Ny liten skrutt som får äran att få SM från start:-)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Pricken745

Ny liten skrutt som får äran att få SM från start:-)

Inlägg av Pricken745 »

Hej

Vet inte riktigt om jag gör rätt som startar en ny tråd eller om jag borde fortsätta på min låååånga tråd för skrutt nummer 1 :P

Provar dock så här :D

Vi har ju då som sagt fått en liten ny prinsessa som fått äran att få SM från start. Hon är nu fem veckor och jag börjar fundera lite på hur framtiden ska se ut.

Vår andra lilla prinsessa går på dagis vissa dagar och då måste ju schemat/sovtiderna lämpligast passa ihop med hämtning och lämning ...... Hon visar ju redan på tendenser på vad hon gillar angående sov och mat tider ....även om jag förstår att det kan ändras........men som sagt nu blir det ju automatsikt så att jag gärna skulle styra sov tiderna till hämtning och lämning.

Har surfat runt på en massa trådar och inte riktigt lyckats komma fram till ett bra schema ändå ....(vet att det är en bra bit tills vi kan spika schemat......men vill vara förberedd :D )

Prinsessa nummer ett kommer att lämnas på dagis vid 9.00 och hämtas kl 15.00 de dagar hon är där. Får inte riktigt ihop det med sovtiderna på dagen......sedan sover ju prinsessa nr ett ff mellan 12-13.30 och är båda hemma blir det ju en himla massa olika sovtider......om prinsessa nr 2 ska sova vid hämtning.

Hade pulat på följande schema:

7.30-9.00 vaken
9.00-1100 sova
11.00-12.30 Vaken
12.30- 15.00 Sova
15.00-17.00 Vaken
17.00-1745 sova
1745-20.30 Vaken
2030-730 Sova
Mat vid 4.00

Men behöver egentligen att lillen ska börja sova vid 8.45 och också sova till 15.30 så jag hiner hem.
Dessutom skulle jag vilja ha läggning vid 19.30 som för vår andra dotter......men som sagt suttit och funderat o funderat :roll: ...så undrar om någon har något bra förslag :)

Mvh
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Nimrah

Re: Ny liten skrutt som får äran att få SM från start:-)

Inlägg av Nimrah »

:D Hej och vilken lycklig liten som får SM från början! Jag tänker så här; mkt kan hända på den tid som är kvar innan det är dags för schema. Troligtvis kommer du då att ha en bäbis som vill lägga sig tidigare än nu t ex. Fundera kan man ju alltid göra men jag tror att det är lite tidigt ännu. Jag förstår dock känslan. Man vill göra allt med en gång och att allt ska bli så bra den här gången eller hur? :)

God fortsättning!

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Heeej

Och tack för svaret:-)

Jag håller helt med .....mycket kan hända och mycket händer med tider och utveckling mm.

Ska inte sätta ett stenhårt än....men vet att det tog mig ett tag förra gången att få till det och därför försöker jag planera lite mera denna gången.

Dessutom så måste jag ju få vardagen att gå ihop med hämtningar och lämningar och då blir det ju jag som styr lite med vissa tider :? .

Men ska pula lite till och återkommer:)

Tänkte vänta tills andra ökningsperioden är över till att sätta ett schema stenhårt.......är det rätt tänkt?

kraaam
Pricken
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Helt rätt tänkt Pricken. Fortsätt fylla varje mål med mat, mat och mer mat, möten och umgänge, sedan sov. Kolla lite vad Sessan föredrar och fundera över vilka "hålltider" ni har i er familj. Så kommer du att ha en bra grund till ett kommande schema när ökningsperioden är förbi.

Njut av varandra :heart:
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hej igen och tack för svaren :heart:

Här går dagarna fort och kan inte förstå att lillskrutten redan är sex veckor.

Har dock lite funderingar

:arrow: Vi försöker att ha ca 8 timmars vakentid på dagarna....vilket vi faktiskt alltid lyckas med (vi har fortfarande inte satt ett schema.....vi eftersträvar efter ett men det går sädar just nu.....strävar mer efter 2-2)).....Trots hennes 8 vakentimmar på dagen kan hon ff vara vaken i över en timme på natten vid nattmålet......vad kan det bero på? Gör vi något fel???
På dagarna trugar vi verkligen på med mat mat mat.... och hon äter bra......(ammar inte.....hon får nutramigen......mjölkfri ersättning)

:arrow: När vi väl sätter ett schema så undrar jag om den tiden det tar att mata henne vid 4.00 ska räkans som vakentid???

:arrow: och så till sista frågan.......ofta så gör hon sugande/hackande rörelser med huvudet/munnen som om hon skulle vara hungrig ......men hon vill inte ha mat eller napp....några ideér på vad det kan vara?

Tack på förhand :heart:

kram
Pricken
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Gör ingen stor affär av att nattmålet tar lite tid, det kommer att ge med sig med tiden. Se till att servera det i mörker med endast ledljus så hon inte vaknar till för mycket, utan mata på, byt ev blöja och lägg för att sova igen. Hjälp henne med lite vagning vid behov för att komma till ro. Nej du behöver inte räkna nattmålet som vakentid, snart kommer det vara nere i ynka 20 min för att så småningom försvinna :sleep:.

Hur är det med nappen på flaskan? Här hemma har vi fått öka på storleken snabbare än vad det står på förpackningen.

Prova med att lägga en snutte vid ansiktet så kanske hon hittar den och snuttar på. Sover hon på mage? Isf blir det lättare för henne att hitta fingrarna att snutta på.

Fortsätt att kolla av hennes tendenser och var beredd på ökningsperioden som brukar komma runt v 7-8. När det har stabiliserats kan du börja fundera på schema om du vill.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hej och återigen tack för svaret :heart:

Har inte tänkt sätta ngt schema förrän efter ökningsperioden.....men funderar och pular på ett tills dess :wink:

Vi har ett annat litet dilemma :-k ...med vår första lilla skrutt.....var jag väldigt emot att hon skulle få sova på mage tills vi hade varit på workshop hos AW :lol: ......sedan dess har hon sovit på mage och sov sååååå mycket bättre för det :D ........så nu när nummer 2 kom till världen hade vi satsat med andningslarm och var helt beredda på att hon skulle sova på mage.......men :!: :!: :!: Så fort vi lägger henne för att sova på mage så vaknar hon efter en halvtimme eller timme och är olycklig.....lägger vi däremot henne på sida eller rygg sover hon hur gott som helst.......vad göra :roll: ...har ju förstått att magläge är bra för inte bara sovande utan utveckling också.

De senaste dagarna /nätterna har vi envisats med att lägga henne på mage.....men sover korta pass och vaknar och är olycklig och somnar om så fort vi vänder på henne........ska också tillägga att hon varit ganska förkyld i två veckor om det nu kan ha ngt med det att göra....

Så frågan är egentligen ...ska vi fortsätta att envisas med att lägga henne på mage????

Och så undrar jag ska byta till större nappstorlek,......eller vänta några veckor till ....hon är ju bara drygt 6 veckor??

Stor kram
Pricken
Mamma till
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Pricken745 :D

Om du märker att hon sover bättre pâ sida eller rygg sâ lât henne göra det, det viktiga är ju att hon sover. Visst finns det en mängd fördelar med magläget, men det kan ni ju insistera pâ under vakentiden. Sen kan det ju hända att hon ändrar smak över tiden och kommer att uppskatta magläget senare.

Angâende din frâga om nappar sâ har jag själv ingen erfarenhet dâ jag alltid ammat. Men sâ här skrev flaskproffset Nancy i ämnet:
Nancy skrev:Så här har jag bytt nappar:
0-1 mån: napp 1
1-3 mån: napp 2
3 mån: napp 3

Enligt tillverkaren står det:
0-3 mån: napp 1
3-6 mån: napp 2
6 mån: napp 3
:heart:
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hej igen

Tack för svaret och tips om nappstorleken......ändrade till den större storleken direkt och det har gått jätte bra...nu får lillen i sig mycket mera mat.

Det vi har lite problem med är att hon "smygsover" lite här och där och är liksom omöjlig att väcka.....när hon sedan läggs ner i sängen...så vaknar hon efter 15 min eller 30 min.....och kan inte vagnas till ro......det gör ju att dagarna blir lite hackiga.
Vad göra??

Hon sover dessutom inte direkt 6 timmar i sträck på nätterna.....( gör ddet dock vissa nätter)...gissar på att det har lite med matintaget att göra :?: :?:

Nu blir ju hon 8 veckor på måndag ....... har inte direkt märkt av ngt om ökningsperiod......borde jag vänta lite till med att sätta schema :?: :?: :?: och borde vi blrja vagna bort ena nattmålet nu :?: :?: :?: .....oftast blir det ju bara ett nattmål just nu då hon somnar vid 22.00 för natten....men skulle vilja få henne att somna vid 20.00 iställer.

Stor kram igen :heart: :heart:
Pricken
Mamma till
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Om du känner dig hjälpt av att sätta schemat tidigt sâ shoot. :D Jag standardmodellerade fram till dryga fyra mânader, men det är verkligen upp till var och en.

I vilket fall, satsa pâ att hâlla henne vaken när hon "ska" vara vaken, som du säger blir det svârt att sova pâ riktigt när man ska om man inte är vaken pâ riktigt när man ska. :lol:

I den här trâden finns en massa vakentips (frân s 3).
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... +med+vetja

Jag skulle nog vänta lite, se om ökningsperioden är pâ ingâng, innan jag tog nâgra beslut om schema och nattmâlsborttagning. Men det är jag.

Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hej igen

och tack för vaken tipsen:-)

Här rullar allt på......har kört SM från start och inte spikat något schema än....lillen är nu drygt 8 veckor.......har dock inte märkt något om ökningsperiod......kan hon ha haft eller ha den ändå :?: :?: :?:

Näterna funkar också bra tycker vi som inte vagnat bort någon måltid än.......sover oftast 6 timmar i sträck......sov faktiskt 8 timmar häromnatten utan minsta vagning :)
Hur kommer det sig att det varierar så....med tanke på att dagarna och matintaget ser mer eller mindre likadant ut varje dag :?: :?: :?:

Tänkte nu snart iaf införa ett schema och tänkte köra följande (försökt passa in sovtider med dagis hämt och lämning)

7.30-9.00 Vaken
9.00-11.00 Sova
11.00-13.00 Vaken
13.00-15.30 SovA
15.30-17.00 Vaken
17.00-17.30 Sova
17.30-20.00 Vaken
20.00-7.30 Sova

Nattmål 4.00

Ser det ok ut??? Tror jag borde få in en halvtimme mer vakentid...men vet inte riktigt vart? Hämtar på dagis vid 15.00 så svårt att ta upp tidigare än 1530.

Vill ju att hon sedan ska sova samma tid som prinsessa nummer 1 som läggs 1930....ändrar jag på det vid fyra månaders ålder :?:

Har också alltid undrat hur gör man när man ska lägga 2 barn samma tid med samma ramsa i olika rum?? Blir de inte störda av varandra?

Sååå.....masssa frågor igen :roll: men tack på förhand :heart:
Pricken
Mamma till
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Pricken,
jag tycker att schemat ser bra ut, ev är "lunchluren" lite lång med 2,5 timme men vill hon ha den ska hon få den. Den där extra halvtimmen finns det god tid på att reglera.

Jag svarar på syskonfrågan:
Pricken745 skrev: Vill ju att hon sedan ska sova samma tid som prinsessa nummer 1 som läggs 1930....ändrar jag på det vid fyra månaders ålder :?:
Har också alltid undrat hur gör man när man ska lägga 2 barn samma tid med samma ramsa i olika rum?? Blir de inte störda av varandra?
Vi här har konsekvent lagt Lilla L först. Dels har hon alltid knorrat (eller varit arg :D ) en stund innan sömnen kommit dels så har det känts bra att få en stund med stora pojken att läsa speciella storböcker, serietidningar etc som Lilla L inte uppskattar efter värde ännu.
En kvart eller halvtimme Helt Vaken med dom vuxna Själv är också en bra huvudkudde. Tillsammans med skratt förstås..

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Heej igen:)

Lite mera funderingar :roll: ...förstår inte riktigt vad vi gör för fel......även om lillen sover "bra" på nätterna.....så förstår jag ff inte varför hon vissa nätter sover 8 timmar, vissa 5 och vissa 6 timmar i sträck....när hon äter lika mkt varje dag (eller faktiskt en hel del mer de senaste dagarna......är det kanske ökningsperioden......som jag trodde att vi inte märkte något av :?: :?: ) Är det det möjligtvis den som gör att hon sover olika :?: :?:

Sedan har vi ett annat problem.......när hon får mat på natten så kan det ta 2 timmar innan hon somnar om....och då har hon fått 8 timmar vakentid på dagen (ibland har det t.o.m blivit mer) och vi försökt vagna till ro....ha det mörkt etc......Vad kan vi mer göra? Och så vissa nätter somanr hon om direkt.......kan inte hitta något mönster eller ngt annat vi gör annorlunda de dagarna/nätterna #-o

Tack igen på förhand :heart:
Pricken
Mamma till
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
lugn och ro i funderingarna :D !

Första tiden - dvs veckor och månader - är skumpiga för många små.
Ni verkar jobba jättebra med att mota överlevnadsångesten och det är det viktigaste just nu. Men mer än 8 timmars vakentid dagtid just nu kan leda till övertrötthet och då låtsas man ibland vara piggare än man är, förstår du hur jag menar?

Efter nattmat ska man i säng. Pronto. Beckmörkt och svalt ska det vara. Inget prat, inget puss och lull utan mat och sen sömn.

Riktigt små kan ha lite knorrigare i vargtimme tider, under smekmånaden (ngt förlängd) så har våra små somnat om på pappans trygga mage.

Förlåt en fråga - i din profil ser det ut som liten föddes nu i mars 2011 eller läser jag helt fel? Hur gammal är stjärnan?

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

oj.....24 januari ska det stå:-)

Tack för svaret....ska lugna oss lite och inte tro att vi gjort flel alltså :P ....bra......känner att vi är mycket lugnare denna gång.....med förra skrutten blev SM nästan som en prestations ångest :(

Så vi fortsätter här och försöker köra enligt schema...men är väldigt generös med marginakvartar hit och dit.......väntar lite till med att spika schema....då jag misstänker att hon nu är i ökningsperioden

Tack snälla för hjälpen:)
Pricken
Mamma till
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"