Bekräftelsen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Cori

Bekräftelsen

Inlägg av Cori »

Hej hej alla kurare!

Jag är nu gjort 4:e natten och är inne på 3:a dagen av kuren. Min son är 6 månader om en vecka.
Det har gått sådär. Denna natten sov han hela! :D (Dock fick han inte komma i säng förrän vid 21 för han var på barnakuten hela kvällen)
Första natten gick förvånansvärt bra tycker jag. Andra natten var katastrof. Han lyckades bli magsjuk med diarré och blev nästan helt uttorkad så det var väl iofs inte så konstigt. Men jag ville ändå inte avbryta kuren nu när jag börjat. 3:e gick bra med tanke på hur han mådde.

Jag har lite frågor, bla ang bekräftelsen. Jag är ganska osäker på NÄR jag ska använda den.
Måste han vara helt tyst när jag säger bekräftelsen eller går det bra att han är lugn och har varit det ett tag men ligger och små gnyr eller bara låter lite.
När ska jag säga den? Hur länge borde han vara tyst? Flera gånger så har det hänt att han har varit helt tyst och precis när jag ska till att säga den så skriker han till och så får jag påminna igen. Ska jag ha hunnit att säga den innan det? Vi pratar då om kanske 1-2 minuter. Eller ska han ha varit tyst i flera minuter? Jag vill ju inte att han hinner somna för då får han ju inte med sig bekräftelsen in i sömnen.
Dessutom så verkar det som att han liksom reagerar på bekräftelsen och blir då arg igen och börjar skrika.

Igår när han skulle sova middag så blev han hysterisk så fort jag gick ut. (han var ju sjuk också) Det tog ungefär en kvart för honom att bli lugn, jag gick in en gång och la honom ner och buffade (då blev han lugn) och jag fick påminna 3-4 ggr. Men eftersom han hade gråtit så våldsamt så låg han ju och snyftade (vilket inte känns alls bra) men det verkade som att han höll på att somna så jag sa bekräftelsen vid 2 tillfällen även om han inte var helt tyst. Ska jag göra det eller borde jag ha väntat ännu längre. Svårt att avgöra det tycker jag.

Och dessutom så har jag lite svårt för att uppfatta om han svarar på ramsan. Jag känner inte riktigt att jag får den där dialogen med honom. Men oftast har jag inte behövt säga ramsan mer än 3-4 gånger.

Jag har även en fråga till. Om han vaknar innan han ska upp och inte verkar kunna bli lugn innan det är dags att stiga upp. Vad gör jag då?
Ska jag gå in till honom och som vanligt ropa godmorgon, få honom på bra humör och plocka upp honom.
<3 Cori <3
Anna09

Re: Bekräftelsen

Inlägg av Anna09 »

Hej,

välkommen. :)

Jag tycker du skall avbryta kuren och vänta tills han är frisk igen. Magsjuka och kurning rimmar inte. Särskilt inte med tanke på vätska och näring...

Kuren är till för att sätta säkerheten och tryggheten i sängen, att göra det med en magsjuka i kroppen är svårt för en vuxen... :shock:

Avbryt och börja om när han är frisk och pigg igen.

Det är mitt råd.

:)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Cori

Inlägg av Cori »

Hej.

Tack så mycket!

Jag håller med. Jag förstår att det kanske inte var så bra. :?

Nu mår han i alla fall mycket mycket bättre och han är inte längre uttorkad efter mycket socker- och salt vatten, med saft som vi fick på barnakuten. Och han har fortsatt att dricka vätskeersättning under dagen.
Han är pigg och leker precis som han gjorde innan! :D

Men jag fick aldrig några tips på hur jag ska göra. Eller du kanske vill ge mig dem först när jag ska börja om. :mrgreen:

Tackar även för snabbt svar!
<3 Cori <3
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Jag hade låtit honom vara frisk i några dagar och återhämta sig, sedan hade jag kört igång, med samma fina attityd.

Läs på igen i Boken Internationella Sova Hela Natten tills dess och fyll dig själv med positiv attityd. 8) :D

Vi finns här då och nu.
//Anna
Cori

Inlägg av Cori »

Det ska jag göra!

Jag har faktiskt beställt boken (från biblioteket) den fanns inte inne då men skulle ha kommit i fredags eller idag. Har dock inte kommit ännu... (jag var för ivrig med att börja så jag väntade inte på att den kom..:))

Då återkommer jag! :D
<3 Cori <3
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

du är SÅ välkommen då. Det lönar sig att vänta, läsa på och vara RIKTIGT förberedd - jag lovar. :wink:

:heart:
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"