Vår Inga är här!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av Nimrah »

Och visst går det bra med tre lurar. Klistrar in lite mer inspiration:

”Tröttis” tankar:

3-4 mån (15,5 timmar)
12-45-2-45


”Piggis” tankar:

3-4 mån (15,5 timmar)
11-45-2-1,5-20
12-45-2-45
11-45-3-45
11,5-1,5-2-20
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Tack för inspiration!

Schemat just nu är
07: morgon
08.30-10.00: vila
12-14: vila
16-17.30: vila
20.00: natt

De senaste två dagarna har Inga vilat 1,5 h mitt på dagen, och mornarna har varit lite bättre nu. Tänker ändå att den sista vilan är lite väl lång (1,5 h) och att man kanske borde dra ner den till 45 min för att kanske hon skulle sova ännu bättre på morgonkvisten. Vad tror ni om natten? Skulle hon klara 12 h? Eller kanske 11,5?

Jag tänker 11,5 - 1,5 - 1,5 - 45.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
titti_lie skrev: Tänker ändå att den sista vilan är lite väl lång (1,5 h) och att man kanske borde dra ner den till 45 min för att kanske hon skulle sova ännu bättre på morgonkvisten. Vad tror ni om natten? Skulle hon klara 12 h? Eller kanske 11,5?
Jag tänker 11,5 - 1,5 - 1,5 - 45.
Jag tycker att det schemat låter klokt. 1,5 precis före natt är kanske lite mycket, 45 låter toppen. Ni kan alltid lägga in en 5 minuters nerbuffning i soffan/filt om liten inte skulle orka.
Om hon klarar natt vet jag inte, bara ni! :lol:

Se till att servera rejält med Riktig Lagad mat när du vill förlänga natt, gärna ett par dagar innan Och en rejäl slurk kvällsvälling/gröt brukar vara en god nattkudde.

Och kom ihåg - vid alla förändringar så tar det ofta minst tre dagar och en uppföljningsvecka. SÅ mata först - ändra sen och stå fast.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Med facit i hand gjorde vi helt fel som ville introducera natt redan vid 19.30 (-07). Inga har de senaste två-tre veckorna börjat gnöla ganska tidigt på morgonen, ibland redan vid 05.30, och morgon är inte meningen att ska hända före 07, alltså. Marginalkvarten på morgonen är mer regel än undantag. Ja ni hör ju, inte läge att förlänga.

Idag igen var det en olidligt tidig morgon, 05.30 (!) och jag är lite av ett frågetecken. Det är absolut inte fråga om panikskrik, men jag antar att Inga är hungrig. Jag är förvånad, för när hon var 2,5 månader sov hon utan problem 20-07 utan att vi hörde ett pip. Jag upplever ett bakslag och vill komma på fötter. Jag gissar att det är mer mat som behövs? Hon har börjat röra på sig en del, rotera på golvet och så. På kvällen trycker vi i henne majsvälling så mycket det bara går och idag blir fjärde dagen som hon får gröt vid 17.30-måltiden.

Är så osäker på schema. Att sova 45 min på eftermiddagen testade vi i två dagar med resultatet gnällig och trött Inga som inte orkade äta ordentligt före natten. Gissar ändå att 45 min tuppluren ger bättre resultat på morgonen (än den 1,5 timme som är nu).

Vad tror ni om följande schema:
07: morgon
08.30-10.00: sova
12.15-13.45: sova
16-16.45: sova
19:45: natt (jag gissar med en femminutare nånstans på kvällen).
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av Nimrah »

Så där blev det för oss också vid samma ålder. Vi var för sena med att mata på med smakisar kan jag se nu.Här gäller det att passa så att du inte etablerar ett mönster där hon vaknar så här tidigt i tron att det ska vara så.

Jag tänker att jag skulle göra natt ännu tidigare! senast 19 i säng. kanske redan 18.30 faktiskt. Det kan många gånger vara lösningen för tidiga morgnar trots att det verkar ologiskt. Jag skulle bestämma 19-7 alltså och bestämma övriga schemat efter det. Och skulle inte ha ngn längre lur till sena luren utan max 45.

Vad gäller maten så mata på hela dagen inte bara till kvällen. Välling efter amning på morgonen kanske. Lite banan till mellis och andra smakisar till lunch? Matbehovet ökar rejält nu och det går fort! :)

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Äsch, jag skrev ett inlägg imorse, men det publicerades inte av någon anledning.

Alltid skönt att höra om de som delat erfarenhet!

Vi fick en 05.36-morgon idag IGEN (suck), tog upp Inga 06.00 och visst var hon hungrig. Jag tror dessvärre att hon också fått för sig att det är ok att stiga upp så tidigt... Jag buffade ett par tre gånger innan 06, men hade inte hjärta att låta henne ligga där; hon hade hunnit skrika upp sig.

Vi har jobbat på med matandet idag. Introducerat potatis, bl.a. och gett henne gröt nu på eftermiddagen. Helt ok gick det, tycker jag. Inga fick också en liten slurk välling på morgonen.

Känns långsökt med natt kl 19, men gärna det, eftersom det också är storasystrarnas sovtid. Är tveksam till att Inga klarar av så pass lång natt, men vi får se... Känns som ett stort bakslag om jag måste ta upp och mata före 07...

IGEN nytt schema, nu tänker vi följande:
07: morgon
08.30-10: sova
12-14: sova
16-16.45: sova
19: natt

Och hur var det, inom vilken tidsram ska hon äta? Fasar för småätande hela dagen lång...
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av Nimrah »

Äter hon ngt nattmål fortfarande? Eller har ni tagit bort det redan?

Hon bör äta inom 1 timma och sedan vid fem månader kan du dra ner till 45 min.

Klart hon fixar det här med din hjälp! :)

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Vi har redan tagit bort nattmålet. Hon började sova hela nätter (20-07) när hon bara var drygt 2,5 månad. Då hörde vi inte ett pip på hela natten och fick alltid väcka Inga vid 07. Ljuva tider. Det är ju flera veckor sedan, så att gå tillbaka till att äta på natten känns avlägset. Men behövs det så behövs det.

Vi ska se hur det går nu i natt och vilken tid vi vaknar imorgon. Nu är klockan 21. Bäst att gå och lägga sig snart, man vet ju inte när morgon önskas imorgon bitti :shock:.

Vilket fint, nytt forum förresten.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Seger! Inga sov 19-07!

Igen: så fantastiskt med all hjälp man får här på forumet. Jag känner att vi är på fötter igen och nu ska det kokas potatis till lunchen.

Otroligt att hon sover sin första 12-timmarsnatt efter ett antal struliga mornar.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Underbart! Glöm inte Smöret =P~ :lol: :lol: :lol: !

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Ah! Smöret! Det glömde jag igår, faktiskt. Bra med påminnelse. Smör eller margarin, förresten? Det är väl den ständiga debatten... Vi gillar riktigt smör och visst tål en liten mage det?
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Nemita
Inlägg: 719
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 22:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av Nemita »

När det gäller smör kontra margarin så finns alla möjliga åsikter. Själv gillar jag också smör och tror att det är bra. Vi väljer saltfritt för att skona njurarna men klickar på rejält. Alternativet för oss är rapsolja (inte den aromatiska sorten) eftersom den är närapå smaklös. Både smör och rapsolja har vi använt sen lillkillen var 3,5 månader (han var hungrig tiiiidigt!) och han har inte reagerat negativt.

Man kan också tänka på att när man börjar införa mer och mer mat så kan magen bli lite trög. Det är knepigt för ovana tarmar att jobba med maten. Då är fett och vatten särskilt viktigt för att det inte ska leda till förstoppning. Plommon och päron är också bra för att få sprutt. :lol:

Lycka till! :)
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av Clara Cecilia »

Jag bara håller med! :D

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Och nu behöver vi bolla lite tankar i g e n ...

Det är tidiga mornar mest hela tiden. Idag hörde jag av Inga kl 06, jag buffade direkt och hon somnade om. Och här sitter jag alldeles pigg :). Sommartid om en vecka, men det KAN väl inte Inga känna av? Att jag gör det är väl en annan sak.

Trots mörkläggningsgardin i Ingas rum, blir det inte helt mörkt. Ljuset glipar in på sidorna. Kan det påverka så pass mycket att det blir tidiga mornar?

Inga äter massor nu på dagarna. Amning + majsvälling på morgonen, amning och potatis till lunch, amning och frukt till mellis och amning och (mycket) gröt till middag. Och så välling före natten. Visst är hon hungrig på morgonen, men jag tror inte att det bara är hunger som är grejen.

Har tänkt svänga förbi tygbutiken idag och köpa tyg. Ska titta efter mörkläggningstyg också. Vi kommer nämligen att få besök i flera nätter och besöket ska sova i det rum som Inga nu sover i. Tanken är att Inga ska få sova i vagn de nätterna och att vi då ska ha ett mörkläggningstyg över vagnen. Få se hur det går.

Borde vi satsa på natt 18-06 nu bara för enkelhetens skull? För att det ändå blir de tiderna om en vecka?
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
titti_lie skrev: Sommartid om en vecka, men det KAN väl inte Inga känna av?
Jodå det tror jag dom kan känna - och hela Våren känns :D
titti_lie skrev: Trots mörkläggningsgardin i Ingas rum, blir det inte helt mörkt. Ljuset glipar in på sidorna. Kan det påverka så pass mycket att det blir tidiga mornar?
Min erfarenhet är att allt annat än beckmörkt så här års leder till tidiga morgnar.
titti_lie skrev: Har tänkt svänga förbi tygbutiken idag och köpa tyg. Ska titta efter mörkläggningstyg också. Vi kommer nämligen att få besök i flera nätter och besöket ska sova i det rum som Inga nu sover i. Tanken är att Inga ska få sova i vagn de nätterna och att vi då ska ha ett mörkläggningstyg över vagnen. Få se hur det går.
Det låter bra. Du kan också klippa svarta sopsäckar så dom täcker fönstret precis, sen sätter du upp dom med genom att spraya vatten på rutan! :D

titti_lie skrev: Borde vi satsa på natt 18-06 nu bara för enkelhetens skull? För att det ändå blir de tiderna om en vecka?
Ja, varför inte? Eller jobba lite med mörkläggningen och se om det har effekt.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"