Nelly snart 3 månader... schema förslag?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Nelly snart 3 månader... schema förslag?

Inlägg av Sarisparis »

Hej Theresia :D

En undran till att börja med :D , varför vill du dra ner till tvâ lurar? Om inte lillan visar nâgra tecken pâ att hon har för mycket sömn pâ schemat (tidiga morgnar, skarvande, svârt att komma till ro nâgon lur...), sâ ta det lugnt. Sömnbehovet ändras inte tvärt pâ dagen dâ barnet blir en mânad äldre. :wink:

Sâ här klokt beskriver AW en schemaförändring i Internationella Sova Hela Natten.
Internationella SHN skrev: Laura, åtta månader. Sammanlagd sömn: 14 tim 35 min

Natt kl 19.30 – 7.30
Äta kl 7.30
Sova kl 10 – 10.45 (45 min)
Äta kl 11
Sova 12.30 – 14 (1,5 tim)
Äta kl 14
Sova kl 16 – 16.20 (20 min)
Äta kl 16.45
Bad, skoj, nattslurk 18.30 – 19.30
Sova natt 19.30

Lilla Laura blir snart nio månader, och sömnbehovet har då minskat med en halvtimme. Det signalerar hon genom att plötsligt börja vakna alldeles för tidigt på morgnarna. Hon hade också kunnat tala om att tiderna förändrats genom att ifrågasätta den 1,5 tim långa middagssömnen – det vill säga vakna efter 45 min och inte somna om. Små barn ”talar om” när det är dags att justera schemat. Och eftersom Lauras ömma föräldrar vet att allt hänger samman, kortar de inte natten. Tolvtimmarsnatten ju ska behållas i flera år. Var det middagsluren Laura ifrågasatte, lyssnar de inte på det örat heller. Den ska behållas som den är. I stället skär de ner på förmiddagsluren, från 45 min till 20 min, vilket gör Laura svårt sur de första dagarna – då vaknade hon minsann aldrig för tidigt! Men på tre-fyra dygn lär hon sig den nya ordningen, och efter det vaknar hon inte mera för tidigt på morgnarna.
Hos oss har den tredje luren hängt kvar genom âttamânadersângesten, det har varit skönt för alla parter att fâ en liten vilostund där pâ eftermiddagen. :wink:

Vad tror du?

:heart:
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

Hej sarisparis!

jag skulle har förtydliga:
jag vill ha kvar samma timantal bara att ha 2 iställe för 3 lurar/dag!

schemat är ändå 14,5 timmar/dygn!

det jag undrar är :

hur går jag tillväga för att flytta dessa 2?

från 10 30-12 tills 11-12.30

och

14.30-15 15 tills 15 30-16 30?

Mvh
Sarisparis skrev:Hej Theresia :D

En undran till att börja med :D , varför vill du dra ner till tvâ lurar? Om inte lillan visar nâgra tecken pâ att hon har för mycket sömn pâ schemat (tidiga morgnar, skarvande, svârt att komma till ro nâgon lur...), sâ ta det lugnt. Sömnbehovet ändras inte tvärt pâ dagen dâ barnet blir en mânad äldre. :wink:

Sâ här klokt beskriver AW en schemaförändring i Internationella Sova Hela Natten.
Internationella SHN skrev: Laura, åtta månader. Sammanlagd sömn: 14 tim 35 min

Natt kl 19.30 – 7.30
Äta kl 7.30
Sova kl 10 – 10.45 (45 min)
Äta kl 11
Sova 12.30 – 14 (1,5 tim)
Äta kl 14
Sova kl 16 – 16.20 (20 min)
Äta kl 16.45
Bad, skoj, nattslurk 18.30 – 19.30
Sova natt 19.30

Lilla Laura blir snart nio månader, och sömnbehovet har då minskat med en halvtimme. Det signalerar hon genom att plötsligt börja vakna alldeles för tidigt på morgnarna. Hon hade också kunnat tala om att tiderna förändrats genom att ifrågasätta den 1,5 tim långa middagssömnen – det vill säga vakna efter 45 min och inte somna om. Små barn ”talar om” när det är dags att justera schemat. Och eftersom Lauras ömma föräldrar vet att allt hänger samman, kortar de inte natten. Tolvtimmarsnatten ju ska behållas i flera år. Var det middagsluren Laura ifrågasatte, lyssnar de inte på det örat heller. Den ska behållas som den är. I stället skär de ner på förmiddagsluren, från 45 min till 20 min, vilket gör Laura svårt sur de första dagarna – då vaknade hon minsann aldrig för tidigt! Men på tre-fyra dygn lär hon sig den nya ordningen, och efter det vaknar hon inte mera för tidigt på morgnarna.
Hos oss har den tredje luren hängt kvar genom âttamânadersângesten, det har varit skönt för alla parter att fâ en liten vilostund där pâ eftermiddagen. :wink:

Vad tror du?

:heart: Stolt mamma till

Moa 28 Nov - 05 :heart:

Nelly 13 Juli -10 :heart:

SHN fantast
Skulle ALDRIG ha klara oss utan SHN!!!!

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Theresia,
jag upprepar Sarisparis fråga:

"En undran till att börja med :D , varför vill du dra ner till tvâ lurar? Om inte lillan visar nâgra tecken pâ att hon har för mycket sömn pâ schemat (tidiga morgnar, skarvande, svârt att komma till ro nâgon lur...), sâ ta det lugnt. Sömnbehovet ändras inte tvärt pâ dagen dâ barnet blir en mânad äldre. :wink: "

Det är svårt att veta hur jag ska kunna hälpa om jag inte förstår vad problemet är.. :oops:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

Hej!

ja vi har nu 3 lurar/ dan och jag vill göra de längre... och bara 2 st...

INTE minska ner på timmarna alls

som det är nu har vi

12, 1,5, 0,45 & 0.20 = 14.5 tim/ dygn

men vill ha

12, 1,5, 1 = 14.5 tim/dygn

så jag ska skjuta på så hon har mer vaken tid mellan lurarna!

30 min senare på fm.... ( nu är det 10.30-12, men vill flytta tills 11-12.30)
1 tim senare på em ..... ( nu är det 14.30-15 15, men vill flytta tills 15 30- 16 30)

så min fråga åter igen:

:?: ska jag bara flytta de rakt av eller ska jag gå till väga på annat sätt?

Hoppas NÅN förstår mig!?!?!?
:oops:

Clara Cecilia skrev:Hej Theresia,
jag upprepar Sarisparis fråga:

"En undran till att börja med :D , varför vill du dra ner till tvâ lurar? Om inte lillan visar nâgra tecken pâ att hon har för mycket sömn pâ schemat (tidiga morgnar, skarvande, svârt att komma till ro nâgon lur...), sâ ta det lugnt. Sömnbehovet ändras inte tvärt pâ dagen dâ barnet blir en mânad äldre. :wink: "

Det är svårt att veta hur jag ska kunna hälpa om jag inte förstår vad problemet är.. :oops:

Clara

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
Clara Cecilia

Hej,
jag förstår att du frågar om hur du ska lägga två lurar istället för tre MEN jag undrar varför? För att liten visar att det räcker med två eller för att det passar dig bättre?

Det är helt nödvändigt att sova gott tre gånger per dag tills man är redo för två lurar.
Även om antalet sovtimmar är detsamma så är det Stor skillnad med en vila tre gånger/dag eller två gånger/dag.

Så om du svarar på frågan så kan vi hjälpa och råda.

Clara
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

Hej!

jaa det är för att hon mest skriker hela sista luren!
verkar inte alls i behov av att sova...
Tror det skulle funka bättre med 2 långa istället!

men vi får se!

ha det!

Clara Cecilia skrev:Hej,
jag förstår att du frågar om hur du ska lägga två lurar istället för tre MEN jag undrar varför? För att liten visar att det räcker med två eller för att det passar dig bättre?

Det är helt nödvändigt att sova gott tre gånger per dag tills man är redo för två lurar.
Även om antalet sovtimmar är detsamma så är det Stor skillnad med en vila tre gånger/dag eller två gånger/dag.

Så om du svarar på frågan så kan vi hjälpa och råda.

Clara

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
Clara Cecilia

Hej och tack för svar :D !

Ja just i den här åldern skulle jag ändå avvakta med att ta bort en lur. Snarare jobba på att få den att funka :D

Med åttamånadersångesten runt hörnet (eller kanske den redan anlänt?) så behövs vila då och då på dagen.

Olika scheman och fördelningar av sömntid hittar du här
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

Sover hon sista luren bättre på promenad i vagn? Äter hon ett rejält mellis? Ibland kan hunger ställa till och göra det svårt att sova precis före middag.

Men - du verkar verkligen vilja ändra på detta och då tänker jag så här:
Ditt förslag:
så jag ska skjuta på så hon har mer vaken tid mellan lurarna!

30 min senare på fm.... ( nu är det 10.30-12, men vill flytta tills 11-12.30)
1 tim senare på em ..... ( nu är det 14.30-15 15, men vill flytta tills 15 30- 16 30)

1 timmes sovperiod är inget natuligt sovpass utan 45 min eller 1,5 timme.
Kan du justera schemat så du lägger upp det så istället?

Och Om du ändrar nu - ta allt på ett bräde, 3 dagar och uppföljningsvecka och utvärdera sen.

Clara
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"