Ta bort nattmål - vilket?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Rufs

Ta bort nattmål - vilket?

Inlägg av Rufs »

Hej alla! Jag är ny på forumet och har försökt att ta till mig och förstå hur Standardmodellen fungerar. Jag har läst Barnaboken och har nu lite frågor som någon vänlig själ kanske kan svara på:

- Vilket nattmål är det som ska tas bort först? Vår sexveckors-bebis har ätit vid cirka kl. 20-21, 00-01, 03-04. Jag vill ju helst ta bort det målet som brukar vara vid 03-04 för att sedan även ta bort 00-01-målet. Funkar det eller måste jag göra tvärtom?

- Testar tredagarskuren med början i natt och det verkar gå bra. Han ligger och snusar så gott i vagnen bredvid mig efter tre omgångar av vagning. Dock fuskade jag lite med nappen. Dumt gjort eller inte? Nu sover han som en stock. Är det okej att ta till nappen?

- Jag flaskmatar och har därför svårt att ha mat färdig på en gång (som förespråkas). Är det någon som har tips på hur jag ska göra gällande detta?

Tack på förhand!
Mamma till en liten gosse som föddes 17 juni 2011. Försöker standardmodellera honom efter bästa förmåga. ;)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Ta bort nattmål - vilket?

Inlägg av Sarisparis »

Hej Rufs och välkommen hit! :D

Grattis till lilla bebben! :heart:

Underbart att du läser Barnaboken (den tâl att läsas bâde en och tvâ och flera gânger 8) :lol: ).
Rufs skrev:- Vilket nattmål är det som ska tas bort först? Vår sexveckors-bebis har ätit vid cirka kl. 20-21, 00-01, 03-04. Jag vill ju helst ta bort det målet som brukar vara vid 03-04 för att sedan även ta bort 00-01-målet. Funkar det eller måste jag göra tvärtom?
Det finns inga mâsten i standardmodellen, alla hittar sin väg till Rom. Det vanliga är att slopa det första nattmâlet först. Jag vet inte riktigt varför, men min personliga teori är att man pâ sâ vis "lär" bebisen att sova riktig (lâng :D ) natt direkt och sen ger mat när det verkligen behövs (typ klockan fyra). Sen när bebisen blir större sâ klarar den att sova hela vägen fram till morgonen ytan tankning.
Jag har själv aldrig aktivt tagit bort nâgot nattmâl, de har fallit bort av sig själva när dagarna fyllts med mer vakentid och mat. Min tvâmânaders har den här veckan helt plötsligt släppt ena nattmâlet (det första :roll: :lol: ) alldeles av sig själv.
Rufs skrev:- Testar tredagarskuren med början i natt och det verkar gå bra. Han ligger och snusar så gott i vagnen bredvid mig efter tre omgångar av vagning. Dock fuskade jag lite med nappen. Dumt gjort eller inte? Nu sover han som en stock. Är det okej att ta till nappen?
Napp kan behövas under de första (fyra) mânaderna dâ vissa bebisar har ett sugbehov som inte tillfredsställs av amningen. Läs i Barnaboken om nappen (s 231).
Rufs skrev:- Jag flaskmatar och har därför svårt att ha mat färdig på en gång (som förespråkas). Är det någon som har tips på hur jag ska göra gällande detta?
Min egen erfarenhet av flaskning är nâgon vecka lâng, men dâ har jag hunnit med en del research pâ vägen! :lol: Jag kör med rumstempererad flaska som jag gör iordning med mineralvatten (evian), bara att blanda och skaka. Andra som kör med varm flaska har tvâ termosar redo, en med kallt (kokt avsvalnat vatten) och en med varmt vatten som de blandar i kända proportioner för att fâ rätt temperatur. I bâde fallen rekommenderar flaskproffset Nancy att fixa flaskan först och ta upp grâtande bebis sen, det gâr fortare att fâ flaskan klar om man har tvâ händer. :wink:

Bonustips: att sova pâ mage är absolut skönast säger flertalet bebisar. Och i vilket fall rekommenderas larm, ryggläge garanterar ju tyvärr ingenting alls.

Âterkom gärna om du har fler funderingar eller med rapport! :D

:heart:
Rufs

Inlägg av Rufs »

Tack snälla för snabbt och väldigt trevligt svar! :)

Inatt var det makens tur att vagna bebis vilket gick bra. Till slut. ;) På dagarna sover lilla knytet mest på mage men på nätterna sover han än så länge på rygg. Ska inhandla andningslarm så fort det bara går. Några tips på bra larm och vad man ska tänka på? Har kollat runt lite och det finns lite för många alternativ för att jag bara ska kunna "pick-and-choose".

När det gäller flaskmatningen antar jag att vi hittat vår metod. Har färdiga flaskor i kylen och sätter på vattenkokaren när vi hör första gnället. Sedan häller vi i så mycket färdigkokatvatten i det kalla som vi har testat oss fram till.

Jag har en annan fråga. Om man märker att bebben sover väldigt länge på dagarna. Är det då okej att väcka för att försöka hålla matschemat? Vi har än så länge inte gjort det vilket gör att vissa dagar blir lite kaosartade senare (läs:natten).
Mamma till en liten gosse som föddes 17 juni 2011. Försöker standardmodellera honom efter bästa förmåga. ;)
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Rufs skrev:Några tips på bra larm och vad man ska tänka på?
Babysense 2. Rätt och slätt. Finns bra beg under Barnasaker här på forumet. :D
Rufs skrev:Jag har en annan fråga. Om man märker att bebben sover väldigt länge på dagarna. Är det då okej att väcka för att försöka hålla matschemat? Vi har än så länge inte gjort det vilket gör att vissa dagar blir lite kaosartade senare (läs:natten)
Ja det är det. Efter 2,5 timme är det helt ok att väcka och så i med mer mat :D !
2-2 är tanken - med stort spelrum! Anna skriver (och jag ser själv) att många små blir tryggare av att bli väckta för att få mat (dvs mamma har koll jag överlever :D ) utan att behöva larma själva.

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Rufs

Inlägg av Rufs »

Tack Clara för svar! Nu ska det handlas larm! :)
Rufs

Vagning - napp - morgongnäll

Inlägg av Rufs »

Hej alla!

Vår lilla bebis gick tredagarskuren med vagning förra helgen. Det gick över förväntan! Efter de tre dygnen så var han nöjd utan 3-4-målet. Nu äter han cirka var fjärde timma med första målet klockan 6-7 och sista målet vid 00-01 (godnattmål vid 20-21). Problemet börjar dock vid klockan 03 då han börjar knorra - det låter nästan som att han pratar i sömnen (det är alltså inga skrik vi pratar om). Jag har valt att ignorera det och märkt att han somnar om. Men i takt med att det blir mer och mer morgon knorrar han allt mer och vill ha nappen (han har extremt stort sugbehov både dag- och nattetid). Så fort han råkar spotta ut nappen börjar han skrika vilket innebär ett evigt springande till vagnen trots att det inte är mat han vill ha. Och detta vet jag eftersom han ibland efter en ganska lång stund somnar gott. Det känns som att han nästan skriker i sömnen för så fort han får nappen så sover han igen. Tills han spottar ut den...

Detta händer även vid vissa sovtider under dagen (napproblemet) beroende hur trött han är. Det gör ingen skillnad om han sover på mage eller rygg.

Är det någon som kan ge råd eller tips på vad jag ska göra? Vagningen gav ju resultat genom att vi kunde ta bort ett av målen men jag måste ju gå upp och springa i vilket fall som helst. :(
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
jag tror att knorrandet kommer att ge med sig rätt raskt av sig självt. Mata massor dagtid, håll rutinerna så blir nätterna bättre och bättre. När sugbehovet sen avtar så skippar ni nappen helt enkelt :D .

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"