Skära ner på antalet timmar sömn under sommaren?

Skriv svar
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Skära ner på antalet timmar sömn under sommaren?

Inlägg av titti_lie »

Våra två äldre flickor på 3,5 och snart 2 har svårt att somna nu på kvällarna. Tappra försök att stänga ute minsta solstråle görs, men solen är envis... Kan det vara så att de inte behöver lika mycket sömn under sommaren? Eller tar det bara ett tag att vänja sig vid ljuset? Erfarenhet av det? Det tar åtminstone en timme nu på kvällen innan de somnar och saker bärs fram och tillbaka i rummet och det leks en hel del. Känns ju oerhört tjatigt att springa av och an och påminna dem om att det är natt. Kanske också dumt. Borde jag ignorera så länge de hålls i rummet?

Sällan vaknar de tidiga mornar, så jag funderar om vi borde ändra från 07-19 till 20-08.

Tankar och idéer?
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Skära ner på antalet timmar sömn under sommaren?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, min erfarenhet är att sömnbehovet INTE är mindre. MEN, det tar längre tid för melatoninet att bildas. Därför lägger jag min son faktiskt 30 min tidigare (12,5 tim natt) i kolsvart rum så han hinner få melatonin nog för att somna gott inom vettig tid.

För att få kolsvart så rekommenderar jag att du sprutar med vattenspruta på fönstrena och sätter upp aluminiumfolie. Då blir det svart. Sen kan man lägga en handduk i golvskarven på dörren för att stänga mer ljus ute. Men tänk på att det tar TID för kroppen att bilda just melatonin. Därför "känner" man sig piggare.

Sen vet jag vissa som har "sommar tid" och "vinter tid" typ 19-07 på vintern och 20-08 på sommaren. Om det gär någon skillnad vet jag inte.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Skära ner på antalet timmar sömn under sommaren?

Inlägg av titti_lie »

Vi har tänkt skaffa kardborreband med tejp på baksidan och lägga upp mörkläggningstyg på fönsterrutorna. Mörkläggningsgardinen glipar ju. Har lagt upp svarta sopsäckar ikväll på det fönster som solen strålar på som bäst och det har väl mest resulterat i att rummet är oskönt varmt... Dessutom gör, tror jag, värmen från solen, att tejpen släpper och sopsäckarna rasar ner och, ja, det är ju inte tanken. Vill ju heller inte hålla på och klistra och limma på fönstren varje kväll (det tar tid och man har ju bättre saker för sig).

Melatonin, vad är det?
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Skära ner på antalet timmar sömn under sommaren?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja sopsäckarna har en förmåga att dra till sig värme, medans aluminium reflekterar värmen och håller rummet kallare faktiskt.
Med vatten på rutan och aluminiumfolie gör du ingen åverkan på något. Ingen tejp ingenting behövs. :wink:

Melatonin är "sömnhormon" som gör att man känner sig trött och somnar och sover gott.

Du kan läsa en aning mer om det här om du vill.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Melatonin
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"