Hej
Nu är det ett tag sedan jag varit här, men nu ska jag försöka svara på några frågor som har kommit.
Glenn Doman nämns aldrig i vetenskapliga sammanhang. Det har jag både noterat och undrat över i snart tio år.
Jag tror det är för att Doman har rätt, och det är många som vet det. Men erkänner man att Doman har rätt, då erkänner man samtidigt att det man har lärt och det man står för är fel. Då är det lättare att inte erkänna och anerkänna. Jag tror många, många fackfolk tänker så om AW.
Sedan är det så att Doman (och AW) har mycket empirisk bevis för det de hävdar. (
Empiri innebär att en slutledning är grundad på erfarenhet. Empiri bygger på vetenskapliga undersökningar av verkligheten, iakttagelser och experiment och därav gjorda erfarenheter, snarare än på i förväg uppställda teorier eller filosofiska resonemang.) Men i vetenskapliga sällskap tycks inte det hålla med endast empiri.
Doman och AW opererar på egenhand. De är inte knutna till utbildningsinstitutioner av något slag.
De håller sig alltså inte till mallen över hur saker ska göras, och det är argument jag ofta stöter på när jag letar efter varför Doman och AW inte tas riktig på allvar.
Men med kunskapen jag har var det inget nytt i TV-programmet om hur barn lär sig språk. Doman har lärt mig detta. Att helheten kommer före detaljerna, det har jag pratat om i det här forumet i flera år nu, och Doman har gjort det i snart 50! Barnen läser ord. Inte bokstäver. Barnen ser mängd. Räkna kommer sedan. Use it or loose it är heller inte nytt. Jag tror det är två år sedan jag berättade om japanske barn som inte längre kan skilja på R och L, men som kunde det när de föddes. Visa saker, och säg vad de heter. Barn lär sig hur snabbt som helst. Även det vi inte säger rakt ut, det listar de ut. Som vad figuren hette... Och som ni ser när ni inte förklarar varken plus eller minus, eller småorden är och liknande. Barn listar ut. Barn kan, och det här vet forskare om. Jag är uppriktigt förvånad över att det inte uppmärksammas mer, och jag är förvånad över att interesset är så litet. Min blogg har mindre än 10 fasta läsare. Hade jag haft en bebis i dag hade jag slutat jobba, och kört fullt program hela dagarna. Men det är mycket få som tänker så.
Krisse: Byt till svart. Rött är viktigt i början, för rött är en stark signalfärg. Men efter ett tag går det bra att byta.
Låt henne skriva! Men håll er till programmet annars. det hon listar ut själva ger er en pekpinn till hur smart hon är. Lilla hjärtat...