Ska börja kuren och behöver svar på funderingar!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Saruz

Ska börja kuren och behöver svar på funderingar!

Inlägg av Saruz »

Jag ska nu börja med kuren för vår 6 månaders kille som sover som en kratta på nätterna men jag har lite funderingar som jag inte riktigt hittade svar på i boken.

1. Är det meningen att man ska använda vagningen endast i början också, såsom med buffningen? Jag hade tänkt att han skulle sova på rygg i vagnen under dagarna men problemet är att han tittar på aaallt när vi är ute och går. Så vagningen är för dagarna och buffningen för nätterna om man väljer att låta honom sova i vagnen om dagarna?

2. Jag är positiv och taggad inför kuren men har mina funderingar inför rutinerna. Ni som har kört kuren ett tag, hur fungerar det med sovtiderna om vi tex åker bil en längre bit eller åker vagn. Sonen somnar alltid i bilen och vagnen. Måste vi jobba aktiv för att hålla honom vaken då?

3. Hur länge använder man sig av schemat till punkt och pricka. När han sover bra på dagar och nätter, kan man då frångå schemat ibland om man ska göra något speciellt, tex reser, bröllop, besök osv? Svårt att tex tacka nej till ett bröllop för att tiden råkar vara precis i en av lurarna.

Vore väldigt tacksam om någon svarar på mina funderingar så jag kan köra igång :D
Saruz

Re: Ska börja kuren och behöver svar på funderingar!

Inlägg av Saruz »

Kom på en fråga till. Eftersom min lille son nu är så otroligt trött på dagarna så är jag osäker på om det räcker med 3 timmars sömn på dagen för honom. Ska jag lägga på lite till i början och kanske ha 11,5 timmars nattsömn istället? Eller ska jag anta att det reglerar sig allt eftersom och att han tillslut inte är så trött på dagarna eftersom han sover bättre på nätterna?

Som det är nu sover han oftast 5 pass på dagen för han är så otroligt trött....
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

He och varmt välkommen hit :-)

Vilket bra beslut ni fattat! Det här kommer gå som smort ska du se.

Ska försöka svara på dina frågor så gott det går. Viktigt att komma ihåg avs SHN-filosofin är ju att det här gör man för barnets skull i första hand :) Sen, att hela familjen mår gott av det, det får man ju som en bonus. Undantag från regeln får/kan man göra nån gång då och då (en ggn är ingen ggn , två ggr är en vana) men man ska vara medveten om vad det är man gör och att man faktiskt ställer till det för barnet ...

Enl min erfarenhet så löser sig faktiskt det mesta. Barnen sover i sin vagn eller i medhavd resesäng på de tider de ska. Inte mer med det. Vi har aldrig behövt ställa om schemat för resor inom Sveriges gränser , utan dom har fixat det ändå. Visst, det kanske inte har blivit exakt antal timmar och minuter som det ska om man varit iväg på middagar eller utflykter, men på det stora hela så har det rullat på som det har varit meningen. Sen när man kommer hem igen så får man strikta upp det igen om man behöver, och då brukar det bara ta ngn dag så är man tillbaka på banan igen :mrgreen:

När din son har blivit en säker sovare, dvs då kroppen ställt in klockan efter schemat, så kommer han att somna på de tider som ni har bestämt åt honom. Han kommer INTE att somna i tid och otid i vare sig vagn eller bil. På så sätt kan man oxå enkelt planera in t ex en längre bilresa så att det matchar med barnets sovrutiner :wink: I början så kommer ni få hålla honom distraherad även om ni inte sitter i bil el att han åker vagn, så är det, men min erfarenhet är att efter att uppföljningsveckan är klar så har dom ställt in den där klockan. så det är därför det är så viktigt att man lever strikt under kuren+ uppföljningevsveckan. Sen tar det ytterligare ca 1 månad innan allt satt sig helt och hållet.

När han ska sova i vagnen utomhus så är det plant ryggläge som gäller (eftersom ni vill köra på rygg). :!: Stillastående vagn.Täck över vagnen med en mörk filt och så kör du likadant som om han hade legat inne i sin säng. Dvs :de två första dygnen vagnar du tills han börjar somna in och sedan ramsar du dig bort x 4. Börjar han fråga så vagnar du igen tills hans lugnar ner sig och så ramsar du dig bort. Etc etc. Tills han sover. (Bekräftelsen innan det oxå såklart!)

Efter 10 min kan du rulla iväg om du vill det - han ska alltså inte "sövas" rullande i vagnen. F rom dygn 3 så slutar du vagna och låter ramsan ta över helt och hållet. Så svaret på din fråga är ja, vagningen fyller samma funktion som buffningen och skall däför bort f rom 3e dygnet :)

Ang frågan om 12 timmars natt el inte...min erfarenhet är att barnen klarar av att sova 12 tim/natt och att dom reglerar sitt sömnbehov under dagarna i o m att man kör kuren. Det som gäller INNAN kuren får man revidera när man börjar kura.Nu kommer ni börja leva ett helt nytt liv! Din son är ju missövd just nu , så det är inte konstigt att han måste sova 5 ggr/dag ibland :wink: Det är dock helt OK att ha 11.5 tim natt om man vill det :)

Så här tänker jag iallafall kring de här frågorna :)

Ha det så bra och stort lycka till!

Mvh Sanna
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Ps. Bara en sak till om det här att kunna ta med sig barnen överallt... Jag kan säga som så , att det är vi och våra kompisar (ngr stycken har det blivit vid det här laget eftersom vi inspirerat andra i vår omgivning), som kört SHN och som lever efter det sättet som har haft det ALLRA lättast på resor, vid middagar, fester etc med våra barn eftersom vi bara har behövt gå in och lägga kidsen där de ska sova och sen kunnat gå ut och vara med dem andra sen. Under tiden har andra föräldrar fått stå och dra vagn i typ en timme, springa in och ut i sovrummet, ha övertrötta barn som grinar vid matbordet etc etc.

Samma sak när det gäller att själv ha gäster hemma, det har aldrig varit ngt problem eftersom barnen lagt sig när de ska och sen så har man kunnat ägna sig åt vuxen-aktiviteter efter det :D
Saruz

Inlägg av Saruz »

Tack snälla för alla bra svar! Jag kom på en till fråga. Lilla sonen är ju helt galen i sin natt och tappar han nappen så stoppar han snabbt in något annat i munnen och jagar upp sig tills han får nappen på nytt. Detta kommer säkerligen innebära att när vi tar bort nappen vid kurens start så kommer han att stoppa in täcke, filt eller gosedjur i munnen och skrika. Hur ska man hantera detta?

Mvh Sara
Saruz

Inlägg av Saruz »

Kom på en sak till :) Sonen är väldigt stark i nacken och det kommer verkligen inte gå att hålla ner hans huvud med några fingrar. När jag någon gång försökt hålla ner det med hela min hand så tar han i så mycket så att hela resten av kroppen reser sig i luften. Ska jag buffa honom trots att han inte håller ner huvudet då och anta att han tar ner det när han blir trött eller hur ska jag göra?

Mvh Sara
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen,

vet du - de allra flesta av oss som haft nappbarn har ju tyckt att barnen varit "helt galna" i sina nappar :wink: Det tyckte jag oxå... Jag kan inte påstå att mina barn märkte av att vi tog bort napparna i o m att vi kurade. Den där frustrationen som man lätt mildrar med nappen, den hittar man andra sätta att bemöta utan napp :) I efterhand kan jag ärligt säga att det var mest för min skull som vi skaffade napp...OK, sådär i början när de var supernya och hade ett extramt sugbehov...men efter 4-5 månader...nja?

Så, det kommer gå jättebra att ta bort nappen eftersom ni vuxna har bestämt att det är så det ska vara :thumbsup:

Ang det där med att hålla ner huvudet när ni buffar så tänker jag att det lär ge med sig det oxå när ni väl börjar och märker hur ni ska göra. Vi har buffat med ena handen (kupad handflata) och haft den andra handen över ryggen och tryckt till lite lätt var 4e buffning. det gör som att de inte får upp huvudet . Annars kan man ju hålla den andra handen som ett "tak" just ovanför ovanför huvudet, så när de har lyft på huvet har de inte kommit längre än så och då har de tillslut lagt ner huvet av sig själv :wink: Förstår du hur jag menar? På precis samma sätt kommer oxå detta att ge med sig eftersom det är ni vuxna som visar hur det ska vara.

Efter andra dygnet i kuren så så börjar ni lätta på det där dock (i om att buffningen tas bort):om er son väljer att titta upp eller lyfta på huvudet eller kräla runt eller vad som helst när ni ramsar er ut, ja då är det så, det kan ni inte göra ngt åt :wink: Alla måste få ha den sovställning de vill när det är dax att knoppa in, men BESKEDET från er ska alltid vara det samma, dvs på mage, med händerna uppsträckta, och så en lätt tryckning innan man ramsar sig iväg ut.Till slut funkar det i sig som en ren betigning - en signal till barnet om vad det är som väntar :)

Vid KRIS och solfjädring kan det oxå vara bra att använda händerna som ett "tak" om barnet vill på att ställa sig upp/lyfta på huvudet. Och så bara håller man och håller. Inte trycker, utan mer visar att man finns där.

Ha det!

:!: Det är ju inte meningen att man ska pressa barnet mot madrassen eller hålla fast det.Mer markera att det är såhär det ska ligga för att den lilla kroppen ska kunna fasa in sig. Och då måste man ju få använda händerna...
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Förtydligar - om er son börjar suga på täcket el ngt annat istället för nappen så får det väl vara så då... Min son började suga på tummen nån månad efter att han kurats och gör det fortfarande. Men det är inget som stör honom på det sättet nappen gjorde i o m att den ramlade ur hela tiden.
Saruz

Inlägg av Saruz »

Tack igen för svar :) Ju mer jag funderar på detta desto mer funderingar dyker upp haha. De första 2 dagarna kan jag tänka mig att det kommer att ta ett tag att få honom att somna, ffa i vagnen. Men tänker jag då rätt att om jag har ett sömnpass på 45 minuter och det tar 30 minuter för honom att somna så blir det inte så mycket sömn om man ändå ska hålla schemat?

Vi hade tänkt köra imorgon kväll men kom på att vi ska resa bort till svärföräldrarna i helgen och då blir det natt 5 och 6 där. Funkar det eller ska vi avvakta med att börja kuren? Man vill ju gärna köra igång snart eftersom vi har det så jobbigt nu.

Hälsningar Sara
Saruz

Inlägg av Saruz »

Fundering som jag har också efter kuren. Har letar massor i boken men hittar inte det. Efter kuren på 4 dagar + uppföljningsveckan, är det då meningen att man ska kunna lägga ner dem i säng/vagn, dra ramsan x 1 och så somnar de. Eller ska man bara säga en bekräftelseramsa då OCH göra tillrättaläggande då också?

Kommer barnet kunna somna på rygg eller mage då? Vårt problem är ju att vi inte har råd att köpa någon ny vagn och han har växt ur liggdelen och måste därför använda sittdelen där han inte kan ligga på mage :( Funderar mycket på hur detta kommer gå.....

Tack tack för all hjälp!

Mvh Sara
Saruz

Inlägg av Saruz »

Haha en fråga till.....Och ska man använda sig av skrattet inför dagslurarna också? Eller bara inför kvällsluren?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej! Inför varje sovpass. Det ska va roligt att lägga sig och att vakna. Visa du med helautstrålningen hur härligt det är. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"