Du är gullig som tänker på oss!
Tack, jag slängde amningsnappen för en vecka sedan och det var nog ett lyckokast. Amningen fungerar fortfarande inte, men vi jobbar på det. Får se hur länge jag/vi orkar försöka... Han KAN i princip, men blir fort himla arg då mjölken inte kommer exakt som han önskar. Sen släpper han taget och skriker upp sig, och då är det kört.
Vi flaskar alltså; jag pumpar ur bm 4 ggr/dygn och det räcker till drygt hälften. Resten får han som ersättning. Äntligen har vi en kille som blir MÄTT och som sover mellan målen!!!
Vi försöker köra enligt SM. Ska man följa samma koncept med 3 omgångar mat även då man flaskar? I praktiken blir det oftast fler för oss - han drar in mkt luft då han äter och måste rapas mellan varven.
Sen jag slutade amma med amningsnapp har vår lilling blivit något av en nappoman. Han vill oftast ha den vid insomning, och där är den till stor hjälp. Sen vaknar han ofta till litegrann i sömnen och ser ut att sakna den. Är det dumt eller klokt att ge den då? Vi har gjort så att när han börjar lyfta på huvudet och blir riktigt orolig mitt i natten så får han den. Han brukar sova kring 8 h, men har ett kortare eller längre oroligt pass där kring 02 och 04.
Dagtid vaknar han ofta till då han sovit 1,5 h. Då vet jag inte riktigt hur jag ska göra - ge nappen eller inte. Det händer att han somnar om då han får den, men inte alltid.
Dagtid har vi försökt hålla honom vaken så länge som möjligt (svårt att få till 2 h ännu) och väckt efter 2-2,5 h. Igår fick vi dock en känsla av att vi försökt "bestämma" lite för mycket och idag har vi låtit honom välja själv hur han vill ha det. Låter det klokt??? Det har blivit knappt 2 h lur i förmiddags, 2,5 h lur på eftermiddan och nu har han snart sovit 3 h (då väcker vi). Efter följande mål tar vi natt.
Sen undrar jag också hur jag ska göra på morgnarna - kan jag lägga honom igen sen han fått mat efter 8 h natt? Finns det liksom förutsättningar att han ska somna om då? Han vaknar oftast mellan 05 och 06. 06 känns helt okej, men att stiga upp 05 är lite väl tidigt för mej... Även där har jag låtit honom välja - har han varit trött efter 2 omgångar mat har jag lagt honom, annars har vi tagit morgon.
Oj, det blev många funderingar nu.

Kram!
// Mia, mamma till Venla f. 21 jan -09 och Veikka f. 31 maj -11