Dagens bok

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Dagens bok

Inlägg av inger »

Jag startar en ny tråd. Den förra var på flera år och så lång. :D
Hoppas fler hänger på. :D
Även om man inte precis läser en om dagen kan man ju tipsa varandra här.
Just nu läser jag Peter Hoeg, en dansk författare, hans senaste, Elefantskötarnas barn. Jag har precis börjar men tyckte mycket om hans förra
den tysta flickan.
Vill tipsa om en barnbok också. Pojken som levde med strutsar av Monica Zak.

När det gäller fackböcker läser jag just nu Råsmart familj och Kärnfrisk familj parallelt. Det är två livsstilsböcker som kompletterar varandra på ett bra sätt.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dagens bok

Inlägg av inger »

Gott folk, läser ni inte? :D
Nähä!
Men den här tråden är viktig. Nu håller jag liv i den själv.

För någon månad sedan köpte jag klassikern, Räddaren i nöden på Stadsmissionen för fem kronor.
Nu läser min dotter den. Hon verkar inte få lika stark läsupplevelse dock som jag fick som tonåring. Möjligtvis är hon lite ung, knappt fjorton.
Men hon tycker att det är en okej bok.

Jag tyckte att den var fantastisk när jag var tonåring. Den fångade hela känslan man kan ha i tonåren av att inte passa in och inte vara förstådd.

Det ska bli mycket intressant att höra vad min dotter säger om slutet på boken.

Någon annan som läst, Räddaren i Nöden av J:D Salinger

Elefanstskötarens barn av Peter Hoeg gillar jag inte alls. Den kommer att lämnas tillbaka oläst.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Dagens bok

Inlägg av Sarisparis »

Jag läser! :D

Nu fick jag lust att leta upp mitt ex av Räddaren i nöden, det var länge sen! Kanske att jag tolkar den annorlunda nu när jag inte är längre är femton? :roll: :lol:

Râsmart familj hittade hela vägen hit och sträcklästes nyligen (den ligger fortfarande framme, men pâ köksbänken 8) )och den rekommenderas varmt. Har nu börjat improvisera olika fruktsmoothies till frukost, inte illa alls för att börja dagen!

Jag läste nyligen ut Joyce Carol Oates 'Älskade syster'. Gillar man hennes stil sâ är även denna bok ett mâste. Hon har en vana att tolka verkliga händelser (i detta fall mordet pâ 6âriga skönhetsmissen JonBenet Ramsey) och ge hela händelseförloppet ett otroligt djup. Fruktansvärd historia, men en otrolig läsupplevelse.
Har ni inte läst 'Blonde' av samma författare (om Marilyn Monroe) sâ gör det nu!

Blev sâ glad när jag läste "Innan du föder" av Anna Wilsby, det stâr sâ mycket fint om Barnaboken och AWs filosofi. Vilken bok, den har fâtt mig att helt ändra inställning till den kommande födseln samt gett mig perspektiv pâ de tvâ tidigare. Den kommer nog att ligga kvar pâ nattduksbordet de kommande mânaderna! :D

:heart:
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dagens bok

Inlägg av inger »

Ja, Blonde var en mycket smärtsam men väldigt bra bok.

Jag läste den när jag jobbade natt och minns hur den kändes in mot huden.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: Dagens bok

Inlägg av Stilla »

:D
Jag har nyligen läst om trilogin om Övärlden av Ursula leGuin (reservation för stavningen...) Jag läste den som tonåring. Det var roligt att läsa om den nu, som 40+! Dessutom har det ju kommit en fjärde bok, "den sista" ... med tanke på hur öppet den slutade så kan man verkligen undra om det är den sista... i alla fall skulle jag gärna läsa ännu en fortsättning! Så, om ni gilla fantasy och inte har läst dessa böcker så är det ett tips! De är väldigt mycket mer sparsmakade, eller hur man ska uttrycka det, än andra fantasyböcker jag läst.

Det gav mersmak, så jag gav mig på "Gåvan" av samma författare. Konstig berättelse om speciella människor med olika gåvor som lever vid sidan av det vanliga samhället. har inte kommit så långt än så jag förstår inte riktigt vad det går ut på eller var det kommer att landa.

Läste ditt länktips, inger, är det du som bloggar där? Ska kolla om de har Den arge på vårt bibblo.
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dagens bok

Inlägg av inger »

Jag är veckans bloggare där. :D Det är olika personer som bloggar olika veckor.
Men ett blogginlägg som jag skrivit är borta vilket stör mig. :?
Det var ett blogginlägg där jag lagt in en bild av mig själv som barn och funderat vidare över barnbokens möjligheter och gränser. Jag kommer inte att blogga ett ord till där innan jag får förklaring på varför detta inlägg är borta.

Ja låna Den arge på biblioteket. Den är mycket poetisk och läsvärd.

Minns att jag som tonåring läste Konsten att vara människa av Ursula Le Guin och jag blev mycket berörd. Den skulle jag kunna tänka mig att läsa om nu. Vet dock inte var jag har den.
Läser en bok nu som heter Herr Gud det är Anna, skriven av Fynn(inget efternamn på författaren). Den är ganska gripande.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dagens bok

Inlägg av inger »

Blogginlägget jag skrev om är på plats igen. Blev lite paranoid i går och tänkte att någon tänkt vilken ful unge, det där inlägget tar vi bort. Något tekniskt missöde bara. :D Jag var ju inte fulare än någon annan när jag var liten.

Boken jag läste tonåring var Att spela människa av Ursula Le Guin, skrev fel titel i går. Minns den som mycket gripande och ser på nätet att den läses än i dag.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: Dagens bok

Inlägg av Stilla »

inger skrev: :D Jag var ju inte fulare än någon annan när jag var liten.
:lol: nej verkligen inte!
Jättebra skrivet var det! Den där bloggen ska jag följa, fast den kanske inte alltid är lika bra, om det är andra som skriver menar jag.
Herr Gud det är Anna har jag också läst, ett par gånger faktiskt. Den är rolig, man börjar fundera på allt möjligt. Jag och en gymnasiekompis fantiserade och funderade jättemycket på Anna-saker då, när vi var typ 18. :lol:

:D
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dagens bok

Inlägg av inger »

Tack för komplimangen Stilla! :D

Bloggen är värd att följa. Det som är intressant är att olika författare/illustratörer från Västra Sverige skriver i den.
Vecka 17-18 intervjuade Annika Rockström och Jessika Berglund författare illustratörer som skrivit fakta om naturen för barn. Maj Fagerberg bland annat och Stefan Casta är intervjuade. Värt att bläddra lite i bloggen. :D

Nästa vecka bloggar Ingela Jonasson som är keramiker men som kommit ut med boken Pyssla tillsammans.
Det är med andra ord en omväxlande blogg. :D

Nu blev jag lite sugen Ursula Le Guins böcker dels att läsa om, Att spela människa men också att kolla på det där med ö världen.
Har haft lite svårt för fantasy, men man ska aldrig säga aldrig.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: Dagens bok

Inlägg av Stilla »

:D
Har läst "Att spela människa". Den var bra! Mycket igenkänning från tonårstiden, som nu ligger låååångt bakom :lol: men ändå kan skava lite ibland.

Har också läst "Den arge" av Gro Dahle, som du skrev om på bloggen, inger. (En bilderbok om en pojke vars pappa blir arg och slår.) Fruktansvärd och hemsk och mycket bra. Bra för att det behöver finnas barnböcker om allt. Och den är mycket poetisk och har fina bilder. Och ett hoppfullt slut. Fruktansvärd och hemsk för att man vet att det finns barn som lever med det där varje dag. Jag låg i sängen och läste och grät. Och frågade mig om jag skulle låta mina barn läsa den. Ska jag det? De är 6 och 8 år. Blir världen för stor för dem då? Behöver de veta att sånt finns? Eller är en sån bok till för dem som är utsatta? Vem läser i så fall för dem? Det kanske är en bok för förskolegrupper och skolklasser? Fast kan man ta upp såna svåra saker i en sådan grupp, vad händer om där sitter någon som är utsatt för såna hemska handlingar?
Tung i hjärtat blev jag.

Nu ska jag ge mig på en nobelpristagare. Återkommer! :D
:heart:
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dagens bok

Inlägg av inger »

Apropå boken Den arge.
Jag har haft förmånen att höra Gro Dahle läsa den högt och besvara frågor kring den.
Vi i Sverige är så vana att litteratur ska delas upp i barn, ungdom och vuxenlitteratur. Gro Dahle talade om allålderslitteraturen. Hon menar att boken passar barn, ungdomar och vuxna. Ungdomar mitt i puberteten brukar inte uppskatta den för att de inte gillar det poetiska.
Jag tycker att du ska sätta den i händerna på dina vuxna vänner. Jag läser den med behållning. :D
Om dina barn ska läsa den är en annan fråga. Kanske är de inte ens intresserade. Mina barn har alltid haft ett brett urval av böcker omkring sig. Men de har aldrig tagit till sig annat än det de är intresserade av.
Agnes har tex gillat vissa av Maria Gripes böcker. Men den fantastiska Tordyveln flyger i skymningen, har bara fått någon minuts uppmärksamhet innan den blivit sågad till hennes moders stora indignation :D Astrid Lindgrens böcker älskade jag som liten. Det har inte varit samma sak för mina barn. Jag har inte kunnat styra bara erbjuda :D .
Gro Dahle har läst den i barngrupper. Hon har upplevt att många vuxna reagerat starkt, medan barn lyssnat och en del har verkat lättade.
-Så där arg kan min pappa också bli, har en del barn sagt.
För utsatta barn kan det vara en lättnad att förstå att de inte är ensamma.
Barn som inte är utsatta kanske tar till sig annat i boken än vad vi tänker på att de ska göra. Även om boken är rak är den inte påträngande, som en del 70-tals realistiska böcker var. De var torftiga, hade inget poetiskt i sig och ville pådyvla barnet något. Tror att en sådan bok kan skapa mer olustkänsla och på ett påträngande sätt göra världen stor när den behöver vara liten. Småbarn vill inte i klartext bli upplysta om föräldrars samlevnadsproblem, vilket förekom i 70 talets upplysta barnböcker.
Den goda litteraturen tränger sig inte på, på det sättet. Den goda litterturen låter läsaren ta till sig det läsaren vill. Den goda litteraturen skapar samtal inom läsaren.
Den arge är god litteratur. :D
Jag har inget enkelt svar på om dina barn ska läsa den eller inte. Men det är en allåldersbok. Jag tror att i Gro Dahles svar att vuxna reagerar så starkt så ligger svaret delvis. Det är vuxna som behöver boken, för att minnas barns utsatthet. Sprid den bland vuxna :D .

Själv har jag precis läst ut Gellert Tamas bok Lasermannen. Jag hittade den på stadsmissionen för tio kronor :D . Det är en av de bästa dokumentära böcker jag läst. Rekommenderar den starkt! :D
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: Dagens bok

Inlägg av Stilla »

inger skrev: Den goda litteraturen tränger sig inte på, på det sättet. Den goda litterturen låter läsaren ta till sig det läsaren vill. Den goda litteraturen skapar samtal inom läsaren.
Den arge är god litteratur. :D
--- Sprid den bland vuxna :D .
:D
Klokt!
Tack!

:heart:
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: Dagens bok

Inlägg av Stilla »

...funderade en stund till...

Det jag menade med "om jag skulle låta barnen läsa den" var nog inte i första hand att "ge den till dem och uppmana dem att läsa". Utan mer om jag skulle "lägga fram den och inte gömma undan den"... Nu ligger den underst i en hög med vuxenböcker bredvid min säng. Barnen kastar sig över allt som har bokstäver. :lol: Lilla s satt t ex och läste DN idag, om bussolyckan i Stockholm häromdagen... Vet inte hur mycket hon uppfattade, kanske läser hon mest rubriker. Det kan ju vara illa nog i en dagstidning, där man t o m som vuxen blir skrämd och illa berörd titt och tätt... Det känns som om man skulle vilja vara i närheten när de får fatt på en bok som "Den arge". Fast kanske jag med min "vuxna" erfarenhet uppfattar den på ett annat sätt.
Tål att tänka på!
:D
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dagens bok

Inlägg av inger »

Jag tror att du har svaret själv när du skriver att du med din vuxna erfarenhet upplever boken, Den arge på ett annat sätt.

En parallell om en vuxen och ett barn gör en utflykt till ett vackert vattenfall kan den vuxne tala sig lyrisk om det vackra vattenfallet.
Medan barnet kanske bara pratar om en myra, barnet såg på vägen. :D
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: Dagens bok

Inlägg av Stilla »

:D Efter några dagar hittade jag boken "Den arge" i Stora S´rum. "Har du läst den där?" frågade jag. "Ja! Den var tråååkig!" sa hon. "Jaha?" "Ja, konstig!" "Mmm...du tycker inte den är så verklig då? "Nä!" "Men det är ju fina bilder?" "Nä, de är konstiga! Jag tycker de är fula!" :lol:

Så var det med det! :D

Jag läser "Min natt är tusen nätter" av Naguib Mahfouz. Snacka om konstig! :D Men man får en spännande bild av ett arabiskt samhälle, och den är fullproppad med samhällskritik.

Nu är det sommar, ska till bibblo i morgon och fylla på bokhögen till semestern!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"