Mörkläggning
Mörkläggning
Min son har vaknat tidigare igen nu ett tag och jag tror att det har med de allt ljusare morgnarna att göra. Fönstret har jag lyckats mörklägga men hur sjutton gör ni andra med dörrspringan? Nu när det börjar bli superljust redan tidigt på morgonen så kommer det in mer ljus än man tror från hallen. Hänger ni upp något skynke på utsidan av dörren när den lille har somnat?
Och hur gör ni när ni sover borta? Man kan ju inte direkt börja skruva upp skruvar för att hänga upp skynken hos någon annan. Jag är hos mina föräldrar just nu och har hängt upp ett överkast över gardinstången men det blir ju inte riktigt tätt så det blir ju inte helt kolsvart i rummet.
Och hur gör ni när ni sover borta? Man kan ju inte direkt börja skruva upp skruvar för att hänga upp skynken hos någon annan. Jag är hos mina föräldrar just nu och har hängt upp ett överkast över gardinstången men det blir ju inte riktigt tätt så det blir ju inte helt kolsvart i rummet.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Mörkläggning
Från hallen kan man väl begränsa ljuset genom att släcka, helt banalt, och / eller lägga någonting hoprullat nertill som bromsar.
Borta kan man ha med sig en tvättlina med klädnypor och två svarta lakan. Av det går enkelt att göra ett ganska rejält mörkt litet rum kring sängen
Glipor från fönstren kan man åtgärda med aluminiumfolie, som inte är särskilt dyrt. Man sprutar vatten på rutorna med en blomspruta och fäster folie på - som är lätt att ta bort sedan - och det blir idiotsäkert mörkt
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Men vad ska jag fästa tvättlinorna i? Jag kan ju inte direkt sätta upp krokar hos nån annan. 
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jag tar med mig ett gäng soppåsar och tejp, tejpar för rutor, eller öppnar fönstret och klämmer fast påsarna.
Sen har jag ett svart dubbelt underlakan som jag hänger över resesängen.
Sen har jag ett svart dubbelt underlakan som jag hänger över resesängen.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Dum fråga kanske men släpper lakan igenom tillräckligt med luft om man hänger det över sängen? Såg att det fanns liknande tips om att hänga svart lakan över barnvagnen om de sover ute i vagn. Det vore ju ett smidigt komplement i så fall.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Man lämnar en lite glipa i fotändan för luft om man är orolig. 8)
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Clara Cecilia
Hej,
fyller på,
vi har klippt till tjocka svarta trädgårdssopsäckar (tjockare än vanliga sopsäckar) i precis passform för fönstren. Vattenflaska- pysch-upp med säcken.
Sen kompletterar vi med mörkläggninggardin och sammetdraperi utanpå - då är det riktigt mörkt
Clara
fyller på,
vi har klippt till tjocka svarta trädgårdssopsäckar (tjockare än vanliga sopsäckar) i precis passform för fönstren. Vattenflaska- pysch-upp med säcken.
Sen kompletterar vi med mörkläggninggardin och sammetdraperi utanpå - då är det riktigt mörkt
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Nu har jag äntligen lyckats få det riktigt mörkt i hans rum. Jag har själv testat hur mörkt det blir mitt på dagen och det är riktigt mörkt. Men imorse vaknade han lika tidigt som vanligt 5.30 med enda skillnaden att han bara smågnällde av och till och jag misstänker att han somnade korta stunder i alla fall så det är ju en förbättring åtminstone. I övrigt så låter jag honom alltid vara när han vaknar för tidigt på morgonen. Är det egentligen samma sak som gäller här som med andra ändringar att man måste ge det en vecka innan det får effekt? Jag kan tillägga att vi hade problem med tidiga morgnar länge efter kuren. Då vaknade sonen alltid kl 6 och när det till slut gick över till sommartid så lät vi kl 6 bli kl 7 och så sov han då till 7 i ett par veckor tills han började vakna tidigare igen.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
-
Clara Cecilia
Hej,
Clara
Bra jobbat!MajaD skrev:Nu har jag äntligen lyckats få det riktigt mörkt i hans rum.
Ja, vanan att vakna sitter i ett tag men är det riktigt mörkt så kommer poletten trilla ner. Låt honom vara och komma på detMajaD skrev: Men imorse vaknade han lika tidigt som vanligt 5.30 med enda skillnaden att han bara smågnällde av och till och jag misstänker att han somnade korta stunder i alla fall så det är ju en förbättring åtminstone. I övrigt så låter jag honom alltid vara när han vaknar för tidigt på morgonen. Är det egentligen samma sak som gäller här som med andra ändringar att man måste ge det en vecka innan det får effekt?
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Att jag inte har kommit på detta tidigare. Så jag har kämpat med att få honom att sova ända till god morgon. Och så beror det på en sån simpel grej som att det inte är tillräckligt mörkt. Jag har ju haft sopsäckar över fönstret redan från början och trodde att detta var tillräckligt mörkt. Det var alltså ljuset från dörrspringan som var tillräcklig för att få honom att vakna till och vilja upp på morgonen. Nu har han för andra natten i rad sovit utan uppvak och ända tills jag väckt honom på morgonen. Och jag vet inte om det beror på att det har gjort honom tryggare att få vakna upp glad när jag kommer och busar med honom än att vakna och måsta vara missnöjd i 30-60 min innan någon tar upp honom. Men ikväll vid läggningen så somnade han i alla fall utan ett knyst vilket inte har hänt sedan innan han kom in i 8-månadersångesten. Hoppas nu att de senaste två nätterna inte var en tillfällighet.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Härlig läsning!
Kram Susan
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Men vad händer nu då?!? Han har ju sovit som en gud de senaste nätterna (och dagarna). Igår tog det 35 min att somna på em-luren trots att vi var ute och promenerade. Dock så somnade han utan ett knyst igår. Men så vaknade han vid 5 och vaknade sedan av och till fram tills det var dags att kliva upp. Igår morse vaknade han faktiskt lite tidigt men låg då och pratade så då var han ju i alla fall nöjd och glad. Det var han inte i morse. Kan det vara så att nu när han sover det han "ska" så sover han lite för mycket istället och att jag redan skulle behöva ändra schemat? Hur vet man när det är dags att ändra schemat? Han är snart 11 månader och har följande schema:
06.30 God Morgon
07.00 Frukost
08.15 Andra frukost
09.30 Sova 90 min
12.00 Lunch
14.00 Sova 45 min
15.30 Mellanmål
17.30 Middag
18.30 Välling
19.00 God Natt
06.30 God Morgon
07.00 Frukost
08.15 Andra frukost
09.30 Sova 90 min
12.00 Lunch
14.00 Sova 45 min
15.30 Mellanmål
17.30 Middag
18.30 Välling
19.00 God Natt
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Hejsan!
Bli inte orolig för att det strular någon enstaka gång! Alla har sina små korta fnurror som löser upp sig själva redan nästa dag
Jag tycker ert schema ser bra ut. Vid ettårsdagen ändrar de flesta till bara en dagslur, och då ska barnet ha cirka 13,5 timmar sömn. Tydliga tecken på att det är dags att ändra är svårigheter att somna in och/eller tidiga morgnar. Andra sover ytligt och vaknar ofta under natten. Men detta ska pågå under en längre tid, inte bara en eller två dagar. Naturligtvis är det bäst att förekomma barnet innan problem har hunnit uppstå, men ibland hinner man helt enkelt inte med. Det bästa är väl att mötas halvvägs, så att man ändrar schemat när något av ovanstående problem börjar göra entré utan att det för den sakens skull blivit en rejäl fnurra
Bli inte orolig för att det strular någon enstaka gång! Alla har sina små korta fnurror som löser upp sig själva redan nästa dag
Jag tycker ert schema ser bra ut. Vid ettårsdagen ändrar de flesta till bara en dagslur, och då ska barnet ha cirka 13,5 timmar sömn. Tydliga tecken på att det är dags att ändra är svårigheter att somna in och/eller tidiga morgnar. Andra sover ytligt och vaknar ofta under natten. Men detta ska pågå under en längre tid, inte bara en eller två dagar. Naturligtvis är det bäst att förekomma barnet innan problem har hunnit uppstå, men ibland hinner man helt enkelt inte med. Det bästa är väl att mötas halvvägs, så att man ändrar schemat när något av ovanstående problem börjar göra entré utan att det för den sakens skull blivit en rejäl fnurra
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Hej!
Vi kör också på aluminiumfolie och så svart tejp i skarvar och på kanter. Sen har vi sytt upp ett stort draperi av dubbla mörkläggningstyger som vi fäster över dörrkarmen utifrån med hjälp av kardborrband som är fastsytt/fastklamrat. För att inte tala om kokongen som vi sytt upp som hänger längs skenor kring barnens sängar..
Draperiet är utmärkt, kokongen nödvändig men folien är ju minst sagt trist då fönstren är mörklagda dygnet runt och då vi bor i en etta så ser det mindre kul ut i vårt "vardagsrum" om dagarna. Men det har liksom fått vara så och vi tänker oss att det ger med sig med året då våra tvillingar snart blir 10 månader och mörkläggningen sen kanske inte lika viktig. Vi tar iaf en dag i sänder än så länge men det börjar luta åt att vi vill ha en plan för så mörkt som det är nu begränsar oss vuxna om kvällarna. Och sen allt bök..
Så nu till min fråga...som då gäller den intensiva mörkläggningen. Det verkar som om våran rutin "När det är mörkt är det natt och när det är ljust är det dag" verkligen lyckats =D> men då med både bra och dåliga sidor.. Det är ju absolut kolsvart i rummet, de sover som stockar ända fram till morgonen OM nu inte katt...gett sig ut på en gryningspromenad och gjort en glipa i draperiet för dörren. Alltså så fort det blir minsta ljust i rummet på morgonkvisten pga av kattglipan och lilleman och fröken vaknat kan de inte somna om och då är det inte prat som ljuder utan tilltagande högljudda (ledsna) protester/ i stil med "varför får vi inte komma upp och leka!?"
Och den där lilla lilla timmen visar sig med stor bokstäver under dagen, stackarna är tröttare och har inte samma goda lekaptit. Samma sak gäller middagsvila och ev förmiddagsvila. När det är minsta ljus i rummet verkar inte barnen vilja somna om.
Kan detta stämma? Eller är det ett eget påhitt från min överkontrollerande sida? Om nu detta skulle stämma är det inte lite oroande att de inte kan somna om när det är ljust?
Samma sak gäller ju tyvärr insomning de har svårt att somna om någon lampa eller fönster ger ljus ifrån sig. Om nu detta inte sker i vagn, då fungerar insomningen fint och säkert pga av den sövande naturen
. men däremot så vaknar de mkt lätt vid halvtid ifall de sover där och då vagnen inte är helt liggande är magläget borträknat och buffning/solfjädring fungerar inte nämnvärt. Jag misstänker att alla dessa uppvaknanden sker för att vagnen inte är tillräckligt bekväm.
De vill ju gärna vända på sig...ha lite rörelsefrihet. Eller har jag fel?
Vi utförde denna intensiva mörkläggning som svar på att de vaknade mitt i sin middagsvila när de var yngre men nu vaknar de oftast i slutet och då kanske vi i alla fall på dagarna skulle kunna skippa mörkläggningen och koncentrera oss på natten?
Jag anar att det bara är att köra på, visa vägen med lugn och säkerhet mitt i ljuset, men är ändå nyfiken på om det är någon här ute som har erfarenhet av att minska ner på mörkläggningen? Berätta gärna hur det gick...var det kanske som en kur i sig
?
Vi kör också på aluminiumfolie och så svart tejp i skarvar och på kanter. Sen har vi sytt upp ett stort draperi av dubbla mörkläggningstyger som vi fäster över dörrkarmen utifrån med hjälp av kardborrband som är fastsytt/fastklamrat. För att inte tala om kokongen som vi sytt upp som hänger längs skenor kring barnens sängar..
Draperiet är utmärkt, kokongen nödvändig men folien är ju minst sagt trist då fönstren är mörklagda dygnet runt och då vi bor i en etta så ser det mindre kul ut i vårt "vardagsrum" om dagarna. Men det har liksom fått vara så och vi tänker oss att det ger med sig med året då våra tvillingar snart blir 10 månader och mörkläggningen sen kanske inte lika viktig. Vi tar iaf en dag i sänder än så länge men det börjar luta åt att vi vill ha en plan för så mörkt som det är nu begränsar oss vuxna om kvällarna. Och sen allt bök..
Så nu till min fråga...som då gäller den intensiva mörkläggningen. Det verkar som om våran rutin "När det är mörkt är det natt och när det är ljust är det dag" verkligen lyckats =D> men då med både bra och dåliga sidor.. Det är ju absolut kolsvart i rummet, de sover som stockar ända fram till morgonen OM nu inte katt...gett sig ut på en gryningspromenad och gjort en glipa i draperiet för dörren. Alltså så fort det blir minsta ljust i rummet på morgonkvisten pga av kattglipan och lilleman och fröken vaknat kan de inte somna om och då är det inte prat som ljuder utan tilltagande högljudda (ledsna) protester/ i stil med "varför får vi inte komma upp och leka!?"
Kan detta stämma? Eller är det ett eget påhitt från min överkontrollerande sida? Om nu detta skulle stämma är det inte lite oroande att de inte kan somna om när det är ljust?
Samma sak gäller ju tyvärr insomning de har svårt att somna om någon lampa eller fönster ger ljus ifrån sig. Om nu detta inte sker i vagn, då fungerar insomningen fint och säkert pga av den sövande naturen
Vi utförde denna intensiva mörkläggning som svar på att de vaknade mitt i sin middagsvila när de var yngre men nu vaknar de oftast i slutet och då kanske vi i alla fall på dagarna skulle kunna skippa mörkläggningen och koncentrera oss på natten?
Jag anar att det bara är att köra på, visa vägen med lugn och säkerhet mitt i ljuset, men är ändå nyfiken på om det är någon här ute som har erfarenhet av att minska ner på mörkläggningen? Berätta gärna hur det gick...var det kanske som en kur i sig
Bibbi & Harry
Födda 101022
Födda 101022
Jag har precis samma problem. Det är verkligen total mörkläggning som gäller för att lilleman inte ska vakna för tidigt. Jag glömde skynket utanför dörren en gång och då vaknade han 6.15
Och varje gång vi är borta och man inte lyckats få till mörkläggningen maximalt så är det likadant. Dock så sover han inte lika mörkt på dagen och det brukar gå bra ändå. Vi täcker över vagnen med ett svart lakan men det är ett väldigt tunt lakan så det blir ju inte jättemörkt. Bara lite dämpad belysning. Hur som helst så har jag faktiskt undrat precis samma sak som dig. Kommer det gå att vänja av detta? Men å andra sidan så tror jag inte att det är att vi började med mörkläggningen som orsakat att han blivit beroende av den. Det har han nog alltid varit bara att jag inte fattat. Han har alltid vaknat tidigt på morgonen ända tills jag testade att mörklägga både fönster och dörr. Ett tips för mörkläggning av fönster som kan tas bort på dagarna är att sätta kardborreband runt fönstret och sedan sätta upp mörkläggningstyg tätt mot rutan. Vi har sedan även en rullgardin som vi drar för framför detta.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013