2,5 veckor med mat och sömnproblem!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Catten78

2,5 veckor med mat och sömnproblem!

Inlägg av Catten78 »

Hej alla!

Nu behöver vi hjälp! ](*,)
Vår andra son är nu 2, 5 veckor gammal. Han var stor när han kom och jag gick över tiden med 13 dagar. På BB sa de att överburna och stora barn har mer överlevnadssångest än andra barn. Han har alltid ätit mycket och jag har mycket mat att ge.

Efter första vecka började problemen. Han sväljer mycket luft och har svårt att rapa. Detta leder till att han får ont i magen, vrider sig och vill inte äta mer. När vi väl har fått upp en rap lägger jag honom till bröstet igen. Då är det nästan som han är rädd att äta mer. Han skriker när jag lägger honom vid bröstet,"hugger" lite, suger lite, drar sig ifrån och skriker. Han kommer till ro när jag lägger honom mot axeln och buffar honom i rumpan. Det här gör ju att jag tror att han får i sig för lite mat. Han vaknar nämligen efter 45min och skriker. Jag har då gett honom mat och hållt honom vaken 1,5 timmar, enligt SM. Han sover dock inte längre nästa gång... Enda gången som han sover två timmar är när vi är ute och går med vagnen. Jag har tidigare bara känt att detta löser sig själv,(har då sovit två-tre timmar i sträck på natten, vaknat 1 och 4 och 6) men nu har vi haft två nätter där han har vaknat varannan timme fram till fyra för att sedan vakna varje timme och vilja ha mat.

Så vill vi ju inte ha det och lille stackaren är så trött och vi med. Vi har ju även en son till att ta hand om och han är för övrigt mitt i trotsen...

Som sagt är det problem med både maten och sömnen nu och vi vill ordna till det så fort som möjligt.

Jag har ju lite svårt att styra mina bröst, men idag så sprutade det mjölk in i hans mun när han drog sig därifrån och storknade... :( Efter det ville han inte ha mer. Så var det i natt med. Han åt bara från ett bröst, fick ont, rapade (faktiskt), men somnade och hur jag än försökte väcka honom så gick det inte. Han vaknar en timme senare och är vrålhungrig.

Snälla vi behöver komma på rätt spår och det gör vi inte bara med läsning i Barnaboken. :?

Kramar Catten :heart:
Gurra född 071122, kurad sep 2008
Calle född 110404 SM minikur 4 månader
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: 2,5 veckor med mat och sömnproblem!

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen (igen) och GRATTIS till lilla älsklingen :heart:

Lille herrn har avancerat till den egentliga födelsen och kvicknar till på alla sätt och vis vilket betyder, bland annat och inte minst, att han behöver mer mat. Att du HAR mycket mat betyder ju - uppenbarligen - inte att han får i sig den. Har du tänkt på att tillämpa Ömma Järngreppet :?: (Finns illustrerat bland filmklippen under SHN-fliken.) Rätt utövat betyder det lugnt och tålmodigt trugande, utan överkoncentration, där barnet helt enkelt inte kommer åt att kraxa bakåt eller åt sidorna eller ens bli av med bröstvårtan / faskan ur lilla munnen, om man säger. Det är bara att börja äta, förr eller senare. Och det gör barnet - till slut, och med skön, icke ifrågasättande lättnad.

Du menar att du har svårt att rapa honom :?: För det är ju inte gärna han som har svårt att rapa. Man får hjälpa till lite, som med det mesta :wink: Bästa sättet är att hålla upp barnet högt över axeln i närmsta armhålan, med resten av handen över ryggen till bastant stöd, och så buffa / fösa rejält med andra handens löst knutna hand i lilla rumpan. Man undviker potatissäckssyndromet på så vis :roll: och barnet öppnar ögonen, piggnar till och rapar - tro mig - effektivt.

Med mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat under vakenpass på minst 1,5 tim - och då menar jag VAKENpass - ska han kunna få sova i 2 tim mellan varven. Enklast och skönast gör han det på mage i lugn och ro, med lite vagning (eller bara "skak" i handtaget) vid behov. Har du honom på rygg blir det svårare - brukar röra sig om 45-minuterspass. Men också det går ju. Mörkläggning är dock viktigt, speciellt för ryggsovare. Ett ituklippt svart lakan gör susen - stort nog att täcka hela vagnen, inte bara hänga tätt ner från suffletten. Vi behöver luftcirkulation.

:arrow: "hur jag än försökte väcka honom så gick det inte" - förlåt, men det där är dumheter :oops: Ett litet barn på 2,5 veckor låter sig läggas till bröstet i medvetslöst tillstånd, om så skulle vara, och börjar äta per ren automatik (överlevnadsinstinkt). Sluta "fråga" ditt lilla, så lilla barn - ta ledningen, du som är överlevnadsgaranten :!: Stryk honom över huvudet, ta upp honom med stadiga, säkra tag, lägg honom till med ömma järngreppet och strula inte, felåt :oops: Gör inte saker och ting svårare än de behöver vara. Det betjänar ingen.

HAN kan verkligen inte veta hur det ska vara här i världen. Han vill bara få livhanken säkrad. Och det kan han inte själv det minsta :shock:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Tack Anna! :D :heart:

Det ömma järngreppet är ju jättebra! Tur att det fanns en film, annars hade jag nog inte fatta precis hur man gör. Han blir verkligen lugn och äter lugnt. Det är som magi. :lol:

Det har varit så mycket bättre de här två dagarna. Ska jag ge mat så fort han skriker under vakenpassen? :-k (Det har jag gjort nu.) Det stör inte hans kommande schema?

Han sover fortfarande bäst i vagnen på dagen. Är det dumt att vänja honom vid det? Ska vi fortsätta så och att han sover i sängen om natten? Det är ju tokigt om man lägger fel grunder... :wink: Han har vaknat två gånger efter 45min. En gång kunde jag söva om honom och den andra fick han komma upp och vara vaken 1,5 tim igen. Då sov han i hårdliften inne hos oss i vardagsrummet.

När jag märker att han inte vill äta och har lite ont i magen, ska jag tilllämpa ömma järngreppet då med eller bara när jag vill få honom att äta?

Kram Catten :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Catten :D

Välkommen hit och grattis till lillemannen! :heart:
Catten78 skrev:Det har varit så mycket bättre de här två dagarna. Ska jag ge mat så fort han skriker under vakenpassen? (Det har jag gjort nu.) Det stör inte hans kommande schema?
Underbart att det redan gâr sâ mycket bättre! :thumbsup:
Ni är fortfarande pâ smekmânad 8) :heart:, sâ var inte rädd att mata vid minsta pip. Mâlet just nu är att jaga överlevnadsângesten all världens väg och dâ är maten det allra bästa. Hans kommande schema störs inte alls, oroa dig inte. Standardmodellen gör det möjligt att ha en struktur att luta sig mot redan frân början, och dagarna kommer att bli mer och mer förutsägbara med tiden.
Catten78 skrev:Han sover fortfarande bäst i vagnen på dagen. Är det dumt att vänja honom vid det? Ska vi fortsätta så och att han sover i sängen om natten? Det är ju tokigt om man lägger fel grunder... Han har vaknat två gånger efter 45min. En gång kunde jag söva om honom och den andra fick han komma upp och vara vaken 1,5 tim igen. Då sov han i hårdliften inne hos oss i vardagsrummet.
De flesta föredrar att ha barnet sovande i vagn, dag som natt, de första mânaderna. Sen när nätterna sitter ordentligt brukar det vara läge att fira inflyttningen till en alldeles egen spjälsäng. :D
Hemligheten är att genomföra förändringar (som byte av sovplats) i en attityd av total självklarthet när det väl är dags. Läs i Barnaboken i kapitlet i 5 och 6 mânaderskapitlet: Nyheter i rutinerna - Ut ur sängkammaren för inspiration (men det är mycket tid kvar! :lol: )

:heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej igen,

Ta gärna en titt pâ aso's trâd, där finns mycket fint att hämta. http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=24430

Tror att du kommer att gilla SusanD's svar bland annat! :D Litet smakprov 8)
SusanD skrev:Jag har alltid våra småttingar sovandes i vagnen de första fyra månaderna, minst. Tycker att det är otroligt bekvämt, de är flyttbara i huset och så kan man bara dra ut dem i trädgården om man bor så som vi gör. Dessutom står de liksom mitt i händelsernas centrum och då sover de så gott helt på det klara med att resten av familjen är igång och håller vakt.
När ungen sover sina modiga 12 tim på natten brukar vi flytta över till spjälsäng och då brukar det inte behövas någon buffning för de kan redan somna på egen hand.
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej igen!

Nu är killen en månad och jag undrar om jag bör göra några förändringar :?:

Under 1,5 tim vakentid får han mat så fort han vill ha. Ibland är det en rap som inte kommit upp. :roll:

Han sover nu vanligtvis med tre till fyra timmars intervall på natten. Jag brukar göra honom iordning när vi lägger stora killen vid sju. Tvätta av, ibland bada och sätta på nattkläder. Jag lägger honom i hårdliften i vardagsrummet vid TV:n. Han vaknar efter 45 min och ofta vaggar jag honom till söms igen. Då sover han ibland till tio, ibland ända till tolv. Får han mat vid tio sover han till ett eller halv två. Sen äter han igen vid tre eller fyra beroende på när han åt första gången. Efter detta vaknar han till vid fem halv sex och gnäller. Han är då inte så hungrig och ibland funderar det att med nappen ibland tar han bara lite mat. När han vaknar tidigare testar jag ibland också med napp och tar han den vet jag att han egentligen inte är hungrig. Ska jag fortsätta så? Han får mat igen vid ca halv sju när storebror vaknar. Calle har sovit sex timmar i sträck två gånger. Då mellan sju och ett på kvällen.

Vissa nätter känns det som jag tar upp honom för tidigt när han gnäller. Han är då mycket trött och tar bara ett bröst, äter visserligen mycket men vill inte ha från det andra och somnar. #-o

På dagarna sover han bra när man är ute och går med vagnen, men vill man få honom att sova i den när den står stilla inne, så vaknar han efter 45 min och då är det jättesvårt att få honom att somna om.
Ska jag kämpa med att få honom att somna om eller ska jag ge honom mat och hålla honom vaken 1,5 tim igen :?:

Jag märker att han sover bättre på natten om han har sovit mycket på dan. Därför kan man säga att jag går många promenader, men det är ju inte alltid hållbart... :roll:

Kramar Catten :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Litegrann kan du allt strukturera nu, tycker jag.

Sex timmar natt är det dags för, det vill både du och han och det behöver han.

1,5 tim vakentid när han "får mat så fort han vill ha" låter snålt. Sikta på 2 tim vakentid - allraminst 1,5 (undantagsvis) men helst MINST 1 tim 45 min - då han får sina fyra små rätter (minst), inte för att han "vill ha" utan för att du serverar. Med rap emellan. Och det ska vara en effektiv "rap" där du lyfter honom högt över axeln så han inte slumrar modell potatissäck utan tvärtom vaknar till, medan du håller honom stadigt och buffar - "föser" - hela lilla gossen med din löst knutna andra hand i lilla rumpan, nerifrån och upp. Kolla i spegeln att han har ögonen öppna :lol:

Släng nappen. Den behövs inte längre (om den nu någonsin gjort det). Han är inte komplett nyfödd längre. Den ställer bara till problem, värre ju äldre han blir.

Han får väl sova på mage, hoppas jag :?: Med larm? På mage hittar han små händerna och kan suga på dem, vilket stimulerar både smak, lukt och känsel - sinnen som är under utveckling. Sådant fixar ingen napp.

Sikta på 2-2, en princip (inte en order; på morgonen orkar han säkerligen inte vara vaken några två timmar, kanske bara en). Men ha 2-2 som rättesnöre nu :!: Två tim vaken - och då menar jag VAKEN - och 2 tim sömn. Till kvällen bestämmer du när natten ska börja och ger honom 6 tim utan mat men med vagning vid behov (träna med tyngd i vagnen). Ställ klockan och ta upp honom efter exakt 6 tim. Ge honom då ett nattmål (helst kl 4, om det råkar passa) på tjugo minuter, två små rätter alltså bara. På det ska han sedan direkt få somna om.

För hans välbefinnande - och för den goda sömnen - är förstås en mätt mage en förutsättning. Standardmodellen stipulerar mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat (fyra små rätter :wink: ) varje gång, utom till nattmålet som sagt. Principen är här fem stora mål om bortåt 200 g vardera :!: Och ett mindre på kanske 100 g eller bara 80 på natten (EN gång).

På tre dygn lär han sig de nya strukturerade finesserna, om du bara tar ledningen fint och konsekvent i en attityd av självklarhet. Allting med små barn tar tre dagar. Mer är det inte :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Är så glad! :D :heart:

I natt var det tredje natten och killen sover 6 timmar från 21.50 till 03.50, när jag får väcka honom. \:D/ Han äter och somnar om och sover till 07.20! Detta har inte hänt innan.

Har nu några frågor så att detta fortsätter så här bra.

Kan jag lägga honom i hans säng nu :?: Vi har en liten spjälsäng(Babybay) som vi hänger på vår säng. Den har han sovit i före dessa tre dagar. Det är lite smidigare för oss då vi har en ganska smal trappa upp till vårt sovrum och vagnen kommer upp precis. Är det ändå bäst med vagnen, så tar vi självklart upp den.

Om han skulle sova längre än sex timmar, ska jag ändå ställa klockan och väcka honom, eller var det bara under dessa dagar :?:

Något annat jag ska tänka på :?:

Massa kramar! :heart: :heart: :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vad härligt :thumbsup:

Om det funkar bra att väcka, så fortsätt. Det bestämmer du själv. Jag är ingen nattväckare, utan låter bebisen förlänga natten själv, men det är verkligen en smaksak. Många väcker, för att få förutsägbara nätter.

Jag hade satsat på vagn till ni får hela nätter (runt 4 månader) Det är sååå mycket enklare att vagna små bebisar än att buffa- tycker jag då. Snart är det ju dags för 8 timmar natt osv osv

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej igen!

Tar upp den här tråden igen. Behöver lite hjälp med att strukturera dagarna. Har varit cool lugn fram till nu och gett killen mycket mat och sömnen har fungerat bra. Nu har det börjat strula på dagarna. :? Kanske för att vi inte har haft ett precist schema. Hade tänkt att spika ett vid fyra månader för då är de flesta resorna över, som vi gör nu på semestern, men tror att killen vill ha mer rutiner.

Jag lägger honom mellan 20.30 och 21.00. Sen sover han ca 9 timmar i ett streck. Oftast ammar jag mellan halv sex och sex och han somnar om och sover ca en timme.
Morgonen startar mellan 06.30 och 07.00. Det är då storebror går upp och då är det svårt att sova. Sen får han mat, skötning, och diverse lek ensam och tillsammans med oss andra. Ofta mer mat innan han somnar efter ca två timmar. Hur länge han sover är olika. Vissa dagar två timmar och ibland 45 min. Sen är det mat och diverse sysselsättning och efter två timmar sova igen och så håller vi på med en liten kort lur vid halv sju på 20min. Bad före läggdax.

Vi behöver som sagt lite mer ordning, för de sista två dagarna har han bara sovit i 45min intervaller. Jag har varit ensam med Calle och storebror och det har varit svårt att få ihop allt. Storebror vill ha mycket uppmärksamhet och jag har kännt mig både trött, sliten och stressad. (mitt problem och inte barnens) Det har tyvärr gått ut lite över barnen. :cry:

Så nu behöver jag er hjälp på traven. Jag gillar struktur, men har också otroligt höga krav på mig själv... :oops:

Catten78

Inlägg av Catten78 »

Pust! I natt vaknade han för första gången på länge både tolv och tre. Han var även lite snorig när han låg ner och han blev hysterisk när han inte riktigt fick luft. Det enda som hjälpte var att lyfta upp honom och ge mat. :( Då försvann nästäppan och han somnade om.

Nu på morgonen har han varit mycket gnällig, trött så klart, stackaren. :(

Är det fel att börja med ett schema när han är förkyld och tvinga honom att sova :?:

Jag har även slutat med mjölkprodukter för att han ska vara mindre gnällig, men jag tror inte att det har någon större betydelse. :?

Lite hjälp behövs :!:

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Catten78 :D

Din kille är snart fyra mânader om jag räknar rätt. Jag tror att han signalerar att det är dags för mera mat! Och dâ riktig sâdan! 8)

Visst har du Barnaboken? Läs i 3-4mânaderskapitlet om att börja med skedmat, ljuvlig läsning! :D
Catten78 skrev:Är det fel att börja med ett schema när han är förkyld och tvinga honom att sova
Du behöver ju inte "kura" in ett schema med järnhand, men varför inte sträva mot ett schema redan nu? Min erfarenhet är att sjuklingar är extra trötta, sâ han kanske bara tackar och bockar om du ger honom förutsättningar till mer sömn?

Ett schema skulle kunna se ut sâ här (frân TorsMammas SM-översikt):

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!

Täppta näsor kan vara besvärligt, jag gillar (eller gillar och gillar :roll: , men effektivt är det :lol: ) Näsfrida.

Catten78

Inlägg av Catten78 »

Tack för svaret! :) Ja han behöver verkligen mer mat. Var hos läkare o han går inte upp så mycket som han ska. Hon ville att jag skulle ge ersättning o amma honom så mycket som möjligt...!

Vi arbetar med sömn schemat. Får se om han sover bättre med mer mat.

Börjar väl med lite smakisar, fast BVC inte vill det än...

Kram C :D
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Kör på du med smakisar. Vad BVC vill brukar inte alltid gå hand i hand med vad våra små barn vill och behöver.

Mätta magar gör så bebisarna sover bra, så enkelt är det faktiskt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"