Olof, född 101010 vill bara sova.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Gunnarsmamma

Re: Olof, född 101010 vill bara sova.

Inlägg av Gunnarsmamma »

:-x :cry: ](*,)
Det skulle stå väldigt fula ord om det inte fanns smilies...
Han fick Reliv till natten, det märks inte, eller det kanske skulle varit ännu värre om han inte fått det. Eller så handlar det inte om det?? Han verkar helhjärtat trött på alltihop. Jag tror han har somnat nu, efter att jag till och från ha stått i dörrhålet och ramsat i 45 minuter och tillslut gått in tre gånger och buffat och nu är kl 03:50, magläge nästan hela natten då. Före det har han vaknat vid både kl 21:50 och 00:30. Då har det sett likadant ut fast kortare tid. Jag vill inget hellre än avvakta men det är skillnad på gråt och gråt, inatt har han varit ledsen, kanske för att han har ont.

Är det för lite mat iallafall? Nattslurken lyckas jag aldrig med för han är så mätt och småkräks. Skall jag dra ner på middagen så han kan dricka mer välling? Jag funderar också på fruktmoserna, för mycket fruktsocker?
Idag har han ätit väldigt bra och vi har varit ute, både sovit och vaken och han har hjälpt till hemma att skura golv o s v.

Skall jag ändra schemat? 12 -45 -2 -60 (45 blir det oftast), han är 4 1/2 månad. Är det ok? Jag griper efter halmstrån..vad?
God natt/God morgon
Kram/Malin
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Efter många uppvak fick han komma upp kl 06 idag, jag pallade inte längre. Ammade och därefter en ganska otrevlig blöja så han kanske har haft ont i magen? Svårt att få i honom någon frukost, tämligen gnälligt av förklarliga skäl. Vi läggning nu på förmiddagen blev det väldiga protester. Jag gick in och lade tillrätta en gång men nu har det gått troll i allt. Han skriker när jag går in, han skriker när jag inte går in och han skriker när jag ramsar utanför dörren eller ibland när jag slutar ramsa i dörren. Så nu dammsög jag ett tag...och sedan pratade vi resten av familjen ganska högljutt...mitt i värsta gråten tystnar han.

Mellan frukost och läggning sprang jag ner till affären, innan min man skulle till jobbet, och köpte barnmat med kyckling och kalkon o s v. Han gillar inte min mat riktigt. Säkert helt ok, det är bara svårt att finfördela på samma sätt så jag försöker igen om någon vecka med hemlagat.

Idag SKA allt bli bättre!!
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej gunnarsmamma,

Vi ligger helt olika till gällande mat till de små, ni har kommit så mycket längre än oss, men jag har märkt en offantlig skillnad sen vi tillslut lyckades få till en riktig kalasnattslur (innan var det mer småätande i 5 min). Den rejäla nattslurken har gjort att Tia hamnar i en rejäl paltkoma och gärna somnar själv - fortare än kvickt.

För oss var tricket att ge gröt runt 17 - som sedan får sväljas ner med lite amning. Därefter bad och lek. Mellan 1815-1830, får hon därefter nattslurken och då äter hon mer eller mindre ända fram till 1845-1900 (jag får liksom rapa henne lite, så hon kvicknar till och får i sig lite mer mjölk). Verkar ju som Olof är en riktig hungrig varelse, så vår modell kanske inte är att föredra, men tycker absolut du ska testa att dra ut lite på tiden mellan kvällsmaten och kvällsslurken för att se om den ger effekt.

Kram
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Gunnarsmamma :D

Hur gick det i natt?

Läs gärna om âterfall i "gamla" SHN-boken, jag gillar Annas svar till lille Ludvigs föräldrar (s 78).
Gunnarsmamma skrev:Idag SKA allt bli bättre!!
Underbart med sân inställning! Men lât det inte gâ prestige i det hela. Citerar AW igen:
SHN skrev:Så tro föralldel inte att ”något börjar hända” som skulle vara fel. Kuren är en process – det kan vara fem steg fram och två tillbaka. Så håll stilen, läs på igen om du behöver så att du vet exakt vad du gör och varför, och tillåt inte en gnutta oro (=vargen).
Hur gâr det med maten?

:heart:
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

God förmiddag!
Två nätter har passerat sedan senaste inlägget.
Igår natt gick jag in direkt till Olof vid 24 och vid 03 och buffade till sömns. Vi har nattgäster.... det fungerar inte riktigt att stå i dörrhålet och ramsa då, grr... Vid fem vaknade han och somnade om själv :P.
Igår var han hungrig och alla mål gick jättebra.
Natten till idag sov han 18:45 till 04:15 (här gjorde jag som natten innan)! 06:20 vaknade han och fick komma till oss för att ammas. Bästa natten någonsin. Han är så duktig! =D>

Vi har som sagt gäster och jag parerar kommentarer och åsikter som: va, skall han äta igen? va, skall han sova igen? va, har du väckt honom, får han inte sova stackarn? tänk vilket lätt barn du fått! Morr.... MEN, mitt i allt detta har han den här helgen börjat sova bättre och äta mer och med mindre knorrande. Kanske att mitt fokus flyttats från Olof, att jag slappnar av mer eller så har det lättat med tandvärken eller så är det en slump eller så börjar kuren bita. Vad vet jag?
younikawa skrev:Vi ligger helt olika till gällande mat till de små, ni har kommit så mycket längre än oss, men jag har märkt en offantlig skillnad sen vi tillslut lyckades få till en riktig kalasnattslur (innan var det mer småätande i 5 min). Den rejäla nattslurken har gjort att Tia hamnar i en rejäl paltkoma och gärna somnar själv - fortare än kvickt.
Ja, jag tror du har rätt så vi har flyttat bak middagen en halvtimme till 16:30. Inte alltid vi hinner hem till dess men han är alltid hungrig då så det går bra. Och, nu märker jag redan att han får i sig mer av nattslurken och igår gjorde jag en "nattmacka" fast med mild natthavrevälling istället för ersättning. Tänk, vad skulle jag göra utan alla bra tips från det här forumet. Jag skulle stå mig slätt.
Sarisparis skrev:Hur gâr det med maten?
Vi har introducerat kött och gryn och jag kompletterar efterrätten med turkisk yoghurt också. Jag får inte i honom mer så jag satsar på substans. Som tur är gillar han mat och är pigg på att smaka på det mesta.

Det varit upp och ner och han sover inte hela natten ännu, men, nattamningen är borta och nappen likaså. Så redan nu är såå mycket vunnet.

:heart: Tack för alla omtänksamma och kloka frågor och svar! :heart:
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej Gunnarsmamma!

Vilken fröjd att läsa! =D> Ni är ju alldeles snart framme och snubblar på målsnöret :)

Ja du. Väcka bäbisar får man väl inte göra? :)

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hur går det?

Mycket mat är ju viktigt såklart, men bebisar som är över fyra månader KAN ju sova även om inte varje dag är fullproppad. Bara som en påminnelse så att det inte går troll i all matning. Vår lillkille sover hel natt sedan en månad tillbaka med amning som nattslurk. Har han ätit gröt runt 17.00 så behövs inte jättemycket mer mat i magen.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Hallå allesamman, tänk, redan första mars!
Någon sådan där drömnatt som vi fick i helgen har inte upprepat sig dessvärre. Jag har i viss mån fått börja om från början eftersom jag överexploaterade verktygen i helgen. Lite småkämpigt med högljudda protester men också positiva resultat som t ex nyss då jag sade ramsan en gång på väg ut, han tjorvade runt med täcket ett tag och nu har han somnat för sin förmiddagslur.
Han har vaknat ofta inatt och allt jag gjort då är att gå in och vänt honom, från mage till sidan eller så har han hamnat på rygg och vill ligga på sidan eller mage. Jag har inte ramsat eller buffat, bara vänt och gått ut och då har han somnat om. Men, ganska tjatigt, fem-sex gånger per natt :|. Och, läggningarna inför natten är allt annat än roliga. Konstigt det där att protesterna och frågorna är som mest högljudda när han är som tröttast. Då borde det vara skönt att sova??
Vi kämpar på men det känns ändå okej. Gunnar har flyttat tillbaka in i barnrummet sedan några dagar, vill sova i sin storebrorsspjälsäng som han kallar den (juniorsäng med sarg av ribbor.) Det är ljuvligt att se dem tillsammans, lillebror tittar storögt och storebror njuter av att vara beundrad.

Kram M
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

ville bara säga heja, heja, heja! :D vi får glädjas extra mycket åt de tillfällen som är bra just när vi har det lite jobbigt!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Tack, rara :) :heart:
Jag läste att ni plockat bort ena nattmålet, bra jobbat! Även om inte allt alltid fungerar gnisselfritt tycker jag mig se fler o fler positiva resultat av att minska aktiviteterna på natten. Som att Olof slutat skarva på sin tvåtimmarslur mitt på dagen. Det är nog tack vare att nappen är borta.
Kram
M
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

jag märker också att elias sover mycket bättre nu när han väl sover. vi har också tagit bort nappen. men han har i dag haft jättesvårt att somna. som att han letar igen efter nappen. (så var det inte igår). ett litet återfall kanske så här 3:e nappfria dagen?!?

sov så gott nurå!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej!

Hur går det för er?

:heart:
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

:heart: Tack snälla för frågan! Jo här vaknas det på nätterna för fullt. Jag blir full i skratt när jag tänker på alla nya aktiviteter på natten jag måste backa från som jag själv infört märkväl. Vi har tagit bort nappen och amningen och jag har backat helt och hållet från buffning och backat vad gäller ramsan också så nu säger jag den en gång bara. Men då har det då tillkommit nya saker som hindrar honom från att somna om själv; jag går in och vänder honom eller vändning plus en ramsa eller bara en ramsa. Han somnar snabbt om men det blir ju ganska tradigt fem gånger per natt. När han skall sova middag tror jag också att jag fastnat i verktyget husljud; mycket dammsugning blir det.
Men, nu somnade han faktiskt medan jag sitter och skriver, bevisligen dammsuger jag inte. :wink:
Jag vet ju inte om det är ok? Om det tar lite tid att fatta galoppen? Eller om det saknas något under hans dag? För varje läggning blir det lite lättare och jag tänker att där ligger nyckeln. Men att han fortfarande vaknar så ofta kanske är ett annat problem, alltså förutom det faktum att han inte somnar om utan att jag "visar upp mig".

Kram
M
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej, vad händer om du inte ingriper på natten? Har lite is i magen?

Oskar kan vakna till både en och två gånger på natten, och gärna en sväng runt 05.00. Totalt sett har jag ramsat TRE gånger sedan vi införde hel natt. Alla tre gånger har varit befogade, och jag har även gått in och solfjädrat. Inatt, t ex hörde jag honom vid 02.00, han snackade, bökade, gnällde lite och sedan tyst! En ramsa hade stört honom (är jag övertygad om)

Backa alltså!!

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Jo, jag vet, det var liksom det jag menade när jag skrev att jag måste backa från mina egna påhitt :oops:.
Dessvärre är det inte bara gnäll och bök utan gråt och skrik. Och jag skall villigt erkänna att jag har ångest inför det faktum att eventuella grannar eller resten av familjen väcks. Samma sak om vi har släktingar som sover över. Det får jag jobba på.
/M
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"