eller kvällen. Kan göra susen för nattsömnen.

Att hon vaknar efter 30-45 min efter läggning och det verkar som att det inte är hunger, har ni provat avvakta och se om hon somnar om av sig själv utan ert ingripande? Annars tycker jag hon är så pass stor att ni kan testa det. Att de vaknar tätt på att de har somnar brukar också kunna vara resultat av övertrötthet... Blir det ett mycket långt vakenpass brukar det vara svårt att somna på det (och våra har vaknar efter 20 min...).

Blev lite kort och hackigt svar, måste lägga två barn nu. Lycka till!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

jag tror att det är den här länken som titti_lie syftar på. Hoppas att något kan inspirera :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Det skulle ju kunna vara att hon är övertrött ibland.. hon har sista sovpasset 16-16.45 men hon sover oftast inte 45 min utan snarare 20-30 min så hon är ju vaken minst 2 timmar innan läggdags och ibland blir det längre om det strular med de två äldre barnen. Då lägger jag henne kanske 18.45...
vi har försökt att avvakta men då börjar hon skrika upp sig istället... usch, jag vet inte vad vi ska göra? Känns så himla trist!!! :evil:

Igår natt skulle vi försöka få bort ett nattmål.... hon vaknade somvanligt efter 45 min och sen jättesvårt att somna om. Tillslut somnade hon om 20.30!!! :( då känns det som om hela kvällen är slut. sen ammade jag henne i sömnen kl 22.30. För första gången på flera veckor låg min man i vår säng just för att kunna vagna på natten.... Tror du inte lilltjejen sov ända till 03.30 av sig själv!! :P Så det blev ingen vagning.... låg och pratade ett tag och sov sen till 6.15 (då storebrror vaknade). Men då tog jag faktiskt upp henne. Hur hård ska man vara med att ta upp i tid på morgonen??? Känns lite onödigt att vagna för att hon vaknar en kvart för tidigt...

vi ska på bröllop nu på lördag i stockholm. Det ska bli jättekul men jag är lite orolig för hur saga ska fixa det... Det är en stor festlokal och det verkar inte finnas några små rum med dörrar som kan stängas... Vet ej 17 hur det ska gå med läggningen!
Någon som varit med om liknande och har några tips?
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

(precis det länken var det, tack!)

Härligt att hon sov så länge! Bra!

Var lite snäll mot dig själv vad gäller tidiga mornar. En kvart eller halvtimme hit eller dit tycker inte jag spelar så stor roll. Det där med att skrika upp sig... Tycker personligen att solfjäder funkar nästan bättre än att buffa. Solfjälder är som en omfamning, men ändå i sängen och på nåt sätt inte lika "unerhållande" som buffning. Men testa er fram!

Det där med mörkläggningen och att vara borta. Köp, om ni inte har, ett mörkläggningstyg att lägga över vagnen. Vi har alltid med oss mörkläggningstyg om vi ska sova borta (ett stort, så att två resesängar ryms under). Jag är säker att ni kommer att ha användning för det många gånger. Kör vagnen till en så avlägsen plats som möjligt, lägg över tyget, ramsa och det ordnar sig säkert!
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Lite uppdatering. I går natt och inatt somnade hon faktiskt utan att vakna efter 45 minuter, så det är bra!! :D
Dock vaknade hon kl 1.30 och pappa fick stå i 2 timmar innan hon somnade till ordentligt, försöker ju få bort det första målet. Sen vaknade hon 4.30 (ska jag sätta klockan på ringning då?) och då ammade jag henne. Sen sov hon till 7 (skulle eg varit 6.30 men jag sov också.. :oops: )
Är det vanligt att de är vakna så länge?? Idag på dagen har hon varit jättesvår att lägga.... gråtit /skrikit mkt och tagit tid innan hon somnat...
Ska jag vara supernoga med schemat nu, det vart ju lite knas i och med att vi försov oss...?
Nu ska vi köra det här fram till fre, då vi åker till stockholm (självklart fortsätta där också) men jag hoppas inte att det blir knas pga resan och bröllopet... :?

Jag tar med mörkläggningstyg, det var ett bra tips! Tack! Dock har vi inte börjtat med ramsan än, hon är ju bara 3 mån än. kram!
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej!

Säkert är två timmar "normalt". Tänk ändå på att avvakta, inte vagna vid minsta lilla pip. Låt henne försöka klara upp saker på egen hand (om ni inte har testat det). Jag tänker spontant att om ni tvingas stå och dra i vagnen två timmar i sträck är det kanske för mycket underhållning för att hon ska kunna koncentrera sig på att somna om. Eller?! Hur ter sig vakenpassen på natten riktigt? Sen så lär det vara så att vagning behövs ett par tre nätter och sedan brukar det reda upp sig. Själv har jag inte jätte mycket erfarenhet av att vagna bort nattmål, vet att jag har försökt nån natt, men gett upp. Tilläggas kan att det redde upp sig av sig själv kort senare. Det brukar kunna göra det :).

Har ni mörkt i rummet där hon sover?

Upplever ni att hon äter bra under dagen?

Det där med nattmat. Vissa ställer klocka, andra inte. Jag har gjort lite olika, men jag gillar tanken på att det är föräldern som tar upp och matar; att bebisar inte ska behöva skrika efter mat för att få det. Jag tänker att det bidrar till trygghet och att bebisen kanske inte vakar till lika mycket mitt i natten, om matandet sker utan att skrik har behövts tillämpas.

När ni lägger henne på dagen, hinner hon bli mycket trött innan läggdags? Tänker om det är det som kan orsaka skrik. Om det verkar så skulle jag helt enkelt försöka lägga en kvart tidigare och låta henne ligga och titta lite före hon somnar. Dammsuga brukar vara sövande :). Om det blir liv och rörelse, dra lite snabbt i vagnen som markering. Och gör nåt annat än att stå och titta oroligt mot vagnen...!

Lycka till!
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Hej igen!
Nu var det ett tag sen!
Det har gått jättebra på dagarna, oftast inget skrik vid läggning och vi har verkligen backat när det gäller vagningen så nu behövs det knappt alls. Ibland lite mer om hon vaknar mitt i ett sovpass.
För 4 veckor sen vagnade vi bort 01- målet på natten och det gick bra.... i en vecka.
Jag ammar henne kl 18, lägger henne mellan 18.30 och 19, väcker henne kl 22 när jag går och lägger mig och ammar henne mer eller mindre i sömnen (är detta dumt? Hon verkar ha vant sig vid detta nu så om jag varit borta på kvällen så vaknar hon runt denna tiden) sen vaknar hon fortfarnade till runt 01/02 men då behöver vi bara vagna 4 drag och skaka 1-2 gånger och sen somnar hon om. sen ammar jag runt 4 och sen vaknar hon 6 (vill helst ha 6.30 för att resten av dagen ska funka)
I natt (som är typisk) vaknade hon 00, jag vagnade och hon somnade, vaknade kl 02, likadant och sen 03 och sen 4 då hon fick mat. Hon somnar om fort men det blir ju otroligt hattigt för mig.
Hon sover i vagn i vårt rum fortfarnade, vi tänker att vi ska flytta över henne till spjälsängen och eget rum vid 5 månader.
Jag har fet mjölk och hon verkar mätt på kvällen för hon vänder bort huvudet. Vi har äntligen lyckats få henne att ta flaskan (i alla fall ibland :D ) men upplever inte att hon sover bättre på natten för det...
Borde inte natten sätta sig snart?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka. Vilka framsteg ni gör! :D

Har ni börjat introducera 4 mån gröt än? Det kan vara något. Sen är det många barn som faktiskt inte slutar äta på natten av sig själva. Så man måste hjälpa dem på traven.

Sen när gröten är igång kanske en smakis eller två vore något för damen. Då kan du sen ta bort (vagna bort) nattmålen till 5 mån med rent samvete och lägga i säng och eget rum med buller och bång.

Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Jag gav henne faktiskt gröt för första gången idag. Hon verkade intresserad men visste väl inte direkt vad hon skulle göra med det :lol: så det slutade med att båda händerna åkte in i munnen istället HELA TIDEN! :lol:
Hur sakta ska man börja introducera egentligen? Jag har glömt....man vill ju inte att hon ska få ont i magen.

Men detta att hon vaknar fortfarande på natten....det kanske bara är att gilla läget och fortsätta tills hon slutar vakna till helt enkelt?
kram
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

gosmamman skrev:Hur sakta ska man börja introducera egentligen? Jag har glömt....man vill ju inte att hon ska få ont i magen.
Börja med nâgra skedar vid ett visst mâl (kanske "lunchen"?) och hâll koll pâ hur magen fungerar. Läs gärna i Barnaboken där Anna beskriver introduktionen av fast föda, ljuvlig läsning. :D Ganska snart brukar man kunna öka portionerna (samt ge smakisar vid fler mâl). Börja med skedmaten och fyll pâ med amning/flaska.
När du känner att hon verkligen äter (inte bara smakar) pâ maten sâ vänta en vecka och se hur nätterna ter sig. Blir det inte bättre sâ kanske lilla damen skapat sig en liten (o)vana att vakna fast hon inte är hungrig. Men det fixar ni där och dâ om sâ behövs. 8)

Ha sâ kul med skedandet :D

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"