Ska de kunna leka tillsammans?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Troll

Ska de kunna leka tillsammans?

Inlägg av Troll »

Hej,
Har en tre-åring och en ett-åring hemma. Vad ska man göra konkret när ett-åringen vill vara med i allt som tre-åringen gör men tre-åringen vill inte ha med ett-åringen då han bara förstör allt?
Jag förstår båda så bra. Tre-åringen bygger en lång tågbana eller en legobil o vips så kommer ett-åringen o rev ner allt.
Jag har försökt bygga egna tågbanor åt ett-åringen, distrahera med andra leksaker osv osv men han vill ju bara leka med det som tre-åringen så intensivt leker med. Men det vill liksom inte fungera då det ofta slutar med att ett-åringen förstör leken.
Hur ska man göra? Går det att göra nåt eller bör man bara vänta tills lillebror blir lite äldre?
Mycket tacksam för svar!
miniz

Re: Ska de kunna leka tillsammans?

Inlägg av miniz »

Hej och välkommen hit till forumet!

Här hemma vi har ocksà en ettàring och en treàring. Stackars treàringen lägger pussel som han fàr putta framàt pà golvet medan han lägger det, för lillebror vill sà gärna hjälpa (läs städa). :lol: Jag brukar ofta dyka ner och göra ett annat pussel i raketfart som han kan gà loss pà. Annars brukar treàringen sätta sig vid matbordet och jobba med sàdant storbarnarbete, medan jag och lillen kanske behövde diska just dà.

Just disken är en muta som fà ettàringar kan stà imot. Om det blir blött torkar man sen och kläderna kan man byta efteràt. Min ettàring stàr pà en stor ikea pall, den i trä, och diskar som bara den. Om det inte känns bra kan du ställa en stol med ryggen ifràn dig, ställa dig brevid och ha din fot bakom rumpan pà honom, sà stàr han tryggt.

Och med disken gàr tankarna vidare till social delaktighet.
Dà behöver du inte passa pà vem som leker med vad, för dà jobbar ni medvetet för överlevnaden. Läs i barnaboken. Den har du väl? Om inte borde du köpa den omedelbums för den har du nytta av i hela din tid som förälder. Det stàr att den gàr upp til 16 àr, men jag tror den är nyttigt mycket längre :thumbsup:
Troll skrev: Vad ska man göra konkret när ett-åringen vill vara med i allt som tre-åringen gör men tre-åringen vill inte ha med ett-åringen då han bara förstör allt?
-Visa storebror eller storesyster hur man gör med smàsyskon. Vàr tràring har fàtt förstà att han är stor och lillebror liten, sà om lillebror vill leka med den bilen just nu sà gör det inget, han kan vänta lite, försöka byta bil eller hitta en annan bil. Med det sagt, menar jag inte att lillebror ska bli en diktator som bestämmer allt, men när man är ett àr sà leker livet och sà kan det vara ett tag. Livet är en lek.

-Du kan avleda lillebror med social delaktighet.

-Du kan làta storasyskonet leka med stora saker när lillen sover.

-Ni kan vara mycket ute. Ute hittar man alltid nàgot att göra. Bràk och gnäll är mycket mer sällsamt ute.

-Du kan läsa syskondelen i Barnaboken.

Det var lite tankar sà här att börja med.
Àterkom gärna med funderingar kring detta.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"