Hej! Är ny på forumet och hoppas att jag har postat mitt första inlägg inom rätt ämne.
Började för några dagar sedan läsa Barnaboken och är intresserad av att veta mer om sömnmetoden under natten då man försöker låta barnet äta mer under dagen och ha sina rutiner, men låta natten vara vilostunden och försöka somna om barnet och inte mata varje gång barnet vaknar.
Jag fick mitt första barn under sommaren och hon är idag snart två månader gammal. Hon räknas som fullgången eftersom hon föddes i vecka 37, men hon var underviktig kanske p.g.a. havandeskapsförgiftning (men de visste tyvärr inte orsaken på BB utan gissade bara) vilket gjorde att hon vägde under 2 kg när hon föddes akut. Idag väger hon snart 3 kg.
Kan jag ändå använda mig av metoden att inte mata hela tiden under natten, eller bör jag ge henne mat ständigt då hon vill ha det på grund av hennes vikt? I nuläget sover hon ibland 4 timmar i sträck på natten, och brukar vilja äta 3-4 gånger per natt. Det är rätt krävande för mig eftersom jag är ensamstående sedan hon föddes och sköter henne helt själv (men min man kommer in i bilden senare om någon månad eller två). Har aldrig prövat att låta henne somna om istället för att ge henne mat så jag vet inte vad hon tycker om det. Det är inte alltid hon är vrålhungrig när hon vaknar på natten utan behöver ibland bara drygt 30-60 ml för att somna om (mjölkersättning), medan hon var fjärde eller femte timme äter högst 120-150 ml.
Underviktig och sova hela natten?
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Re: Underviktig och sova hela natten?
Hej Oum Laya och välkommen hit!
Grattis till lilla underverket!
Kanonbra att du införskaffat Barnaboken, den är en guld värd och berikar ens föräldraskap enormt, inte bara under bebistiden. :thumbsup:
Hur sover lilla tjejen? Pâ mage sover de allra flesta bebisar allra bäst, och kan dâ ocksâ lättare somna om själva. Med larm i vilket fall, inte ens ryggläge garanterar ju tyvärr ingenting. (Införskaffa Babysense 2 om ni inte har än, kolla inne pâ Barnasaker där man ofta kan köpa begagnat).
Att sova i vagn brukar vara poppis ocksâ (har dock ingen egen erfarenhet dâ vi är lite för trângbodda för att ha vagn inne :^o ).
Jag vâgar inte uttala mig om hennes matbehov nattetid med tanke pâ hennes vikt, men jag tycker att du rent allmänt ska mata pâ sâ mycket du bara kan (helst dagtid dâ
) och köra standardmodellen rakt av. Min erfarenhet är att nätterna faller pâ plats av sig själva om dagarna fylls med allt det roliga (mycket mat, mycket trevligheter, mycket frisk luft osv). Pâ natten händer ingenting utom det allra nödvändigaste när de är pyttiga, alltsâ inget ljus (jag har en liten ficklampa som jag halvgömmer under kudden), inget ljud, en Lätt Trâkig mamma som bara tar upp och matar men inte gullar och har sig.
Se nattmâlen som pâfyllningar, inte som riktiga mâl. Min lille kille som blir tre mânader om en vecka har precis börjat sova hela natten, alldeles av sig själv. 
Har du läst SM-kompendiet? Det ger en bra introduktion, sen kan jag inte râda nog att läsa och läsa om Barnaboken.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Rent konkret skulle jag ta en vecka och lägga allt krut pâ dagarna (standardmodellen) och sen se om nätterna förbättras.
Hoppas att du ska trivas här pâ forumet!

Grattis till lilla underverket!
Kanonbra att du införskaffat Barnaboken, den är en guld värd och berikar ens föräldraskap enormt, inte bara under bebistiden. :thumbsup:
Hur sover lilla tjejen? Pâ mage sover de allra flesta bebisar allra bäst, och kan dâ ocksâ lättare somna om själva. Med larm i vilket fall, inte ens ryggläge garanterar ju tyvärr ingenting. (Införskaffa Babysense 2 om ni inte har än, kolla inne pâ Barnasaker där man ofta kan köpa begagnat).
Att sova i vagn brukar vara poppis ocksâ (har dock ingen egen erfarenhet dâ vi är lite för trângbodda för att ha vagn inne :^o ).
Jag vâgar inte uttala mig om hennes matbehov nattetid med tanke pâ hennes vikt, men jag tycker att du rent allmänt ska mata pâ sâ mycket du bara kan (helst dagtid dâ
Har du läst SM-kompendiet? Det ger en bra introduktion, sen kan jag inte râda nog att läsa och läsa om Barnaboken.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Rent konkret skulle jag ta en vecka och lägga allt krut pâ dagarna (standardmodellen) och sen se om nätterna förbättras.
Hoppas att du ska trivas här pâ forumet!
Tack för svar!
Ja, nätterna har jag försökt sedan vi kom hem från BB att låta vara lugnets tid. Att mörker är lika med sömn och lugn, medan ljus är lika med vaket och livligt
Hon sover alltid på rygg, skulle inte våga lägga henne på mage förutom när hon blir större om hon föredrar det. I nuläget när hon ännu inte kan vända sig sover hon på en mjuk kudde (en kudde en vuxen har som huvudkudde) hela tiden på rygg eftersom hon är så mager att hon inte trivs ens på halvmjukt underlag. Skulle inte fungera att hon sov på mage på en sådan kudde.
Jag hade gärna prövat på att låta henne sova i vagn. Men i nuläget bor jag i ett tvåvåningshus och sovrummet är på övervåningen medan vagnen är på undervåningen vilket komplicerar det hela
Men jag funderar på att pröva och se om hon självmant sover hela natten. Ibland senaste veckan har hon sovit 6 timmar i sträck utan problem.
Ja, nätterna har jag försökt sedan vi kom hem från BB att låta vara lugnets tid. Att mörker är lika med sömn och lugn, medan ljus är lika med vaket och livligt
Jag hade gärna prövat på att låta henne sova i vagn. Men i nuläget bor jag i ett tvåvåningshus och sovrummet är på övervåningen medan vagnen är på undervåningen vilket komplicerar det hela
Men jag funderar på att pröva och se om hon självmant sover hela natten. Ibland senaste veckan har hon sovit 6 timmar i sträck utan problem.
HEj
hela natten är lite väl att kräva av en 2 månaders. Sikta lugnt speciellt med tanke på hur liten juvelen är. 6h är en jättebra start. Sen siktar man på att komma upp i 8 vilket är mer rimligt än hel natt när man är så här liten. MEn det förutsätter ett normalviktigt barn som är proppmätt så jag skulle nog inte forcera alltför mycket. Se på hur fint det går hittills och sikta mjukt för att så småningom nå målet
Sikta framförallt på mat dagtid så får nätterna komma.
Om ni vill ha henne sovande i vagn kan ni ju allid göra som vi, dvs köpa en billig beg. vagn. behöver inte kosta mer än ngn hundring och ha som sovvagn.
kram
hela natten är lite väl att kräva av en 2 månaders. Sikta lugnt speciellt med tanke på hur liten juvelen är. 6h är en jättebra start. Sen siktar man på att komma upp i 8 vilket är mer rimligt än hel natt när man är så här liten. MEn det förutsätter ett normalviktigt barn som är proppmätt så jag skulle nog inte forcera alltför mycket. Se på hur fint det går hittills och sikta mjukt för att så småningom nå målet
Om ni vill ha henne sovande i vagn kan ni ju allid göra som vi, dvs köpa en billig beg. vagn. behöver inte kosta mer än ngn hundring och ha som sovvagn.
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
6 timmar skulle för mig vara en hel natt, för i nuläget sover hon på sin höjd 4 timmar och ibland 5 timmar om jag har tur och därefter blir det bara en eller två timmar jag lyckas få henne att sova i sträck ända fram till nästa natt
Hon har ju tyvärr inte så stor mage att hon kan äta mycket på samma gång utan blir mätt på 90 ml eller 120 ml högst, vilket kanske är orsaken till att hon inte sover så många timmar i sträck på natten. Håller just nu på att anteckna alla tider hon äter och sover och är vaken för att se så att hon inte plötsligt är övertrött eller får sova för mycket på dagen. Känns som att hon jämt sover när det är dag, och är bara pigg och vaken någon timme eller två medan all annan vakentid har att göra med mat eller blöjbyte eller "gnäll" då hon bara är halvvaken. Man kanske måste tänka så att hon idag har en nyfödds storlek trots att hon är två månader...
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, vet du, jag tycker du skall behandla henne som just 3 veckor prematur och gå enl. sm den vägen. Vad blir hon då?4-5 veckor?
Då är det fortfarande vaken 1,5 och sova 2,5 rytmen man strävar mot på dagen. Dvs du har faktiskt 1,5 timme på dig att få ner så mycket mat hon bara kan. Om du flaskmatar så är mitt råd att du försöker byta napp i 3-5 dagar och ser om det inte går ner lite mera mat. Mat, rap, mat, rap, blöjbyte, mat,rap och mat,rap (knock out slurken) På det bör hon kunna sova runt 2 timmar på dagen. Sen väcker du efter MAX 2,5 timme och börjar om igen.
Det handlar om en rytm och att mata på så mycket på dagen att hon kan äta mindre på natten. På natten siktar du på att mata i ca 10-15 min byt en blöja om det behövs och mata på 5-10 min till. Sen lägger du bebis på mage, MED larm och höjer framhjulen med ca 7 cm så rapar automatiskt kommer upp.
De flesta lite för tidigt födda barn tar igen tiden inom det första året, så du kommer att märka när det är dags att ändra i rutinerna.
Då är det fortfarande vaken 1,5 och sova 2,5 rytmen man strävar mot på dagen. Dvs du har faktiskt 1,5 timme på dig att få ner så mycket mat hon bara kan. Om du flaskmatar så är mitt råd att du försöker byta napp i 3-5 dagar och ser om det inte går ner lite mera mat. Mat, rap, mat, rap, blöjbyte, mat,rap och mat,rap (knock out slurken) På det bör hon kunna sova runt 2 timmar på dagen. Sen väcker du efter MAX 2,5 timme och börjar om igen.
Det handlar om en rytm och att mata på så mycket på dagen att hon kan äta mindre på natten. På natten siktar du på att mata i ca 10-15 min byt en blöja om det behövs och mata på 5-10 min till. Sen lägger du bebis på mage, MED larm och höjer framhjulen med ca 7 cm så rapar automatiskt kommer upp.
De flesta lite för tidigt födda barn tar igen tiden inom det första året, så du kommer att märka när det är dags att ändra i rutinerna.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.