Elias och SM-3:e gången gillt?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LindaVega

Re: Elias och SM-3:e gången gillt?

Inlägg av LindaVega »

Vi hade en hel del skarvar på förstaluren i en period. Det jag märkte var att det brukade ta mellan 10-20 min till ett omsomnande OAVSETT vad jag gjorde. Vet att fler har den erfarenheten. Ofta lät han ARG snarare än ledsen, vilket jag tolkade som att han inte fick fatt i sömnen igen. Verktyga inte för mycket alltså. Några vagndrag och skak och sedan GÅ. Kan behövas några omgångar, men fastna inte vid vagnen.

Vår skarv försvann helt plöstligt över en natt och har inte kommit tillbaka. Det enda annorlunda vi gjorde var att lägga även den luren utomhus.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

vad konstigt det blev. susans inlägg hamnade med min signatur och mitt senaste meddelande försvann?

jag har tappat ledningen- jag är osäker- inte undra på att saker och ting inte fungerar här hemma. lillprinsen styr och får som han vill... :oops: :(

så här ser dagarna ut ungefär:

07 godmorgon ammas
08 ersättning
08.30 sova 45 min-1 timme. somnar fint i bilstolen med napp. väcker när vi kommer hem från dagis.
ammas igen när han vaknar
10.45 ersättning nan2 så mycket som går i för att eliminera skarvningen.
11.15-13.15 sova ska sova 2 timmar här. det blir 45 minuter sen uppvak, somnar oftast om och sover 45 till. aldrig 2 timmar.
således vaken från ca 13. ammas igen. åker till dagis 13.45. han somnar nån gång under hämtningen i bilstolen och det blir 20-45 minuters sömn.
ger ersättning vid hemkomst. eller så drar jag ut på det och ger vid 15.00 för att han ska vara mätt vid nästa sovnig.
somnar mellan 15-16 beroende på om han tagit sig en lur vid hämtningen och de dagar de inte är hämting är han ju trött kl 15. här önskar jag att han sov 1,5 timme för han behöver sova till 16.30 eller gärna 17 för att orka vaken till 19.
jag ammar när han vaknat från sista passet och så ger vi ersättning inför natten. ibland är han för trött för att äta så då häller vi i flaskan när han somnat....

som ni ser. det är inte strukturerat här hemma alls.

jag går och tänker att när vi börjar med mat då kommer allt falla på plats. :roll:

igår kväll var jag ensam hemma och hade sån "tur" (det är så jag tänker nu för tiden) att han somnade redan kl 18.30 helt slut och med för lite mat i magen. men jag var nöjd för han skarvade inte och sov så fint hela kvällen till klockan blev 22.30. gav flaska. sen vaknade han 01.30, 03.30 och 06.30 och åt alla gångerna 15-25 minuter. kl 07 vaknade han igen och det var ju bra för då är det morgon. :wink: låg och åt i 30 minuter på ett bröst. :shock: normalt tar han en 5 minuters slurk på morgonen.

så här många uppvak på en och samma natt tror jag inte vi haft sedan han kom.... fast man glömmer ju så snabbt. 8)

hur gör jag då när han ska sova. det är väldigt sällan jag känner att han känner "åh vad jag är mätt och trött- vill nu bara sova sött". har man den känslan så lägger man väl bara ner huvudet, vänder det ett par gånger och somnar?!

här vagnar vi tills han sover. och är framme vid minsta pip för att få honom somna om. (iaf dagtid). vi (läs maken) vagnar gärna igenom en skarv i si sådär 10- 15 minuter. själv gör jag några tafatta försök med napp och vagning men ger ganska snart upp. och tar upp honom. :twisted:

om vi inte gör det. ja då är det skrik som stegras till han tappar andan.

dessutom har vi under tiden han varit så täppt i näsan lagt honom att somna på rygg i vagnen eftersom han då inte skrikit alls, tagit nappen och somnat efter nån minuts vagning. sen vänder vi honom till mage när han sovit en stund.

lägger vi honom direkt på mage börjar han skrika, trillskas direkt och vägrar ta nappen. tar mycket längre tid innan han somnar. (slutar oftast med att jag vänder tillbaka till rygg varpå han tar nappen och sluter ögonen direkt.)

ja, det här är vår verkliga och ärliga vardag. jag har den senaste tiden valt det enklaste sättet för att få vardagen att rulla på. och det har funkat ett tag. men nu börjar det gå utför känner jag.

kram
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen, ja vad konstigt det blev med inläggen, jag citerade från ditt inlägg men det blev tydligen din signatur också på något underligt vis. Men du begrep att det var jag som skrev så meddelandet kom fram ändå så att säga. :)

Det som är allra svårast att ge råd om, tycker jag, det är hur man hittar tillbaka till sitt självförtroende och den berömda attityden av att man fixar biffen.

Ibland får man ljuga för sig själv för att till slut bli så övertygad att man faktiskt tror på sig själv. Bestämma sig för att Jag kan det här, det är inga problem. Sen får man använda det som ett mantra för att få in det i ryggmärgen. Till slut så tror man på sig själv, vilket man borde gjort från början.

Hela ditt inlägg andas just av hur osäkra ni är, hur ni överarbetar saker och ting för att det inte ska vaknas eller skarvas i tid och otid. Det är ju ingen panik om det skarvas, det är ingen panik om liten inte sover exakt sina tider, det är ingen panik.... ja det kan jag ju tjata om hur mycket som helst men det hela handlar om att ni måste lära er det, att det faktiskt inte är någon panik när inte allting går enligt schemat.

Jag funderar på hur effektivt ni vagnar, eller kanske hur effektivt ni avslutar vagningen med ett skak på handtaget och en liten dunk för att tala om att nu är det dags att sova. Kanske dags att träna på tekniken så ni får lite råg i ryggen och blir lite stadigare på hand.

Har det satt sig i huvudet på dig att det var jättejobbigt med tjejerna och nu måste det bara lyckas, nu ska du göra rätt så att ni får lugn och ro och kan njuta av varandra hela familjen. Du är inte den första i sånt fall, det är en vanlig fälla att ramla i men det går att kravla sig upp och få allt på rätt köl.

Önskar jag kunde komma hem till er och visa hur jag tänker i verkligheten.

Nu tror jag att det finns två vägar för er att gå; antingen så flyter ni vidare med tider, mat och sömn och hoppas att det löser sig när han får riktig mat (fast jag vet att det kan lösa sig redan nu och tycker att det är dumt att vänta) eller så strukturera ni upp livet. Bestämmer schema och tider, följer dem så på pricken det går utan att få panik om det diffar lite nu och då.

Alla barn är olika, en del är morgontrötta och en del är kvällströtta, men alla behöver sova, äta och bli älskade. Här hemma har jag aldrig tagit hänsyn till hur de små är funtade utan alla har gått enligt samma schema för att det är så det fungerar bäst här. Efter en kort tid har tiderna suttit och ingen har klagat. Om jag fick skulle jag sova till 11 varje dag för jag är otroligt lat och trött på morgonen, men det går inte när huset är fullt av glada barn. Därför blir det till att gå upp klockan sju och nu är jag så van vid det att jag inte skulle kunna sova hela fm även om jag fick. Man vänjer sig och det gör även småttingar.

Nu ska jag sluta tjata. Du får tänka lite så återkommer jag om det behövs.

Och du, om du tvivlar på att du kan så får du lite på mig som vet att du kan.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

heeej! :D

vad du är snäll och go! att du orkar. med hela huset fullt av barn! beundransvärd är du! :heart:

så klart har hela denna dag gått åt att fundera. tänka, tänka och tänka om en gång till. och jag har kommit en bit på väg. för det första att återgå till matandet inom en timme. så han hinner bli hungrig mellan målen. jag har dessutom bytt upp till napp två så jag slipper sitta i 30 minuter för att få i honom 1 dl ersättning.

här under em började ett nytt schema utkristaliseras och under em har jag hoppat in på det. med fantastiska resultat! lilleman somnade på mitt nyinlagda emsovpass alldeles själv och likaså nu inför natten. med lite gosiga snuttar invid ansiktet och magläge. inte ett pip. lite vända huvudet fram och tillbaka och efter 10 minuter sov han! (medan jag la tjejerna). barvo elias! bravo mamma mia! =D> jag kan!

här är mitt nya schema.

07.00 godmorgon, ammas + fylla upp med ersättning.
08.30 sova 45 minuter. (Dagislämning till 09 tis, ons, tors).
10.00 ammas + ersättning.
11.15 sova 1,5 timme.
13.00 ammas + ersättning. (Dagishämtning till 14 tis, ons, tors).
14.00 sova 45 minuter (han somnar alltid vid hämtningen).
16.00 ammas + ersättning.
16.30 sova 20 alternativt 45 minuter.
18.30 kvällsslurk (ersättning).
19.00 godnatt.

(12+45+1,5+45+20/45)

har ett alternativ att byta tid på de två första lurarna;

sova 8.30-10.00, 1,5 timme
sova 12.00-12.45, 45 minuter

(12+1,5+45+45+20/45)

idag sov han faktiskt över 45 minutersskarven på lunchluren. annars har jag ju märkt tendenser till att han hellre sover längre på morgonen då jag i princip alltid väcker när vi kommer tillbaka från dagis.

måste man verkligen hålla schemat exakt? kan jag inte ha det lite flytande där med de två första lurarna? sover han länge på morgonpasset så blir det en 45are på lunchen och tvärt om? mattiderna ändras ju inte.

annars lutar det väl åt att det är mer praktiskt att ha det långa passet efter lunch eftersom det troligen kommer vara kvar ett tag. fast har jag det på morgonen så hinner jag ut en sväng med tjejerna de dagar de är hemma, innan det är dax för mat till lilleman och att laga lunch.

jag har alltså delat upp schemat på fyra lurar. helt enkelt splittat det sena 1,5 timmes passet (som han ändå aldrig sov tiden ut) och på så sätt blir inte eftermiddagen så lång och han hinner inte bli övertrött innan nattningen. dessutom kan han få somna utan att jag blir irriterad när vi åker till dagis. återstår bara att se om han är lika sugen på att sova det passet de dagar vi inte ska till dagis. det får vi testa imorgon!

KRAM.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

lindaj

Inlägg av lindaj »

Hej lilla Mia!

Läste din tråd och gud vad jag känner igen mig!

Har en liten kille som är ungefär lika gammal som din och det började på samma sätt som för dig. Han var allmänt grinig det kändes som om jag ammade konstant första veckorna. Kvällarna var skrikiga och på nätterna kunde det ta 1-2 tim innan han somnade om efter amning. Vid tre veckors ålder började skarvarna.

Han skarvar varenda sovpass! Det gör mig verkligen tokig för jag känner att jag har 45 min på mig från att han somnat att göra nåt (vila, ducsha, dricka en kopp kaffe, läsa mail etc). Jag håller mig mest hemma för även på promenad i vagn skarvar han.

Efter att ha läst din tråd så insåg jag dock att saker och ting faktiskt blivit bättre! Jag och min sambo bestämde oss under julhelgen att nu ska han sova 2 tim på dagarna så vi började vagna. I början kändes det som om vi vagnade nästan hela sovpasset. men nu behövs inte inte alls lika mycket. Ibland räcker det tom med skak i handtaget. För några dagar sedan låg jag i feber vilket gjorde att jag inte orkade springa upp direkt när han skrek och då klarade han faktiskt att somna om själv vissa gånger.
Jag tycker fortfarande att det är jätte jobbigt att han skarvar men det går att få honom att somna om.

Vi har ett schema som ser ut ungefär så här 10-2-2-2-(20-45). Morgon 07 och läggning 21. Han orkar sällan vara vaken mer än 1.5 tim så därför måste vi ha 4 sovpass. Det är lite mer sovtid än vad som behövs vid hans ålder men han ammar ofta två gåner på natten (några ggr bara 1 gång) och vi har ofta startat dagen innan 7. Funderar på att minska ner ett av sovpassen och förlänga natten men har inte riktigt vågat. Det som funkar sämst på vårt schema (förutom skarvarna) är att han är rätt grinig under sista vakenpasset och jag har än så länge inte kunnat lista ut varför för han är rätt glad på övriga vakenpass.

Hur som helst, det jag vill säga med detta inlägg är att vi är fler som har det som du och det kan bli bättre! Jag ser verkligen fram emot när man kan börja med mat för jag hoppas att det ska minska skarvandet. Du kan läsa min tråd "tjurig under vakentiden".
Mamma till pojke född 101104 - kurad april 2011, 5.5 månad
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hur går det?

Linda
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

tack för du frågar linda!
tyvär har min lilla kille åter igen drabbats av en ny förkylning den 3:e under hans 3 månader långa liv. den första höll i sig i 7 veckor blev bra först när vi fick antibiotika. den andra har vi nyss tagit oss igeonom. den höll på i 3 veckor. 2 dagar hann han vara helt näsdroppsfri innan denna förkylning nu slog till. näsan rinner och han har ordentlig hosta långt ner i bröstet. 38 graders feber.

han har inte velat äta de två sista dygnen. visst lite får han i sig men säkert halverad mängd mot vad han brukar få i sig per dygn. flaskan ratar han helt. totalvägrar genom att knipa med munnen och vända bort huvudet eller så tar han nappen i munnen men suger inte. normalt fyller jag upp med nån dl ersättning efter amningen men nu ammar han bara. och gärna nattetid. men jag låter honom hållas. det viktiga är att han får i sig känner jag. och så länge blöjan är våt är det väl ingen fara?!?

han är missnöjd den tid han är vaken så det blir mycket bära och hålla i famnen. han sover ofta i bilstolen och på nätterna blir det en del samsovning då han verkar vilja vara nära.

således har vi helt släppt schemat här för en tid till han mår bättre. han får sova när han verkar trött och jag väcker inte heller. tänker att sömnen hjälper honom att bli frisk.

kram!

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Men var kommer dessa eländig förkylningar ifrån? Hualigen det måste var otroligt jobbigt för lillplutten att lära sig hur livet fungerar samtidigt som han måste slåss mot en massa virus och bakterier som jävlas med honom.

Det viktigaste är att han får i sig vätska och är blöja blöt, nästan i samma utsträckning som vanligt, så är det ingen fara på taket. Att man vill sova mer när man är sjuk är helt normalt. Här hemma har vi alltid varit förskonade mot diverse sjukdomar, någon förkylning, ett benbrott och lite eksem är vad som står på sjukdomslistan hitintills.

Ha nu lite koll på när han tillfrisknar bara så du inte fortsätter i samma anda med fri amning och sova när liten vill och hur länge som helst. Det är nämligen helt ok att mata extra och ha extra sömn när man är sjuk men så fort man mår bättre ska det stramas upp med mat och sömn. Allt för att liten ska få den sömn och mat han så väl behöver.

Så krya på sig lillplutten så tar vi nya tag när febern är väck och näsan slutat snora.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:( Krya på sig

Linda
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

förkylningen håller i sig och dagarna rullar på. jag mår dåligt var gång jag häller i nya näsdroppar... hes och hostig är han. men glad och pigg på vakenstunderna. schemat rullar också på bra dagtid. tycker han får i sig. han har börjat ta flaskan igen också.
dock äter han för mycket på natten. 22-23, 02,02 06. ah, ni fattar. 4 nattmål. grejen är den att han verkar hungrig. åt båda brösten igår kl 23, 150 ersättning kl 02, båda brösten igen 04 och även kl 05.30 då jag gjorde en flaska till.

känns som det är läge att införa smakisar. började med gröt en tsk nu ikväll. tänkte köra gröt imorgon igen och lite katrinplommon.

hur tänker ni kring det här med välling? har inte givit det till tjejerna (eftersom de inte tagit flaskan) utan gett en rejäl portion gröt på kvällen och sen ammat en sväng efter det. jag undrar när man ger vällingen- som väl mättar mer än ersättning. ska man fylla upp med välling istället för ersättning efter en amninng? eller fylla upp efter en portion mat? vart tar amnigen vägen i så fall? med tjejerna så ammade jag efter att de fick vanlig mat till en början...

hur har ni andra gjort?

kram

LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Jag tror han äter på natten av ren (o)vana. Hävdar fortfarande att han både kan och bör sova mer sammanhängande nu. Alla barn sover inte över nattmål utan behöver hjälp på traven. Det han äter på natten förläggs till dagen istället.

Bra tänkt att börja med gröt. Jag ger gröt kl 17.00 ca och sedan blir det tutte runt 18.30. Jag har samma funderingar som du kring välling. Har nu (nästan) bestämt att införa den vid fem månader, och tuttar fram till dess (ja han äter ju annan mat än bm nu, men som nattslurk får han ff bröst) Men eftersom din redan tar flaska kan du ju införa vällingen försiktigt. Fick tips av Clara Cecilia att börja 25/75 och sedan öka på allteftersom (och se till att magen hänger med)

Kram :heart: Linda
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej hej!

vi har tagit ett par steg fram! :D förkylningen är i princip borta, han är frisk! hoppas bara han får vara det ett tag nu. [-o< smakisarna går så där. han har börjat få risgröt med banan och persika. samt majspuré. han sväljer ner hälften om jag lyckas få in det i munnen. resten kommer ut. tyvär så kniper han igen när skeden kommer. är det bara att fortsätta ändå :?: eller ska jag göra en paus ett tag :?: han har fått nu i 4-5 dagar.
jag ger göten på kvällen runt 18-18.30 samtidigt med kvällsslurken som är en flaska ersättning. lurar honom lite och ger flaskan först- drar ut den och stoppar i en sked gröt och så får han flaskan igen och då slinker det mesta ner. dumt? får i honom lite grann på detta vis. och han har självmant sovit över 23-amningen på detta. första natten sov han 7 timmar! igår kväll 6. sen bara en amning till. och morgon kl 07. :lol: med gröten kommer mer attityd från min sida så nu känns det ok att vagna om han vaknar för snabbt inpå han nyss ätit på natten. hoppas vi fortsätter på detta spår!

dessutom har jag insett att han vuxit :roll: och nu mer klarar 2 timmar vaken. således har jag lagt om schemat igen och detta verkar han nu har vuxit i. känns bra. vi är på g igen!

07.00-08.30 vaken, mål 1.
sova 45 minuter
9.15-11.15 vaken mål 2 kl 10.00
sova 1,5 timme
13.00-15.00 vaken, mål 3
sova 1,5 timme.
16.30-19.00 vaken, mål 4 16.30, kvällsslurk (mål 5) 18-18.30.

har klurat ut lite om detta med ersättning kontra välling. vad jag förstår så är välling mer synonymt med gröt och inte fullvärdig ersättningen. ersättningen är ju just ersättning för amningen. så välling är något man väljer som morgonmål/kvällsslurk/mellis istället för gröt.

jag tänker om lillkillen nu inte börjar gapa och tycka det är kul med gröten så kanske välling kan vara idé att smyga in i ersättingen istället? för att sedan byta till helt just inför natten?

kramis!

LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vad härligt :thumbsup: Både med förkylning och bättre nätter. Ja mat gör under för sin egen attityd.

Ha tålamod med maten, det tar tid att lära sig. Fördelen med att du går långsamt fram är att magen hinner vänja sig. Här var det rejält stökigt när vi började med gröt. Just för att han åt (för) mycket för fort. Aldrig förstoppat, men knip och pruttar mm. Några nätter var bedrövliga, med konstiga uppvak och byte av bajsblöja. Vi gick lite lugnare fram med smakisarna, och nu upplever jag att magen är i fas.

Ja du har ju rätt om välling. Jag kommer att börja med välling när jag slutar med amningen (om några veckor) Både skönt och en smula sorgligt!

Kram :heart: Linda
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

okej. så jag fortsätter lite smått med smakisarna. han kommer väl på så smoningom.

kom på två saker att fråga om inatt när jag inte kunde sova.

först, hur noga ska man vara med hygienen och flaskorna. jag handdiskar flaskorna med vanligt diskmedel och ställer dem sedan på självtork. kokar dem i vatten nån gång varannan vecka. det kanske är för lite? ska det göras varje dag? bakteriehärd sägs det- men det kan väl inte ge förkylningar????

en annan grej. mål 4 har vi kl 16.30. då jag ammar. därefter får han inget förrän kvällsslurken som snarare blir ett ordentligt mål till, gröt och ersätting.

på de andra målen på dagen så ammar jag först och fyller på med flaska inom en timme. kom på att jag kanske borde göra likadant på mål 4. dvs mat och amning/ersättning mellan 16.30-17.30 och sen kvällsslurk (som snart då kan vara en flaska välling) runt 18.30. problemet är väl hur jag ska hinna få i honom mat under just den timmen eftersom jag lagar middag då till resten av familjen och vi brukar äta mellan 17-17.30. :?

nått tips på detta?

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Mia :D

âh sâ skönt att förkylningen verkar ha flugit sin kos.

Spännande med smakisar! Visst har du läst i Barnaboken, där Anna beskriver sâ fint hur man kan gâ till väga? Pâ ditt senaste inlägg fâr jag intrycket att du lagt ner det hela för stunden?
lilla mia skrev:först, hur noga ska man vara med hygienen och flaskorna. jag handdiskar flaskorna med vanligt diskmedel och ställer dem sedan på självtork. kokar dem i vatten nån gång varannan vecka. det kanske är för lite? ska det göras varje dag? bakteriehärd sägs det- men det kan väl inte ge förkylningar????
Jag har aldrig falskat själv, sâ jag har ingen egen erfarenhet av hur pass hygienisk man mâste vara. Men personligen sâ tycker jag att ditt sätt lâter helt okej. Du skulle ju som du säger kunna koka dem lite oftare, om det känns bättre.
lilla mia skrev:på de andra målen på dagen så ammar jag först och fyller på med flaska inom en timme. kom på att jag kanske borde göra likadant på mål 4. dvs mat och amning/ersättning mellan 16.30-17.30 och sen kvällsslurk (som snart då kan vara en flaska välling) runt 18.30. problemet är väl hur jag ska hinna få i honom mat under just den timmen eftersom jag lagar middag då till resten av familjen och vi brukar äta mellan 17-17.30.
Ja, jag tycker att du har rätt i att tidigarelägga "middagen" för Elias och fylla pâ med enkel nattslurk sen innan läggning. Hur det ska ordnas rent praktiskt är ju en annan frâga. :D
Det kan ju vara praktiskt att förbereda middagen tidigare pâ dagen (tex paj, lasagne, soppa...) som man sedan bara värmer (men kall paj kan vara gott det med och min man föredrar kall lasagne :roll: ), sâ att man har händerna fria under den där timmen som kan vara kritisk i vilket fall.

Läs gärna i Barnaboken igen om smakisar. :D

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"