Kurar son 5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anna H

Kurar son 5 mån

Inlägg av Anna H »

Hej! vår son fyller snart 5 mån. Kurar för fullt och det går fantastiskt! Från att ammat honom nätterna igenom har han nu i 6 nätter sovit i egen säng i eget rum, runt 10 h i sträck. Problem jag känner nu är: 1, han lägger sig på tvären (åt hans höger med huvuet) i spjälsängen och ligger då upptryckt med huvudet mot långsidan och uppdragna ben (han är 75 cm lång)detta märker jag då han kan gny under natten och jag smyger in och får lägga honom rakt isängen (utan att han vaknar). När avtar detta? eller är han "bara sån"..? Ska jag bulla upp med filtar på sidorna eller? kan han ta sig tillbaka själv?
2, hur får jag honom att sova till åtminstonde 0630? han vaknar och garvar, sjunger och pratar mellan 0515-0545 (har ramsat då men någon gång började han istället gråta hejdlöst. Känns som han sovit klart om han sjunger..? eller?han läggs 19 (är då jättetrött)
kram anna
Anna H

Snälla behöver vägledning om 5 månaders pojke

Inlägg av Anna H »

Hej!
vår son fyller snart 5 mån. Kurar för fullt och det går fantastiskt! Från att ammat honom nätterna igenom har han nu i 6 nätter sovit i egen säng i eget rum, runt 10 h i sträck. Problem jag känner nu är: 1, han lägger sig på tvären (åt hans höger med huvuet) i spjälsängen och ligger då upptryckt med huvudet mot långsidan och uppdragna ben (han är 75 cm lång)detta märker jag då han kan gny under natten och jag smyger in och får lägga honom rakt isängen (utan att han vaknar). När avtar detta? eller är han "bara sån"..? Ska jag bulla upp med filtar på sidorna eller? kan han ta sig tillbaka själv?
2, hur får jag honom att sova till åtminstonde 0630? han vaknar och garvar, sjunger och pratar mellan 0515-0545 (har ramsat då men någon gång började han istället gråta hejdlöst. Känns som han sovit klart om han sjunger..? eller?han läggs 19 (är då jättetrött)
kram anna
Anna H

Rätt eller fel Schema??

Inlägg av Anna H »

Hej hej!! så tacksam för att detta forum finns med dessa smarta mammor!!!! :)
Här tuffar allt på, känns stabilare och stabilare för lilla plutten men har två frågor som jag VÄLDIGT GÄRNA vill få svar på. Läser och läser men är ändå osäker gällande om jag gjort rätt schema. Hur ska jag anpassa det om han sover närmare och närmare "godmorgon-tiden" 0645 (helst 07) som är vårt mål. Nu vaknar han 0610 och sjunger, pratar och är superglad. Eftersom han är glad och inte grinig låter jag honom ligga kvar i mörkt rum och snacka tills klockan 0645, då fladdrar jag in och tar upp honom. Då jag ramsat när han varit glad har han blivit väldigt ledsen och störtgråtit (han gråter nästan aldrig). Rätt eller fel?

Schemat ser ut så här: 07: bröstmjölk (oavsett när han vaknat) 08-845: sova (vid åtta är han jättetrött) 0930-10 frukt/gröt + bröstmjölk. 11-1230: sova (också jättetrött redan 1045)
Mat igen vid 13-14, sova 15 i 45 minuter och sen mat 1630-1730. Avslutningsvis slurk vid 1830 sova 1915 (somnar efter ca 10 min, peppar peppar) Tycker han sover lite lite för att vara knappt 5 mån eftersom han sover endast dryga 10 h/natt. Är i kurdygn 11 idag söndag 3 april.
Så tacksam för svar! Kram Anna, Mamma till Julian
Emma80

Re: Kurar son 5 mån

Inlägg av Emma80 »

Hej Anna!

Vad bra ni har det! Låter ju som supermorgnar, tänk att få ha den lilla stunden för sig själv när man är liten och har mycket att fundera på! Jag hade inte ingripit i det läget.

15 h sömn är det som rekommenderas vid 5 månader och så länge du har ett väl genomtänkt schema (vilket ni har), en mätt bebis och alla andra förutsättningar klara så kan du försöka tänka bort alla minutrar han sover eller inte sover. Ni har lagt grunden och resten är upp till honom! Se till hur han mår, är han pigg och orkar ta till sig allt nytt så är ni på helt rätt spår.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej, ser att du har fler trådar igång. Skriv bara i en så blir det lättare för oss :D
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Anna H

Inlägg av Anna H »

Hej tack för ditt svar! då kör vi på:)
kan man stänga den andra tråden och endast ha kvar denna? gjorde fel i början. sorry! :(

Ytterligare en fråga:
Julian ska döpas på söndag. Dopet är halv ett.. Försöker få det flyttat en halvtimma men det är inte helt klart att att det går. Vad är bäst?
Ska jag korta Lunchsömnen till 45 eller 1 h och ha kvar samma 45 min Förmiddaglur? eller ska jag ta en längre fm och efter vilken tid ska jag plocka upp honom från lunchluren utan att sabba för mycket? och ska jag lägga honom tidigare än 15 sen eller? vill inte bryta våra rutiner... och vad händer om jag ger honom lunch tidigare?

Kram Anna
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Julian ska döpas på söndag. Dopet är halv ett.. Försöker få det flyttat en halvtimma men det är inte helt klart att att det går. Vad är bäst?
Ska jag korta Lunchsömnen till 45 eller 1 h och ha kvar samma 45 min Förmiddaglur? eller ska jag ta en längre fm och efter vilken tid ska jag plocka upp honom från lunchluren utan att sabba för mycket? och ska jag lägga honom tidigare än 15 sen eller? vill inte bryta våra rutiner... och vad händer om jag ger honom lunch tidigare?
Detta sorterar du under : En gång, ingen gång. :mrgreen:

Det kommer vara mkt intryck för en liten människa så det gäller att ge mkt sömn som jag ser det så liten kan njuta.

Jag skulle köra 45 min på fm som vanligt. Sedan kortar du lunchluren till 45 min så att du väcker vid en naturlig skarv. Då blir man minst grinig. :wink: Sedan får du se när han kroknar. Orkar han inte fram till sen efm-lur så ger du honom en 20-minutare. Håller han ut till sen efm-lur så är allt som vanligt. :wink:

Du kan ju lägga honom hela 30 min tidigare inför natten om han är helt slut. Så gjorde jag när jag hade en tid att passa som inte gick att flytta. Det gick jättebra. Kan jag, kan du! :D

Lycka till! Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"