Från helamning till flaska – hur göra?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
videunge

Re: Från helamning till flaska – hur göra?

Inlägg av videunge »

Hej :D

Gott att det går bättre. :D Så vändningscirkus då. Grattis :lol: det här tipset fick jag. jag kör med strategi nr 2

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055
+Ålträning men det gör ni ju redan :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Härligt!
Oh så startar vi en Flaskmatartråd! Tetz vill du börja och organisera alla fakta du har så vi kan fylla på en lathund till nya mammor? Den tråden behövs har jag märkt :D
Och egentligen skulle vi bygga en klistrad med råd om lämplig mat för små från 4 eller 3,5, där finns det många frågor och orosvargar.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

En liten fundering om kvällslsurken...lilltjejen äter bara tills hon inte har "tålamod" till mer - inte till hon är proppmätt/däckad. Hon är helt klarvaken och pigg när vi lägger henne för natten vilket känns lite "fel". Önskade att hon var mer nöjd-mätt liksom istället för "suck nu orkar jag inte med den där flaskan mer". Inga problem med skratt till gonatt ändå.

Hon äter och sover bra om dagarna. Lagom med magträning, vändningsträning, saker att hålla i, upplevelser och social delaktighet gör att hon innan läggning inför varje dagslur gäspar stort och nöjt - men alltså inte inför natten.

Hon får välling med aningens ersättning i (fasas ut vartefter) i flaska med "uppklippt" strl-1-napp så det är lagom fart. Nu 5mån gammal sover hon 12-45-2-45 (på mage med larm, em-sovet ska minskas till 20 snart). Äter ersättning, gröt, ers, ers, välling (kvällslurk).

Förslag på förbättringar?
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
videunge

Inlägg av videunge »

HUr går det sen att somna? Hur går nätterna?
jag kan tänka en sak ialla fall. MAT. 5-6mån har i princip ingen botten. :shock: Har en i samma storlek hemma och han äter massor så mata på. testa att mosa en banan, grönsaker, frukt, mosa och ät! Bara som inspiration, lilleman börjar dagen med typ 1,5-2 dl ersättning, sen "second breakfast" en hel tallrik gröt med frukt. stor barnmatsburk+ersättning till lunch, banan eller gröt till mellis+ersättning, kvällsmat som lunch och sen 1,5-2dl välling som final... :shock: :lol: Det är ju det sammanlagda integet av mat under dagen som räknas.

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Hej!
Jo hon somnar oftast fint för natten. Sover sen till första föreställningen i vändningscirkusen :? (oftast någon gång under vargtimmen)

Ska erkänna att det förekommer en del napp som är mestadels till stor nytta men ibland stör. Det blir bara mindre och mindre med napp-vi jobbar på.

Ska absolut börja med mer käk. Hade tänkt satsa på det nu när både gröt och välling funkar fint. Hon är intresserad av mat och börjar bli hungrig på riktigt - så här ska pureéas och mosas! :D

Tror förresten att det kan vara en del hederlig gammal övertrötthet som ger oss kvällslurktrassel... :sleep:

Kram!
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Skickade iväg förra inlägget lite för fort...har ju lite sovplatsfunderingar jag önskar era synpunkter på!

Vändningscirkusen är i full gång! Lilltjejen sover på mage med larm i halvstor i 80-talsvagn. När jag gör "den diskreta vändningen tillbaka till mage" är det lite trångt och bökigt så jag gissar att det kanske inte är så lätt för henne att vända sig själv heller. Tänker att i spjälsäng får hon mer svängrum att komma på rätt köl. Har däremot läst här på forumet om de som startat vändningscirkus då de flyttat från vagn till spjälsäng.

Så...vad tror ni...sova kvar i vagnen till cirkusen har stängt eller flytta till spjälis så hon lättare kan vända sig?
:D
videunge

Inlägg av videunge »

Bra! mer mat till småfolket så skall du se att det blir så bra. :D
Visst kan det bli trångt att sova i vagnen. Vi har det problemet hemma och lillen sover därför i spjälis. Men jag vet liksom du att många rekommenderar att sova i vagn tills 12h natten sitter. Känn efter tänker jag. Det beror ju lite på hur man hanterar uppvak också. Vi kör bara med ramsa och då går ju spjälis bra men om man vill kunna vagna så fungerar inte sängen så bra (även om jag läste om en som försökte vagna en säng när vi kurade storan men det är en annan historia :lol: )

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

I natt blir det spjälsäng! Efter att ha bäddat iordning hela vagnen under nattens första föreställning av vändningscirkus och ändå vid väckning hittat lilltjejjen liggandes på plyfa-bottnen i vagnen och med madrassen över sig så behövs det nu en rejälare säng som man inte kan vända uppochner på :D

Funderar på mat...pureerna slinker ner lätt, snart är det ett fullt matmål på dagen :D . Det jag skulle vilja önska är att lilltjejen har mer samma ättider som resten av familjen, dvs:

7.30 Frukost
9.30 Mellis
12 Lunch
15.30 Mellis
18 Middag

Lilltjejen har idag:
8 Ersättning
11 Mat
14.30 Gröt
17.30 Ersättning
19.30 Välling

Förslag? Kruxet är ju mellis till 5-månaders...utan att förstöra aptiten och ändå låta magen vila mellan målen och hinna mer en kvällslurk...Såg precis att du videung nog gjort den anpassningen som jag önskar...så det kanske bara är att köra på för lilltjejen med tex:

7.30 Ersättning (frukost för resten av familjen) följt av ensamlek
9 Sova 45min
9.45 Fruktmellis (mellis för resten av familjen)
12 Mat (lunch för resten av familjen)
12.30 Sova 2h
15.30 Gröt (mellis för resten av familjen)
16 Sova 20min
17 Ersättning
(18 middag för resten av familjen)
19 Välling
19.30-7.30 Natt

Vad tycks?
Clara Cecilia

Hej!
MamMalin skrev:I natt blir det spjälsäng! Efter att ha bäddat iordning hela vagnen under nattens första föreställning av vändningscirkus och ändå vid väckning hittat lilltjejjen liggandes på plyfa-bottnen i vagnen och med madrassen över sig så behövs det nu en rejälare säng som man inte kan vända uppochner på :D
Låter som en lysande idé! :D
MamMalin skrev: Funderar på mat...pureerna slinker ner lätt, snart är det ett fullt matmål på dagen :D . Det jag skulle vilja önska är att lilltjejen har mer samma ättider som resten av familjen, dvs:

7.30 Ersättning (frukost för resten av familjen) följt av ensamlek
9 Sova 45min
9.45 Fruktmellis (mellis för resten av familjen)
12 Mat (lunch för resten av familjen)
12.30 Sova 2h
15.30 Gröt (mellis för resten av familjen)
16 Sova 20min
17 Ersättning
(18 middag för resten av familjen)
19 Välling
19.30-7.30 Natt

Vad tycks?
Jag tycker att det ser jättebra ut Men. ..5 -6 månaders kan vara i princip omättliga när dom väl fått fart på moset så lägg till
:arrow: en second brekfast tillsammans med familjen, små små brödbitar med sjuk mycket smör, små bitar ost, skinka, frukt att pilla med när ni andra äter frukost. Och ersättning förresten? Är det inte dags att byta till välling helt? (Bara en fundering)

:arrow: mat kl 17.00 eller 18 om det går? (kanske en stor fruktmos portion efter gröten gör att det går?) Liten är stor nog och verkar ha smak för två matmål med stöttning av det gamla goda flytande :D

Du tänker helt rätt! Det är dags att liten får ingå i samma rutiner som resten av familjen har Och det är roligare att äta med andra som äter och pratar och skrattar. Det brukar går ner Än Mer när man får dela måltiden med andra.

Clara
helamig

Inlägg av helamig »

Hej! :D

En liten funderare. Kan man börja ge plockbitar så tidigt om fem-sex månader. Hade varit mysigt men jag funderar lite på sätta i halsen risken. Vet inte om hon tuggar så bra. Skorpor funkar ju bra.

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Har ju glömt att tacka så mycket för fina råd! Jag läste, begrundade och körde igång bara :wink: Har behållit ersättningen på menyn för att magen var lite struligt trög trots plommon...men nu funkar den fint!

Lite "skavigt" här och där som jag behöver råd om...

:arrow: Vid frukost (ersättning) är lilltjejen bara lite hungrig men mycket intresserad av ALLT omkring. Är det bättre att ge välling så att hon får lite mer mättnad av den lilla stund hon har tid att äta eller borde vi bjuda gröt och sitta med vid frukostbordet där det händer saker?

:arrow: Förmiddagsmellisen med frukt, lilltjejen är inte alls särskilt intresserad, blir ett pyttemål bara.

:arrow: Lunchen (mat) - jättehungrig såklart! Så hungrig att hon knappt orkar sitta i stolen utan det blir lite "skrikigt". Hon jagar upp sig, fäktar med armar, slutar med att hon sitter i knät. Tror inte hon orkar äta sig helt mätt. Tips för matro? Om vi bjuder flaskan efteråt tar hon kanske 30ml...är det ok att strunta i dessa droppar?

:arrow: Eftermiddagsmellisen (ersättning) och middagen (gröt) - jättehungrig! Kvällsslurken smakar gott den med. Hur tätt inpå kan man ta kvällslurken? Middag kl 18 och slurk 19 - är det genomförbart? (pga av strul ovan så har det nu blivit middag 17.30 och slurk 19.15)

Mycket tacksam för er hjälp!
Kram Malin
Clara Cecilia

Hej!
Så fint ni verkar ha det! Kul att höra från dig :D
(Angående snittar, dom brukar sugas runt och rensas på pålägg :D annars kan man servera klickar av smör eller hemgjord kycklingleverpastej (utan salt i)
MamMalin skrev:Har ju glömt att tacka så mycket för fina råd! Jag läste, begrundade och körde igång bara :wink: Har behållit ersättningen på menyn för att magen var lite struligt trög trots plommon...men nu funkar den fint!
Bra!
MamMalin skrev: :arrow: Vid frukost (ersättning) är lilltjejen bara lite hungrig men mycket intresserad av ALLT omkring. Är det bättre att ge välling så att hon får lite mer mättnad av den lilla stund hon har tid att äta eller borde vi bjuda gröt och sitta med vid frukostbordet där det händer saker?
Både och :lol: Ge välling när hon vaknar och lägg in en sekond brekfast en stund senare - där man erbjuds delta för att det är trevligt att vara tillsammans och man kan peta i sig en skorpa med smör eller snittar eller en fruktbit.
MamMalin skrev: :arrow: Förmiddagsmellisen med frukt, lilltjejen är inte alls särskilt intresserad, blir ett pyttemål bara.
Mellis är mellis - en äppelbit räcker om det är så, det är en chans att sätta i sig något om det kniper :D

MamMalin skrev: :arrow: Lunchen (mat) - jättehungrig såklart! Så hungrig att hon knappt orkar sitta i stolen utan det blir lite "skrikigt". Hon jagar upp sig, fäktar med armar, slutar med att hon sitter i knät. Tror inte hon orkar äta sig helt mätt. Tips för matro? Om vi bjuder flaskan efteråt tar hon kanske 30ml...är det ok att strunta i dessa droppar?
Ligger lunchen fortfarande 12.00? Lägg den 11.00 och ge pyttelitet mellis. Är man överhungrig så är det lika svårt att äta som när man är övertrött. Och hon är kanske bådadera? Du kan strunta i påfylling och ge lite mer i efterrätt - typ en mogen väl mosad banan. Bra för sömnen och ger fart i magen.
MamMalin skrev: :arrow: Eftermiddagsmellisen (ersättning) och middagen (gröt) - jättehungrig! Kvällsslurken smakar gott den med. Hur tätt inpå kan man ta kvällslurken? Middag kl 18 och slurk 19 - är det genomförbart? (pga av strul ovan så har det nu blivit middag 17.30 och slurk 19.15)
Ge gröt +fruktdessert som mellis och sen Riktig Middag med Mängder av Mos. Sen slurk innan natten. Visst kan du ha slurken nära middagen, den ska bara försäkra om att hon är proppmätt.

Clara
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Tackar för snabbt svar!
Ligger lunchen fortfarande 12.00? Lägg den 11.00 och ge pyttelitet mellis. Är man överhungrig så är det lika svårt att äta som när man är övertrött. Och hon är kanske bådadera?
Jo, lunchen ligger kl12, det är det vi strävar för - just för att alla ska äta tillsammans. Kanske en rejälare frukost kan hjälpa oss till lunch kl12?

Nu kör vi på med:
Frukost - välling+plock
Mellis - frukt
Lunch - mat+efterrätt
Mellis - gröt+plommon
Middag - mat+efterrätt
Kvällsslurk - välling

...och bjuda lite ersättning till dryck nu i början.

Kan detta funka tror du? Behövs ingen avvänjning från ersättning eller hur?
Clara Cecilia

Hej!
MamMalin skrev: Jo, lunchen ligger kl12, det är det vi strävar för - just för att alla ska äta tillsammans. Kanske en rejälare frukost kan hjälpa oss till lunch kl12?
Ja det Kan gå men det viktigaste är ju att hon äter ordentligt och får ordning på det. Kan hon äta 11.30 och äta efterrätt med er?
MamMalin skrev: Behövs ingen avvänjning från ersättning eller hur?
Blanda 50/50 första dagarna och håll koll på magen. Bara för säkerhets skull. Och ge vatten som måltidsdryck tycker jag. Fyll upp som topping om hon ätit dåligt med en 50/50 blandning tills hon vant sig. (För oss tog det tre dagar att byta helt - hon var Hungrig :lol: )

Clara
MamMalin

Majsvälling, havrevälling, kvällsvälling?

Inlägg av MamMalin »

Tack för bollning med schema! Så här blev det efter ytterliggare funderingar...och en fungerande mage! :D

Frukost - gröt+plommon med familjen
Mellis - ersättning, bara typ 100, med familjen
Lunch - mat+efterrätt strax innan familjen
Mellis - gröt+plommon med familjen
Middag - mat+efterrätt strax innan familjen
Kvällsslurk - välling
...och vatten som mältidsdryck

Nu funderar jag på vällingen. Eftersom vi började redan vid 4mån (som ju är FÖRBJUDET :shock: ) började vi med majsvällingen. Hon gillar den verkligen! Borde vi nu när hon blir 6mån och "välling-myndig" byta till "vanlig" välling? Vilka är för/nackdelar med majsvälling, havrevälling, kvällsvälling? Eller är det bara en smaksak borsett från gluteninnehållet? Ser fram mot era vällingerfarenheter!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"