3-årstrots kvällstid som stör lillasyster

Skriv svar
Celia
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 12:09

3-årstrots kvällstid som stör lillasyster

Inlägg av Celia »

Hej, det går verkligen upp och ned, och är det inte den ena så är det den andra som har lite svårt med sömnen...
Lillasyster sover nu sina 12 h nätter efter att det var lite jobbigt kring 8-månader. Så härligt! Storebror, som hon delar rum med, har precis kommit på att man kan gå ur sin säng, och springa ur sitt rum på kvällen! Att väcka lillasyster kom han på i kväll, inte alls uppskattat då hon är sjuk och vi la henne tidigare.
Just nu står sambon som en polis vid dörren och bär in på nytt. Lilla syster väcks, sätter sig i sängen och undrar vad som pågår... Cirkus!
Vi försöker vara väldigt tydliga med storebror. Middag, bad, sagor, tandborstning, kissa och bajsa, samt bus och skratt! Ändå försöker han förhala läggningen varje kväll och "ska bara" hela tiden. Jag har svårt att hålla mig lugn känner jag, och det är ett så tråkigt avslut på dagen!
Vad bör man göra?!
Tack på förhand!
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: 3-årstrots kvällstid som stör lillasyster

Inlägg av Sagalinda »

Hej Celia och lessen att du fått vänta så länge på svar :oops: Hur går det nu? Det finns många trådar på ämnet hopp ur sängen, här är ett par:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=9967

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... en#p261693
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: 3-årstrots kvällstid som stör lillasyster

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Bidrar med min egen tråd som innehåller ett lysande svar från Anna en bit in.
Många frågor runt detta vid 3 års ålder kan man säga och bara ett svar gäller - på natten sover man :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=23207

Det tog lite tid men nu somnar han helt utan urhopp. Däremot kommer han i perioder knatande nattetid men gör det så tyst och stilla att ingen i huset störs så det har vi bestämt är ok.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Celia
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 12:09

Re: 3-årstrots kvällstid som stör lillasyster

Inlägg av Celia »

Hej, tack ska ni ha!
Det har blivit bättre, absolut. Efter två kvällar då vi stod som poliser vid dörren insåg han att det inte var så kul att gå upp, så han gör det inte längre! Han försöker fortfarande dra ut på läggningen och "ska bara" en massa saker. Vi försöker bara raka och tydliga, men vill samtidigt inte att han ska bli jättearg och ledsen. Han är i säng mellan 19.30 och 20, vilket är ok tycker jag nog. Enda gången vi har tagit upp honom när han vrålat i sin säng är när han säger att han måste bajsa. Vid 90% av fallen så gör han det också, men enstaka gånger har han sagt det bara för att få uppmärksamhet.
Nu får vi hoppas att husfriden håller i sig!

Kram.
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Celia
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 12:09

Re: 3-årstrots kvällstid som stör lillasyster

Inlägg av Celia »

Jag blir galen... Trotset fortsätter och det sätter mig ur spel! Varje kväll spjärnar han emot när vi ska lägga honom, han börjar skrika och slåss... Han säger att han måste bajsa, och gör det tills han får sitta på pottan. Envis som han är sitter han ju där tills han klämmer ut något. Igår kom den en massa, och då känner man ju att det var tur att han fick sätta sig, andra gånger kommer knappt något. Vad bör man göra? Vi äter middag vid ungefär samma tid, han får bada, vi läser böcker, han får gå på toa och vi busar... Att han ska gå och lägga sig borde inte komma som en nyhet!! Han springer inte upp ur sängen, men han gapar och väcker då ibland lillasyster. Sedan är det ju som sagt ett så himla tråkigt avslut på en i övrigt fin dag. Hilfe! :shock:
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: 3-årstrots kvällstid som stör lillasyster

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
kort svar,
läs om kapitlet "Jag vill, jag vill inte" i Barnaboken, beväpna dig med mer tålamod och kolla in trotstrådarna på Barnafostran (ligger under favoritlänkar eller klistrade favoriter)

Ni är i trotsen. Tillsammans. Det är inte särskilt kul för någon av er - men ni vuxna vet ju hur långt livet kan få vara och hur många perioder man går igenom där :D (Minns dig själv som tonåring brukar jag tänka :shock: :shock: :oops: urk)

Jag märker att vi vuxna här hemma Lätt hamnar i "NEEJ, OOJ NNEJ, NU RÄCKER DET"
och så tar vi ett samtal i köket och byter strategi och börjar säga hur vi vill att saker ska göras, berömma allt som görs någorlunda rätt, tala om allt bra han gjort under dagen (även om det var att sätta på sig skorna själv och resten var bråk, ungefär :D ) Då talar vi varmt om hur Bra han fick på sig skorna. Många gånger. :D

Det är inte lätt att hålla vettet i behåll alla gånger men det är viktigt att hela tiden räta upp sig. Sig själv alltså. Sonens jobb är att ifrågasätta saker=utveckling. Ert jobb är att hålla rutinerna och stå fast vid dom med fast hand. Varm hand!

Några tankar på kvällskvisten
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Celia
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 12:09

Re: 3-årstrots kvällstid som stör lillasyster

Inlägg av Celia »

Tack!! Så fint, så rätt och nu har jag dåligt samvete! :oops: Jag ska ta fram boken igen och läsa om och om igen...
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: 3-årstrots kvällstid som stör lillasyster

Inlägg av Clara Cecilia »

Vi hjälper varann!
Det är det fina med det här forumet!

(För jag påminns ju om min egen uppgift genom att formulera ett svar till dig och du ger vidare genom att våga skriva :D och en annan person läser och så vidare)

Dåligt samvete är bara bra om det leder till förändring så kalla det istället.. omstart? eller en ny dag nya tag? :D

Kram Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"