Hej!
Lillasyster här hemma fyller 2 år om en månad och är världens goaste och sötaste charmtroll! Hon har sen hon var liten sovit bra, både på nätter och dagar. Hon sover 19-07 och sen 1,5 h på dagen. Men, nu börjar dagsluren trassla lite. På förskolan sover de på madrasser på golvet tillsammans alla i ett rum. Hemma har sover hon ju alltid ensam i sin spjälsäng och jag antar att hon somnat snabbt eftersom att vi aldrig hört henne efter läggning.
Senaste tiden händer det kanske 1-2 dagar av de 4 som hon är på förskolan att hon inte somnat på vilan. Personalen ligger kvar med henne i 30-45 minuter och har hon inte somnat då får hon följa med upp till soffan. Hemma har hon också sovit mindre vissa dagslurer och tar längre tid på sig att somna. Det känns verkligen för tidigt att ändra något på sovtiderna och hon sover alltid tills vi väcker henne kl 7 på morgonen. Att ändra tiden till 45 minuter på dagen känns inte heller riktigt som att det skulle funka, det är ju själva insomningen som är svår.
Om 12 veckor kommer nya bebisen i familjen och då blir det ju en lång period hemma för henne. Då vill jag gärna att vi alla får en stund att vila på dagen....
Liten pigg tjej!
Liten pigg tjej!
Storebror född 1:a februari -05. Kurad vid 5,5 mån
Lillasyster född 29:e mars -09. SM från start
Lillebror född 11:e maj -11 SM från start
Lillasyster född 29:e mars -09. SM från start
Lillebror född 11:e maj -11 SM från start
Re: Liten pigg tjej!
Hei!
Så lenge hun er glad når hun har luren sin hjemme, så behøver du kanskje ikke gjøre noe? Hun har forutsetningene til å sove, tenker jeg. Og hun lærer sikkert at det bare er på dagis at man blir tatt opp etter 30-45 min. Kan hun kanskje sove i vogn eller noe i stedet?
Er hun lei seg på dagslurene er det jo en annen sak, og da må vel gamle verktøy frem? Bruker dere ramse om dagen også?
Min Storebror hadde flere perioder der dagsluren krånglet litt. Jeg trodde flere ganger jeg måtte endre på ting, men det gikk over til slutt. Han behøvde uansett den tiden for seg selv i sengen midt på dagen. En gang måtte vi kjøre en liten mini-kur, i forbindelse med at vi flyttet luren fra vogn til seng, ca i den alderen din lillesøster er nå.
Bare noen tanker fra meg. Du får sikker flere og bedre råd videre!
Mvh
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Re: Liten pigg tjej!
Hej.
Jag säger som amama, ändra inget.
Om nätterna strular eller om hon är ledsen är det en annan sak. Om hon inte sover sina 1,5 timmar sà vilar hon ändà. Det är ju skönt att ligga och slöa i soffan.
Den lànga dagsvilan är bra att hàlla till efter trotsàldern. En vacker dag sover hon inte lur, men hon kan fortsätta ta sin paus i sin säng med böcker eller en cd-saga om det behövs.
Kram.
Jag säger som amama, ändra inget.
Om nätterna strular eller om hon är ledsen är det en annan sak. Om hon inte sover sina 1,5 timmar sà vilar hon ändà. Det är ju skönt att ligga och slöa i soffan.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.