He och varmt välkommen hit
Vilket bra beslut ni fattat! Det här kommer gå som smort ska du se.
Ska försöka svara på dina frågor så gott det går. Viktigt att komma ihåg avs SHN-filosofin är ju att det här gör man för barnets skull i första hand

Sen, att hela familjen mår gott av det, det får man ju som en bonus. Undantag från regeln får/kan man göra nån gång då och då (en ggn är ingen ggn , två ggr är en vana) men man ska vara medveten om vad det är man gör och att man faktiskt ställer till det för barnet ...
Enl min erfarenhet så löser sig faktiskt det mesta. Barnen sover i sin vagn eller i medhavd resesäng på de tider de ska. Inte mer med det. Vi har aldrig behövt ställa om schemat för resor inom Sveriges gränser , utan dom har fixat det ändå. Visst, det kanske inte har blivit exakt antal timmar och minuter som det ska om man varit iväg på middagar eller utflykter, men på det stora hela så har det rullat på som det har varit meningen. Sen när man kommer hem igen så får man strikta upp det igen om man behöver, och då brukar det bara ta ngn dag så är man tillbaka på banan igen
När din son har blivit en säker sovare, dvs då kroppen ställt in klockan efter schemat, så kommer han att somna på de tider som ni har bestämt åt honom. Han kommer INTE att somna i tid och otid i vare sig vagn eller bil. På så sätt kan man oxå enkelt planera in t ex en längre bilresa så att det matchar med barnets sovrutiner

I början så kommer ni få hålla honom distraherad även om ni inte sitter i bil el att han åker vagn, så är det, men min erfarenhet är att efter att uppföljningsveckan är klar så har dom ställt in den där klockan. så det är därför det är så viktigt att man lever strikt under kuren+ uppföljningevsveckan. Sen tar det ytterligare ca 1 månad innan allt satt sig helt och hållet.
När han ska sova i vagnen utomhus så är det plant ryggläge som gäller (eftersom ni vill köra på rygg).

Stillastående vagn.Täck över vagnen med en mörk filt och
så kör du likadant som om han hade legat inne i sin säng. Dvs :de två första dygnen vagnar du tills han börjar somna in och sedan ramsar du dig bort x 4. Börjar han fråga så vagnar du igen tills hans lugnar ner sig och så ramsar du dig bort. Etc etc. Tills han sover. (Bekräftelsen innan det oxå såklart!)
Efter 10 min kan du rulla iväg om du vill det - han ska alltså inte "sövas" rullande i vagnen. F rom dygn 3 så slutar du vagna och låter ramsan ta över helt och hållet. Så svaret på din fråga är ja, vagningen fyller samma funktion som buffningen och skall däför bort f rom 3e dygnet
Ang frågan om 12 timmars natt el inte...min erfarenhet är att barnen klarar av att sova 12 tim/natt och att dom reglerar sitt sömnbehov under dagarna i o m att man kör kuren. Det som gäller INNAN kuren får man revidera när man börjar kura.Nu kommer ni börja leva ett helt nytt liv! Din son är ju missövd just nu , så det är inte konstigt att han måste sova 5 ggr/dag ibland

Det är dock helt OK att ha 11.5 tim natt om man vill det
Så här tänker jag iallafall kring de här frågorna
Ha det så bra och stort lycka till!
Mvh Sanna