Olof, född 101010 vill bara sova.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LindaVega

Re: Olof, född 101010 vill bara sova.

Inlägg av LindaVega »

Visst är det konstigt hur man beter sig vid besök. Snacka om att (oftast) bara virra till det. Vi ska till fjällen på sportlovet. De första två nätterna är även svärisarna i stugan. Oj vad jag ber till alla gudar att nätterna ska fotsätta i samma fina stil även på bortaplan [-o< Och varför skulle de inte det??

Är mindre brydd om resten av familjen ev skulle väckas- de får snällt somna om 8) :mrgreen: Natti natti osv... :lol:

:heart:
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Sakta, sakta går allt bättre här hos oss. Vi går fortfarande in ibland på nätterna, men alltmer sällan ändå och fler och fler gånger hör vi honom och låter honom klara det själv. Dreglandet har avtagit och i och med det fungerar maten jättebra, han är matglad och nöjd. Tänderna verkar ha lugnat sig. De senaste två läggningarna till natten har Olof lagt sig med ett leende på läpparna, verkar jättekonstigt, men så har det faktiskt varit.

Förmiddagsluren är numera svår att få till mer än 30 min, han somnar först vid 09:00 och vaknar ofta innan jag hinner gå in och väcka 09:30, men det är väl ok? Vi funderar också på att skaffa ett större täcke/filt till natten, när han skriker brukar det vara allt som krävs, att dra upp täcket. Så en praktisk lösning på det får vi fundera ut.

återkommer../M
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Så bra, så kul att ni är på spåret igen!
Gunnarsmamma skrev:De senaste två läggningarna till natten har Olof lagt sig med ett leende på läpparna, verkar jättekonstigt, men så har det faktiskt varit.
Det är inte ett dugg konstigt utan ett betyg på ett bra vakenpass och nöjd bebis! Bra jobbat! (Och visst känner man sig stolt :D ?)
Gunnarsmamma skrev:Förmiddagsluren är numera svår att få till mer än 30 min, han somnar först vid 09:00 och vaknar ofta innan jag hinner gå in och väcka 09:30, men det är väl ok?
Japp! Du erbjuder och noterar noga när han börjar korta. När den är fem minuter så ryker den.
Gunnarsmamma skrev:Vi funderar också på att skaffa ett större täcke/filt till natten, när han skriker brukar det vara allt som krävs, att dra upp täcket. Så en praktisk lösning på det får vi fundera ut.
Vi bytte till "juniortäcke" som typ fyllde spjälsängen, sen lär dom sig snart att dra en flik över sig vid behov. En rejäl pyamas kan också funka.

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

En statusrapport från oss: Vi har haft några ganska kämpiga nätter med många uppvak. Men då de ändå innehållit positiva inslag som att han somnar själv några gånger och fungerande dagar har jag inte låtsats om det (svårt att inte låtsas om gnällig och trött mamma och barn, men iallafall). Igår fick han ett nytt större täcke och inatt har varit en jättebra natt. Han sov 18:45 till 02:30, därefter vaknade han och somnade om själv några gånger under en halvtimme. Tillslut vaknade han ordentligt och då gick jag in och vände honom, han tystnade och somnade om omedelbart. Vid 05:45 vaknade han igen, trodde kanske att det var morgon, pratade lite och började skrika och hojta, då gick jag in igen och vände, han tystnade och somnade om omedelbart. 45 minuter senare ringer klockan och jag går in, då ligger han lugnt och tittar på sin mobil.
I helgen som var nu har han lärt sig vända sig från rygg till mage :thumbsup:.
Han sover nu, läggningarna går bra, snabba. Han gråter/protesterar precis när jag lägger ner honom men det tar inte många sekunder innan han tystnar. Det är som om han säger, Ooh vad jag är trött och sur så nu sover jag!
Maten går också riktigt bra, han är lite irriterad första 15 skedarna men jag tolkar det som lågt blodsocker. Efter ett tag ledsnar han på maten och då kör jag varannan dessert varannan mat. Och jag har märkt att ju tidigare han äter middag desto bättre blir natten för då orkar han mer välling. I fredags fick han mat först 17, vi blev försenade hem, vilket resulterade i uppvak i stort sett en gång i timmen. Allra bäst är om han äter 16:15 så det skall vi försöka hålla.
Utifrån kanske det inte låter så bra men jag upplever det som så. Jag "projektleder" och de tycker jag han verkar trygg med. Sen att han inte gör precis som jag tänkt är en annan femma, det låtsas jag inte om....kanske förnekelse på gång. :wink:
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Jag tycker att du jobbar kalasbra och har Helt rätt tänk! :heart: :heart: :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Hej hopp!
Olof lade sig så nöjt igår som vanligt, 18:45. Ett rejält skrik följt av gråt från Olof vid 21:30 vilket är en mycket ovanlig tid för honom att hojta till, mardröm kanske... Men därefter inte ett pip förrän kl 06 då han började prata, 06:15 blev det God morgon! I min bok räknas det som hela natten! Om inte fick jag sova hela natten :D för första gången på ett halvår.
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Underbart! :D :thumbsup:

younikawa

Inlägg av younikawa »

Kan bara säga: HÄRLIGT!!!