Några frågor om SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Re: Några frågor om SM

Inlägg av LindaVega »

...eller så är han övertrött när han läggs. Efter en period med tidiga mornar ligger han ju lite minus totalt sett.

Försök lägg 15-30 min tidigare några kvällar och se vad som händer. Om de är för trötta när de läggs hamnar de i djupsömn allt för tidigt och känner sig utsövda där på morgonkvisten. Tycker för övrigt att ni har helt rätt strategi på morgonen. Det är (allt för) lätt att hamna i diverse träsk (och det vet du ju) Så lite aktivitet som möjligt, ev en pangramsa som upplysning.

Vi har ju haft följetong med tidiga morgnar, men just nu (peppar..peppar [-o< ) sover vår kille till morgon, ofta vaknar han till en stund vid 05.30 och snackar, men somnar om och ligger iaf tyst till klockan ringer.

Kram :heart: Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Nemita
Inlägg: 719
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 22:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Några frågor om SM

Inlägg av Nemita »

Ja, det är ju en möjlighet förstås. Men samtidigt känns det en aning osannolikt. Vi har minskat dygnssömnen i steg och stannat i minst en vecka med det nya, kortare, schemat vid varje minskning. Inget upplägg har förändrat hur han sover på morgnarna. Det fungerade bäst just efter att vi landade på det schema vi har nu, men det har alltså inte riktigt satt sig. Å andra sidan låg den "extra" sömnen i hans förra scheman på förmiddagen och att lägga lite tidigare hanterar ju möjlig kvällströtthet. Och han är ju en liten tröttis. Men är det rimligt att lägga så att natten blir 12,5h? Ska man tänka det som en "kur", dvs något man gör en period för att jobba upp sömnbuffert, eller är det rimligt att ha så lång natt mer permanent?

Det som känns besvärligast är att när man väl inte verktygar längre så kan man liksom inte göra mer förutom att fila på förutsättningarna. Man kan inte backa (för man har ju redan slutat verktyga) och man vill ju inte börja verktyga mer, helst. Inte jätteproblematiskt, förstås, men lite lurigt.

En annan variant är väl att börja pangramsa igen, vid första pip, lite mer systematiskt. Ifall han undrar om det verkligen är natt än... :) Men jag är inte så sugen på det.

Nätterna är bra i övrigt i alla fall. Nu när han kan vända sig själv så sover han lite hur som helst och vaknar i princip aldrig före sex. Men det vore skönt att få en lugn period innan det är dags för åttamånaderskarusellen... :lol:

Skönt att era nätter är bra (just nu) i alla fall. Hoppas det fortsätter! :)

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Re: Några frågor om SM

Inlägg av LindaVega »

Jag tänker mer att han är övertrött eftersom han får för lite sömn totalt sett pga tidiga morgnar. Ond cirkel. Bättre att kompensera missad sömn genom att lägga tidigare på kvällen än att utöka sömn på dagen (min erfarenhet iaf)

Jag hade sett det som en "kur" och inget permanent. Några kvällar för att se vad det ger på morgonen. Blir det inte bättre hade jag backat. Kan ju vara värt att testa.

Tidiga morgnar är ju ett gissel och svårt att veta vad de beror på (för mkt sömn, för lite sömn) Tycker inte heller att ni ska börja dra igång underhållning, särskilt inte då han faktiskt somnar om ibland. Då KAN han ju sova på morgonen. Gäller bara att överbrygga det där så han somnar om fortare vid ev uppvak och då är det nog bara att nöta på i samma spår som nu. Om inte storebror störs hade jag inte varit rädd att stoppa in propparna och sova vidare själv.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Re: Några frågor om SM

Inlägg av LindaVega »

Hur går det ?

:heart: Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Nemita
Inlägg: 719
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 22:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Några frågor om SM

Inlägg av Nemita »

Hej igen!

Oj, jag ser nu att jag inte svarade på ditt förra inlägg, LindaVega. Sorry!

Jag har ramsat lite mer de senaste dagarna. Inte före femtiden, men när han vaknar mellan 6 och 7. Jag tycker att han somnat om lite snabbare med hjälp av ramsan än utan. De senaste nätterna har sett ut så här (ungefär, för mitt minne är som en fiskmås...):

Natt1: Sov till ca 6, pangramsa, somnade om direkt och väcktes 7.
Natt2: Uppvak vid 4 som han klarade själv (det får han i princip alltid göra den här tiden). Sov till 7 och väcktes.
Natt3: Uppvak vid 4. Sov till ca 6. Pangramsa, tyst. Uppvak + pangramsa + tyst i 2-3 omgångar till.
Natt4: Sov till 6.40. "Väckning" inom marginalkvart vid 6.50. Blev inte ledsen.
Natt5: Uppvak vid 2 och 4 som han klarade själv. Sov till 6.40. Väckning som dagen innan.

Skillnaden mot förra veckan är att han somnade om Natt1 och att han sovit till efter 6.30 ett par nätter istället för till ca 6. Bra trend, tycker jag. Jag tänker precis som du, Linda, att om inte storebror stördes skulle jag bara vänta ut lillen. Vid 4 tror jag inte att storebror vaknar, men vid 6 gör han det absolut. Han brukar ofta vakna tidigt och ligga och vänta på klockan. Ofta pratar lillebror dock väldigt tyst och då är det nog mer jag som störs än någon annan... Jag vet inte ens om han är vaken själv.

Nåja, han håller just på att lära sig krypa och jag tror det är ett par tänder på gång, så om han har lite extra att filura över mitt i natten så är det väl hans ensak. Jag tror jag ska fortsätta med pangramsa på morgonen efter 6 men i övrigt bara försöka sova genom det. Jag har hört att det går över innan tonåren. :lol:

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Nemita
Inlägg: 719
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 22:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Några frågor om SM

Inlägg av Nemita »

Vi har förresten lagt honom lite tidigare på kvällen också, ungefär en kvart. Svårt att veta men det kanske har hjälpt lite. Han är rätt kinkig på dagarna generellt (krypningsfrustration, tror jag) så det är svårt att bedöma om han är trött egentligen.

Kram igen! :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Re: Några frågor om SM

Inlägg av LindaVega »

Låter som att ni är på rätt väg. Det är ju omsomnande som är nyckeln. Kanon att han kan somna om efter 6

Det är ju massor som händer runt sex månader. Spännande men stundtals frustrerande. Kommer ihåg att jag fick sitta mycket på golvet med storebror när han höll på med krypning.

Själv fortsätter våra lugna morgnar. Och knasigt nog känner jag mig stressad över att vi inte har satt ramsan än. Han har hittat tummen. Imorse var han vaken men helt lugn (tummen i munnen) när jag kom in. Gulligt.

:heart: Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Nemita
Inlägg: 719
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 22:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Några frågor om SM

Inlägg av Nemita »

Jo, helt klart rätt väg, men om jag ska vara lite pessimistisk så känns det som om vi har varit på rätt väg i sisådär tre månader snart... :lol: Somna om efter kl 6 har han gjort sen i början av december och gör fortfarande, kanske 50-70% av morgnarna. Det är därför det känns så svårt att komma ända in i mål, han gör redan allt som man brukar säga behövs för att få till hela nätter. Men jag ska inte säga att det är ett stort problem heller. Det löser sig så småningom, som sagt. :)

Ja, när det gäller krypninge har han varit väldigt arg och irriterad, men sen i går tar han sig framåt à la larv med mellanlandning i krypställning, så han är mycket gladare nu. Och när som helst knäcker han koden och sätter fart! :)

Skönt att det går bra för er. Och så otroligt gulligt med tummen! Jag känner som du när det gäller ramsan, det är nog därför jag inte har pangramsat på morgnarna. Men nu låtsas jag att den fungerar och han verkar gå på det. :mrgreen:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Re: Några frågor om SM

Inlägg av LindaVega »

Ja visst är det irriterande när man nästan är i mål. Om man nu ska uttrycka sig så när det gäller små barn. Jag förstår ändå hur du menar. Och inget jätteproblem om han ändå lyssnar på ramsa och kan somna om. Storebror vänjer sig säkert vid snack på morgonen så småningom. Våra barn kan väcka varandra ibland, men kan lika gärna sova sig igenon diverse. T ex brukar Malte gå upp och kissa runt 5.00 ungefär var tredje-fjärde natt. Det låter när han öppnar dörr mm. Vega sover som en gris ändå. Han går tillbaka och somnar om själv också efter det. De dagar vi är lediga studsar Malte upp av väckarklockan, men Vega brukar få väckas ibland.

Imorse fick jag äran att ramsa. Liten O vaknar 5.40 och istället för att bara snacka och sedan tystna så jobbar han upp sig. Jag går in runt 6.00, lägger tillrätta, solfjädrar kort och går ut med ramsa. Tvärtyst. Väcker sedan i vanlig ordning. Me like.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"