nappen och handpålägg är det som hjälper

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Alexi
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 24 jun 2011, 12:33

nappen och handpålägg är det som hjälper

Inlägg av Alexi »

Hej! Har nu prövat Sova hela natten sen i lördags (alltså idag inne på 7:e dagen) Jag pendlar mellan vrede,ledsamhet och trötthet just nu ska jag ärligt säga. Från att min man har legat bredvid i sin säng med en hand på barnets rygg (hon har öppen spjälsäng) till att nu ligga själv i stängd spjälsäng verkar funka. Ålder är 13,5 månader btw.Men förrut skrek hon inte som hon gör nu, väldigt sällan tog det 1-2 timmar för henne att somna in-som det nu har gjort 3 gg på dessa 7 dagar. Min man var den som tog första 2 dagarna-han fick sen sova ut. jag tog de 2 andra-som INTE blev lätta, utan lite mindre tuffa - och min man måste ju jobba dvs,jag sov inte ut på dagarna.Hon somnar något snabbare när man man ramsar, men med mig blir hon först lugn med napp och handpålägg-hon lägger sig frivilligt ned. Och på dagen funkar även insomning efter det. På kvällen försöker jag ramsa och ramsa och ramsa-tills stackarn skriker som hon blivit övergiven för alltid. jag går in och lägger på handen.Det gör mig ont då jag verkligen inte gillar 5-minutersmetoden, men det lite känns som den nu.Läste dessutom här att en av experterna gav råd att sätta på hög musik och i med öronpluggar,låter som 5-minutersmetoden. Min man tycker vi ska se det som att ett steg är att hon nu ligger i egen säng och visst, men ändå. jag hade stora förhoppningar på en metod som INTE är "låt de skrika"- vänlig. Inte trevligt att vara kritisk men samtidigt vill jag säga hur jag har det med denna metod just nu och måste då vara ärlig. Vänligen A
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: nappen och handpålägg är det som hjälper

Inlägg av Sofias mamma »

Hej Alexi,
SHN är som du säger verkligen inte 5-minutersmetoden, och känns det som det så är det du själv som måste ändra på det :!: Om du är påläst och vet vad du gör så är det ingen skrikmetod. Det är bara du själv som kan genomföra kuren och du själv som kan ge ditt barn nöjaktiga svar. Alla de redskap du behöver finns i SHN-kuren :heart: .

Ingenstans står det att man ska låta ett ledset barn skrika, utan man ska lugna barnet ramsan och solfjädern när det behövs :!: . Det låter som att du behöver läsa på om Attityden, det är verkligen viktigt! SHN-kuren är inget som man provar, utan man genomför :!: :D Läs även på mer om kuren, läs så att du verkligen vet vad du gör och ger lugna konsekventa svar på hennes skrik. Hon är ganska stor nu och då kan kuren ta längre tid än för små barn.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten

Sedan undrar jag lite hur du gör med nappen, ska hon ha den eller inte? Du behöver vara konsekvent här nu, inte vela med nappen fram och tillbaka. Själv rekommendar jag att den tas bort, det glömmer hon på en natt :)
Samma med handpålägg (solfjädern), missbruka inte den utan det är ett krisverktyg efter de första nätterna. Läs på ordentligt nu och återkom med de frågor du har så får du hjälp.
Vad har ni för schema?
jobbar ni ordentligt med skrattet till gonattet?
Ordentligt mörklagt?

Läs på, det kommer att gå galant när du bättrat på din attityd :thumbsup: :D
:heart:
Lycka till! /Lena
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "