Håller sig inte mätt

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Håller sig inte mätt

Inlägg av MajaD »

Min son är snart 9 månader och är en väldigt hungrig pojke. Han har sedan han kurades i slutet på januari ännu aldrig sovit riktigt en hel natt utan vaknar fortfarande för tidigt. Nu har jag börjat lista ut att det delvis beror på maten. Det gick från att vara mest gnäll på morgonen till att bli helt hysteriskt från att han vaknade tills att han fick vällingflaskan. Jag har nu försökt lägga om lite i maten för att testa lite vad som funkar men jag har insett att det inte var ett lätt projekt att få i honom så mycket som verkrar behövas för att i alla fall hålla honom lugn tills det är dags för god morgon. Detta är hur det senaste matschemat ser ut:

6.30 Fullkornsvälling ca 230 ml
8.00 En portion gröt
11.00 En stor burk köttpuré + ca 1 dl fruktpuré
13.00 Banan med turkisk yoghurt
16.00 En stor burk köttpuré + ca 1 dl fruktpuré
18.15 1,5 portion gröt
19.00 Fullkornsvälling ca 150 ml

Om han får i sig detta tycker jag att han håller sig hyfsat mätt. Men det är svårt att få i honom så mycket så tätt på kvällen när han börjar bli trött. Är det någon som har något tips på hur jag kan göra för att hålla honom mätt? Det känns som att han smälter maten väldigt fort. Blir det för mycket att både ha fullkornsvälling och fullkornsgröt och tror ni att det skulle kunna hjälpa? Och är det någon som så tidigt som vid 9 månader har bytt till 1-årsgröten? Vet inte riktigt vad det är som skiljer. Jag vill ju absolut inte att han ska få ont i magen.

Vet inte om det är väsentlig information i sammanhanget men han bajsar otroligt ofta (5-6 ggr per dag) så ibland har jag undrat om han har väldigt snabb matsmältning. Men vet egentligen inte om det fungerar på det sättet. Jag kommer inte riktigt ihåg när han började bajsa så ofta men det har varit så några månader i alla fall. Han är dock inte lös i magen.

/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Håller sig inte mätt

Inlägg av SusanD »

Äter han köpeburkmat? I dem är det ganska mycket vatten, gör du egen mat och mixar den så blir det mer mättande. Släng i en skvätt rapsolja också så blir den extra fet och full av energi.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: Håller sig inte mätt

Inlägg av MajaD »

Ja, han äter köpeburkmat. Men jag tillsätter i och för sig extra fett i alla måltider. Jag har provat att laga egen mat några gånger men han vägrade äta det. Påverkar hela dagens mat även hur mätt han håller sig på natten? Jag tycker i och för sig att han äter riktigt mycket under dagen men det kanske ligger något i det du säger med vatten i maten. Men du har inte något tips för att göra kvällsgröten mer mättande? För när jag får i honom riktigt mycket innan läggdags så håller han sig ändå hyfsat mätt under natten. Men gränsen är hårfin då det blir för mycket mat på en gång och han bara kräks upp all välling vilket är ett problem. Men om han inte äter så där mycket kvällsmat så håller han sig inte hela natten.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Håller sig inte mätt

Inlägg av SusanD »

Det är inte bara det sista som man äter på kvällen som påverkar hur nattsömnen blir. Hela dagens matintag räknas samman inför nattsömnen och så blir det sist målet välling just en nattslurk som fyller upp det sista så att säga.

Tycker att det blir lite tätt mellan maten på kvällen, det blir svårt att få i tillräckligt och får du i det minsta för mycket så kommer det upp.

Om du vågar ge dig på att göra egen mat igen så finns det en jättebra tråd med recept för småttingar, till en början kan du göra maten lite lösare så faller det kanske småttingen i smaken. Sen drar du ner på vätskan och så ser du till att tillsätta rapsolja som är väldigt energitätt.

Samtidigt som du matar ser du till att det finns lite plockmat att tillgå, gröna små ärtor brukar vara populära. De är inte helt lätta att få tag i, kräver viss träning och under tiden kan du mata på med mat.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Håller sig inte mätt

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Grattis till att ha kommit på att morgnarna hänger ihop med maten! :thumbsup:
Jag skulle också försöka hålla lite längre mellan måltiderna och tänka frukost - lunch - mellanmål - middag- kvällslurk. Alltså 4 mål med 3-4h mellanrum samt kvällslurken som kan komma lite tätare på middagen. Logiken är att jag, som vill gå ned i vikt, försöker äta täta måltider för att hålla mig lite konstant halvmätt och sammanlagt äta mindre. Med ett litet barn som ska växa hur mycket som helst fungerar det då förstås tvärtom - alltså att för täta måltider gör att han aldrig riktigt blir ordentligt hungrig, och det totala kaloriintaget blir mindre än ifall han hade fått mer aptit mellan måltiderna.

Jag brukar tänka välling och/eller amning till frukost (+ lite plockmat medan man själv äter frukost), mos/puré till lunch (erbjud plockmat också, så brukar man kunna skeda in ordentligt medan de plockar med sina småbitar! :lol:), frukt och yoghurt eller kanske gröt till mellanmål, och samma som lunch till middagen. Och så välling och/eller amning till kvällsslurk - de små är ju oftast lite trötta då så flaska funkar ofta bättre än att bli skedmatad. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: Håller sig inte mätt

Inlägg av MajaD »

OK. Jag får väl försöka tänka om ändå med tiderna för maten. Men det känns som att han oftast inte får i sig mer bara för att det går längre mellan måltiderna. Det är som om han ledsnar innan han hinner bli ordentligt mätt. Det är därför jag försöker hitta alternativ som mättar mer och det är därför som jag i dagsläget har tätare mellan målen. Jag tycker att han äter lika mycket ändå även om måltiderna är tätare. Men det är klart att det skulle vara bättre om man kunde ha längre tid mellan och att han istället åt mer varje gång. Just nu känns det ju som att han äter hela tiden.

Känner ni till om det är risk att bli för mycket fullkorn om jag även byter ut gröten till fullkorn?

Var hittar jag tråden med recepttips förresten?
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"