Sova längre på morgonen eller nattas tidigare på kvällen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sandy76

Sova längre på morgonen eller nattas tidigare på kvällen?

Inlägg av sandy76 »

Hej! Just nu är jag inne på kurens uppföljningsvecka för min son Wilmer 7 mån. Allt går jättebra =) Jag har bara ett litet "problem" :| Han vaknar i princip alltid 30-45 min för tidigt på morgonen. Han ligger gärna i mammas och pappas säng och myser tills det är dags att gå upp, men han somnar inte om (har försökt få honom att somna om i sin egen säng, men det är i princip omöjligt när klockan är 07.00 på morgonen).

Så här ser vårt schema ut:
Natt: 20.30-07.30 (11tim) Har valt denna tiden så att pappa hinner träffa honom en stund på kvällen.
Frukost: 07.00/07.30 (Beroende på när han vaknar) Välling
Frukost nr 2: Ca en timme efter välling. Banan eller fruktpuré.
Fm.sömn i vagnen: 09.30/10.00 - 11.00/11.30 (1,5tim)
Lunch: 11.30/12.00 Gröt
Em.sömn i vagnen: 13.30/14.00 - 15.00/15.30 (1,5 tim)
Middag: 15.30/16.00 Mat
"Powernap" i vagnen: 17.30/17.45 (20 min el 45 min beroende på hur sömnen varit innan på dagen)
Kvällsmål/nattslurk: 20.00 Gröt
Godnatt: 20.30

Allt funkar som sagt bra men Wilmer har en tendens att vakna varje morgon mellan 06.45 och 07.15 och det är väldigt svårt att få honom att somna om igen (då har kl redan passerat 07.30 för längesedan). Vill tillägga att han vaknade vid denna tiden redan innan vi började kura. Verkar som att detta är hans "vakna upp" tid.
Behöver förslag för att få hans nätter att bli 11tim. Ska jag försöka tidigarelägga nattningen till kl.20.00? Eller har ni något annat tips?
Mamma till Elliot född nov 2005
och till Wilmer född dec 2010
frk Carlsson

Re: Sova längre på morgonen eller nattas tidigare på kvällen

Inlägg av frk Carlsson »

Hej hopp och välkommen hit :)

För tidiga uppvak avhjälps bäst med en sk pangramsa - en kort och glad upplysningramsa x 4 utanför dörren. Sedan lämnar man ifred och stöttar m h a husljud, diska, städa, sätt på micron, pyssla på. Ljuden säger att allt är som det ska, vi finns här ute (precis samma sak som ramsan säger, men ger man sig in i en ramsningskommunikation vid den här tiden så blir det lätt cirkus av det). Kör på så och stå på er, har ni bestämt att han ska upp en viss tid så är det det som gäller :)

Har man blivit upplockad så är det ju vakentid :wink: , så det är väl inget konstigt att han inte somnar om sen va? :wink:

Ge honom uppföljningsveckan nu att fasa in, och sen kanske ni får vara beredd på att slipa på detta även efteråt. Just de här tidiga morgontimmarna (inkl vargtimmen kl 4-6) kan vara en hård nöt att knäcka. Men pangramsan är ganska så oslagbar, tillsammans med ert tålamod och er självklara attityd :thumbsup:

11 tim natt får man ju ha om man vill. Dock är min egna, högst personliga åsikt, att 20.30 kanske är lite VÄL sent att lägga sig :roll: . Jag hade funderat på 20.00 senast, inte minst med tanke på att ni sen kommer att nalla mer och mer av dagslurarna i takt med att han blir äldre och då försvinner em-luren först av allt så då kanske det blri lite VÄL länge att hålla sig vaken (?)...men det är som sagt min personliga åsikt :) . Kanske kan pappa sluta lite tidigare (flexa? jobba in lunchen?ta f-ledigt utan ersättning från FK?) så att de hinner ses...?

Fint jobbat, ni har ju nått strålande resultat so far =D> Nöt nu bara på med de här morgnarna och visa vad det är som gäller :thumbsup: :heart:

Mvh , Sanna
Senast redigerad av frk Carlsson den tis 05 jul 2011, 19:12, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: omformulering
sandy76

Inlägg av sandy76 »

Tack så jättemycket för ett hjälpsamt svar :D Håller med om att kl.20.30 är lite väl sent för honom att gå och lägga sig.. From imorgon är det kl.20.00 som gäller! Han har vaknat några nätter vid vargtimmarna (5-6) och då ramsar jag utanför och då tystnar han varje gång och somnar om efter en stund (det längsta han varit vaken är väl ca 30min, men han somnar åtminstone om). Så jag ska väl förhoppningsvis lyckas få honom att somna om när han vaknar vid kl.7 också... Han somnade 20.15 idag och jag ska absolut göra mitt yttersta imorgon bitti för att få honom att somna om igen (om han vaknar innan 7.30). Problemet är kanske att jag har gått in till honom och lagt honom tillrätta och ramsat istället för att stanna utanför dörren....... :oops:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

sandy76 skrev:Problemet är kanske att jag har gått in till honom och lagt honom tillrätta och ramsat istället för att stanna utanför dörren....... :oops:
Förmodligen :wink: så inget mer sånt nu! Man FÅR gå in och lugna handfast m h a tillrättaläggning och solfjädern, men bestäm när det är tillåtet för dig/er att göra det, så att springet i onödan upphör :) Det kommer ge med sig ska du se , bara du/ni visar vad det är som gäller :) :thumbsup:

Morgontimmarna är kluriga eftersom de lätt tror att de är pigga då (och de är ju oftast i princip utvilade men har en liiiten bit kvar :wink: ) så de kan man få nöta lääänge med. Pangramsan och sedan stöttning m h a husljud (ist för att ramsa) funkade kanon för mig när vi kurade vår son, så jag kan varmt rekommendera den strategin. Läs gärna det här oxå:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=22994

Fina tips och råd och tankar om detta med tidiga morgnar, som är ett väldigt vanligt "problem" (så du är inte ensam om detta :wink: m a o - inget är fel el konstigt :wink: ).

Visst har ni ordentligt mörklagt oxå? Det ska vara KOLSVART! Att spraya på vatten på fönstret och sen klappa på aluminiumfolie är kanon!

Ha det gott!
/Sanna
sandy76

Inlägg av sandy76 »

Hej igen!

Vad exakt menar du med pangramsa... godnattramsan eller? :? Det är den jag använder mig av i alla fall :)
Jag har de två senaste kvällarna lagt lille gossen en halv timme tidigare på kvällen och han vaknar ändå vid kl.07.00, alltså får han sina 11 tim sömn :thumbsup: Sen ligger han gärna och drar sig i mammas säng tills han tröttnat. Det är ju skönt eftersom man inte är jättepigg själv :sleep:
Tycker att Wilmer har varit fantastisk duktig på denna korta tid, är verkligen stolt över honom :heart:

Förresten, när är det dags att minska på den totala dygnssömnen? Just nu är det 14,5 tim som gäller (Wilmer är 7mån).

/Sandra
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Pangramsan är den ramsan man använder i vanliga fall :) , men med skillnaden att man bara säger den x4, glatt och upplysande, och sen lämnar man barnet ifred. Istället för att fortsätta ramsa utanför dörren så stöttar man m h a sk husljud, dvs städar och stökar (micro och vattenkokare brukar göra susen) och har sig, för att förmedla att allt är som vanligt och att man finns där, men att det fortfarande är SOVA som gäller :sleep: :thumbsup:

Min erfarenhet är att det sättet funkar bättre än att ge sig in i en "ramsningsduell" på morgonkvisten, det blir lätt cirkus eller missförstånd och frustration av det :roll:

Härligt att höra att det går så bra för er! =D>

Man kortar ner den totala sömntiden vid 9 mån - då ryker em-luren, och fm-luren kortas ned oxå. Ni som har 11 -tim natt får då tänka på att det blir tillräckligt med tid mellan fm-luren och den långa luren efter lunch eftersom er fm-lur lär bli lite längre än om han hade haft en 12-tim natt...Ju äldre de blir, desto svårare kan det bli att komma till ro på lunchvilan om fm-luren är av det lite längre slaget...

Här står det mer om rek antal tim sömn/dygn vid olika åldrar:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn

Sen vid 12 mån så har de bara en lång lur mitt på dagen.

Ha det bra!
/Sanna
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Från tråden som jag låste:
sandy76 skrev:Hej!

Är idag klar med kurens uppföljningsvecka för lille Wilmer 7mån :D Allt har gått fantastiskt bra och lille gossen sover nu 11tim i streck på natten och 3,5 tim delat på tre sömnturer dagtid i vagnen. Napp och nattmål slopades kurnatt nr1 :o

Om några veckor ska familjen (två vuxna och 4 barn) iväg och övernatta några nätter i farmor och farfars husvagn (blir trångt alltså) Tidigare har de stora barnen (11 och 14år) sovit inne i husvagnen. Minstingen (5år) har sovit i förtältet med mig och styvpappa. Vad gör vi nu för att inte störa Wilmer på natten, så att han får sova så ostört som möjligt?? Vill tillägga att vi har en bra resesäng samt att det finns värme i förtältet. Behöver förslag!! Resesäng i förtältet? Mörkläggning? Sova inne i husvagnen tillsammans med mig eller......

/ Sandra
Jag är inte helt bevandrad i husvagnarnas värld :wink: men tänker såhär - kan lillen sova inne i husvagnen med en vuxen, och sen sover de övriga i familjen i förtältet? Om ngn i den övriga familjen har svårt att sova i förtältet så kanske den personen rymmer att flytta in oxå? Det lilla jag vet om husvagnar är att det brukar finnas två "avdelningar" där man kan bädda/ställa en spjälsäng. Det brukar väl även finnas skjutdörr så att man verkligen kan skärma av? :wink:

På så sätt kan man själv vara uppe och ha sig och sitta i förtältet med de andra etc och sen bara smita in och lägga sig, utan att störa den lille :)

Ja, så tänker jag :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"