Råd och tips sökes för mat till en snart 3 månaders bebis

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
alfsmamma
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 15:10
Ort: Stockholm

Råd och tips sökes för mat till en snart 3 månaders bebis

Inlägg av alfsmamma »

Hej kära forum.
Det känns så bra att vara här igen. Forumet betydde extremt mkt för mig för min första son.

Nu är det dags för rutiner och få lite ordning på torpet för min snart 3 månader (han blir 3 månader 15:de februari)

Jag behöver lite vägledning och tips och råd, mitt BVC är precis som förra gången KATASTROF. Jag frågar, frågar och frågar och får inga som helst råd. Det känns helt galet att det ska behöva vara så 2011, inget har hänt på 5 år...

Min Nils äter ersättning. Sedan han var 3 veckor på heltid.
Det var trassligt i början, mycket magont, kräk och knorr av alla typer av ersättning. Nu kör vi Semper Lemolac (från nyfödd)
Inga nappflaskor var bra, de läckte, rann hit och dit och det kändes hopplöst. Nu kör vi Dr Brown med napp från 3 månader (för den för nyfödda fick han inte ur något ur alls)

Han äter på följande tider:
ca 06,30 - 07
ca 10 - 11,30
ca 13,30 - 15,30
ca 17,30 - 19,30
Nattning 20 efter bad och mys
Påfyllning 22 (när jag går och lägger mig)
Nattmat ca 03 eller 04

Sovet varierar och jag försöker få in rutiner och kollar hur "han vill ha det"
Sammalagd sömn är ca 16 timmar per dygn.

Nu till mina frågor...

* Jag upplever att han äter väldigt lite mängd.
* Första inmatningen så får vi i mellan 100 - 130 ml.
* Vid påfyllning så får vi i 30 - 50 ml. (men det är inte alltid, utan mer undantag än en regel)
* Han blir trött och disträ när han äter. Han tappar helt fokus efter ca 100 ml. Dom sista skvättarna får man lixom lura i honom och hans huvud ligger inte still. Han blir helt ofokuserad på att äta. Vi sitter alltid på ett lugnt ställe när han äter, om vi sitter i miljö meed tempo så äter han ingenting alls.
* Om vi inte når minst 150 ml så blir natten helt stökig, ganska självklart med tanke på att han inte får i sig tillräckligt på dagen.

Frågor:
Är Lemolac mer lättsmält?
Kan man börja med Lemolac från 4 månader redan vid 3 månader?
Kan man börja med någon smakportion på 13,30 målet t.ex? Potatis eller skrapad banan?
Tips på andra flaskor? Kan det vara flaskan som gör att han tycker att det är "tråkigt" att äta?


Någon som har några tips?

Kram
Mamma till två pigga och glada söner,2005 + 2010
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Råd och tips sökes för mat till en snart 3 månaders bebi

Inlägg av Tetz »

Hej alfsmamma! :D
alfsmamma skrev:* Jag upplever att han äter väldigt lite mängd.
* Första inmatningen så får vi i mellan 100 - 130 ml.
* Vid påfyllning så får vi i 30 - 50 ml. (men det är inte alltid, utan mer undantag än en regel)
* Han blir trött och disträ när han äter. Han tappar helt fokus efter ca 100 ml. Dom sista skvättarna får man lixom lura i honom och hans huvud ligger inte still. Han blir helt ofokuserad på att äta. Vi sitter alltid på ett lugnt ställe när han äter, om vi sitter i miljö meed tempo så äter han ingenting alls.
* Om vi inte når minst 150 ml så blir natten helt stökig, ganska självklart med tanke på att han inte får i sig tillräckligt på dagen.
Det där kunde varit jag som skrev för två år sedan... :wink: Det som blev lösningen för oss var att rapa bebis ofta (minskade kräkningarna, mer mat gick ner) och att byta ätposition när det började ta emot lite. Min dotter blev uttråkad så fort hon inte längre var jättehungrig, och då var det TRIST att äta även om det behövdes för att klara schemat och natten. Ligga ner och äta var inte att tänka på, men om hon fick sitta i babysittern eller om vi gick runt med henne så gick det bra. Även att ha på TVn och ha henne i knät... 8-[ De flesta problem gick dock över efter att hon började äta mat vid fyra månader.

Lemolacen körde vi aldrig, så den kanske någon annan kan mer om? Det jag vet är att alla BVC har en pärm med detaljerad information om varenda ersättningssort som existerar i Sverige. Den där pärmen tar de inte fram i första laget, utan först om du ställer väldigt komplicerade frågor. Jag blev rätt förbannad över att det finns så bra info utan att man som förälder får ta del av den, trots att det inte finns någon amning att rädda. Hade jag varit mitt vanliga jag hade jag begärt ut hela pärmen med hänvisning till offentlighets- och sekretesslagen :mrgreen:

Hur som helst, testa att byta position när det ska trugas men var uppmärksam på den där lätt äcklade minen som betyder att han faktiskt är tokmätt. Sedan ser det lite tätt ut mellan målen efter lunch... Jag fick bara i dottern 200 ml om det var minst tre timmar sedan hon ätit, kanske kan det vara en del av pusslet?
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Regnbågsmamma
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 22:34
Ort: Skälby/Stockholm

Re: Råd och tips sökes för mat till en snart 3 månaders bebi

Inlägg av Regnbågsmamma »

hej!

Vår Esther som nu är precis 4 månader äter Sempers ersättning för 4månader (vi började med den för ung 3-4veckor sen ;) ) Hon har fått ersättning från början och vi använder bara MAMs, för att minska riskerna att hon får i sig luft. (det ska ha nån funktion som ska göra att de inte sväljer luft, men vad vet jag) Hon har ätit ett bra tag nu ersättning gjord på ca 220ml. Ibland äter hon upp det, ibland inte.. oftast får man ge det sista efter en liten stund, när vi lekt (läs tittat på storesyrran). Jag tror inte det e mängden som e superviktig, alla e ju olika. Men försök truga!

När det gäller ställning så föredrar jag den när jag sitter/halvligger och Esther sitter lutad mot mina knän. Då har vi ögonkontakt, om vi vill. Har du testat den varianten? Sen fungerar även den när hon ligger på golvet och får titta på syrran...

Lycka till! Vi har börjat med ett fast schema först den här sista veckan (är inne på första natten av kuren!) men schemat har vi successivt arbetat fram den sista månaden, allt efter hur Esther har visat att hon vill ha det. Så här ser vårt schema ut:
7 morgon och ersättning
8 lite gröt
9-9.45 sova
11 ersättning
12-12.45 sova
14 ersättning
14.45- 15.30 sova
17 ersättning
18.30 kvällsslurk (gröt eller ersättning)
19 sova

äta på natten har hon inte gjort de senaste 3månaderna! Mkt mat på dagen, ingen mat på natten.
Vaknar hon på natten får hon napp, igen o igen om det behövs. Tja fram tills i natt då =P~

Kanske kan vårt schema hjälpa något, och LYCKA TILL!!!
Mamma till Mira 081116 Kurad 090409 5mån <3
och Esther 101002 Kurstart 110204 4mån <3
Regnbågsmamma
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 22:34
Ort: Skälby/Stockholm

Re: Råd och tips sökes för mat till en snart 3 månaders bebi

Inlägg av Regnbågsmamma »

hej igen, ville lägga till lite:
Vår Esther kräks oxå, både efter ersättning och gröt, storasyster Miras kräkningar började AVTA vid 8månaders ålder, så vi lider bara igenom det hela.

Ganska länge har vi behövt lägga in 5minuters lur innan läggning kl. 19, var inte rädd för dessa små lurar, de kan göra under om bebis e för trött för att äta. O att lägga 20min för tidigt e heller ingen fara förens ni kurat (om ni vill göra det givetvis!)
Mamma till Mira 081116 Kurad 090409 5mån <3
och Esther 101002 Kurstart 110204 4mån <3
alfsmamma
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 15:10
Ort: Stockholm

Re: Råd och tips sökes för mat till en snart 3 månaders bebi

Inlägg av alfsmamma »

tack för goda råd.
smålur är införd. och jag har testat att mata i annat läge på honom. och det funkar kanon.
nu håller vi på och tragglar med schemat så vi kan hitta "hem" till bra rutiner på matningen.
hungrig kille;-)

tack igen. det är så skönt att få bolla lite.

jag har dessutom äntligen hittat rätt flaska och kombination på napp/flaska.
Det blev en Bred Dr Brown och en MAM napp.
jag har testat så många flaskor och nappar nu så kostnaden är som en hel månadshyra. förskräckligt. :oops:
Mamma till två pigga och glada söner,2005 + 2010
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"