Blir inte lugn!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hanna
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 21:37
Ort: Ume

Blir inte lugn!!!

Inlägg av Hanna »

Har sedan en tid tillbaka fått mina barn att somna in till natten mha kuren.
Dagarna har schema. Båda barnen sover ca 2 - 2½ h på dagen och jag vill helst att de sover mellan 19 till 07.
Flickan sover hela natten, ibland får jag t.o.m väcka henne.
Mitt problem är pojken. Han somnar själv och utan problem.
Efter ca 1-2 h så vaknar han och är ARG och mycket trött. Jag försöker med ramsan - glöm det - ingen effekt. Jag försöker få honom lugn mha buffande = han blir om möjligt ännu argare...
Jag vill inte ge honom vatten/mat/napp eftersom jag vet att han inte behöver det. Till slut måste jag ta upp honom annars vaknar till slut hans syster och blir jätteorolig alt. yrvaken och glad/jollrig.
Så, jag tar upp honom, pratar lite lugnt och lägger ned honom så fort han tystnat och blivit lugn, jag berättar vad jag gör osv och han lägger sig ner utan protester och somnar lugnt.
Detta kan upprepas 2-4 ggr under kvällen, med sista gången kanske runt 01. Sedan sover han hela natten framtill morgonen. Ibland vaknar han vid 4-5 men somnar oftast om efter lite ramsa/buff.

VARFÖR vägrar han låta sig lugnas så att han kan somna in?

Jag har försökt som längst med buffandet i 25 min (han skriker alltså hela tiden och låter endast huvudet falla till kudden under någon sekund - jag orkar inte trycka ner huvudet/kroppen pga handledsskeda) men alltså utan resultat.
Jag gissar att jag måste dela på dem - att de får sova i olika rum, men det känns jättetrist för de somnar ju så tryggt i varandras glada sällskap. Sängarna står i vinkel mot varandra.
Tips, råd och erfarenhet önskas!
/Hanna
Mamma till Irma & Arvid f?dda maj -04
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"