Nu är det länge sedan jag var här. Jag kurade vår kille när han var 7 månader och sen lyckades jag "förstöra" allt vid två tillfällen. Bägge gångerna var det i samband med att han blev sjuk och jag började trafikera och sova bredvid hans säng osv. Det betyder att jag har minikurat 2 gånger vilket var riktigt tufft men jag har lärt mig allt det som redan sagts så tydligt här. Att attityden är allt, att de trivs bäst i sin egen säng och att aldrig mer tappa bort ramsningen trots att han alltid varit glad vid läggning och somnat efter några minuter!
Jag är så lycklig över att jag hittade Anna o SHN och att jag har en säker sovare som sover hela nätter och är pigg och glad och frisk för jämnan. Det är en fröjd! För jag vet hur det är att ha sömnbrist och inte ha en aning om hur f-n jag ska komma till rätta med det.
Nu har sonen hunnit bli 2 år och han sover fortfarande gott i sin spjälsäng och har inte klättrat ur den än, men står ofta och försöker slänga upp foten över kanten, så jag antar att det är nära. Jag har försökt söka här på forumet om de som börjat klättra ur sängen men förstår ärligt talat inte hur sökfunktionen fungerar så tipsa gärna om de bästa länkarna, hur jag gör när han väl hoppar ur sin säng. Har läst lite om det tidigare men vill gärna läsa igen.
Till saken hör även att läggningarna börjat bli betydligt mindre smidiga än de alltid varit. Vi kör våra rutiner med välling och skratt osv men sen vill han inte ned i sängen. Vi sätter ned honom men han vägrar att lägga sig ned och sen försöker han dra i oss för att vi ska stanna kvar i rummet, men vi pussar godnatt och pratar lite sen sätter vi bestämt punkt och ramsar ut. Han fortsätter då att grina och vissa kvällar får man ramsa igen och han kan stå och ropa efter mamma o pappa. Vi ramsar eller kör med husljud och detta funkar även om det kan ta upp till en timme innan han somnar.
Men just pga detta så undrar jag hur det blir när han dessutom kan ta sig ur sängen.
Vad gör jag då? Är det konsekvent - jag lyfter ned, han klättrar ur, jag lyfter ned o han skriker, han klättrar ur, jag lyfter i, osv, osv... Eller?
Tips här eller länkar på liknande efterfrågas!
Tack för att ni finns! Ni är fantastiska för att inte tala om AW. Läser BB och förundras över vett, sans och väl beskrivna "case" och lösningar på dessa. Så enkelt men ändå så svårt ibland.