Någon som har syskonvagnen Babyjogger City Select?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
MammaNina
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 04 maj 2009, 19:39
Ort: Stockholm

Någon som har syskonvagnen Babyjogger City Select?

Inlägg av MammaNina »

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av denna syskonvagn? Vi är på väg att köpa en (ny och svindyr, finns ej på Blocket än...) men är rädd att göra en dumhet :?

Den verkar supersmidig, har en stor liggkorg där bebisen kan breda ut sig på mage och en bra sittdel åt "stora" flickan (19 mån när bebisen kommer). Båda delarna kan vändas åt båda håll, byta plats och allt vad man vill. Jag tänker att jag kan ha liggkorgen närmast mig som på en vanlig vagn, och så får N sitta bakom, vänd mot mig. Vi har testat i affären och vi ser varandra bra då, hon och jag, över suffletten på liggdelen. Det enda som INTE går, är att ha hennes del framåtvänd i det läget. Men även om hon numera är van vid att färdas framåt (vi använder nu enbart en sulky, sover gör hon aldrig i vagnen) så känns det som om det är viktigare för mig att kunna ha ögonkontakt när hon sitter förhållandevis långt bort från mig vilket blir fallet i den här syskonvagnen.

Hade det varit vår när bebisen föds hade vi struntat i syskonvagn och köpt en ståbräda istället. Men jag vet inte om jag pallar det i snö och slask! Dessutom bor vi i centrala Stockholm och när vi måste promenera genom trafikerade områden vill jag forsla barnen snabbt. Då finns det inte utrymme för det utforskande av miljön som N:s promenader innebär, jag måste ha en vagn att sätta henne i.

Tacksam för synpunkter!
PS Bred vagn har jag uteslutit pga smala trottoarer, bussar, dörrar...plus att liggkorgen på t ex Urban Jungle är smalare än City Select. Inget för en magsovare, tänker jag.
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Inlägg av Sofies mor »

Hej!
Jag har ingen erfarenhet av syskonvagnar, men vill slänga in en annan fundering. Eftersom problemet verkar vara de första 2-3 månaderna med snö och slask är ju en möjlighet att använda bärsjal som transportmedel till den lilla, och låta den stora sitta kvar i vagnen, och sen satsa på ståbräda när det börjar våras.
Ett billigare alternativ, men det beror ju förstås på hur och när ni använder vagnen.
Så tänkte iallafall jag lösa transporterna när tvåan kommer, men då bor jag i en småstad och använder sällan vagn till min stora flicka (som är lite äldre än din stora).

/Sofies mor
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
LPK
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 13:18

Inlägg av LPK »

Hej!
Vi har en city select och är supernöjda med den! Bästa tänkbara syskonvagnen!
Smart med alla kombinationsmöjligheter och mycket packutrymme under vagnen, samt väldigt smidig att packa ihop i bilen t ex.

Enda negativa jag kan komma på är att det är väldigt lite benutrymme för dem när de sitter mot varandra i sittvagnarna, nu på vintern när man har åkpåsar och filtar.

Tror att den är ett smart köp trots att den är dyr. Eftersom den är så pass ny på marknaden kommer den gå att sälja dyrt i andra hand när man inte behöver den längre då de knappt finns sådana att köpa i andra hand.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Hälsn Anna
Mamma till Klara född 100327 (kur startad 21 okt 2010) och Julia född 070923 (kur startad 5 jan 2011)
MammaNina
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 04 maj 2009, 19:39
Ort: Stockholm

Re: Någon som har syskonvagnen Babyjogger City Select?

Inlägg av MammaNina »

Hej Anna!

TACK för ditt svar, som jag såg först nu!! Blev aldrig informerad via mailen om att jag fått svar, tyvärr.
Vi köpte i alla fall en City Select, och är supernöjda. Jag håller med dig, den är smidig och väldigt praktisk. Det enda som inte är optimalt är när man ska vagna bebisen - den har inte samma gung som vår gamla Emmaljunga :wink: (som vi tyvärr gjort oss av med)!

Tack igen!
Hälsn Nina
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Någon som har syskonvagnen Babyjogger City Select?

Inlägg av lilla mia »

hej!

vi har också en city select! också mycket nöjd. men håller med om att den är stel att vagna... men du låser väl framhjulen när du ska vagna? att vagna med roterande framhjul går inte- som du säkert märkt.

har ni nån hängpåse på handtaget? jag kan sakna det. vill gärna ha plånbok och mobil närmare till hands än under vagnen. men tycker det verkar svårt att få dit en sån. när liggdelen är högst upp.

om du har liggdelen längst fram så kan du ju ha stortjejen framåtvänd och du kan ändå se bebis framför henne.

kram lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
MammaNina
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 04 maj 2009, 19:39
Ort: Stockholm

Re: Någon som har syskonvagnen Babyjogger City Select?

Inlägg av MammaNina »

Hej lilla Mia!

Javisst, framhjulen låser vi när vi vagnar. Men det blir inte det där riktiga gunget...fast nu funkar vagningen bra ändå, lillen har lärt sig vad den betyder :). Mitt stora problem nu är att han nästan har vuxit ur liggdelen, och han är bara 7 veckor! Sen får vi ha honom i sittdel också :shock: och då blir det verkligen svårt att vagna!

Jag har alltid hängande skötväska på vagnen, det går jättebra trots att liggdelen är närmast mig! Har inte testat att ha bebisen längst bort från mig, det känns nervöst- jag är lite hönsmamma :lol:. Snart vågar jag kanske!
Ha det bra!
Kram Nina
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Någon som har syskonvagnen Babyjogger City Select?

Inlägg av lilla mia »

hej!

jag insåg också idag att min kille i princip är lika lång som liggdelen. iaf med overall på. har du testat att ha din lille i liggdelen? funkar det bra? dem är ju mer skyddade mot väder och vind i liggdelen och jag hade ju tänkt att han skulle få plats i den till det blir varmare ute. men nu börjar jag bli tveksam....

kram kram.
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
MammaNina
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 04 maj 2009, 19:39
Ort: Stockholm

Re: Någon som har syskonvagnen Babyjogger City Select?

Inlägg av MammaNina »

Nej, jag har inte testat sittdelen för den lille. Jag tänker använda liggdelen så länge det bara går...men han stöter redan i med fötterna och "sparkar ifrån" :lol: Nu när det är så kallt (14 minus idag här i Sthlm) vill man ju ha kraftig vaddering i vagnen också. Han får bättre plats om han ligger på rygg, men då sover han klart sämre :( .

hälsn Nina
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"