Förstagångskurare med några frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Luvisen

Re: Förstagångskurare med några frågor

Inlägg av Luvisen »

har ni gett henne 2 tim på dagen?
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Isabellas mamma

Inlägg av Isabellas mamma »

Hej!
Ja jag har använt mig av marginalkvartarna så hon har fått sova från 11.45-13.45 men hon vaknar oftast vid 13-tiden ändå. Ibland har hon kunnat somna om till 13.15-13.30...
Vi funderar på att ge henne en 5-minutare på förmiddagen och en 5-minutare på eftermiddagen och se om det kan hjälpa? Hon har fått det nån eftermiddag ibland och då blir hon ju lite piggare efteråt.
Men det är svårt med "skrattet till go´nattet" nuförtiden... Det var länge sen hon kiknade av skratt på kvällen och är det jag som skojar så kanske jag kan få ett litet leende om jag har tur. Pappa är roligare men inte jätterolig...

:heart:
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Så skrattet kommer inte enkelt.... :-k

En del busar en 30 min innan så att det inte blir så stressigt att få till det samt satsar på mkt skratt under dagen. Kan det vara ngt?

Hur har ni det på dagen? Har den lilla ordentligt med social delaktighet och utevistelse? Det brukar också hjälpa både sömn och humör.

Värme!/Luvisen
SM rookie
Isabellas mamma

Ja, på dagarna brukar vi vara på öppna förskolan eller på lekplats på förmiddagarna och så går vi ut en stund på eftermiddagen.
Idag är andra dagen som vi har haft en 5-minutare på förmiddagen och en på eftermiddagen och då har hon sovit i tim och 50 min på sin dagslur :D samt sovit mindre oroligt på natten. Vi har också ramsat vid minsta lilla pip på morgonen i två dagar och då har hon kunnat somna om igen.
Det känns som att det hela beror på att hon varit övertrött och inte kunnat komma till ro när det är dags att sova så vi hoppas att det fortsätter till det bättre med 5-minutarna.

Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ja, eftersom hon inte sovit ordentligt så är hon övertrött och det brukar ju göra all insomning svår. Bra att de små power napsen hjälper. :D
Ja, på dagarna brukar vi vara på öppna förskolan eller på lekplats på förmiddagarna och så går vi ut en stund på eftermiddagen.
Det var inte det jag menade... Social delaktighet är ett begrepp som Anna W myntat i sin bok Barnaboken. Där står det så kärleksfullt vikten av att små barn får vara delaktiga i ens eget liv. Det måste få veta rent praktiskt och konkret att man klarar sig sämre utan dem. Detta gör man genom att tillåta dem att vara med i centrum utan att själva utgöra centrum. Konkreta exempel har du här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5385

Öppna förskolan och lekplatser är trevliga men det är rekreation, ungefär som att gå på Grönalund. Och det är kul ibland men inte varje dag. Om du förstår hur jag menar. Man sover bättre rent allmänt om man vet att man behövs och man har uträttat ett gott arbete. :heart: Det gör vi alla. Och små barn är precis som vi vuxna- människor.

Värme!/Luvisen
SM rookie
Isabellas mamma

Ok, social delaktighet har jag provat lite grann men tycker att det är svårt när hon är så liten. Hon har fått vara med när jag förberett middagen men det slutade med att hon trillade av stolen :( :oops: Sen får hon försöka ta på sig skorna själv när vi ska ut och jag försöker få henne att hämta saker men det slutar oftast med att hon hittar nåt roligare att göra på vägen... Hon får ställa tillbaka böckerna i sin bokhylla men när hon då får beröm river hon ut dem igen #-o

Imorse vaknade hon 06.15 och gallskrek och det gick inte att lugna henne... Vi har ju varit snabba med att ramsa direkt de senaste 3 dagarna men det kan vi ju inte hålla på med så länge?

Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hon är definitivt inte för liten för att laga mat och avsmaka ingredienser. Du får bara vara mer påhittig i vart hon kan stå/sitta säkert medans det ska lagas.

Är det mkt som ska skäras eller grejas med kan man sätta alla ingredienser på matbordet och sedan ungen mitt i. De sitter stilla när det är ngt intressant på gång! :idea: :lol:

Skala potatis gjorde jag alltid på golvet när min son var i din dotters ålder. Skölja potatis är också väldigt skojsigt och då kan man sitta i ena diskhon om hon fortf får plats. :P Min lille satt i diskhon fram tills hans var 1,5 år. Mkt praktiskt och säkert. :mrgreen:

Hämta saker är hon ännu för liten för. Funkar bättre med 2-åringar. :P
Hon får ställa tillbaka böckerna i sin bokhylla men när hon då får beröm river hon ut dem igen
Då missförstår hon det hela. Och det kan man ju göra när man är liten. " OJDÅ!" Får man säga. Och sen visar man hur man gör. :wink: Då får man visa hur man sätter tillbaka alltihopa tex med handen om handen samtidigt som man säger "Och den ska vara där, så där ja. Nu står allt där det ska."

Sedan kommer man raskt på en viktig uppgift som hon måste bara göra nu med en gång. Tex dammsuga, vattna blommor, diska. Diska är verkligen sååååå trevligt i den åldern. :mrgreen: Hopp in i diskhon, på med vatten och så får hon en ren diskborste att vispa runt med. 8) Då kan man diska halva dan. :mrgreen:
Imorse vaknade hon 06.15 och gallskrek och det gick inte att lugna henne... Vi har ju varit snabba med att ramsa direkt de senaste 3 dagarna men det kan vi ju inte hålla på med så länge?
Byt taktik. Slutramsat. Sätt på Mozart på HÖG volym så det överröstar hennes skrik och sedan sänker ni i takt med att hon går ned i ton. I normal volym kan den förbli när hon somnar in och stå på en så där 20 min efter insomning och då först stänger ni av. :idea:

Värme!/Luvisen
SM rookie
Isabellas mamma

Vilka bra tips!! Tack så mycket :thumbsup:
Jag inser ju nu att jag är alldeles för vuxen och praktisk i mitt tänkande och agerande. :oops: ](*,) Hon kommer ju att tycka det är jättekul att sitta i diskhon och diska :lol:

kram :heart:
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:lol: :thumbsup:
SM rookie
Skriv svar