Snart sju månader och nya tider

Skriv svar
Gunnarsmamma

Snart sju månader och nya tider

Inlägg av Gunnarsmamma »

Hej forum, våren/sommaren är här, härligt! Det börjar bli dags för oss att uppdatera vår minstings schema. Nu har vi så här: 12(12,25) - 45(20-30) - 2(2,25) - 20(5)
Siffrorna i parentes är åt vilket håll det barkar åt, hur det blir alltsomoftast.
Olof lägger sig gladeligen till sin långa lur(ibland en kvart tidigare, trött), och jag får alltid väcka honom, och till natten likaså förutom att han vaknar en timma för tidigt(05:30) men somnar om själv. Jag ammar honom i sängen från 6:30 och då brukar han somna om en liten stund, därav att det blir tolv timmar och en kvart ibland.
Däremot blir både förmiddags- och eftermiddagslurarna kortare och kortare. Min fråga är då: är det ok att göra så? Är det dumt att knapra på två sovpass samtidigt istället för att gå ner till två mer rejäla?
Det här verkar vara hans mönster och jag är väldigt rädd om de två timmarna för egen del. Men, han kanske inte får tillräckligt med djup sömn?
:-D/M
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
Sagalinda
Kontakt:

Re: Snart sju månader och nya tider

Inlägg av Sagalinda »

Hej Gunnarsmamma och ledsen att du fått vänta på svar :oops: :oops: :oops:

Nu ska jag försöka ge lite råd - bättre sent än aldrig! Snart sju månader kan betyda att han börjar visa sig redo för ett tvålurarsschema. Det är individuellt det där, vissa barn vill ha två lurar redan vid 6 månader medan andra väntar till 8 månader. En 7-månaders ska ha 14,5 timmar sömn i dygnet, och ni har ju 15 som det är nu. Jag tycker nog, precis som du anar, att det känns bättre med två rejäla sömnpass än tre lite rumphuggna sådana. Jag föreslår att du gör ett tvålurarsschema, där du alltså tar bort den sista luren som numera tenderar att bli en femminutare. I nödfall kan du ju alltid slänga in den om han blir riktigt trött! KOm ihåg att flytta fram de båda lurarna lite, så att han hinner bygga upp en sund trötthet för att orka sova två ordentliga pass :D

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Tack för råd, då gör jag om schemat.. måste fundera ut ett nytt, och jag hoppas ni kan slänga ett getöga. Återkommer../Malin :D
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Så här?
6:30 väckning+amning 7:00 havregrynsgröt med stor klick smör och plommon (enda amningen under dygnet. När den faller bort, vad är bäst att göra då? Ersättning och gröt enligt samma mönster eller välling och småplock med oss andra? Själv tycker jag välling, men det blir väl många flaskor under en dag, eller?)
9:15-10:00 sova
10:15 lunch med extra allt, fyller på med ersättning
12:30-14:15 sova
14:15 välling (alltså mellis, kanske snart dags för youghurt, smörgås och frukt istället?)
(14:45-16:45 dagishämtning+lekparken med storebror)
17:00 middag
18:15 bada+välling
18:30 natti

Han har inte fått tänder ännu men han är väldigt intresserad av vår mat så vi sticker till honom små ostskivor, brödbitar, riskakor o s v vilket han mest bara blöter upp.

Verkar det ok?
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Men alltså va hopplös jag är! Först ursäktar jag mig för att du fått vänta länge på svar och sedan gör jag om samma tabbe igen #-o

Jätteförlåt! :oops:

Va snabb du var med att göra ett nytt schema! :D Har ni satt det i rullning? Enda som jag reagerade på var att vakenpasset mellan dagslurarna verkar lite kort. Men det kanske fungerar? Hinner han bli tillräckligt trött på 2½ timme? Han ska ju sova långlur på det och därför känns det vid en första anblick som att lurarna kommer för tätt inpå varann. Ett alternativ är ju att tidigarelägga första luren något.

Du undrar också över måltiderna och vad man bör erbjuda. Nu är jag kanske inte den rätta personen att fråga (beror på hur man ser på saken :wink: ) eftersom jag varken förespråkar gröt eller välling till barn (eller vuxna för den delen). Fortsätt amma du så länge det bara går - jag har nyss slutat amma Hugo :wink: Istället för de glutenstinna och kolhydratrika grötarna och vällingarna rekommenderar jag kokta grönsaker (ej potatis) med massa smör. Till frukost passar det bra med löskokt äggula.

Ja, bättre med jogurt än med välling! Men absolut naturell jogurt, och helst en opastöriserad. Det är svårt att få tag i, om man inte lagar själv. Ifall ni känner någon bonde är det ju busenkelt att göra egen jogurt, eller ännu lättare att göra fil. Hemlagad fil på opastöriserad mjölk är rena hälsobomben och mättar förträffligt!

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Nämen kära du be inte om ursäkt! Jag tar inte för givet att få svar alls, jag vet att ni alla jobbar ideellt och när det finns en stund över.

Jo, jag vet schemat är lite tossigt, det har det varit från början då vi måste gå till förskolan 14:45 och då vill jag att Olof skall vara mätt och utsövd. Hursom har vi kört det här schemat i åtta dagar nu och det går riktigt bra. Nätterna är helt utan uppvak (han skriker till vid 22-23-tiden, i sömnen, mardrömmar kanske? vi gör nada för han sover). Han vaknar 6:30 av sig själv strax innan eller samtidigt som min väckarklocka och ligger och pratar tills jag kommer in. När jag väcker honom vid 10:00 och även 14:15 är han väldigt svårväckt, sover djupt. Han blir ganska gnällig vid 16 och då brukar jag lägga honom i vagnen för en femminutare, men han brukar inte somna, verkar ganska nöjd med att få vila i vagnen en liten stund. Från 17:30 till läggdags är han jättetrött, mycket kliande i ögon och öron blir det, både skrattar och gråter av trötthet.

Vad gäller maten så håller vi långsamt på att gå över till plockmat, nu får han liksom både och. Och förutom vällingen så gör jag all mat själv, tror inte det är så mycket gluten i havre eller minns jag fel? Tyvärr törs jag inte ägg ännu då jag själv är allergisk mot det, väntar lite med det... Jag önskar verkligen jag hade tillgång till opastöriserad mjölk, det är ju så himla gott också. Men än så länge äter inte Olof någon mjölk alls, eller jo, det var inte riktigt sant, mjölkprodukter som saltfritt smör och en liten gräddskvätt ibland.
Tack för svar och jag återkommer nästa gång en fråga dyker upp./Kram Malin
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej igen, det var ett tag sedan.

Även här har vi gått över till två lurar (idag :lol: ) så jag ska inte säga med säkerhet att våra tider passar perfekt.

Jag har velat och velat om långluren ska ligga på fm el em, och hade bestämt mig på fm, men idag när jag skulle ändra så bytte jag strategi igen och lade den på em.

Om jag hade valt fm hade våra tider varit som följer

6.45 morgon, välling
8.00 andra frukost
9.30-11.30 sova (eller 9.45-11.15)
11.30 lunch
14.00 mellis
15-15.45 sova
17.00 middag
18.30 välling

Men nu blev det så här

6.45 amning och gröt direkt efter
9.30-10.15 sova
10.30 lunch
13.30 mellis
13.45-15.45 sova (eller 14.00-15.30)
17.00 middag
18.30 välling

Det låter långt att vara vaken från 14.15 för er lilla skrutt.
Ligger han i vagn skulle väl mitt andra förslag funka. Då kan han ju sova vid hämtning. Alternativt att du lägger honom när ni kommer hem vid 14.00. Välling som mellis i samband med hämtning kanske?

Linda

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"