Starta kur trots snuva?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
sarapara
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 20 maj 2011, 10:37

Re: Starta kur trots snuva?

Inlägg av sarapara »

Hej igen!
Tack för dina bra svar, det är så skönt att få feedback, jag blir väldigt peppad och inspirerad att köra vidare. För det GÅR bra, inatt sov Gry hela natten själv!! [-o<

Vilan vid 09:30 gick jättebra, då är hon tydligt trött. Somnade på 1 minut. :D Sov i 40 min, så gick över de typiska 30 minutrarna, yay! Sen blev hon väckt av av återvinningsbil som dundrade med glas precis utanför. :x Men, det gick att lugna utan att gå in och när hon blev tyst och höll på att somna, gick jag in och väckte.

Vilan nu vid lunch är lite svårare för henne att komma till ro på, då är det nog precis som du säger, hon har för kul innan. Hon hinner komma upp i sitt esse efter mycket sömn tidigare och lunch. Vill INTE sova. Men visst behöver hon det och somnar till slut, idag efter 10 min och 1st tillrätttaläggande av mig, där hon igen satt upp och tokgrät. Lite missnöjd att jag gick in, men gör det supernsabbt och distinkt, hon fattar då nästan direkt. BRA att hon somnade så mycket snabbare idag, men nästa gång ska jag INTE gå in. Jag tror hon tar ramsan rätt så bra, känner att jag får respons rätt så fort, så nu är det nog upp till mig att förmedla säkerheten ännu bättre genom att inte gå in utan låta henne hitta ner på plats själv. Det är nästa mål!! Det känns sjukt bra det här och att ha "attityden av självklarhet" hjälper sanslöst mycket känner jag, härligt!!

Ha en bra dag! :)
Hälsningar Sara

ps.ska kika i de andra trådarna, kanon!!
Gry född 100818
Kurstart 110520
sarapara
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 20 maj 2011, 10:37

Re: Starta kur trots snuva?

Inlägg av sarapara »

En fråga så här efter kvällsnattningen, som tog längre tid än någonsin (förutom1:a natten), ca 25 min... :( En sak jag lagt märke till nu är att Gry känner på sig när vi är på väg att natta henne, och blir då genast på sin vakt. Ikväll började hon nästan gråta när vi skojade med henne i sovrummet, jag fattar att hon fattar att det är på gång. Varför blir det så? Hon gråter så fort vi släcker lampan, innan vi lagt ner henne i sängen. När kommer njutningen in i bilden?
Gry född 100818
Kurstart 110520
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Starta kur trots snuva?

Inlägg av lilla mia »

kör skrattet till gonattet UTANFÖR sovrummet. i en neutral miljö. typ vardagsrummet, köket. och så snabbt in i rummet och lägg. gonatt och ut med ramsan. lycka till!

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
sarapara
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 20 maj 2011, 10:37

Re: Starta kur trots snuva?

Inlägg av sarapara »

Aah, det ska vi göra istället! Trodde det var bra att ta skrattet i sovrummet så det skulle bli ett roligt rum också...men det verkar ju slå lite fel, att hon kommer i annan stämning. Jobbigt,vill inte hon ska förknippa sovrummet med oro :/ Men, ska testa utanför helt klart, tack snälla!
Gry född 100818
Kurstart 110520
sarapara
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 20 maj 2011, 10:37

Re: Starta kur trots snuva?

Inlägg av sarapara »

Hej igen!
Nu har jag två frågor som smugit sig fram så här när uppföljningsveckan tagit slut. På det stora hela har det gått JÄTTBRA! Gry sover allt som oftast sina 12h på natten. Lurarna på dagen börjar ta form och trots en del protester och uppvak, så går det verkligen framåt och jag känner att det börjar sätta sig. :D

En fråga gäller hur jag ska få henne att vila i sin vagn (när vi äriväg tänker jag) istället för sängen som vi uteslutande kört med under kur+uppföljningsvecka. Hon kan inte ligga på mage i vagnen utan det blir ryggläge. Men hur gör jag, ska jag ställa vagnen nånstans och bara lägga ner henne, ramsa och lägga över filt typ (för mörker)? Eller ska jag gå med vagnen tills hon nästan somnar, sen stanna och låta henne somna in. Eller, eller...ja ni fattar, hur gör jag det bäst? Tar med hennes kanin och vilofilt från sängen tänker jag.

Fråga 2. När vi väcker Gry efter lång lur eller natten ligger nästan uteslutande och sover nere vid fotändan på sängen, på tvären. Det går ju, hon får plats men det ser ju trångt ut...men jag antar att det är så hon vill ha det. Fotändan är närmst dörren och vid dörren är det något ljusare (vi har glas i dörren som inte blir 100% mörklagt) , funderar på om det är därför. Är det okej liksom, ska vi bara lita på att hon väljer sin sovplats själv eller bör vi lyfta henne "rätt"? (kanske en dum fråga :oops: )
Gry född 100818
Kurstart 110520
frk Carlsson

Re: Starta kur trots snuva?

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Sara!
sarapara skrev:En fråga gäller hur jag ska få henne att vila i sin vagn (när vi äriväg tänker jag) istället för sängen som vi uteslutande kört med under kur+uppföljningsvecka. Hon kan inte ligga på mage i vagnen utan det blir ryggläge. Men hur gör jag, ska jag ställa vagnen nånstans och bara lägga ner henne, ramsa och lägga över filt typ (för mörker)? Eller ska jag gå med vagnen tills hon nästan somnar, sen stanna och låta henne somna in. Eller, eller...ja ni fattar, hur gör jag det bäst? Tar med hennes kanin och vilofilt från sängen tänker jag.
Det är helt OK att hon ligger på rygg i vagnen..vi kör så oxå. Eftersom det konsekvent blir på det sättet så lär sig barnet att urskilja vila i vagn och vila i säng :wink:

Du lägger en mörk filt över vagnen (jag brukar drapera in så mkt av vagnen som möjligt, dvs inte bara över suffletten), sedan ramsar du och gör precis som vanligt (som du hade gjort om hon legat i sin säng och sovit) tills att hon somnat. Vill du sedan rulla iväg så väntar du 10 min efter att hon somnat :) Rullning/vagning fyller ju samma slags funktion som buffning, och det vill vi ju undvika nu :wink: Var beredd på att det kan bli en del frågande, agera bara självklart (som vanligt) så ska du se att hon fattar galoppen.
sarapara skrev:Fråga 2. När vi väcker Gry efter lång lur eller natten ligger nästan uteslutande och sover nere vid fotändan på sängen, på tvären. Det går ju, hon får plats men det ser ju trångt ut...men jag antar att det är så hon vill ha det. Fotändan är närmst dörren och vid dörren är det något ljusare (vi har glas i dörren som inte blir 100% mörklagt) , funderar på om det är därför. Är det okej liksom, ska vi bara lita på att hon väljer sin sovplats själv eller bör vi lyfta henne "rätt"? (kanske en dum fråga )
Vill hon sova ihopkrupen i fotänden så ska hon naturligtvis få göra det :wink: Vi har ju alla vår egen stil när vi sover och inte vill vi bli väckta av att nån kommer och lyfter oss "rätt"? :wink: Min Sigge sover som ett "U" uppe vid huvudänden, vi tror att han gillar att det blir lite "mottryck" från spjälskyddet helt enkelt 8) Ni ska absolut lita på henne :thumbsup: Det här fixar hon själv nu, det enda ni ska göra är att hålla er därifrån :thumbsup:

Det gör inget om det är lite skiftningar i rummet sådär framåt morgonsidan, men märker ni att hon börjar vakna för tidigt etc och ni tror att det är pg a det så kanske ni får klura ut ngt?

Härligt jobbat =D> Välkomna till ert nya liv :D
sarapara
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 20 maj 2011, 10:37

Re: Starta kur trots snuva?

Inlägg av sarapara »

Hej igen!
Nu är jag tillbaks med några frågor som har kommit upp på vägen. På det stora hela så är sömnen mycket väl fungerande nu och det är vi så otroligt glada för. Det som är lite krångligt för oss och för Gry, som vi behöver hjälp med, är hur man bäst tacklar sömn utanför hemmet. Hemma går allt nämnligen klockrent. :)

I kurandet så använde vi inte vagnen någonting, utan tog alla lurar inne i spjälsängen. Tyvärr, kan jag känna nu, för sömnen i vagnen funkar inte så bra nu, alls. Insomnandet tar rätt lång tid, men det går. Dock känns det mer som det är av utmattning ibland... Hon gallskriker inte, utan har nog mest svårt att komma till ro och ömsom pratar, ömsom gnäller och protestera. Somnar gör hon. Men, när hon vaknar funkar det INTE att söva om. Då blir hon jätteledsen verkligen, och det slutar med att jag får vänta ut henne tills hon är någorlunda lugn och då ta upp henne ur vagnen. Nu har jag inte gjort detta så många gånger, jag drar mig nämligen för det, det är ju oftast folk omkring utomhus och jag tycker det är lite pinsamt och att folk tittar "varför tar hon inte bara upp sitt barn?!", typ. :oops: Lurarna i vagnen blir alltså bara kring 20-40min, när den ofta ska va 1,5h.

I bilen är det lite samma sak. Hon somnar, men supersvår att söva om, om hon vaknar. Detta gör att jag känner mig väldigt låst till hemmet och tycker det känns väldigt svårt och jobbigt att ta mig ut med Gry på dagarna. Speciellt nu på sommaren märks det ju, när man ofta hittar på saker, utflykter och liknande. Men ett båda lurarna ska strula och det blir en kamp, det känns inte snällt emot vår lilla tjej. Vad ska jag göra? Minikur med vagn? Bara ut och nöta tills det sitter? Behöver lite peppande råd.

Kram Sara
Gry född 100818
Kurstart 110520
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Starta kur trots snuva?

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

min kille sover också mycket bätte inne i sängen. jag har 12+1,5+45 på schemat idag. jag har 1,5 timme på fm då han alltid får sova inne.
om vi ska göra något åker jag alltså iväg när han sovit klart den luren (eller oftare efter lunch). så ger jag den kortare luren som ska vara 45 minuter på em i vagnen. då går jag med honom till han somnar. (just för att slippa skrikandet i 20 minuter- typ) så har jag valt att göra. ofta sover han inte hela passet ut (när han sover i vagnen) men nån halvtimme brukar det bli iaf. det går ju bra. vi är inte borta alla veckans dagar utan oftast får han sova båda lurarna hemma i sängen.
så har vi det just nu.

kram kram.
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
frk Carlsson

Re: Starta kur trots snuva?

Inlägg av frk Carlsson »

Jag tror helt klart att det är en vanesak :) Som du skriver så är Gry helt enkelt ovan att sova i vagn och i bil.Plus att det såklart innebär ett moment extra för henne :wink: . Om du vill att hon ska bli en fena på att sova i vagn, då gäller bara öva, öva, öva tänker jag - och här måste du gå in med attityden och inte låta dig påverkas av det som sker runtomkring. Mitt råd är att ni pysslar med detta hemmavid så att du inte känner ngn stress från omgivningen och frestas att vagna, ta upp för tidigt el göra ngt annat :wink: Sen när du känner att vagnslurarna sitter, då är det nog mer läge att börja ge sig ut mer frekvent :)

Att förvänta sig att de ska sova i bilen tycker jag är lite väl höga krav :wink: även om det funkar såklart .Vi har dock aldrig fått till ett helt sovpass på dagen i bil, det har sällan blivit ett helt sovpass enl schemat utan diffat 20-30 min :roll: Därför kör vi enl devisen att undvika sovande i bilen så långt det går, istället planerar vi efter Sigges dagslur (nu har han bara 1 mitt på dagen) och det brukar inte vara ngr problem.Ibland måste man sitta i bilen mitt på dagen, men då är det sk undantagsfall :)

Så länge det är såna (undantag alltså) så må det väl vara tänker jag, men börjar man göra undantag lite väl ofta, typ flera ggr i veckan varje vecka, så bör man nog stanna upp och fundera hur man ska fixa det. Och jag tror på en mix av att öva och att planera :wink:

jag tänker oxå som som lilla mia skriver: det är klokt att fokusera på att i af den långa luren får bli som den ska :) ."måste" man sen ut och röra på sig så kan ju de andra kortlurarna bli "lidande", men som sagt - jag tycker man ska undvika det oxå, så långt det går.

jag gör så att jag bjuder hem folk istället och lägger utflykterna/fikadejterna när Sigge ska med på förmiddagen eller på eftermiddagen :) det blir roligare för alla parter :thumbsup:

hoppas ni hittar ngt sätt som passar er! :thumbsup:

ha en skön sommar! 8)
/Sanna
sarapara
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 20 maj 2011, 10:37

Re: Starta kur trots snuva?

Inlägg av sarapara »

Hej!
Först och främst, tack för svar på mitt förra inlägg, de var till jättegod hjälp i hur vi ska tänka. Så det funkar bra, lurarna sker allt som oftast i säng helt enkelt och undantagsvis i vagn och ännu mer sällan i bil.

Nu skriver jag för att jag blivit lite missmodig igen då vi stött på patrull. Vår tjej har börjat vakna tidigare än tänkt och blir jätteledsen, det är en väldig kamp att få henne lugn. Detta har pågått i ca 1 månad nu och främst på den långa luren (1,5h). Hon vaknar 5-10 min innan hon ska upp och börjar fort gråta, mer och mer. Ramsa gör hennes gråt ännu mer intensiv, även om jag kan tycka att det ibland funkar med ramsa+husljud, men det tar lååång tid. Känns som att det är utmattning och inte trygghet som då tillfälligt får henne lugnare. Jag vet inte varför hon är så himla ledsen när hon vaknar? Hon har en jobbig period just nu medmycket tandsprickning och hon är väldigt "needy" på dagarna, men det känns ändå som att sömnen borde funka.

På natten har hon sedan ungefär samma tid tillbaks vaknat kring 06:30, men då har hon alltid somnat om själv efter lite jämmer. Hon kan vakna 1-3 ggr så, men har alltså alltid lyckats somnat om utan ingripande från oss. Ett par gånger har jag på sistone fått ramsa en gång och den har funkat direkt. I morse dock, så hörde jag henne vakna tidigare än vanligt, ca 3ggr mellan 06:10 och 06:40, hon somnade om 2 ggr men 3:e gången fick jag ramsa. Somnade om, men vaknade igen efter 5 min (06:55) och blev snabbt då jätteledsen. Precis som när hon vaknar på långa luren. Hon gråter och gråter och jag vet inte hur jag ska lugna henne. Det känns hemskt och jag mår så dåligt över det. Försöker ramsa inledningsvis men sen backa, göra husljud och låta henne vara. Men hon bara fortsätter gråta. Jag har till slut fått hitta små pauser i gråtandet för att rusa in på och "väcka" glatt. Sen har jag skämtat och stojat med henne kvar i sin säng, tills hon blivit glad, och sen tagit upp henne. Jag vet att det inte är "rätt" och att jag ju är den som gör henne glad, hon lugnar inte sig själv i sängen, men jag har inte vetat vad jag ska ta mig till. Det känns som att det är säkerheten som har blivit sämre, eller hur? Vad tusan ska jag göra? Schemat vi har idag ser ut så här (Gry är 1 år om en vecka):
07:00 Vakna
09:30 Vila 20 min
11:00 Lunch
12:15 Vila 1,5h
14:00 Mellis
17:00 Middag
19:00 Sova

Vi har sedan första början varit benhårda på att inte göra undantag eftersom undantag alltid innebär osäkerthet, och har ridit ut de stormar vi haft med envishet. Men nu på sistone har jag känt mig tvungen att ingripa för att hon inte ska behöva skrika tills hon inte orkar mer. :( Vad ska vi göra för att få till säkerheten?

Tack på förhand!
Kram Sara2q
Gry född 100818
Kurstart 110520
frk Carlsson

Re: Starta kur trots snuva?

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Sara!

vetdu - säkerheten är det BARA ni som kan erbjuda henne :)

Känner du dig ledsen för att hon är ledsen, ja då är det så. Hon vet ju förmodligen inte vad som förväntas av henne där på morgonkvisten, eller så har hon glömt det och behöver påminnas. Och då är det bara du som kan bestämma hur du ska visa henne. Utmattning är det inte! [-X Det är en förälder som vänligt visar sitt barn hur det ska vara , istället för att fladdra runt och prova nya saker från timme till timme....det sättet gör henne knappast tryggare. Jag kan bli helt matt när jag läser på andra föräldraforum om hur folk försöker än den ena än det andra med sina barn, som om de vora små försökskaniner. Det var dels därför jag fastnade för SHN, för här får man verkligen gudining i hur man beter sin konskevent mot sitt barn oavsett vad som händer el vilka faser i utvecklingen de befinner sig. Dvs - man gör som vanligt, dvs som man lärt dem att det ska vara!

Så upp och hoppa nu och sopa bort missmodet. Visa tjejen hur det var det skulle vara nu!

Sen tycker jag att ni kan ta bort 20-minluren på fm oxå! Hon är ju i princip 1 år :) och en del barn börjar säga till lite innan födelsedagen (min son började säga till ca 2 v efter han fyllt 1).

Har du Barnaboken? Om inte - låna el köp och läs mer om 1-årsåldern som är en ganska spec ålder, enl mig iaf. Av alla åldrar som barnen går igenom så har nog den varit den mest krävande hittills iaf (jag har ju tonåren kvar med mina barn... :lol: ) då det är mkt stimulans, uppmärksamhet och närhet/trygghet även på vaken tid som erfodras. Och det HÅLLER I SIG ngr månader (iaf enl min erfarenhet). Sigge (som är 14 mån) har varit i gasen hela sommaren (han fyllde 1 den 9 juni) och det har varit mkt sitta på golvet och bara vara nära och kramas och leka berdvid varann, men även involvera i dagliga aktiviteter (sitta i diskhon och slaska medan jag diskar undan är en favorit), göra egna roliga och spännande leksaker samt gå ut och röra på sig när det blir för oroligt: en tur med vagnen varje dag ( ca 1 tim) då han får vila sig lite samtidigt som vi tittar på omgivningarna, plus att vi ocå tar en längre sväng med hans läragå-vagn varje dag. Det har hållit honom ganska nöjd för det mesta. så ja, 1-årsåldern ÄR "needy" :wink:

Hoppas att jag kunnat bidra med ngt :wink: En länk med tips kring social delaktighet: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=5385

Så, som sagt - borsta bort tvivlet och putsa på Attityden och känn att det är du/ni som faktiskt leder. Det kommer komma fler fnurror under livets gång :wink: , så det är lika bra att redan nu vänja sig vid och intala sig själv att trots att barnet förändras så gör jag/vi på samma sätt (med variationer såklart,men du fattar vad jag menar?) = den största tryggheten :heart:

/Sanna
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Starta kur trots snuva?

Inlägg av lilla mia »

hej!

jag vill också säga att det är nog dax att ta bort fm luren och bara ha en lur efter lunch. säkert är det det hon försöker säga till er. jag börjar bli stor!
låt henne sova 11.30 eller 12. fixar hon att vara vaken till dess tror du? bestäm sen om ni vill ha 1,5 eller 2 timmars lur. och du, det är inte så exakt längre tycker jag! tänk att du har marginalkvarten också. vaknar hon inom den vilket du skriver att hon gör så låt det vara. 5-10 minuter är inget att bråka om. in snabbt och låtsas att det var ni som väckte!

kramar!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
sarapara
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 20 maj 2011, 10:37

Re: Starta kur trots snuva?

Inlägg av sarapara »

Tack tack tack, snälla tjejer! Det betyder så oerhört mycket att ni tar er tid och energi att svara, det är så generöst av er, jag är SÅ tacksam. :heart: Pepp och råd var precis vad jag behövde, för någonstans vet jag ju vad som ska göras och vad vi så smått gjort fel, behövde bara en knuff i rätt riktning. :)

Idag tog vi bort fm-luren och hon slocknade omedelbart nu vid 12 (flyttade bak lunch-luren en kvart). Igår vid den här luren vaknade hon alldeles för tidigt och var ledsen, men då gjorde jag som jag "ska" och ramsade, stökade en del utanför, och visst funkade det till slut, snabbare än jag trodde. Riktigt ledsen lät hon bara i sekunder, innan det mattades av. Hon behöver nog bara påminnas, som ni säger, att hon faktiskt ska sova och sen vakna när vi väcker. Kändes skönt att lyckas! Och som du, lilla mia, skriver, är det bara några minuter innan uppstigning hon vaknar så kommer jag nog inte ta en lång kamp utan väcker glatt som att det var vi som kom på det. :) Men igår var det hela 40min innan, och det kändes som en lite dålig vana som höll på att krypa sig på. Men den vänder vi nu!

Sanna, jag är helt med dig när det handlar om att vara konsekvent och visa vad som gäller. Tycker också det låter hemskt när man testar en rad olika saker hela tiden, klart barnen blir förvirrade då, vi har ju valt vårt sätt och då ska vi hålla fast vi det. Gillar också SHN just därför. Men det är nog också det som gör mig sårbar ibland, tycker ju det här är så bra och skulle det sen en dag SLUTA FUNKA, så hade jag inte vetat vad vi skulle ta oss till. :shock: Men så blir det nog inte, det vet jag ju egentligen. :)

Jag har inte Barnaboken men ska skaffa. Har ju märkt att 1års-ålder är rätt körig för min lilltös, och hon behöver myyyyycket närhet och aktivitet ihop, så säkert ännu viktigare att dagsrutinerna är cementerade.

Igen, tack för stödet,det känns tusen gånger bättre nu än när jag skrev igår! :heart:
Kram Sara
Gry född 100818
Kurstart 110520
frk Carlsson

Re: Starta kur trots snuva?

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt att vi kunde peppa dig :D :heart: Det är därför forumet finns! Du ska se att hon kommer gilla detta med bara 1 lur/dag nu :thumbsup:

Du, min mellandotter är över 3 år och SHN "funkar" fortfarande :lol: (dvs hon vet inte om att det finns ngt annat sätt...) så oroa dig INTE! :lol:

Lever man bara som man lär så flyter allt på, upp och ner går det, gnm små fnurror och sjukor, men på det stora hela så är det bara SKÖNT att leva :heart:

Ha det gott! :heart:
Kram Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"