Hur få 2-veckors baby att somna?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Clara Cecilia

Re: Hur få 2-veckors baby att somna?

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Hur går det för er, :heart: undrar jag stilla?

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Moster Majsofi

Inlägg av Moster Majsofi »

Du är gullig som tänker på oss! :heart:

Tack, jag slängde amningsnappen för en vecka sedan och det var nog ett lyckokast. Amningen fungerar fortfarande inte, men vi jobbar på det. Får se hur länge jag/vi orkar försöka... Han KAN i princip, men blir fort himla arg då mjölken inte kommer exakt som han önskar. Sen släpper han taget och skriker upp sig, och då är det kört.

Vi flaskar alltså; jag pumpar ur bm 4 ggr/dygn och det räcker till drygt hälften. Resten får han som ersättning. Äntligen har vi en kille som blir MÄTT och som sover mellan målen!!! :D

Vi försöker köra enligt SM. Ska man följa samma koncept med 3 omgångar mat även då man flaskar? I praktiken blir det oftast fler för oss - han drar in mkt luft då han äter och måste rapas mellan varven.

Sen jag slutade amma med amningsnapp har vår lilling blivit något av en nappoman. Han vill oftast ha den vid insomning, och där är den till stor hjälp. Sen vaknar han ofta till litegrann i sömnen och ser ut att sakna den. Är det dumt eller klokt att ge den då? Vi har gjort så att när han börjar lyfta på huvudet och blir riktigt orolig mitt i natten så får han den. Han brukar sova kring 8 h, men har ett kortare eller längre oroligt pass där kring 02 och 04.

Dagtid vaknar han ofta till då han sovit 1,5 h. Då vet jag inte riktigt hur jag ska göra - ge nappen eller inte. Det händer att han somnar om då han får den, men inte alltid.

Dagtid har vi försökt hålla honom vaken så länge som möjligt (svårt att få till 2 h ännu) och väckt efter 2-2,5 h. Igår fick vi dock en känsla av att vi försökt "bestämma" lite för mycket och idag har vi låtit honom välja själv hur han vill ha det. Låter det klokt??? Det har blivit knappt 2 h lur i förmiddags, 2,5 h lur på eftermiddan och nu har han snart sovit 3 h (då väcker vi). Efter följande mål tar vi natt.

Sen undrar jag också hur jag ska göra på morgnarna - kan jag lägga honom igen sen han fått mat efter 8 h natt? Finns det liksom förutsättningar att han ska somna om då? Han vaknar oftast mellan 05 och 06. 06 känns helt okej, men att stiga upp 05 är lite väl tidigt för mej... Även där har jag låtit honom välja - har han varit trött efter 2 omgångar mat har jag lagt honom, annars har vi tagit morgon.

Oj, det blev många funderingar nu. :roll: Kram!
// Mia, mamma till Venla f. 21 jan -09 och Veikka f. 31 maj -11
Moster Majsofi

P.S. Vi kollade upp hans tunga och den är det inget fel på. :wink:
Clara Cecilia

Hej!
Det låter som om ni löst det fint!
Om du verkligen vill fortsätta amma så kör på - ändrar du dig så vet du att det blir folk av dom ändå, eller hur? :D

När man flaskar så är det exakt samma som SM för bröstmjölk (minns att Anna har flaskat alla sina efter ungefär 2 månader, om Jag minns rätt)
Förrätt, Middag, Efterrätt och sen kaka till kaffet är modellen - rätt lätt att komma ihåg? :D

Vad gäller sovtider så låter det jättebra. Risken med att Tvinga fram 2-2 är att man får en övertrött liten rackare kvällstid. Det kommer i sinom tid så Syfta dit.

Jag skulle nog väcka efter 2- 2,5 timme och försöka undvika just 3 timmar dagtid.
Och napp har flera små behov av i början, sen tar ni bort den runt 4 månader när den tyngre maten kommer in i bilden. Sugbehov behöver man tillfredställa men Tvinga honom aldrig att ta den för att få ro, spottar han ut så kanske det är mer mat som behövs? :D :D

Morgonen skulle jag ta som don efter person - pallar du 06 så ska han sova till 06 och inte upp tidigare. Typ så. :lol:

Kram till dig och liten
Clara
Clara Cecilia

Jo, NAN är mjukare mot magen än andra ersättningar.
(Officiell hemlighet 8) )

Clara
Moster Majsofi

Jo jag vet att det blir folk av dom ändå. :D Bra, för vi har gett NAN hela tiden.

Tack snälla för att du peppar oss! Känns som att vi börjat få koll på det hela nu, men vi ska undvika tre timmars lurar i fortsättningen. Sen är han EXTREMT trött och känslig kvällstid. Där måste vi bli bättre på att tyda honom och undvika långa bad- och skötpass. Han kan vara hur nöjd som helst - ända tills. Pang. Om maten inte serveras på direkten blir det desperation och han måste lugnas för att kunna äta. Men, men. Man lär sig av sina misstag. :oops:

Idag gick han och la sig tredje gången kl 16. Att ta natt kl 20 är lite väl tidigt i vårt tycke, men att klämma in ett femte mål och vara vaken till 24 är å andra sidan väldigt sent. Hur gör man såna gånger?

Kram,
Mia
Clara Cecilia

Min lilla gjorde natt runt 18 från början när jag väl förstod att hon var övertrött :oops:
Kanske kan sista sovpasset göras en smula tidigare och kortare och natten därmed tidigare?

Att lägga tidigt betyder inte alls tidigare morgnar, många små får liksom smak på sömnen - dvs skillnaden för oss vuxna att lägga oss dödströtta efter en aktiv dag med ett stark träningspass på slutet så ögonen gick i kors eller att somna på semestern.. - sova utvilad är bästa sömnen! Kanske sjunger man en stump :D eller kollar på sina tår eller på en nalle med intressant frisyr men somnar lugn.. Skillnad eller hur?

:heart:

Clara
Moster Majsofi

Då får det bli "tidig" natt, enligt den rytm han själv har valt. Dottern lägger sig ungefär samma tid, så det är helt logiskt. Tänkte att en så liten inte kan ta natt lika tidigt... Åhh vad man är dum ibland! :oops:

Är det bra att vagna ett par ggr som markering när vi lagt ner honom i vagnen? Han sover i vagn både ute och inne.

Mia
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Det låter ju perfekt att få dem att somna ungefär samtidigt. :D

Du kan mycket väl vagna ett par korta tag som markering vid läggande.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Moster Majsofi

Hej!

Det blev inte automatiskt mindre problem med maten i och med att vi gick över till flaska, tyvärr. Vi har haft det riktigt kämpigt idag. :( Enda gången han äter lugnt och sansat är då vi just tagit upp honom och han ännu är sömnig. Följande omgångar mat, då han hunnit vakna ordentligt, är ett enda strulande. Vad i all världen gör vi för fel :?: :!: :?:

Vi använder anti-koliknappflaska och minsta nappstorlek (nr 1). Vi håller honom i den ställning som fungerar bäst, nämligen halvliggande med huvudet högre än resten av kroppen och ordentligt stöd bakom. Så försöker vi att inte "hälla mat i honom", utan han får suga ut mjölken själv i egen takt. Av någon anledning äter han lugnare då man går omkring med honom samtidigt, men av det blir man ju helt slut i ryggen!

Ofta börjar han skrika och hosta redan efter att han dragit ett par tag ur nappflaskan. Sen får man rapa honom, gå omkring och lugna ett bra tag innan ett nytt försök är möjligt. Så där håller vi på och det känns som att han äter hela tiden (blir mycket fler omgångar än 4 per måltid), men ändå blir han inte nöjd. Sen har han sovit oroligt idag också (vaknat "för tidigt") och varit skrikig i största allmänhet. Hah har haft hicka hela 4 ggr idag och den plågar honom väldigt.

Känns som att vi fastnat i en ond spiral. Det är sååå svårt att veta varför han skriker när han får flaskan. Är han mätt, behöver han rapa, är han för trött, är det nåt som känns obekvämt...?? Knix och knep angående flaskmatning mottages med tacksamhet! :D
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Vet du en bov i dramat kan vara överkoncentration... :roll: När du går runt med honom är du upptagen med någonting annat än vad han håller på med. Tro mig jag har testat. :oops:

Okej tips då.

LITA på lilla vännen. Han kan han vill, det är bra, det är lagom varmt ( det har ni ju kollat innan eller hur :wink: ) ni sitter såå bra. Slappna av.

Ömma järngreppet vill jag varmt rekommendera. :heart: Det räddar oss. Finns videoo härhttp://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

Titta bort! Överös inte liten med frågor får då vet han varken ut eller in. Skall jag äta? LÄgg liten att äta, lugnt och bestämt och sen titta bort. Jag vände när det var som struligast amningsfåtöljen mot ett fönster och ägnade mig åt fågelskådning :lol: Mycket intresserad...när det ändå strulade låtsades jag somna och vad hände? liten kom till ro och åt:shock:

kram och lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Moster Majsofi

TACK för tipsen! Järngreppet är toppen, även om vi fått vara uppe och gå en del idag också. Fint att du uppmärksammade oss på överkoncentrationen. Idag är det bara lillen som ställt frågor och vi har gett svaren. :)

Dessvärre har vi en jobbig kväll bakom oss - han var vaken nästan 3,5 h ikväll och jag är inte helt säker på att han verkligen tagit natt ännu heller. Han är så vääääldans trött, var redo att gå i säng efter 1 h 45 min men vaknade till i två repriser (efter powernaps om 1 min och 5 min) och skulle ha mera mat. Då han är så trött suger han dåligt och långsamt, vilket leder till utdragna kvällar.

Dagtid somnar han för det mesta innan han varit vaken fullt 2 h och sover i allmänhet bra; 2-2,5 h åt gången. Vad ska vi göra för att undvika dessa sega kvällar :?: :?: :?:

Ska vi dra ut på målen dagtid, även om han är färdig att gå i säng? Han borde ju uppenbarligen få i sig mera då, även om jag inte riktigt vet hur det ska gå till. Ska vi försöka proppa i honom på natten (brukar vakna kring 05) också, även om han då somnar med mindre mat i magen än normalt?
Moster Majsofi

Han vaknade ännu en gång igår kväll, som jag befarade. SEN somnade han, efter att ha ätit mer eller mindre sammanhängande i 4 timmar! Sista omgången sov han i princip, men jag trattade in ändå. :D Pust. Kunde man använda en större nappstorlek kvällstid, så att han fick i sig mera mat snabbare?
videunge

Inlägg av videunge »

God morgon!

bra jobbat =D>

för allt i världen testa större napp! Många små blir lättade. det är ju bara att pröva :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Moster Majsofi

Hej!

Vi har spårat ur helt här... :( Lillen är för trött för att äta, men för hungrig för att sova. Den branta nerförsbacken började igår kväll, då han varken sov eller åt ordentligt mellan 17 och 00.30!!!

Hoppades på nystart idag, men tyvärr. Han sover för kort och äter för dåligt, även med större napp. Om han vaknar till efter en liten stund är det ju uppenbart att han behöver mer mat. Men vad gör man om han vaknar efter en timme ungefär? Vi har inlett en ny måltid då, med allt vad det innebär. Men han orkar inte äta ordentligt och sen sover han dåligt igen. Är det klokare att ta upp och ge mera mat och sen snabbt i säng, tills han sovit fullt 2-2,5 h :?: :?: :?:

Hjälp!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"