Ny liten skrutt som får äran att få SM från start:-)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Clara Cecilia

Re: Ny liten skrutt som får äran att få SM från start:-)

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Är du rar och går in och ändrar stjärnans ålder via kontrollpanelen? Annars blir alla råd tokiga :lol: :lol: :lol:

SM är Stöd, Ordning och Lugn. Läser man BB igen och igen så står det klart och tydligt att man under smekmånaden tom kan ha bebis på magen en stund på natten om det behövs Men låt det inte bli en vana. DVS 4 månaders sover bäst i egen säng i ostörd ro :D

Jobba mjukt och lugnt och ha målet i sikte men acceptera att det är en smula skumpigt då och då. SM är ingen prestation utan ett förhållningssätt som ger frihet åt både barn och förälder.

Kolla in Susan D i Linus röda tråd, hon är min egen privata.. ja.. idol får man nog kalla det :oops: Den Attityden du! Den behöver vi alla en dos av!

:heart: :heart: :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Clara Cecilia skrev:Kolla in Susan D i Linus röda tråd, hon är min egen privata.. ja.. idol får man nog kalla det :oops: Den Attityden du! Den behöver vi alla en dos av!

:heart: :heart: :heart:
Här hoppar jag in i tråden och finner dessa underbara rader. Tack snälla, snälla Clara, du är för go!

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Heeej igen och tack för alla svaren :heart:

Här går tiden väääldigt fort....kan inte komma ihåg att det gick så här fort med förra skrutten :D .

Här har vi ff inte spikat något schema.....har kört enligt SM och kört efter att hon ska vara vaken 8 timmar under dagen och hon brukar somna mellan 20.00-21.00 och så sover hon mellan 7-8 timmar.....så inte direkt känt behov av att vagna bort något mål än :) .

Men....tänkte införa schema så småningom.......men.....när är det jag ska börja lägga henne tillrätta??? är det redan nu?? och bekräftelseramsa börjar man köra från 3 månader om jag inte missminner mig :?:

Just nu tycker jag att det auotmatiskt blir 8 timmar vakentid på dagarna men har svårt att få henne att sova några längre pass.....vet inte varför......har försökt vagna och det funkar ibland men definitivt inte alltid. Hon får mat mat och mera mat:-)...så inte hungrig iaf:-).... tänker på det just nu när vi vill införa schema.....blir svårt att få henne vara vaken länge när hon inte sovit så länge....och då blir det ju svårt att få in schemat.

Undrar också om hon är för liten att ha två längre sovpass istället för 3 under dagen?

kramar
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

]Men....tänkte införa schema så småningom.......men.....när är det jag ska börja lägga henne tillrätta??? är det redan nu?? och bekräftelseramsa börjar man köra från 3 månader om jag inte missminner mig :?:
Lägga tillrätta kan du göra redan nu, om du menar att lägga upp armarna ovanför lilla huvudet och ett lätt litet tryck över ryggen. Det gjorde jag nog från start tror jag. Du kan även säga ramsan vid läggning, men vänta med att bekräfta till runt fyra månader.
Undrar också om hon är för liten att ha två längre sovpass istället för 3 under dagen?
Menar du enbart två pass, eller två längre sovpass? Runt två månader kortade jag det sista sovpasset till 45 min och lade tidigare för natten. Att ändra till två lurar brukar man göra mellan 7-9 mån, det är lååångt dit. Vår lillkille är 6.5 månad och sover 12-45-1.5-45.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Tack för snabbt svar :)

Ok då ska jag börja lägga tillrätta med en gång......(menade precis det du beskrev)....kanske dum följdfråga.. :? .....men ska jag göra det vid alla lurar och inte bara vid nattning??

Och ja....jag menade enbart två långa sovpass.....misstänkte att det var för tidigt.....har lite svårt att få till ett bra schema som ska passa med hennes rytm och dagishämtning mm. :(
har pulat och pulat och ff inte kommit fram till något bra.....men får helt enkelt pula lite till :D

kraaaam och tack igen :heart:
Pricken
Mamma till
Clara Cecilia

Hej,
vid varje läggning - dvs nu är det dags att sova. Gör jag fortfarande på Lilla L numer 14 månader!

:heart:

Clara
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Nu har jag pulat på ett schema och undrar om det ser ok ut ?

7.30-9.00 Vaken 1.5h
9.00-11.00 Sova 2.0h
11.00-13.00 Vaken 2.0 h
13.00-15.00 Sova 2.0h
15.00-16.30 Vaken 2.0 h
16.30-17.00 Sova 0.5h
17.00-19.30 Vaken 2.5h
Nattmål 3.30 0.5h

Jag får då ihop 8 timmar vaken tid med natttmålet....så antar att jag borde ta bort en halvtimme sömn någonstans på dagen men Var :?: :?: :?: Har funderat och funderat.....lillen är jätte trött på förmiddagarna och har jätte svårt att hålla henne vaken i 1.5 timme. Samma problem på dagen och då kämpar vi med 2 timmar.....ska sedan hämta på dagis vid 14.30-15-00 och svårt att ha henne vaken i vagnen.

Några bra ideér på vad jag kunder göra :?: :?:

När hon om drygt 2 veckor blir 3 månader måste jag ju hitta ännu mera vaken tid på dagen.....men hon kanske blir piggare med åldern :lol:

kram igen
Pricken
Mamma till
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Pricken! :D

Jag tycker att schemat ser bra ut, och eftersom du gjort det efter lillans preferenser sâ borde det ju funka fint! Det är en klassiker med förmiddagströtta smâknattar, oroa dig inte för det.
Pricken745 skrev:Jag får då ihop 8 timmar vaken tid med natttmålet....så antar att jag borde ta bort en halvtimme sömn någonstans på dagen men Var
Du behöver inte räkna nattmâlet som riktig vakentid, tanken är ju att det ska vara kort och trâkigt, bara pâfyllning av magen liksom, utan nâgon som helst underhâllning/aktivitet. Om du känner att lillan behöver sömntimmarna som du schemalagt dagtid, sâ kör pâ det. Antalet vakentimmar är inte nâgon exakt vetenskap heller, vissa är tröttisar! 8)
Pricken745 skrev:Samma problem på dagen och då kämpar vi med 2 timmar.....ska sedan hämta på dagis vid 14.30-15-00 och svårt att ha henne vaken i vagnen.
Om du känner att du verkligen kämpar med tvâ timmar sâ kanske lillan inte är redo riktigt än? Styr med lätt hand, och marginalkvartarna finns ju alltid att ta till. Jag tolkar ditt schema som att du har möjlighet att lägga henne i vagnen och sedan bara promenera iväg till dagis när det är dags? Kanon! :D
Pricken745 skrev:När hon om drygt 2 veckor blir 3 månader måste jag ju hitta ännu mera vaken tid på dagen.....men hon kanske blir piggare med åldern
Stirra dig inte blind pâ exakt âlder och exakt antal sömn och vakentimmar. Lillan kommer at tala om för dig när det är dags att dra ner pâ sömnen. Risken med att dra ner pâ lurarna bara för att lillan blivit exakt tre mânader är att hon blir övertrött, och det vinner ju ingen av er pâ. Se pâ henne, är hon nöjd sâ tacka och ta emot! (Vâr lillebror som snart blir sexton mânader ÄLSKAR sin morgonlur och jag har inte sett nâgra tecken pâ att han skulle behöva dra ner pâ sömntimmarna.)

Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Heeej igen,

Nu har vi tyvärr tyvärr :( haft några katastrofnätter ](*,) .
Lillen som sovit 7-8 timmar i sträck på nätterna har helt plötsligt börjat vakna efter 4-5 timmars sömn och somnar sedan om efter matning ganska sover ganska oroligt.

Vi matar och matar på dagarna och följer schemat...vilket går väldigt bra..... hon följer schemat mer eller mindre själv :)

Förstår inte vad som hänt......kan en ökningsperiod komma såhär sent??? (vid 10-11 veckor) eller vad annat kan vara fel :?:

Inatt vagnade vi och vagnade vi i all evighet men hon kändes verkligen hungrig och då fick hon mat och åt direkt 140 ml ersättning.
Det enda ja kan förklara detta med är antingen ökningsperiod eller att hon tar igen nu efter att förra veckan haft diarre och varit lite dålig i drygt en vecka (hon åt bra under hela tiden hon hade diarre och hade någon mild variant av magsjuka)

Kan det vara något annat som vi gör fel och hur ska vi göra på nätterna nu...dvs ska vi försöka vagna bort målet......(jag vill väldigt gärna det...men vill inte göra fel)

Kram
Pricken
Mamma till
Clara Cecilia

Hej,
efter magsjuka/sjukdom kan liten bli absurt hungrig och liksom vilja äta "igen" det som missats. Lite som om om överlevnadsångesten vaknat igen! Mata, mata, mata. Och tålamod. Det blir snart bättre igen.

Dvs vagna inte bort nattmål just nu. Hunger går inte att vagna bort :D bara vana. Ds

Clara
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Heeeej :D

Nu har vår prinsessa blivit 3 månader.....tiden bara flyger iväg :)

Vi har ff inte följt något schema slaviskt.....har försökt följa schemat jag skrev ungefär......men som sagt ine slviskt.....vi har kört standardmodellen..men mat mat mat ...och allt annat som ingår...... Lilen sover vissa dagar jätte bra och vissa dagar sämre...men mycket skarvar.......
Magsjukan satte nog lite spår.....först åt hon som en tok för att sedan inte äta någonting i flera dagar och nu äter hon som en häst igen :D

Men nu tänkte vi iaf sätta igång.....det är väl inte försent :?: :?: :?:

Har gjort nytt schema med mindre sömntimmar och nu undrar jag om schemat ser ok ut och vad vi ska göra för att slippa köra SHN kuren på henne för att få henne att sova hela natten :?: :?: :?:

Hon läggs vid 1930 och matas en gång per natt....ibland efter 6 timmar och ibland efter 8 timmar......sen sover hon tills morgonen.......det vi har problem med är att när hon väl vaknar under natten för mat så hjälper det inte att vi vagnar....hon verkar verkligen hungrig ( och då hjälper ju inte vagningen :? )
Det är väl inget problem iofs eftersom det ändå bara blir en matning per natt......men antar att det är bättre att ha matningen efter 8 timmar och inte 6. :?: :?:

Om jag förstått det rätt så ska hon läggas till rätta och få med sig en bekräftelseramsa precis när hon håller på att somna :?:

Hon brukar somna bra till kvällen men vaknar ofta efter 30 min och får då vagnas ...oftast somnar hon om för natten då.....

Så klar med mina tusen frågor :roll:

kram och tack för att ni finns :)
Pricken
Mamma till
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

och just ja....schemat kommer här:-)

7.00-9.00 Vaken
9.00-10.30 Sova
10.30-12.30 Vaken
12.30-14.30 Sova
14.30-16.30 Vaken
16.30-17.00 Sova
17.00-19.30 Vaken
19.30-7.00 Sova

Nattmål 3.30

Kram igen
Pricken
Mamma till
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej

Schemat ser bra ut.

Lilltjejen är ju bara tre månader. Först vid fyra månader kan du börja fundera på hel natt utan mat. För mina har det krävts både gröt och mat för att kunna sova gott. Fortsätt som du gör nu och börja införa smakisar om ca en månad (eller lite tidigare om du vill) så kommer säkert nätterna av sig själv.

Och JA, 3 månader kan innebära en ökningsperiod. Min yngsta började också vakna tidigare för nattmål i den vevan, så jag började med gröt vid 3.5 månad för då kände jag så tydligt att mina bröst inte räckte till längre. Resultatet lät inte vänta på sig.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

oki...tack då vet jag :D Misstänkte att det kunde röra sig om en ökningsperiod.

Är också fullt medveten om att hon inte kan sova hela natten än....men fick för mig att det blir svårare att bli av med nattmålet om hon ville ha det så tidigt som 1.00 eller 2.00.

Ska börja med gröt snart jag också.

Undrar om det kan vara så att nutramigen (mjölkfri ersättning) är mindre mättande än vanlig??
Vi ska införa mjölkprodukter igen så ska så småningom börja med vanlig ersättning. läste någonstan att man kunde börja tidigare med nan 2 än det som står på förpackningen....stämmer det ?

Undrar också varför hon vaknar alltid 30 min efter läggning?? Då vagnar vi henne en stund och sen somnar hon för natten.

tack på förhand
Pricken
Mamma till
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Pricken745 :D

Jag har ingen egen erfarenhet av ersättning, men här är en trâd som diskuterar just när man kan börja med vad och varför. :D Hoppas den kan vara till hjälp.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18765

När man börjar närma sig fyra mânader brukar det vara läge för skedmat ocksâ (visst har du läst i Barnaboken, i 3-4mânaderskapitlet om introduktion av Fast föda?). Det brukar ge fina effekter pâ sömnen i allmänhet. Sâ lite tâlamod. :wink:

Ja, skarvar... :roll: Vissa verkar skarva pâ 30 minuter, de flesta pâ 45. En mätt mage och ett väl genomtänkt schema brukar vara grunden för att minska dem.

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"