Efterlysning! Någon som talar estniska?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Efterlysning! Någon som talar estniska?

Inlägg av annawahlgren »

:D Barnaboken ska ges ut på estniska. Det har gjorts förut - men då den gamla versionen (1994). Nu ville ett annat förlag ge ut den nya (2008). Och man säger att den redan är översatt - på två månader. Vilket med förlov sagt är omöjligt. Kan man ha kopierat den gamla översättningen rakt av? Eller har man varit ett helt gäng och gjort nytt men i så fall - hur pass bra då :?: :!:

Vet någon någon som talar, läser, kan estniska, någon som kunde och ville läsa översättningen åt mig :?: Mot en symbolisk peng :?:

Hoppas, hoppas :!:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ingefrid
Kontakt:

Re: Efterlysning! Någon som talar estniska?

Inlägg av ingefrid »

Jag har en väninna som ursprungligen kommer från Estland och jag tror nog att hon behärskar språket såpass väl att hon kunde läsa översättningen. Jag ska fråga henne med detsamma!
Mamma till:
E född 1997
H född 1998
A född 18/8 2008, kurad februari/mars 2009
A dödfödd i vecka 38, 2009
I född 5/12 2012, 12-timmarsnätter sedan november 2013
ab73

Inlägg av ab73 »

Jag har oxå kontakter i Estland. Talar själv men inte tillräckligt bra för att kunna urskilja om det är bra översatt.
Mamma till fartfylld son född i dec 05
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, ingefrid :heart: Du rycker genast ut beredd att hjälpa - vad detta forum är underbart, och vad DU är det. Tack :P

:D Och tack, ab73 :heart: Tänk att du alltid finns - ändå, ja, du vet. Tack :P

MEN nu har jag fått underbara nyheter och lättnaden bara rasar. Det är samma underbara Katrin Planhoff Skot som gjorde "gamla" estniska Barnaboken som gjort den nya översättningen, den som är baserad på den svenska av 2008 på mitt eget förlag. Herre milde, hade jag vetat det hade jag inte behövt oroa mig intill rena ångesten (se ovan :shock: ). Katrin har jag fullt förtroende för på alla vis och sätt. Hon kom till och med till Gastsjön och hälsade på med sina ljuvliga barn, då, för x antal år sedan när hon hade levt med Barnaboken i långliga tider... för det tar ju långliga tider att översätta den om det ska bli som det ska vara :!: Och nu har hon haft den gamla till bas och gjort alla ändringar och uppdateringar utifrån den nya - och det KAN man faktiskt (åtminstone om man är Katrin) fixa på två månader.

Jag är så glad :lol:

Tack, ni kära. Har ni hunnit fråga, så ska vi se till att de får varsin bok, eller hur, för den goda viljan =D>

:heart: :-({|= :heart:
ingefrid
Kontakt:

Inlägg av ingefrid »

Åh, så bra att det ordnade upp sig och du slapp oroa dig mer! Jag har inte hunnit fråga min väninna än (om nu inte maken hann före och gjorde det åt mig) men jag ska tipsa henne om att hon ska köpa boken sedan när den kommit ut. SKA, inte kan alltså :)

Jag har sagt länge att Barnaboken (på alla språk) borde delas ut på barnavårdscentraler till alla blivande föräldrar, tänk hur det skulle bli då? Tanken svindlar.
Mamma till:
E född 1997
H född 1998
A född 18/8 2008, kurad februari/mars 2009
A dödfödd i vecka 38, 2009
I född 5/12 2012, 12-timmarsnätter sedan november 2013
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

=D> :heart: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"