Vilse i nattvakan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lillmatte
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 11 dec 2010, 22:33
Ort: Östergötland

Re: Vilse i nattvakan

Inlägg av lillmatte »

Om nån ids får ni VÄLDIGT gärna svara på min fråga 1 ovan.

Dvs hur vi ska hjälpa vår kille genom uppvaken. Nu börjar han dessutom visa tecken på att inte somna om utan vaknar kl 6 och håller sig vaken. Snackar och jollrar ett tag, men lessnar sen och hinner bli sur till kl 7 då det är dags att gå upp.

Mindre sömn per dygn?

Ändra schemat?

Vi proppar honom full med mat på dagarna, STORA portioner. Han ligger på mage mest hela tiden, ålar, rullar varv på varv och har tagit sina första kryptag. När vi pysslar i köket sitter han bredvid i barnstol eller ligger på golvet och leker. Vi sjunger och busar massor med honom. Ute varje dag och kikar på saker. I sovrummet är det svalt och beckmörkt, mörkläggningsgardin och varje liten springa är tätad med filt eller mörka tyger.

Vi kompenserar inte hans bristande sömn på morgonen under dagen heller utan försöker hålla oss till schemat på minuten. Ofta skriker han ju sina första tio minuter på någon av dagslurarna så det blir väl egentligen mindre under dagen.

Han vaknar ibland på natten men löser det alltid själv. Vi brukar aldrig göra något vid hans uppvak under natten, oavsett tid, eftersom vi insåg att allt vi gjorde bara förvirrade. Vi har testat husljud, musik etc men bästa resultatet fick vi när han lämnades i fred. Kvällsläggningarna går oftast jättebra, han somnar själv på några minuter utan vidare åtgärd från oss. På dagarna är han så gott som alltid förbannad när det är dags att sova och skarvar en del.

Någon?
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Vilse i nattvakan

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Er lille juvel är nu 6 månader gammal - då är det massor som händer i deras små kroppar, som du skriver är maten t ex något som man itne kan få för mycket av. Därmed kan också sömnen få någon "fnurra" - men ni sköter det så fint, precis som man skall - lämna över till dem själva att klara av i så stor utrstäckning som det bara går. =D>

Som AW säger - det är en konst att låta små barn bara vara. :)

Behåll er fina attityd, och era jättefina dagar som ni lagt upp så fint - så ger detta sig snart skall ni se.

Sedan en vecka vaknar vår Ester exakt 06.20 - hon får hålla hov bäst hon vill, men klockan ringer 07 - oavsett. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Nemita
Inlägg: 719
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 22:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilse i nattvakan

Inlägg av Nemita »

Hej!

Ni kanske har hjälp av att läsa lite i min tråd på Späda barn och små, särskilt de senaste inläggen (börja med sista inlägget på sidan 7 och så framåt, http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 24&t=22949). Det verkar som om vår kille fått behov av MER sömn i samband med att han blev sex månader ungefär. Kanske på grund av alla motoriska grejor som pågår i hans kropp, jag vet inte riktigt. Nu när vi har lagt honom tidigare (15-30 min) i snart en vecka så tycker jag att han äter och sover bättre och är mycket gladare på dagen. Natten är också lugnare och han somnar om på ramsa och har blivit väckt vid sju flera dagar på rad. (Men inte utan att vakna ett par svängar först, ofta vid tre och/eller sex.)

Jag tycker att det är jättesvårt att skilja på för mycket och för lite sömn, i alla fall för vissa barn. Båda delarna leder till tidiga morgnar, jobbiga läggningar och sämre sömn generellt. Man får pröva sig fram, är min erfarenhet.

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Vilse i nattvakan

Inlägg av Anna09 »

Nemita har en poäng som är nog så viktig, vi har också känt av detta i perioder med Ester. I höstas låg hon hela 1 timma :shock: över "vad som skall vara" antal timmar för hennes ålder.

Men sen märkte vi också tydligt när behovet minskade och nu ligger hon på "normal"sömn igen. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
lillmatte
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 11 dec 2010, 22:33
Ort: Östergötland

Re: Vilse i nattvakan

Inlägg av lillmatte »

Hej och tack för era svar! Din tråd rätade ut en del frågetecken också, Nemita, tusen tack!

Vi ska testa tidigare sänggående här. Problemet är att det blir så tight med kvällsvällingen. Han äter så mycket till middag att han oftast nätt och jämnt vill ha lite välling, som vi trugar i honom tills han skäller ut oss efter noter :) Vi får se hur vi kan prioritera där.

Han är fortfarande inte helt vass på morgnarna, men nu har han faktiskt sovit till kl 7 vid några tillfällen, han har då istället vaknat vid halvfem-fem-tiden vilket då blir så tidigt att han hinner somna om. Hellre det, på ett sätt. Men helst önskar jag mig såklart en hel natt för både hans och vår skull.

Igår hade vi dock ett annat framsteg, och kanske på ett sätt ett kvitto på att kuren hjälpt oss en väldigt lång bit. Vi vågade oss för första gången hem till kompisar på kvällstid! Lillkillen fick då sova i värdparets säng, rejält vadderad eftersom han rör sig MASSOR (inte som det beskrivs på andra håll här på forumet, att de ligger stilla när de börjar sova bra, oh nej). Vi lade honom med sedvanliga rutiner, fast kostade på oss lite extra eftersom allt var så nytt. Han somnade på ungefär 10 minuter. När vi skulle hem tog han sig igenom påklädning av overall, instoppande i vagn, promenad hem och sen nedbäddning i egen säng med gonattramsa utan större problem. Han snackade en stund efter att vi lagt honom, men verkade aldrig missnöjd utan somnade sedan gott och sov faktiskt till klockan sju med bara ett kort uppvak vid 5-tiden.

Lättnad!
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
Nemita
Inlägg: 719
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 22:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilse i nattvakan

Inlägg av Nemita »

Härlig rapport! Ni och vi får fortsätta på samma väg så löser det sig så småningom. Ni sover i samma rum som knodden fortfarande? Då skulle jag tveklöst stoppa in öronproppar. Vi gjorde så med storebror när han sov med oss. Om det blir KRIS så hör man det utan tvekan genom öronpropparna. Om han vill ligga och snacka lite så blir det hans ensak för ingen störs av det. Om ni tycker det känns läskigt att inte kunna höra honom så bra, så ta varannan natt med öronproppar. Eller om bara en av er brukar vakna så låt den ta öronpropparna. Det minskar definitivt överkoncentrationen och överlåter mer av sömnen till honom själv. Och ni får sova lite mer ostört. Bra för alla! :)

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Nemita
Inlägg: 719
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 22:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilse i nattvakan

Inlägg av Nemita »

Jo, en till grej som jag kom att tänka på. Vår lille knodd är också dålig på att få i sig kvällsvällingen och det är svårt att ge den så sent att han verkligen vill äta mer men samtidigt tillräckligt tidigt för att han ska orka rent pigghetsmässigt. Det har blivit mycket bättre sen vi har klippt upp flasknappen lite så han knappt behöver suga för att få i sig vällingen... :roll: :lol: Han orkar helt enkelt äta mer. Kanske kan vara något?

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
lillmatte
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 11 dec 2010, 22:33
Ort: Östergötland

Re: Vilse i nattvakan

Inlägg av lillmatte »

Hej igen, och tack för tipsen och råden! Nu kommer lite nya frågor, såklart :wink:

Vår kille vaknar fortfarande som regel varje morgon kl 6 trots försök att lägga honom tidigare. Han är så gott som aldrig arg. Ibland somnar han om men vi försöker att inte utnyttja marginalkvarten ändå för att inte rucka för mycket på schemat. Han är fortfarande en glad skit som äter en massa och verkar sova jättegott om nätterna. Han ålar runt och står på alla fyra och gungar men har inte knäckt krypkoden än. Sitter själv och pysslar med diverse.

Tyvärr har dagslurarna börjat krångla igen. Kan visserligen hänga ihop med att jag varit på kurs i tre dagar och pappan tagit över dagsansvaret, å andra sidan har ju pappan varit hemma väldigt mycket (han pluggar) och lagt lillkillen väldigt ofta utan problem. Nån som känner igen det? Kan det verkligen ha betydelse om jag är hemma eller ej? Såklart kan det vara attityden som är annorlunda, men min sambo har ju lagt honom så många gånger med bra resultat så jag undrar egentligen hur det skulle skilja. Nå, det är det enda vi kommit fram till i nuläget.

En annan sak vi funderat över är om han behöver ändra schemat. Det är nästan som att han är för "pigg" när han ska sova förmiddag nu. Och eftermiddagslurarna känns nästan som att han behöver för att orka ända fram till natt, inte att han egentligen är så trött just då. Vi skulle alltså behöva lite bollning vad gäller hans schema.

Nu är ju lillsumo nästan 7 månader och vad vi tänker på då är om vi kan dra ner sömnen till 12+45+2? Problemet blir ju då att det komplicerar mattiderna. Ett förslag då är:

7.00 Godmorgon, välling
(vid behov "andra frukost", t ex gröt, fruktpuré kring kl 8, behövs ibland för att orka till lunchen och har aldrig påverkat hans aptit då)
9.30-10.15 Sova förmiddag 45 min
10.30 Lunch
12.30-14.30 Sova middag 2h
14.30 Mellis
17.15 Middag
18.30-45 Kvällsslurk
19 Gonatt

Det blir lite tätt mellan mellis och middag, men eftersom mellisen är gröt med frukt tror vi ändå inte att det blir några problem att få i honom en rejäl middag. Kvällsvällingen har han börjat ta igen så lite mer matbehov har han.

Om han då behöver lite vila under eftermiddagen tänker vi att man kan ta en liten lugn mysstund och ge lite massage eller så. Vad tycker ni andra? Hur har behovet sett ut för era barn? Är det rimligt att han är vaken 4,5h till nattningen?

En sak vi tänkt på är att han äter så jäkla mycket. På BVC säger de ju att vi ska ge så mycket han vill ha, men vi har våra ständiga diskussioner här hemma om hur mycket som är nog. Vi lagar maten själv och försöker ge honom proteininnehåll både till lunch ohc middag, men kött eller fisk får han bara på kvällen. Linsröra till lunch är för övrigt en hit, kan vi säga :) Det känns som att han kommer att äta som en vuxen innan ettårsfirandet... Han är ju också en stor kille, tyngre och längre än sin 6 månader äldre kusin t ex.

Sen har vi en fråga lite på förhand gällande sommartiden som snart anländer (i almanckan åtminstone..). Med tanke på att vår kille vaknar kl 6 nu, kommer det ju bli kl 7 när vi ställer om klockan. Har ni några tips? Ska vi bara köra på? Har sett någonstans att vissa använder marginalkvartarna, gäller det dygnet före då?
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
lillmatte
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 11 dec 2010, 22:33
Ort: Östergötland

Re: Vilse i nattvakan

Inlägg av lillmatte »

Nej, jag förstår inte hur vi ska kunna hjälpa vår kille att sov 12 timmar. Det känns helt utopiskt. Han är numera riktigt riktigt arg och vid några tillfällen riktigt ledsen fram tills vi till sist tar upp honom. Känns omöjligt att få till det där.

Sedan undrar jag om det är möjligt att få kommentar på mitt förra inlägg? Vi behöver lite hjälp med bollning kring sovmängd och schema. Vi har infört något slags nytt schema där eftermiddagsluren oftast fallit bort. Men det är svårt att genomföra utan att vara helt säker på vad vi gör. Mer sömn? Mindre sömn? Vore jättetacksam för synpunkter. Verkligen. Vi får inte till de här morgnarna.
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
lillmatte
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 11 dec 2010, 22:33
Ort: Östergötland

Re: Vilse i nattvakan

Inlägg av lillmatte »

Jag tänker högt igen och hoppas på lite svar om någon hinner? Verkar som att ni har mycket att göra?

Schemat nu

7.00 godmorgon, välling
cirka 8.30 Andra frukost, gröt
9.30-10.15 Sova
11.00 Lunch
12.30-14.30 Sova
14.30 Mellis
17.00 Middag
18.30 Välling
19.00 Sova natt

De två senaste nätterna har killen vaknat till några gånger vid 4-rycket men somnat om själv. Han kanske inte ens är vaken, har vi tänkt. Han gråter till högt och ljudligt några gånger varje kväll men vi gör inget, och han somnar så gott som alltid om. Han har sedan sovit till 7 de här två nätterna! Vi hoppas på fortsatt utveckling åt det här hållet men vågar inte tro att det håller i sig.

Vad vi funderar på nu är om vi kan få någon form av hjälp och bollning med schemat. Han har nu 14h45min sömn/dygn. Mer tror vi absolut inte att han behöver. Ibland ser han ut som att han "stänger av" när vi är ute med honom i sittvagn på eftermiddagen, vi tolkar det som att han tar en micropaus. Han sover så gott som aldrig längre dock. Och orkar faktiskt till kvällen.

Den senaste veckan har vi dock tyckt oss se en tendens till att han är lite för pigg när det är dags att lägga på dagen. Vi kan inte skjuta på mittdagsluren mer eftersom det då krockar med mattider. Alternativet är då att lägga långluren tidigare och en kortlur på eftermiddagen.

Vad tror ni? Vilket alternativ verkar bäst? Ska vi hålla i det här schemat? Han är argare igen när vi lägger honom på dagen, kan det vara för att han är för pigg? Idag vaknade han efter 45 minuter av långluren, pigg som en lärka. Får han för mycket sömn för sin ålder nu när han har fixat två 12h-nätter?
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
lillmatte
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 11 dec 2010, 22:33
Ort: Östergötland

Re: Vilse i nattvakan

Inlägg av lillmatte »

Hej igen

Åh vad vi vacklar. Vi tycker att det är SVÅRT att få lillkillen att sova när han ska på dagarna. Nu har vi till sist bestämt oss för att prova ett annat schema.

Har någon några synpunkter på att lägga långluren "först"? Vi ska prova nu att hålla honom vaken till 11.30 och så får han sova 2h och ta kortluren på eftermiddagen.

Nån som har några synpunkter?

Och så undrar jag fortfarande över sommartiden, är det smartast att använda marginalkvarten dygnet före eller dygnet efter eller inte alls?

Sumo har sovit till 7 några mornar nu, i morse vaknade han dock i flera omgångar från 5.40 och somnade om två gånger på ramsa. Vi väckte med marginalkvart. Nu när han faktiskt har visat tendenser till att haja att kl 7 är en bra tid att sova till, ska man inte vara lite varsam med det då när vi förlorar en timme nästa vecka? Eller hur ska man tänka? Ska vi bara strunta i det?

Jag ber om ursäkt om jag uppfattas som tjatig... :oops:
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Vilse i nattvakan

Inlägg av Luvisen »

Svarar kort för jag är lite tröttis.

Långluren kan du ha på fm. Inget konstigt med det. 2 tim- jättebra. Men att han ska vara vaken till 11 är för långt. Han kommer bli övertrött och då skrika mer. Satsa på 9.30, senast 10.
Och så undrar jag fortfarande över sommartiden, är det smartast att använda marginalkvarten dygnet före eller dygnet efter eller inte alls?
:-s , jag förstår inte riktigt... Här står det hur man ändrar till exempelvis sommartid:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... idskillnad

När ni ändrar till sommartid så darra inte på manschetten. Han kommer fatta bara ni låter honom vara. För att få morgonen att fungera riktigt bra så använd inte marginalkvarten utan väck prick. För annars kan det bli snurrigt för dem och morgonsömnen kan bli mer orolig.

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
lillmatte
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 11 dec 2010, 22:33
Ort: Östergötland

Re: Vilse i nattvakan

Inlägg av lillmatte »

Igår höll vi honom vaken till 11.30. Han var trött men det gick bra. Han sov sedan 2 timmar på raken och en 20 min på eftermiddagen och har sovit bra inatt. Det var första gången på länge han fixade att sova hela långa dagsluren på en gång.

Idag tyckte vi att han var så trött att han fick sova 20 minuter på förmiddagen. För mittdagsluren lade vi honom kl 12 och han vaknade efter prick 30 minuter. Han kan ju omöjligt vara pigg nog men vill inte somna om trots ramsningar och tillrättalägganden med en buffning. Han blir ledsnare och ledsnare och snart tar vi upp honom eftersom det här inte på något sätt är vila för honom. Han är för stor för vagnen nu och ligger i sin säng, så vi kan inte vagna honom.

Om vi lägger långluren först får vi inte ihop schemat med mattiderna. Ska han sova länge redan vid 9.30 får han inte lunch förrän tidigare 11.30 och det känns sent?

Problemet med vårt förra schema var att vi hade svårt att få honom att somna redan vid 9.30. Han sov gott när han väl somnade men nästan alltid för kort. När han skulle sova mittdagsluren vaknade han efter 30 eller 55 minuter. Han fick alltså aldrig hela sin dagssömn. Därför ville vi ta bort förmiddagsluren så att han får sin långa sammanhängande sömn, som vi tänker att han ska behålla ett tag.

Vi har svårt att se att han ska kunna sova långt före kl 10. Då blir mattiderna också jättekonstiga. Han måste tex äta lunch 9.30, alternativ 12 för att det ska funka. Känns för tidigt eller för sent.

Vi diskuterar och diskuterar och har svårt att hitta något förslag vi tycker känns bra.

Att darra på manschetten vad gäller tidsomställningen blir svårt att undvika när vi inte vet hur vi ska göra. Ska vi göra precis som vanligt eller ska vi ta till marginalkvartar? Och i så fall hur? Länken handlade väl mest om längre tidsomställningar? När han nu börjat visa tendenser att sova till 7 med uppvak före känns det som att vi inte bör börja väcka honom en timme tidigare. Eller tänker vi helt knasigt?

Vårt problem har nog hela tiden varit att vi har svårt att få honom att somna om när han vaknar på dagen. Själva insomnandet har alltid funkat jättebra, han har löst det själv och somnat på egen hand. Men när han vaknar står vi handfallna.

Nu vet vi inte hur vi ska göra. Vi har tappat redskapen och tänket och behöver lite stöd. Göra om, göra rätt?
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Re: Vilse i nattvakan

Inlägg av Emma80 »

Hej! Har ni infört ramsan på dagen? I så fall är det ju den ni kan ta till vid uppvaknanden dagtid också. Om ni är ute med vagnen så gör folk lite olika, jag har täckt för vagnen och vagnat om det har skarvats mitt i sömnpasset, inte ramsat för jag känner mig inte bekväm med det ute på stan.

Jag tror det är alldeles för länge att vara vaken ändå till 11.30, ag hade satsat på att ge förutsättningar att sova efter 2 h vaken på morgonen och var inte för otålig, ge det en vecka! Och sen en långlur vid lunch. Vissa har långluren först men det verkar ju inte aktuellt för er om han är så pigg på förmiddagen. Men som det står mycket i andra trådar, övertrötthet kan yttra sig på samma sätt så var vaksam! Han är trots allt inte så gammal.

Vad gäller maten så kan jag bara gratulera, måste vara skönt att slippa truga. Bara mata på. Hade det varit mitt barn hade jag matat tills det sprutar ur öronen och varit glad åt hans aptit! Mysigt att få laga till en så hungrig liten person.

Vad gäller sommartiden brukar vi dela upp den så att vi skjuter en kvart åt gången varje lur, då blir det inte så stor förändring. Kommer säkert skrivas mycket på forumet om det nu när det närmar sig, finns massor att söka på om du Googlar site:www.annawahlgren.com sommartid

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
lillmatte
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 11 dec 2010, 22:33
Ort: Östergötland

Re: Vilse i nattvakan

Inlägg av lillmatte »

Tusen tack för svar!

Vi ramsar när vi lägger honom dagtid. Men jag får en känsla av att ramsan ändå inte satt sig eftersom han inte accepterar den när han vaknar. Vi har kört med ramsa vid dagsuppvak sedan januari, innan dess vaknade han aldrig upp på sina dagslurar. Sov som en klocka. Hursomhelst har vi ramsat oss blåa för att få honom att somna om. Som mest har vi hållit på uppemot 60-70 minuter med vad vi tror är rimliga pauser och enstaka korta korta vagnanden till lugn. Känns alldeles för länge. Och plågsamt, både för honom och för oss. Inte precis som att vi betingar honom till något "gott" när vi gör så? Hm. :?

Vi har försökt att få honom att sova förmiddag både 2 och 2,5h efter vakentid. Det är oerhört svårt. Han är snorpigg :shock: Det har börjat bli uppemot 15-20 minuter av skrik trots att vi gjort på exakt samma sätt som alltid när vi lagt honom. Han har varit pigg och glad och blivit störtförbannad när vi lagt honom. Till sist somnar han av utmattning :( Därför har vi försökt förlänga tiden till första luren för att försöka. Det innebär lite pussel med mattiderna. Vi har ett schema nu vi ska försöka köra på minst en vecka, sen får vi se. Om han verkar vakna upp oftare på nätterna får vi förutsätta att han är övertrött och göra om schemat igen.

Jag förstår att han egentligen inte "borde" vara pigg, men vi kan inte tolka hans beteende på något annat sätt :-k

Ska googla på sommartidsomställningen, tack för tipset! Svårt att hitta här på forumet när man söker "vanligt", tycker jag men jag är kanske kass på det :wink:

Tack för orden om maten. Försöker tänka så jag också :) Jag som aldrig gillat att laga mat njuter av att få göra mat till lillkillen och se honom sluka den med makalös aptit. Jag njuter så länge det varar!
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"