Syskon

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
StinaB

Syskon

Inlägg av StinaB »

Hej!
Jag undrar i vilken ålder det är bäst att få syskon? Jag har hört någonstans att första barnet helst ska ha fyllt 2 år för att annars kunde det vara dåligt för första barnets jagutveckling. Är det något som ni erfarna flerbarnsföräldrar känner igen? Det finns så många olika aspekter när det gäller att skaffa syskon. Vi vill att syskonen ska ha roligt av varandra men också hinna ha tid för det första barnet innan det får konkurrens. Tacksam för tips i frågan.
Stina B
Mamma till Elias f?dd i november 2003.
Anna m. Alva och Elsa
Kontakt:

Hej hej!

Inlägg av Anna m. Alva och Elsa »

Jag har en liten Alva född 021220 och en Elsa född 040824, dvs Alva var 20 månader när Elsa föddes.
Alva äääälskar sin syster :heart:
Jag undrar om det någonsin funnits en stoltare liten tjej :wink: .
Jag trodde att hon kanske skulle bli sotis eller känna sig bortglömd när syrran kom och tog plats och uppmärksamhet men icke alls.
Hon pussar och kramar Elsa HELA tiden och säger små söta saker till henne som: Avva äskar dig Essa, Avvas stumpa, Avvas dumma(gumma), Essa fin tjej, gulligt va? :heart:

Det var jobbigt för mig och pappan däremot.
Att vara höggravid med en liten som krävde så mkt uppmärksamhet, passning, lyft och blöjbytning var lite krävande och detsamma när lillflickan var nyfödd.
Ett ständigt dåligt samvete för den "stora" som var van vid att få så mkt tid.
Inte för att hon verkade bry sig nämnvärt men för att jag slets mellan känslan av att vara Alva otrogen och att älska den nya så oerhört.
Kanske för att det är så overkligt att kunna älska lika mkt en gång till attd et blev overkligt.
Men det har väl inte med idealåldern att göra egentligen, så känns det väl oavsett.
Hade det bara gällt mig själv så hade jag nog med facit i hand väntat ett år till kanske men när jag ser till mina barn så ångrar jag inte en sekund att det blev så tätt, de kommer att ha så roligt.
Men det är väl kanske för att hon reagerade som hon gjorde.

Nu har jag svamlat nog :lol:
Mamma till Alva 021220 och Elsa 040824
P?b?rjade kuren 041214. Hasade mig upp ur vagntr?sket 041221:)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Dåligt för första barnets jagutveckling :?: :!: Ja, mycket ska man höra... innan öronen trillar av :roll: Min mellankull på tre barn föddes inom loppet av mindre än två år. Har väl aldrig sett starkare "jagutvecklade" barn (medelålders nu :D ). De håller ihop som ler och långhalm och är alla suveräna människor i alla avseenden. Jag tror små barn kommer när de vill komma :!: Om vi nu inte hindrar dem... :shock:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
br

Inlägg av br »

hej
vi har två år och 363 dagar mellan vår barn ( kändes mycket med tre år emellan :D ) och det fungerar utmärkt!
Jag tror att man inte kan säga vilken tidpunkt som är den "bästa". Vi har kämpat ( eller hur man nu ska uttrycka det) för att få våra barn och trots att "alla" säger att det är synd om dem för att de är födda i december ( två decemberbarn :shock: ) och vi gärn afått barnen tätare så är det ju så att det inte är så enkelt att bestlla barn exakt när man vill att de ska komma!

Det går att älta fram och tillbaka, hitta för och nackdelar med tätt/glest mellan barn osv.

Men om man vill ha fler barn så är det bara att köra.

Jag tycker personligen att det var bra att den stora tjejen var tre år när hon fick lillebror, för hon klarade av en massa saker själv (som att klä påsig vinteroverallen osv) men jag har vänner om har mindre än två år mellan sina barn och dessa barn är bundis och bästisar

Nä, tänk inte för mycket på vad som passar bäst för utan var glad för de barn barn ni kan få, när de nu behagar "dyka" upp
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag har 15 månader mellan 1:an och 2:an - 21 månader mellan 2:an och 3:an. Fungerar hur bra som helst!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"