Mannen och jag i marginalkvartstvist

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nancy

Mannen och jag i marginalkvartstvist

Inlägg av Nancy »

Ja nu behöver vi Er hjälp att lösa vår tvist. För inte kan vi låta en marginalkvart hota den äktenskapliga friden :wink: :D (eller ännu värre, dotterns sömn :twisted: )

Morgonen såg ut såhär: (natt 20-07)
04.45 ramsade, somnade om
06.15 ramsade, somnade om
06.25 vaknar igen, somnade själv utan ramsa
06.40 vaknar och ligger och pratar för sig själv

Då vid 06.40, skulle jag
:arrow: A; inväntat 06.45 och därefter gjort morgon?
:arrow: B; inväntat den "riktiga" morgonen 07.00?
:arrow: C; ramsat eller annat verktyg för försök till omsomnande?

:? Jag gjorde som alternativ B. Mannen min tyckte att jag skulle gjort som i A.
Kanske har ingen av oss rätt utan alt. C är bäst...

:?: Hur hjälper vi vår lilla flicka på bästa sätt? Kan tillägga att vi ännu inte haft förmånen att få väcka henne prick 07 utan att ha hjälpt till omsomnande under tidsperioden 04.30-07.00

Tack på förhand :!: :D
emb

Inlägg av emb »

Så här skriver Anna i tips på vägen
Vargtimmen kan spöka i flera veckor. Barnet vaknar en eller flera gånger mellan 4 och 6 eller somnar inte om alls, i början. Ha tålamod! Gå inte in, annat än möjligen en enda gång vid totalkris. Mota Olle (vargen) i grind redan när lilla ungen vaknar, glad, med en ramsa x4 i ljus och vänlig och betryggande ton, som säger att dagen inte har börjat än (för barnet). Undvik senare i det absolut längsta att göra något. Gör andra ljud i huset, eller låt det vara tyst. Om och när du känner att du verkligen inte orkar höra mer – en utgångspunkt som är psykologiskt nyttig därför att den avhåller dig från att tycka synd om barnet, som det inte synd om ett dugg (det är bara att lägga sig ner och sova, och det kommer den lilla älsklingen snart på också, om inte annat så av rena tristessen), kan du ge en mycket bestämd, hög, småarg ramsa, som talar om att du och resten av världen fått nog. Vid komplett desperation, lägg tillrätta, men i så fall bara en enda gång under morgonen och under tystnad. Ut genast. Ramsa, sätt punkt och gå.
Jag tror att ni skall backa lite. Ramsa första gången hon vaknar men sedan enbart vid kris. Låt henne vara ifred. Jag tror att hon då kommer att somna om av sig själv och så får ni börja väcka henne kl7. MEN ni måste nog minska trafiken under natten. Vad gäller morgonen tror jag att jag också skulle ha valt alternativ B. Enbart ifall omsomnandet sker typ kvart i skulle jag ge henne marginalkvarten på morgonen. Men annars är det nog 7.00 som gäller. Lycka till.

kram
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack för svar emb :!: :D

Håller med till fullo att vi behöver backa ännu mer. Skriver "ännu" för backa är precis vad vi gjort, de beskrivna insatserna är minimala i jämförelse med allt "hattande" vi tidigare ägnat oss åt... (Sent skall syndaren vakna :oops: )

:? Min undran över kvarten kvarstår dock trots dina fina råd. OM hon ligger nöjd och glad, gör jag henne en otjänst på sikt genom att ta upp henne 06.45 :?: (om det inte blir ett omsomnande alls mellan kanske 06.30-07.00 eller som i fallet ovan vaknar 06.40)

Jag vill ju gärna (precis som du skrev emb) att morgonen skall vara 07.00.
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Vi gör så att om Isak vaknar mellan 6.45 och 7 så tar vi upp honom. Men om han vaknar 6.40 så får han fram till 7 på sej att somna om. Somnar han om strax innan 7 så får han sova till kvart över. Ibland om han vaknar kvart i, så låter jag honom ligga en stund ändå, faktiskt eftersom han inte är lessen. Så detta blev du knappast klokare av... :-)
Jag hade hur som helst valt alternativ B jag också.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Jag kör också på alternativ B, det skall mycket till för att jag skall ta upp tidigare än "rätt" tid. Om hon ligger och pratar för sig själv så är hon nöjd och glad, och då finns ingen anledning att ta upp henne.

Men, bara för att vara lite dubbelseende, så kan jag köpa alternativ A också. Eftersom ni fortfarande är "under utveckling" så kan det vara idé att passa på att ta upp henne när hon är nöjd och glad. Dvs inväntat 06.45 och sedan gått in och glatt gjort morgon.

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej på er :D
Tack också Kattis73 och MarieH för svar :!:

Lustigt nog gjorde jag imorse en kombination av ALLA era råd :lol:

:arrow: minskade på trafiken (som emb skrev)
:arrow: hon vaknade 06.45 men jag lät henne ligga en stund (som Kattis skrev)
:arrow: eftersom vi fortfarande är "under utveckling" (som MarieH skrev) tog jag upp henne 06.50 då det började låta lite ledset (även fast jag eg ville vänta till 07). Det visade sig sen att lilla foten trasslat in sig i pyjamasen och det förstår ju vem som helst att det inte är så mysigt... :roll: :wink:

Ha, i detta fallet definitivt INTE nån sämre soppa ju fler kockar :lol:

Tack så mycket :!:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"