Uttråkad bebis, miljöombyte?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Blåsippan

Uttråkad bebis, miljöombyte?

Inlägg av Blåsippan »

Hej!

En tanke flög genom mitt huvud idag... Min tjej på 2,5 mån. började smågnälla redan efter ca 20 min på golvet i samma rum som oss andra. Detta efter 2,5 h sömn och mat på det.
Frågan jag ställde mig och nu vill höra med er om är om en sådan liten människa kan bli uttråkad av att bara vara hemma nästan varje dag och bara träffa oss i familjen och ev någon kompis. Behöver dessa små också byta miljö ibland? (Minns ej hur det var med min stora tjej)
Min andra tanke var om det redan är tänder på gång eftersom hon håller på mycket med händerna i munnen och helt plötsligt skrek till. Jag satte en kall morot i munnen på henne för att kyla och det tyckte hon om. Men detta var bara en parentes. Den huvudsakliga frågan är om behov av miljöombyte och att träffa andra människor.
Tack
Dotter född 2008 (SHN Feb-09)
Dotter född 2010 (SM från födseln)
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Uttråkad bebis, miljöombyte?

Inlägg av TorsMamma »

Svar NEJ, det behöver de inte. Det de behöver är social delaktighet.

Jag märkte faktiskt inget behov av att vara "borta" förrän efter trotsen 3,5 år. Men andra gillar ibland att se lite annat runt året så där. Men behovet, nej.

Mycket utevistelse och socialdelaktighet är svaret.

Läs gärna om beduin lägret i BB. Fantastiskt kapitel.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"